Suzuki GSX600F

Georgette

Rookie
3 dec 2003
19
0
Rotterdam
Na een tijd hobbiën heb ik van een vodje weer een (enigszins) rijdende motor gemaakt. Maar helaas zal ik nooit alles begrijpen. In principe rijdt de motor en loop hij ook stationair maar het lijkt of hij bijna geen kracht meer heeft. Ik heb echt de choke nodig en heel veel touren wil hij ook daadwerkelijk wegrijden als ik mijn koppeling los laat. Waarschijnlijk zijn er 1001 redenen die dit kunnen veroorzaken, dus als het iemand bekend voor komt, kom maar op.. Ik ga alle 1001 redenen een voor een proberen :?
alvast bedankt!
 
Ok nog even wat ik heb gedaan:

Carb is helemaal uit elkaar geweest en goed schoon gemaakt. Kleppen zien er nog goed uit (ik weet niet hoe verbrande kleppen eruit zien maar ik denk niet dat ze het zijn). Schuiven gaan goed open, voor zover ik weet. Heb de olie vervangen.
Kan het zijn dat ie ergens lucht lekt ofzo, kan ie dan ook zo gaan doen? Ik had niet zoveel vertrouwn in de ringen tussen het luchtfilterhuis en de carborateur, die zagen er wat krakkelig uit. Of zou het zo kunnen zijn dat hij gewoon nog in moet rijden omdat overal de bezine en olie uit is geweest?? Maar dat zal wel ijdele hoop zijn denk ik.
Maar nogmaals. Alle ideeen zijn welkom want ik weet er niet zo veel van.
 
Eerst maar eens controleren op valse lucht als je die spruitstukken niet vertrouwd.
Carburateurs echt goed schoonmaken is een vak apart trouwens, hoe vaak ik hier lees dat ze "goed" schoongemaakt zijn, terwijl dat na even door vragen helemaal niet zo goed gedaan blijkt te zijn....... :N
 
Valse Lucht is altijd slecht, maar dan zou ik het eerst de op moderne machines (en zelfs brommertjes) meestal in rubber uitgevoerde spruitstuk-constructie wantrouwen, dus aan de andere kant, tussen carburateur en blok; een gaatje/kiertje als een speldeprik daar werkt al verziekend.
Dat rubber kan poreus worden of een scheurtje oplopen en natuurlijk meestal aan de onderkant. Bij de grappige driewiel-werk-auto'tjes "Vespacar" zit de montage ook zo, maar danst met motortje en al op het voorwiel mee en dan gaan die rubbers extra-kort mee.

Hier op Dit Forum geleerd dat een snelle controle is, dat rubber te benevelen met een zeer brandbare vloeistof (maar niet zo wild-veel dat ook het luchtfilter daarvan meesnuffelt). Verandert dan het stationair toerental dan duidt dat op lekkage.
Remmenreiniger werkt goed maar is niet echt lief tegen rubber. Deodorant ook erg goed maar ik zou eerst op het etiket kijken of er geen metaal-spul (meestal aluminium) in zit, wat misschien geen kwaad kan maar voor mijn gevoel hoort dat niet in een motor.
Ik heb dit nooit zelf geprobeerd, anders had ik geweten of het ook met spiritus of met diesel kan.

Ook de montage van het rubber kan onglad zijn uitgevoerd of verwrongen geraakt. Rubbers zou ik zelf vóór het monteren in heet (niet kokend) water leggen (wat ik altijd al deed met handvatten enzo voor fietsen en brommers) om ze soepel te krijgen en/of tijdens het monteren een föhn erbij gebruiken. Extra voordeeltje is dan, dat na montage een miniem beetje krimp door afkoeling de boel meestal iets hechter dicht maakt, tenminste, handvatten gingen er vaster door zitten dan wanneer met domme kracht koud opgewurmd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan