Suzuki GSXF 600 heeft gas nodig bij warme start

SvB

MF veteraan
21 nov 2007
1.348
313
Vandaag ben ik bij een wat oudere gsxf wezen kijken die de afgelopen jaren veel heeft stilgestaan. De eigenaar had net een nieuwe accu geplaatst voordat ik kwam waardoor de motor al een beetje warm was, ik weet dus niet hoe hij koud start.

- De motor draaide bij het starten met de choke en wat gas bijgeven en liep daarna netjes.
- In de tank zijn wat donkere roestplekjes te zien maar geen ravage.
- De uitlaat lekt een beetje tussen de pijp van de demper en spruitstuk.
- Tijdens de proefrit van 20 min. sloeg hij elke keer af wanneer ik stil stond. Ik moest gas bijgeven bij het starten en gas blijven geven om weer weg te kunnen rijden zonder dat hij afsloeg.
- Toen ik terugkwam sloeg hij niet meer af bij het stil staan.
- Tijdens een tweede ritje sloeg hij nog 1 keer af bij het stilstaan maar daarna niet meer.

Elke keer bij het starten moest er gas worden bijgegeven maar hij liep later dus wel stationair.

Ik wil hem als woon-werk motor gebruiken maar ik twijfel over de betrouwbaarheid. M'n gevoel zegt dat de carburateurs schoongemaakt moeten worden. De eigenaar zei dat het altijd zo was dat er wat gas moest worden gegeven, ook bij de warme start. Dat kan toch niet normaal zijn? Al mijn (eerdere) motoren hadden dat niet nodig. Zeker omdat hij soms ook afslaat bij het stilstaan ljjkt me dat er iets niet lekker zit.
 
Het is geen nieuwe hè. Misschien moet alleen het stationair mengsel of toerental afgesteld worden, misschien is er meer aan de hand.
Carburateurs demonteren kan heel lastig zijn bij een oude motor.
 
Het is geen nieuwe hè. Misschien moet alleen het stationair mengsel of toerental afgesteld worden, misschien is er meer aan de hand.
Carburateurs demonteren kan heel lastig zijn bij een oude motor.

Ja snap ik, hij kost ook niet zoveel. Maar als aan de stelschroefjes moet worden gedraaid is dat symptoombestrijding toch? Of kunnen die soms wat verschuiven door trillingen oid?
 
Ja snap ik, hij kost ook niet zoveel. Maar als aan de stelschroefjes moet worden gedraaid is dat symptoombestrijding toch? Of kunnen die soms wat verschuiven door trillingen oid?
Het kan zijn dat iemand er aan heeft gedraaid. Een motor is ook een beetje afhankelijk van de weersomstandigheden. Vroeger had ik een getunede Ducati, die moest in de Alpen altijd een beetje armer op de mengselschroeven staan, anders sloeg hij af bij stationair lopen.
 
Ik weet niet of je handig bent met sleutelen etc. Maar als je er verstand van hebt zijn de meeste onderdelen die dit kunnen veroorzaken wel redelijk zelf te sleutelen als je snapt wat ik bedoel het is sowieso niet verkeerd een motor check te doen na lange periodes stilstaan. Rubbers en benzine en veel stilstaan is geen beste combi. Dus neem de gok of laat hem lekker staan en vertrouw zeker niet altijd te veel op de verkoper helaas zelf al eens meegemaakt.
 
Eigenlijk heb ik niet echt de tijd om er veel werk van te maken zoals carb's reinigen en ik ben vooral benieuwd of het normaal is dat er gas bij moet worden gegeven bij het starten of dat dit zeker betekend dat er iets afgesteld of schoongemaakt moet worden. De verkoper zei dus dat dit altijd zo was en ook bij z'n BMW (motor) maar ik heb het nog niet eerder gehoord of meegemaakt.
 
Het verhaal van de vorige eigenaar dat dit normaal is is kolder. Bij extremen kunnen carbs wel eens problemen geven maar dit hoort niet.

Het kan een kwestie zijn van een flesje benzinereiniger in de tank en klaar. Ik heb dat gehad met een VFR400 en die liep na een paar ritjes (en na een liter water uit de tank te hebben gehaald) prima! maar de kans dat de carbs er uit moeten voor inspectie is best aanwezig. Carbs er uit op die leeftijd betekend vaak nieuwe inlaatrubbers en vier setjes afdichtingen. Nog los van eventuele mechanische dingen die je aan kunt treffen. Als je al zo ver bent dan zit je toch al tegen het kleppendeksel en de bougies aan te kijken en dat luchtfilter had je ook al in je handen gehad... je weet waar ik heen ga.

Als de prijs zelfs in dat pessimistische scenario nog aantrekkelijk is voor jou en je toch de motivatie/tijd kunt vinden om het te doen dan tjah! Als je gewoon zorgeloos wilt forenzen dan zou ik even verder kijken.
 
  • Leuk
Waarderingen: SvB
Ik heb de motor laten staan. Mijn voorstel was dat de eigenaar eerst een met een flesje forte zou kijken of het verbeterd. Hij besloot de volgende bieder te benaderen. Ik denk dat hij wel wist dat de carbs los moeten voor een reinigingsbeurt.

Bedankt voor de tips! Carbs loshalen en (laten) reinigen etc. lukt me wel maar ik ben op zoek naar een budget woon-werk motor en geen sleutelfiets. Wel leuk hoor maar heb er even geen tijd en ruimte voor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan