Suzuki gsxr 750 srad remt slecht na revisie

oldskoolgsxr

MF veteraan
3 jun 2013
1.279
1.930
Beste motorliefhebbers.
Kunnen jullie me raad geven voor mijn oude srad 750.
Mijn remmen zijn waardeloos. Na 10minuten zit ik tegen de hendel.

Stalen remleidingen, gereviseerde originele klauwen, nieuwe schijven, nieuwe 5.1 olie
Radiale nissin rempomp gebruikt, maar die oude radiale rempompen zijn ook niet betrouwbaar hoor ik dan later.....

Maar ik lees her en der dat dit een bekend fenomeen is.
Een ombouwkit en 4zuigerremmen van een gsxr 600 zou kunnen lukken. Maar wie weet hierover meer?

Alle raad welkom.

35jgeoi.jpg
 
Ik denk niet voor dit model. Het zou ons opgevallen zijn.
Verbeter mij als ik fout zit.

Dat is nu eenmaal nodig om je zuigers te kunnen laten bewegen en de vloeistof binnen te houden.
Dit is wat ik zo ff snel kan vinden waar het over gaat. Hij heeft iets gehoord van een vriend die monteur is maar hij snapt niet helemaal wat......
Maar het gaat per ongeluk goed:


Het is niet heel goed te zien of te meten maar de vierkante rubber ringen in een remklauw zijn een klein beetje taps. De diameter is een heel klein beetje verschillend. De dikste/hoge kant van de ring moet aan de binnenkant van de klauw zitten. De dunste/lage kant moet naar de buiten zijde zitten. Je remcupje schuift dan makkelijk naar binnen, en aan de achterkant zit dan een soort lip waar de vloeistof tegen zal duwen.

Ik zou zeggen bestudeer zo'n ring eens goed en doe hem op verschillende manieren in de groef van je remklauw, dan wordt het je met een beetje technisch inzicht heus wel duidelijk.
 
Hmm Arni weet het ook, hij noemt het op ongeveer 3 min.


Er zijn ook remklauwen waar de groef juist taps is en dan kan er met nieuwe juiste seals weinig fout gaan. Maar als je de oude seals weer gebruikt wat meestal geen probleem is, is het wel belangrijk dat deze op dezelfde plaats terug komen.
 
Nog even over nagedacht maar dat je iedere keer na ongeveer10 minuten problemen hebt met je remmen kan ook aan de manier van remmen liggen.
Als je steeds lang en slepend remt ipv heel kort maar heel hard dan oververhitten je remmen heel snel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
geen tijd en geld in die 6-zuiger klauwen steken, levert alleen maar meer miserie en ergernis op. het is brol, het net staat er vol mee.
4-zuiger klauwen monteren en klaar. remmen minstens even goed, wegen minder en zien er ook beter uit (maar dat is puur persoonlijk ;) )
 
  • Leuk
Waarderingen: Ivan
Gezien het reviseren en dergelijke zou ik eerst kijken of alle remzuigers terug trekken. Het lijkt me de eenvoudigste manier om te zien of de boel goed functioneert dwz de seals correct werken.
 
geen tijd en geld in die 6-zuiger klauwen steken, levert alleen maar meer miserie en ergernis op. het is brol, het net staat er vol mee.
4-zuiger klauwen monteren en klaar. remmen minstens even goed, wegen minder en zien er ook beter uit (maar dat is puur persoonlijk ;) )

Jawel dat ben ik met je eens. De 6 zuiger klauwen zijn geen geweldige dingen. En een simpele 4 zuiger klauw is sowieso een hele verbetering.

Maar zo slecht als van ts in dit geval moet er toch iets ergens niet goed zitten. En dat zou ik dan nog graag willen weten.
 
... Alleen maar prul, die 6-zuiger Tokico`s?
Mwah, niet in alle gevallen, dat is wel zeker.

Op mijn zx9-r zitten de 6 zuiger tangen ook. Vanwege lange stilstand nieuwe afdichtingen gemonteerd. De rubbers in die revisieset waren zeker niet taps. En nu, na montage, remt het geheel zeer strak, en goed. Zonder te faden o.i.d. En de remzuiger komen ook weer heel mooi terug. Ontluchten ging ook zeer makkelijk.
Wel van onderaf gevuld met een injectiespuit *O*, misschien valt daar voor topicstarter nog wat te winnen?
 
... Alleen maar prul, die 6-zuiger Tokico`s?
Mwah, niet in alle gevallen, dat is wel zeker.

Op mijn zx9-r zitten de 6 zuiger tangen ook. Vanwege lange stilstand nieuwe afdichtingen gemonteerd. De rubbers in die revisieset waren zeker niet taps. En nu, na montage, remt het geheel zeer strak, en goed. Zonder te faden o.i.d. En de remzuiger komen ook weer heel mooi terug. Ontluchten ging ook zeer makkelijk.

uiteraard kan het ook goed werken, maar je weet het nooit op voorhand. een revisie garandeert niks, het is pure loterij

tokico 6 pots problem - Google zoeken
 
Bij Ts was dat niet het geval. voor hoelang blijft het goed als het wel effect heeft gehad?
Een op zich hele terechte vraag. Ik vind dat het antwoord van iemand die een motor met een 6-zuiger remtang LANG in bezit heeft gehad het meest hout snijdt. Iemand die de motor nog maar pas in bezit heeft, weet natuurlijk niet goed hoe de vorige eigenaar de motor (lees remtangen/zuigers) onderhouden heeft.
 
Ik heb meerdere van die "mooie" Tokico remklauwen gereviseerd en telkens met succes. Echter merk je dat je zo ongeveer het reviseren jaarlijks moet herhalen.
Reviseren help wat mij betreft maar tijdelijk - lees 1 hooguit 2 jaar.
Het is toch niet normaal dat je elk jaar je remklauwen moet reviseren?
Dan is er toch echt wel iets mis?
Ik zou er dan in elk geval al geen tweede keer geld in steken.
Zoals janbros zegt is het algemeen bekend dat er veel problemen zijn met die klauwen,en dan zeker bij circuitgebruik.
Sommigen (hier) vinden ze goed,maar rijden ze ook op circuit zoals TS ?
 
Bij mijn weten is corrosie achter de stofringen het voornaamste probleem. Die verhogen de druk van de ringen op de zuigers en beperken de bewegingsvrijheid van de zuigers.

Als daar geen maatregelen tegen worden genomen, de stalling vochtig is, het een woon werk fiets is of er slechte revisie sets gebruikt worden.. dan kan ik me voorstellen dat de problemen snel terug zijn.

Heeft alles te maken met precisie. Sommige mensen kijken met verversen niet verder dan de pomp en de ontluchtingsnippel. Dan kan een remklauw er niets aan doen als ie uiteindelijk vol komt te zitten met stroop..

De zitting van de stofringen bij de Nissins zijn volgens mij geanodiseerd. Voor dagelijks gebruik verhoogt dat wel je kansen..
 
Laatst bewerkt:
Bij mijn weten is corrosie achter de stofringen het voornaamste probleem. Die verhogen de druk van de ringen op de zuigers en beperken de bewegingsvrijheid van de zuigers.

Als daar geen maatregelen tegen worden genomen, de stalling vochtig is, het een woon werk fiets is of er slechte revisie sets gebruikt worden.. dan kan ik me voorstellen dat de problemen snel terug zijn.

Heeft alles te maken met precisie. Sommige mensen kijken met verversen niet verder dan de pomp en de ontluchtingsnippel. Dan kan een remklauw er niets aan doen als ie uiteindelijk vol komt te zitten met stroop..

nu nog een uitleg waarom er dan zoveel problemen zijn bij die 6'ers en niet bij andere klauwen ?
 
Alleen al goede remblokken kan al een wereld van verschil uitmaken,ooit een NS400 die maar matig remde
van SBS carbon remblokken voorzien,daarna was de remkracht zo sterk dat je bij 160 nog het achterwiel van het
asfalt kon krijgen,iets wat met de originele blokken zelfs bij veel lagere snelheden niet lukte.
Dat de topic starter alle vertrouwen in zijn gesinterde remblokken heeft zegt mij niks,ook tussen gesinterde blokken zit de nodige rommel.
 
Laatst bewerkt:
Zie edit. Verder valt er van alles te verzinnen. Heel veel mensen hebben blind vertrouwen in bepaalde nieuwe dingen. Terwijl de werking daarvan afhangt van andere factoren zoals montage en in geval van zulke klauwen de staat van de zitting.

Op mf komen vaker topics voorbij over remmen en revisies. Zelden begint dat met de vraag of en hoeveel de zuigers terug trekken. Naar mijn idee dé indicator voor de staat van de klauwen.

Zal echt niet beweren dat het de beste klauwen zijn want dat vind ik ook niet. Maar afhankelijk van het gebruik en voor circuit allicht zonder stofringen.. zou ik vers gereviseerde klauwen nog een kans geven.
 
Zie edit. Verder valt er van alles te verzinnen. Heel veel mensen hebben blind vertrouwen in bepaalde nieuwe dingen. Terwijl de werking daarvan afhangt van andere factoren zoals montage en in geval van zulke klauwen de staat van de zitting.

