Suzuki Gsxr 750 2008 in brand door defect spanningsregelaar

mikejux

Die hard MF'er
4 jul 2007
485
20
Afgelopen weekend in de eifel 3 bochten gehad. Stop bij een tankstation. Begint mijn motor te roken vanonder de tank. (later bleek dat dit al een aantal meter eerder begonnen was).

De rook werd steeds erger en ik besloot maar de motor wat verder te duwen en niet bij de tank te laten staan ivm brandgevaar.

10 meter verder kwamen de vlammen er bij de linker kant uit. en van schrik (en warmte) ben ik rechts afgstapt en kon niet anders dan de motor neerleggen.

Gelukkig was een mederijder allert en had de brandblusser al in de hand. Toen het vuur aan bleef houden toch maar besloten om de blusser te gebruiken. Natuurlijk bij een tankstation een poederblusser.

Achteraf blijkt dat de spanningsregelaar in de brand is gevlogen.

schade aan motor.

- rechter zijde door neerleggen (kuip, rempedaal, spiegel uitlaat etc)
- linker zijde door brand (kuip, bekabeling)
- navigatie (zumo 550)
- maar ik denk het ergste overal bluspoeder tussen.

Ik heb begrepen dat de motor nu waarschijnlijk total los wordt verklaard

Nou zijn mijn vragen

Hoe snel is de verzekering met uitkeren (knmv all risk), ik wil weer rijden zo snel mogelijk.
Is de motor total los (moet schade rapport nog afwachten)

full
 
Was je al terug geweest voor de terugroepactie of kan dit er niets mee te maken hebben?
 
Ik had zelf de motor nog maar 3 weken eerder gekocht bij een zaak.
 
http://www.motor.nl/nieuws/17447-terugroepactie-suzuki.html
Daar staat de motor in de lijst.

Je kunt met je serienummer bij Suzuki NL navragen of de spanningsregelaar is vervangen (mits ze dat daar bijgehouden hebben).
Anders bij de zaak waar jij gekocht hebt navragen (of de vorige eigenaar).

Indien de spanningsregelaar niet is vervangen zou de verzekering moeilijk kunnen doen: immers, bij vervanging van de SR zou de schade niet ontstaan zijn.
Omdat jij de motor net hebt, en niet hebt gekocht bij een particulier, is de zaak die jouw de motor heeft verkocht gehouden een 'deugdelijk produkt te leveren wat aan de verwachtingen die men van het produkt kan verwachten dient te voldoen' (wet consumentenbescherming).
Een motor die vanzelf in de fik vliegt valt daar niet onder.
Zou zomaar kunnen dat de verzekeringsmaatschappij de geleden schade gaat verhalen op de motorzaak....
 
Laatst bewerkt:
Wat betreft de spannings regelaar daar heeft de vorige eigenaar / dealer een brief van gekregen om te laten vervangen. Wat betreft de KNMV, die zijn best wel snel met afhandelen van hun schades/uitbetalingen. Wat je wel zelf moet regelen is een goede Suzuki dealer die de schade goed opsteld en dit samen met een expert van de KNMV behandeld. Daarna zal de KNMV snel acteren.

Succes met je motor
 
Terugroepactie Suzuki

Mocht-ie niet hebben meegedaan aan de terugroepactie, dan zou de verzekering wel eens lastig kunnen gaan doen....
In de voorwaarden staat meestal wel zoiets als 'goed onderhoud' en 'volgens instructie fabrikant' of 'als een goede huisvader behandelen'.
Dan dien je gewoon naar de dealer te gaan voor een nieuwe spanningsregelaar.

lastig, volgens mij was die terugroepactie al bekend voordat Mikejux zn motor had, dus dat kan men hem dan denk ik niet kwalijk nemen.
Maar misschien dat de verzekering wel met de dealer in de clinch zal gaan.

Ook als TS garantie op zn motor had, zal de verzekeraar wellicht met een dealer in de clinch gaan over aansprakelijkheid.................

Maar dat is een zaak tussen verzekeraar en dealer, dus ik denk niet dat TS daar ook maar enige last van zal hebben voor een spoedige afwikkeling. Hoop ik tenminste..........
 
