Suzuki gsxr 750 srad remt slecht na revisie

oldskoolgsxr

MF veteraan
3 jun 2013
1.329
1.994
Beste motorliefhebbers.
Kunnen jullie me raad geven voor mijn oude srad 750.
Mijn remmen zijn waardeloos. Na 10minuten zit ik tegen de hendel.

Stalen remleidingen, gereviseerde originele klauwen, nieuwe schijven, nieuwe 5.1 olie
Radiale nissin rempomp gebruikt, maar die oude radiale rempompen zijn ook niet betrouwbaar hoor ik dan later.....

Maar ik lees her en der dat dit een bekend fenomeen is.
Een ombouwkit en 4zuigerremmen van een gsxr 600 zou kunnen lukken. Maar wie weet hierover meer?

Alle raad welkom.

35jgeoi.jpg
 
Beste motorliefhebbers.
Kunnen jullie me raad geven voor mijn oude srad 750.
Mijn remmen zijn waardeloos. Na 10minuten zit ik tegen de hendel.

Stalen remleidingen, gereviseerde originele klauwen, nieuwe schijven, nieuwe 5.1 olie
Radiale nissin rempomp gebruikt, maar die oude radiale rempompen zijn ook niet betrouwbaar hoor ik dan later.....

Maar ik lees her en der dat dit een bekend fenomeen is.
Een ombouwkit en 4zuigerremmen van een gsxr 600 zou kunnen lukken. Maar wie weet hierover meer?

Alle raad welkom.

35jgeoi.jpg

Ik weet hier meer over ;)

Heb de vork uit jouw fiets in een SV650 zitten.... en exact hetzelfde gedaan als jij nu beschrijft. 6-zuiger remtangen gereviseerd en waardeloos, ook met een grotere pomp. Het reviseren schijnt nogal een "geluks" factor te hebben. Bij sommige lukt het en gaat het goed, maar heel vaak lukt het om onduidelijke redenen niet.
Verder lees je meer ellende over die klauwen dan goede dingen. Ik heb ze dus ook in het rek gemikt en vervangen door een type oudere klauwen.

En wel deze:

Heb er nu dubbel gesinterde blokken in zitten en een 19mm radiale pomp met RVS leidingen. BAM remt weer als een dolle :t

Die klauwen komen op MP nog wel regelmatig voorbij, en ze passen 1 op 1

Succes ermee, ik kan het je van harte aanraden....

Later,

Loek
 
Is de hendel wel stevig voor het rijden? Zijn remblokken/schijven/remvloeistof nog koud na 10 minuten rijden? Indien twee keer ja zou ik het zoeken in het terugduwen van de remzuigers. Door verkeerd gemonteerde vooras, schijven die niet mooi op de naaf staan of versleten wiellagers bijvoorbeeld.

Mocht je het nog eens uit willen sluiten, ontluchten van die klauwen zou ik doen door ze los te maken en met de letter naar boven te leggen. De onhandig geboorde verbindingen, twee per klauw, komen dan verticaal te staan en geeft lucht meer kans te ontsnappen. Als alle remvloeistof vers is kun je dan de zuigers gebruiken om remvloeistof naar het reservoir te duwen. Wel goed op het niveau letten.
 
De 3/4 pomp zal minder snel tegen het stuur zitten dan de 5/8.
Ik vraag me echter af of dat het probleem verhelpt. heb je al eens geprobeerd om de remhendel een nacht aangetrokken te laten staan?
 
Beste mensen,
Allereerst dank voor de reacties.
Al het hierboven beschreven verhaal is reeds gebeurd. Klauwen horizontaal leggen. Ik bezit een hendel met ontluchtingsnippel op hoogste punt...
Ik reed op Zolder en dan was de reminstallatie zeker warm na 10min. Ik heb zelfs lichte sporen van oververhitting. (neen, niet krom)
En ik vertrok inderdaad met een harde...8-)

Nu ik erover nadenk hebben al 5 "specialisten" zich gebogen over het systeem.
Ik volg avondles motorfietstechnieken afwisselend gegeven door 2 leraars. Van (ingevette) vooras, tot vork tot balhoofdlager is nagekeken en gereviseerd.
En s'avonds laat is alles weer piekfijn in orde. 10 minuten later is de rem weer waardeloos...

Wat me nog rest zijn andere klauwen proberen.
Dit zijn klauwen van een gsxr 750 1988-1991? 1100r oliekoeler 89-92?
Is dit plug and play voor montage of moet daar een tussenstuk gemaakt worden?


Als ik ze goedkoop vind en reviseer, kan dit ook een piste zijn.


Als laatste : op de straat is er zeker mee te rijden, maar bij de minste tempoverhoging gaat het na 10min mis.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Ik schrijf toch dat ze 1 op 1 passen... op marktplaats staan 5 setjes als je zoekt op nissin gsxr. Niet heel goedkoop helaas.
Welke motoren ze exact op zaten weet ik niet. Maar check gewoon even de hartmaat van 90mm. Dan ben je er wel
 
Toen ik wat in mijn oude foto's zocht naar de exacte jaartallen van de klauwen kwam ik deze foto tegen.
Op deze foto, die ik meer dan 10 jaar gelden maakte van een zeer snelle Belgische piloot (Michel Simeon), zie je dat ze wel vertrouwen hadden in die klauwen. De motor schuurde blijkbaar ook tegen de grond. Er zaten slicks op. :}

mh19etkulh.jpg
 
Misschien eerst eens een andere compound remblokken proberen, voor op het circuit hoor
je eigenlijk race compound blokken te gebruiken.Alleen zijn die op straat niet te gebruiken.
Ik heb het ooit eens met een CBX uitgetest op een snel stuk met veel bochten waren de standaard blokken
zo oververhit dat de rookwolken er vanaf kwamen ook remde de motor bijna niet meer,later het zelfde stuk met veel betere blokken
gereden en die bleven het wel goed doen.Het is niet voor niets dat een echte race motor met een compleet ander remsysteem
uitgerust is dan standaard motoren.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Beste Gamma-fan.
Ik geloof niet in andere blokjes als mijn remblokken reeds gesinterd waren. Zo'n goede racer ben ik niet dat ik over de werkingstemperatuur kom.
Ik heb vorig jaar bij 5°C geraced op francorchamps in storm condities (+70kmh wind en striemende regen) en toen werden de remmen zeker niet te warm en was het ook al prijs.
Maar ik dank u voor uw bijdrage.


Ik ga de tip van supervet eens uittesten. Heb er voor 55€ gevonden inlusief verzenden. Nu nog een revisiekitje en we gaan testen.

Ik verdenk al een hele tijd die remklauwen...ik ga daar eens werk van maken....

Anders is er een komplete set van Beringer voor maar 3200€ excl btw en verzending. :)_O-
 
In de remklauwen zitten en de gewone afdichtringen om de zuigers en de stofringen. Deze laatste is het voor circuit gebruik raadzaam om deze er uit te halen.
 
Ok.... dat onderhoud lijkt me duidelijk, die stofringen hebben een functie. Maar het grote voordeel zou dan zijn dat ze beter vrij komen? Dat zou namelijk altijd wel goed zijn.

Later,

Loek

PS. excuses voor het Off-topic verhaaltje
 
@TS heb je de remklauwen (die je nu gebruikt en dus de problemen geven) zelf gereviseerd? Of laten doen?
En is het je ook bekend dat de rubber keerringen maar op 1 manier gemonteerd moeten worden. Vanwege de schuine kant?
 
Zie eigenlijk geen andere mogelijkheid dan dat het aan de remvloeistof ligt en aan de temperatuur die het remsysteem bereikt. Als je kunt zien dat alle remzuigers afdoende terug trekken na het lossen van de hendel, dan geeft dat de rem in elk geval kans af te koelen. Ben je een relatief voorzichtige remmer, als gewoon van op straat, dan zou het remsysteem misschien tijd te kort komen om tussendoor af te koelen. Kan ook zijn dat er vocht in de remvloeistof zit vanwege schoonmaken bij reviseren misschien? Of dat er remvloeistof is gebruikt met een laag kookpunt.. of dat al een tijd open is geweest en kans heeft gezien vocht aan te trekken.

Zou zelf eerst beter proberen uit te vissen wat het probleem precies is. Is normaal gezien hoe het werkt in racen en leuker als je zo bezig bent met motortechniek. Remvloeistof nog eens verversen met iets van goede kwaliteit uit een onaangebroken verpakking, das denk ik het eerste wat ik zou doen als de remzuigers goed terug trekken.

De Nissen klauwen staan na al die jaren nog steeds te boek staan als prima klauwen. En de remblokken zijn vast korter dus meer oppervlak van de remschijf om af te koelen. Ook als het niet nodig is om het probleem te verhelpen zou ik het ook beschouwen als een upgrade waar je geen geld aan verspeeld.

Ps: denk dat PFM interessantere remset maakt voor pak minder dan 3k!
 
@TS heb je de remklauwen (die je nu gebruikt en dus de problemen geven) zelf gereviseerd? Of laten doen?
En is het je ook bekend dat de rubber keerringen maar op 1 manier gemonteerd moeten worden. Vanwege de schuine kant?

Dit is het eerste wat ik er van hoor!!! En straf dat de 5 specialisten (zie hoger dat ik deze klauwen al door vele handen heb laten gaan) er nooit gewag van maakten.
Heb je daar meer info over in de vorm van een detailfoto of gebruiksaanwijzingstekst.
4 x volledige demonage en 2x gereviseerd. ( nieuwe rubbers) en nieuwe olie in 1 jaar tijd.
rempompen hebben ook allen een revisie-kitje gekregen.

Dot 5.1 remolie MOTUL . 1x nieuw en 2x geopende verpakking maar met vochttester alvorens te gebruiken. Kameraad had zo'n toestel.

80% vrij rijden circuit gebruik. Dus remmen quasi altijd warm.


Och voor 55€ setje gevonden en 50€ revisie-kitje rubbers.
En bovendien minder onafgeveerd gewicht. (ik zal het eens wegen)
Is de test waard.

En over mijn lijk dat ik ooit een Brembo-Beringer-of wat dan ook set koop.
Ik vind het zelfs een extra motivator om een piloot (met dezelfde ouderdom motorfiets) bij te houden of zelfs voorbij te steken met mijn antiek geval.

.....

2hxlyk2.jpg


Ik weet (helaas maar al te goed )wat slechte remmen zijn. Ik heb nog geraced met trommels boven de 200kmh. Ronde na ronde om op het einde quasi enkel op de motorrem te vertragen (dank u hoge compressie) :Y



.
 
Terug
Bovenaan Onderaan