Op mf komen vaker topics voorbij over remmen en revisies. Zelden begint dat met de vraag of en hoeveel de zuigers terug trekken. Naar mijn idee dé indicator voor de staat van de klauwen.

Zal echt niet beweren dat het de beste klauwen zijn want dat vind ik ook niet. Maar afhankelijk van het gebruik en voor circuit allicht zonder stofringen.. zou ik vers gereviseerde klauwen nog een kans geven.


Terwijl ik nog wacht op de andere klauwen, stuur ik nog een postje.
Ik ben vrij open van geest en blijf niet halstarrig vasthangen aan een idee.
Je hebt wel een punt dat niet alle zuigers mooi terugkwamen (na reviesie 1) en dat doet me twijfelen of de dichtingen toch niet een stukje schuin afgewerkt zijn.

Maar stel dat je gelijk hebt en dat niet alle zuigers even hard op de schijven drukten, dan pomp je snel een 2e keer en een derde en vierde keer.
Op het rechte stuk van Spa heb je de tijd om van 240kmh naar 60kmh af te remmen en wat te experimenteren. Tevergeefs. Het was spons vanaf einde ronde 1 en het bleef spons tot tegen de hendel na de 3e ronde. (stormweer die dag met 5°C en 70kmh wind, olé circuit quasi voor ons alleen!)
Andere blokken brengen in dat geval geen enkele verandering, mijn inziens.

Met blokken experimenteren kan je als de remmen hard aanvoelen maar als de klacht vooral de stopkracht is. Niet het sponzen aanvoelen.

Maar ik gooi die 6 zuiger klauwen niet weg.

Iedereen bedankt voor jullie commentaar en meedenken.
En speciale groeten aan Janbros die ik heel zelden zie, maar altijd heb gerespecteerd. Zijn 2takt virus heeft me ook besmet lang geleden. :Y
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Je geeft de klauwen nu wel de schuld maar na 1 rondje de remkracht verliezen ligt toch echt ergens anders aan,
je heb druk verlies,en dat kan al voorkomen door een heel kleine lekkage,ik heb zoiets zelf ook meegemaakt en dat
bleek een niet helemaal goed afsluitende banjo ring te zijn,zeker als ik zie dat je de remleidingen heb vervangen en dan gaan bij mij
de alarmbellen rinkelen.
 
Laatst bewerkt:
Lekkage zou ook nog kunnen maar lijkt me dat het probleem dan voor het rijden al merkbaar is?

Maar stel dat je gelijk hebt en dat niet alle zuigers even hard op de schijven drukten, dan pomp je snel een 2e keer en een derde en vierde keer.

Aha, interpreteerde je dat zo! Dat was niet wat ik probeerde te vertellen.. normaal gezien lijkt me de druk 'altijd' genoeg om alle zuigers tegen de blokken te krijgen. Ook als stofringen wat klemmen. Maar de zuigers terug trekken is afhankelijk van de flexibiliteit van de keerringen, soort geheugen functie. Als dat niet lekker werkt komen de blokken niet mooi vrij en krijgt het spul minder kans af te koelen. Want daar lijkt het probleem naar mijn idee het meest op.. een warmte/koeling probleem.
 
@ Loki : maar dan slepen de blokken toch lichtjes tegen de schijven in uw redenering (slechte warmteafvoer) ? Maar dat kunnen we toch schrappen als denkpiste als wiel vrij kan draaien (opgebokt).

Ik ben geen goede remmer, maar zeker ook geen sleper...
Eerder een zuinige remmer. => mezelf opgeleerd tijdens classic endurance-races.
 
Lekkage zou ook nog kunnen maar lijkt me dat het probleem dan voor het rijden al merkbaar is?



Aha, interpreteerde je dat zo! Dat was niet wat ik probeerde te vertellen.. normaal gezien lijkt me de druk 'altijd' genoeg om alle zuigers tegen de blokken te krijgen. Ook als stofringen wat klemmen. Maar de zuigers terug trekken is afhankelijk van de flexibiliteit van de keerringen, soort geheugen functie. Als dat niet lekker werkt komen de blokken niet mooi vrij en krijgt het spul minder kans af te koelen. Want daar lijkt het probleem naar mijn idee het meest op.. een warmte/koeling probleem.

Dat hoeft niet ,vergeet niet dat door warmte het materiaal uitzet.
Verder zou het aan de pomp kunnen liggen,bij hard remmen komt de pomp zuiger op een gedeelte waar hij normaal niet komt,als daar iets van corrosie zit is het snel gebeurd met de remdruk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan