Suzuki GSXF 750 Start Niet

Floortje87

Die hard MF'er
26 jan 2010
364
0
Leiden
Beste lezer,

Na ruim 3 maanden stilstand buiten onder een hoes afgelopen winter, krijg ik mijn motor niet meer aan de praat. Voor de winter heeft de motor nog een beurt gehad bij Rinket Motorsport te Wittewierum (ten Post, Groningen).

So far:
Startmotor gaat rond.
Er zit voldoende, nog brandbare, benzine in. Olie op peil.
De accu is onderhouden en opgeladen.
De bougies zijn vervangen. 1 bougiekabel werkt waarschijnlijk niet, de andere drie vonken zeker.
De carborateurs leeg laten lopen. Luchtfilter is schoon.
Heel lang doorstarten werkt niet (buren worden boos, ik word gek van de herrie). Choke maakt niet uit.
Geen benzinelucht, motor loopt niet op remmenreiniger (in de luchtinlaat/direct in de carburateurs).

Motor heeft het twee keer een paar seconden gedaan, maar viel daarna weer weg... zucht.

Hoe nu verder?

Groet,
Floor
 
Motor weg gezet met een volle tank? Lang doorstarten is sowieso niet goed voor je (al niet al te beste) bougiekabels. Vonken ze wel de bougies? (ja dus, even overheen gelezen :) )

Klinkt mij nog het meest als vieze carbs.
 
Laatst bewerkt:
Motor weg gezet met een volle tank? Lang doorstarten is sowieso niet goed voor je (al niet al te beste) bougiekabels. Vonken ze wel de bougies? (ja dus, even overheen gelezen :) )

Klinkt mij nog het meest als vieze carbs.

Inderdaad met behoorlijk volle tankt weggezet. 3/4 bougies vonken, laatste niet geprobeerd wegens gammele bougiekabel. Carbs zien er vanuit luchtinlaat gezien schoon uit, reservoirtje aan de onderkant meerdere malen laten leeglopen, dus dit is minder waarschijnlijk?

Zet je benzinekraan eerst eens even een minuut of 2 op PRI en probeer dan weer te starten met 2/3 choke. Na starten weer terugzetten op de normale stand.

Grtz,

Cees

Net geprobeerd, had ik al eerder gedaan, maar nog een poging kan geen kwaad natuurlijk. Ding loopt! Gigantisch hoge toeren en er zit volgens mij vanalles wat schreeuwt om WD40... maar hij loopt!

Tjonge, motor-forum brengt gewoon geluk na tijden gezeik met het ding.

Groet,
Floor
 
Inderdaad met behoorlijk volle tankt weggezet. 3/4 bougies vonken, laatste niet geprobeerd wegens gammele bougiekabel. Carbs zien er vanuit luchtinlaat gezien schoon uit, reservoirtje aan de onderkant meerdere malen laten leeglopen, dus dit is minder waarschijnlijk?Net geprobeerd, had ik al eerder gedaan, maar nog een poging kan geen kwaad natuurlijk. Ding loopt! Gigantisch hoge toeren en er zit volgens mij vanalles wat schreeuwt om WD40... maar hij loopt!

Tjonge, motor-forum brengt gewoon geluk na tijden gezeik met het ding.

Groet,
Floor

Van buiten kun je nooit zien of je carbs echt goed schoon zijn (mijne leek helemaal schoon maar zat vol met roeststof van de tank) De enige manier is dan demonteren en eventjes ultrasoon laten reiniger. Maar als hij nu loopt is t ook goed natuurlijk ;)
 
Fijn dat het geholpen heeft. Het lukt eigenlijk nooit om een machine met lege vlotterkamers op de startmotor gestart te krijgen. Daarom eerst via PRI(= de bypass van je vacuumkraan) de vlotterkamers vol laten lopen en daarna starten. Als eerder gezegd niet op PRI laten staan.
Eigenlijk gebruik je PRI alleen na langdurige stilstand en/of aftappen van de vlotterkamers.

grtz,

Cees
 
Fijn dat het geholpen heeft. Het lukt eigenlijk nooit om een machine met lege vlotterkamers op de startmotor gestart te krijgen. Daarom eerst via PRI(= de bypass van je vacuumkraan) de vlotterkamers vol laten lopen en daarna starten. Als eerder gezegd niet op PRI laten staan.
Eigenlijk gebruik je PRI alleen na langdurige stilstand en/of aftappen van de vlotterkamers.

grtz,

Cees

Dankje Cees
 
Beste allemaal!

Nieuw probleem: als ik de motor schud / beweeg slaat de motor dood. De lichten blijven wel aan. Starten gaat daarna weer prima. Na starten is het heel moeilijk om de motor op toeren te houden, als je geen gas bij geeft valt de motor weer weg, mogelijk omdat 1 bougiekabel kapot is. Rijden is niet leuk op deze manier, moest in 2km wel 10 keer opnieuw starten.

Enig idee?

Groet,
Floor
 
Beste allemaal!

Nieuw probleem: als ik de motor schud / beweeg slaat de motor dood. De lichten blijven wel aan. Starten gaat daarna weer prima. Na starten is het heel moeilijk om de motor op toeren te houden, als je geen gas bij geeft valt de motor weer weg, mogelijk omdat 1 bougiekabel kapot is. Rijden is niet leuk op deze manier, moest in 2km wel 10 keer opnieuw starten.

Enig idee?

Groet,
Floor
Hoi Floor,

eerst een nieuwe bougiekabel / dop gaan scoren en een flesje Forté Fuel System Cleaner.
Nieuwe kabel / dop monteren, vlotterbakken weer aftappen, forté in de tank, kraan op PRI, starten en even laten lopen, kraan op ON, motor uitzetten en een paar uurtjes laten staan. Dan starten en rijden....


Je carburateurs zijn waarschijnlijk toch een beetje vergomd door oude benzine, daarom die Forté behandeling.

Rijden op 3 cylinders zou ik persoonlijk niet graag doen ivm backfires etc....
 
Buiten de nieuwe bougiekabel (ga ik zo bestellen), dat alles al gedaan.
Vlak na aanschaf heb ik (onbewust) al een paar maanden op 3 pitten rondgereden en dat ging prima (op halve kracht). Als hij stationair loopt en je schud de motor heen en weer valt hij ineens dood, geen verlaagd toerental, geen gesputter niets. Alsof je de sleutel omdraait.
Vervolgens weer gewoon starten en meteen lopen.
 
Het klinkt als of hij nu op twee cilinders loopt. Kun je checken door voorzichtig aan je uitlaten te voelen welke niet meedoen (niet heet). Je hebt 2 bobines die elk 2 bougies van de vonk voorzien. Mogelijk een draadbreuk in de stroom toevoer naar 1 van de bobines. Wel/geen contact bij heen en weer schudden. Dit is mij ook een keer overkomen.

grtz,

Cees
 
Ik zag recent 1 "vastgebakken" vlotternaaldje, raadselachtige taaie zwarte troep; moest voorzichtig met een puntbektangetje worden losgetrokken, troep ging niet genoeg los met WD40, tunneltje waarin het naaldje moest lopen heel voorzichtig "ruimend" gangbaar gemaakt met een wonder boven wonder exact passend metaalboortje in blote hand.

Check wel olieniveau en geur, er kan met startpogingen benzine zijn ingesijpeld, zéér slecht.
 
Terug
Bovenaan Onderaan