Laatst bewerkt:
Wat klote zeg!
Mijn spanningsregelaar van mijn 750 (k6) was ook defect geraakt. Daardoor ook mijn accu doodgekookt. Stelletje prutsers bij Suzuki!

Als ik dit dan lees mag ik niet klagen. -O-

Anyway, deze lijkt mij (gelukkig voor jou) total loss. Als ik het goed zie heeft je frame ook brandschade.
Ik zou zelf gewoon een nieuwe willen als dit mij was overkomen met een fiets die ik net 3 weken heb.
 
Laatst bewerkt:
lastig, volgens mij was die terugroepactie al bekend voordat Mikejux zn motor had, dus dat kan men hem dan denk ik niet kwalijk nemen.
Maar misschien dat de verzekering wel met de dealer in de clinch zal gaan.

Ook als TS garantie op zn motor had, zal de verzekeraar wellicht met een dealer in de clinch gaan over aansprakelijkheid.................

Maar dat is een zaak tussen verzekeraar en dealer, dus ik denk niet dat TS daar ook maar enige last van zal hebben voor een spoedige afwikkeling. Hoop ik tenminste..........

Normaal gesproken niet. De verkering betaald gewoon uit en gaat daarna achter zijn geld aan. Iets wat los staat van de TS.

Maar goed, ik ben geen verzekeraar en wellicht niet bekend genoeg in het wereldje om dat helemaal juist te beoordelen.
 
Kijk eens ff in je polisvoorwaarden of schade als gevolg van eigen gebrek ook is gedekt, dan heb je helemaal niets te vrezen en gaat die verzekeraar fijn uitkeren..

Hoeveel is een andere vraag natuurlijk.
 
Kijk eens ff in je polisvoorwaarden of schade als gevolg van eigen gebrek ook is gedekt, dan heb je helemaal niets te vrezen en gaat die verzekeraar fijn uitkeren..

Hoeveel is een andere vraag natuurlijk.

Er lijkt mij hier totaal geen sprake van nalatigheid door de huidige eigenaar. Dus dat zal wel los lopen.

Wel ontzettend balen zeg ! :N
 
Getver wat een pech.
nou ja, geen persoonlijke ongelukken of letsel ...

komt wel goed moet je maar denken.

wel heftig dat een SR zoiets kan veroorzaken...
 
geblust met een poederblusser ? :X

als het antwoordt ja is dan is die TL of je hebt zin in heel veel elektronica gezeik de komende tijd
 
Laatst bewerkt:
geblust met een poederblusser ? :X

als het antwoordt ja is dan is die TL of je hebt zin in heel veel elektronica gezeik de komende tijd
Lijkt me dat de motor total-loss is. Na de poederblusser-behandeling moet alle electronica en de draadboom + stekkers vervangen worden.
Bluspoeder bestaat voor een groot deel uit een zout-koper verbinding.
Gaat invreten op stekkers en printplaten en voor hele rare storingen zorgen, danwel kortsluiting (en nog een fikkie erbij).
 
Lijkt me dat de motor total-loss is. Na de poederblusser-behandeling moet alle electronica en de draadboom + stekkers vervangen worden.
Bluspoeder bestaat voor een groot deel uit een zout-koper verbinding.
Gaat invreten op stekkers en printplaten en voor hele rare storingen zorgen, danwel kortsluiting (en nog een fikkie erbij).


:^

Daarnaast zijn de materiaaleigenschappen van het alu ook aangetast. Aangezien alu boven de 150 °C al van materiaal eigenschap veranderd.

Zou (hoe zuur het ook is) hem niet meer willen hebben.
 
:^

Daarnaast zijn de materiaaleigenschappen van het alu ook aangetast. Aangezien alu boven de 150 °C al van materiaal eigenschap veranderd.

Zou (hoe zuur het ook is) hem niet meer willen hebben.

Wat dat betreft is het jammer dat ie zo snel geblust is inderdaad... Maar dat is toch je eerste reactie!
 
Poederblusser gebruikt, dus gooi maar weg die bak.
Krijg je alleen maar ellende mee.

Dit zal elke brandweerman kunnen beamen mocht de verzekering moeilijk gaan doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan