Suzuki GSXR 600 Srad motorwissel; do or don't?

PmrdeBoer

Rookie
18 feb 2013
22
0
Utrecht
Beste alle geïnteresseerde mede-motorrijders en ervaringsdeskundigen,

Ik zal mij allereerst voorstellen: ik ben Paul de Boer, 27 jaar, werkend en besteed mijn vrije tijd onder andere graag op de motor. Echter, is sinds een aantal maanden mijn motoravontuur een andere weg in geslagen; namelijk een waar herstelpropject.


Hoe het begon: voor het nieuwe seizoen had ik mijn motor (Suzuki GSXR 600 Srad bj 1998) een grote beurt gegeven (alle vloeistoffen, remblokken, olie etc vervangen/ ververst). De motor was warm, ingereden en leek er zin in te hebben, tot ik de oprit van de snelweg op wilde tijden...Op een groot verkeersplein richting de snelweg wil ik bij het stoplicht optrekken, maak toeren, er slaat iets vast, mijn achterwiel blokkeert en de motor slaat direct af. Uit reflex trek ik mijn koppeling in waardoor ik nog met enige snelheid de berm in kan rollen, zodat ik de vier rijen optrekkende auto's aan mij voorbij kon laten gaan. Enfin, Wegenwacht gebeld, welke niets voor mij betekenen kan dus er wordt een mooie grote, gele vrachtwagen voor mij besteld om mijn motor naar de nabijgelegen garage van een goede vriend van mij te brengen. Enigszins verbaasd over wat er is gebeurd laat ik de motor achter, met stiekem de hoop dat het iets elektronisch is (heb eerder met een ontplofte accu langs de weg gestaan door een kapotte spanningsregelaar). Helaas is dat niet het geval. De vriend waar ik mijn motor heb staan belt mij later die week op en zegt dat de motor toch echt is vastgelopen, geen beweging meer in te krijgen. Ik uiteraard balen, maar ik hou wel van een uitdaging dus ik wilde het avontuur aangaan; deze motor gaat weer rijden, hoe dan ook.

Medio november (had al besloten er een winterproject van te maken) ben ik begonnen met de demontage van mijn trouwe vriend. Stap voor stap de onderdelen eraf, foto's maken, markeren, labelen en sorteren etc. Alles om ervoor te zorgen dat wanneer de puzzel weer in elkaar moet, dat dat ook op je juiste volgorde/ manier gebeurt. Het blok hebben we er onderuit gehaald en opengemaakt; twee geblokkeerde zuigers ten gevolge van kapotte drijfaslagers. Bij het aftappen van de olie was het overigens al alsof ik aan het goudzoeken was.. Bijzonder, want een 'waarschuwingstik' heb ik nooit gekregen..Ook een bekende garagehouder verderop stond ervan te kijken toen ik het verhaal vertelde.

Ik was er al vanuit gegaan dat ik een nieuw motorblok moest aanschaffen, dus die stond al op het lijstje. Maar wanneer je een motor volledig demonteert, zie je pas wat 18 jaar rijden doet. Zelfs al is zo'n beestje goed onderhouden. Mijn lijstje van dingen werd steeds langer (stekkertjes, kabels, slangen) want ik dacht, ik ben nu toch bezig. Nou is mijn lijstje aardig compleet en ben ik op zoek naar een 'nieuw' motorblok. Toen ik enkele maanden geleden al naarstig op zoek was naar een mogelijke oorzaak, kwam ik al een paar keer een interessante blokwissel tegen; namelijk het blok van een GSXR 750 Srad in die van het frame van een 600 hangen.

Een wissel waar ik nooit aan zou beginnen als die van mij zou rijden, maar toen ik dat kale frame zag dacht ik; dat zou nog best leuk zijn als dat werkt. Ik heb hier en daar al op verschillende plekken informatie verzameld van mensen die vergelijkbare dingen hebben gedaan, bij zowel dezelfde motorfiets als andere merken/modellen. Veel nuttige informatie, maar helaas kom ik ook een aantal tegenstrijdigheden tegen, wat het lastig maakt te bepalen wat het meest betrouwbaar is. Het zijn veelal Amerikaanse en Engelse websites waar ik op zoek/ terechtkom, dus daarom ben ik wel benieuwd hoe men er hier tegenaan kijkt.

Dus vandaar de vraag; wie van jullie heeft er ervaring met een blokwissel welke vergelijkbaar is met de zojuist genoemde? Waar ben je tegenaan gelopen in het proces en zou je het mij aanraden om te doen? Technische tips & tricks zijn uiteraard ook welkom!

Ik heb een werkplaats en de nodige technische kennis van vrienden tot mijn beschikking, maar ik wil het vooral zelf ook goed uitzoeken en uitwerken. Doel is om uiterlijk rond april weer op een volledig rijdende Srad (600 OF 750) de weg op te gaan, zodat we weer op avontuur kunnen.


Alvast bedankt voor een reactie en mogelijk input!

Vriendelijke groet,

Paul
 
Weet je hoe t komt dat eea stuk is gelopen?

En goed 600 blok kopen en monteren lijkt mij het eenvoudigste.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb vorig jaar nog een 98 srad 600 met aanrij schade verkocht voor paar honderd. Blok was nog prima.

Moet wel iets te vinden zijn, lijkt me.
 
Ik zou al het aanpas gezeik niet op mijn nek halen, tenzij je er voldoening uit haalt om het voor elkaar te krijgen, maar dat denk ik niet omdat je zelf al zegt dat je het nooit gedaan had als hij niet vastgelopen was.

Zijn alle blokophang punten hetzelfde?
Is een 750 niet hoger?
Dan nog bedrading punten....
 
Laatst bewerkt:
@Martell: de precieze oorzaak is vooralsnog onbekend. Twee zuigers (1 & 4) zijn volledig geblokkeerd doordat ze niet meer konden bewegen op de krukas, vandaar dat we zijn uitgegaan van de lagers. Het zou een olieprobleem kunnen zijn geweest, maar het rare is dat ik daar niks van heb gemerkt; hij heeft na zijn beurt gewoon zonder bijgeluiden of 'waarschuwingen' gelopen. Ik ga volgende week de onderkant volledig uit elkaar halen, heb nu het blok enkel tot de zuigers opengemaakt. Kan hier helaas geen fotos zonder link plaatsen..

Ik heb idd een paar opties gezien op motorparts-online.com, met inbouw/ loopgrarantie, dus dat zijn mogelijkheden, ook voor een redelijke prijs. Voordeel is dat zij ook veel andere onderdelen hebben die handig zijn om ook gelijk te vervangen. Voor zowel de 600 als de 750, dus qua beschikbaarheid zit het wel goed.

@Wil 79: De ophangpunten zijn hetzelfde, met name in de electronica zitten verschillen dus een nieuwe kabelboom moet sowieso. Maar dat is een flinke klus he? Ik dacht, ik moet toch een aantal stekkertjes vervangen, dan maar alles tegelijk...

Vandaar ook het idee voor die 750, alles hangt nu toch los aan of ligt ernaast. Maar ben vooral benieuwd hoe de rest van de motor erop reageert, als ik de aanpassing doorzet.
 
Ik heb nog een SRAD 600 blok liggen voor niet al te veel mocht je daar interesse in hebben.

als je voor de 750 gaat koop een complete kabelboom er bij met ecu etc. vergeet ook niet de carburateurs of injectie afhankelijk van het bouwjaar van het blok dat je kiest.
volgens mij was ook de brandstofpomp voor de carburateur versie iets anders dan de injectie maar dat weet ik niet zeker.
wil je het helemaal goed doen heb je ook een 750 radiateur en koelslangen nodig...
 
Ik heb nog een SRAD 600 blok liggen voor niet al te veel mocht je daar interesse in hebben.

als je voor de 750 gaat koop een complete kabelboom er bij met ecu etc. vergeet ook niet de carburateurs of injectie afhankelijk van het bouwjaar van het blok dat je kiest.
volgens mij was ook de brandstofpomp voor de carburateur versie iets anders dan de injectie maar dat weet ik niet zeker.
wil je het helemaal goed doen heb je ook een 750 radiateur en koelslangen nodig...


Ja en de luchtfilterbox schijnt ook iets anders te zijn. Goeie van de brandstofpomp, die was ik nog nergens tegen gekomen. Ga ik meteen even checken! Even kijken wat het totaalplaatje dan wordt..Dat 600 blok onthoud ik iig ook even, thanks!
 
Als ik jou was zou ik proberen een 750 carb versie op de kop tikken.
Wanneer je een injectie neemt, moet je meer dingen aanpassen zoals dashboard, andere kabelboom van voor naar achter, ECU, penbobines, airbox. Meer weet ik even niet op te noemen.

Ga je trouwens ook een usd voorvork erin zetten?
 
Als ik jou was zou ik proberen een 750 carb versie op de kop tikken.
Wanneer je een injectie neemt, moet je meer dingen aanpassen zoals dashboard, andere kabelboom van voor naar achter, ECU, penbobines, airbox. Meer weet ik even niet op te noemen.

Ga je trouwens ook een usd voorvork erin zetten?

Als je een 750 carburateur versie wil gebruiken. Zul je, zoals Kevinblade al aangaf, de carburateurs van de 750 beter ook gebruiken. Kan ook met de 600 carbs maar dat is wel ff stoeien, en moet je je afvragen waarom je dan nog een 750 inbouwt.
Verder heeft een 750 carb versie 1 bobine per 2 cilinders, en een 600 1 bobine per 1 cilinder in de bougiedop. Dus door deze twee afwijkingen (carb en bobine's) zit er verschil in de (hoofd)kabelboom.
Brandstofpomp is echter wel voor de 600 en 750 carb versie te gebruiken.
 
Als je een 750 carburateur versie wil gebruiken. Zul je, zoals Kevinblade al aangaf, de carburateurs van de 750 beter ook gebruiken. Kan ook met de 600 carbs maar dat is wel ff stoeien, en moet je je afvragen waarom je dan nog een 750 inbouwt.
Verder heeft een 750 carb versie 1 bobine per 2 cilinders, en een 600 1 bobine per 1 cilinder in de bougiedop. Dus door deze twee afwijkingen (carb en bobine's) zit er verschil in de (hoofd)kabelboom.
Brandstofpomp is echter wel voor de 600 en 750 carb versie te gebruiken.


Als je de orginele 600 kabelboom gebruikt dan is er nog niks aan de hand, gaat alleen om het blok
 
Als je een 750 carburateur versie wil gebruiken. Zul je, zoals Kevinblade al aangaf, de carburateurs van de 750 beter ook gebruiken. Kan ook met de 600 carbs maar dat is wel ff stoeien, en moet je je afvragen waarom je dan nog een 750 inbouwt.
Verder heeft een 750 carb versie 1 bobine per 2 cilinders, en een 600 1 bobine per 1 cilinder in de bougiedop. Dus door deze twee afwijkingen (carb en bobine's) zit er verschil in de (hoofd)kabelboom.
Brandstofpomp is echter wel voor de 600 en 750 carb versie te gebruiken.

Maar als ik dus de bobines van de 600 gebruik, hoeft de kabelboom, ECU etc niet? Dat maakt het nog wel haalbaar moet ik zeggen, een 750 blok incl. carbs. En voor een hoger slagingspercentage evt. wel een 750 kabelboom en bobines gebruiken? Wil namelijk voorkomen dat ik daar later in het proces misschien tegenaan loopt. Dit weekend weer even alles van dichtbij bekijken en goed op onderzoek uit, dan zit het wat beter in mijn hoofd.

Heb nog een verhaal van een iemand die een aantal jaar geleden dezelfde ombouw heeft gedaan en uitgewerkt, zal die hier ook nog wel even delen.

Thanks voor alle input tot dusver, ik hou jullie op de hoogte!
 
Terug
Bovenaan Onderaan