Suzuki gsxr 750 srad remt slecht na revisie

oldskoolgsxr

MF veteraan
3 jun 2013
1.329
1.994
Beste motorliefhebbers.
Kunnen jullie me raad geven voor mijn oude srad 750.
Mijn remmen zijn waardeloos. Na 10minuten zit ik tegen de hendel.

Stalen remleidingen, gereviseerde originele klauwen, nieuwe schijven, nieuwe 5.1 olie
Radiale nissin rempomp gebruikt, maar die oude radiale rempompen zijn ook niet betrouwbaar hoor ik dan later.....

Maar ik lees her en der dat dit een bekend fenomeen is.
Een ombouwkit en 4zuigerremmen van een gsxr 600 zou kunnen lukken. Maar wie weet hierover meer?

Alle raad welkom.

35jgeoi.jpg
 
Ik heb in het verleden eens gehad (op één klauw) dat onder normale omgevings-temperatuur alle zuigers even soepel terug trokken in de klauw. En zodra ik een aantal keren geremd had, er eentje niet mee kwam. En de temperatuur uiteindelijk ook te hoog opliep.
 
Het is ook zo dat er gewerkt is aan het remsysteem,dus wie weet wat er fout gegaan is,blijft het feit
dat het niet normaal is dat je remdruk verliest,de klauwen die moeten goed kunnen remmen zonder druk te verliezen,in mijn 40 jaar ervaring met het sleutelen aan motoren heeft nog niet 1 remsysteem het van mij gewonnen,altijd heb ik een oorzaak kunnen vinden,
en ik heb er veel gereviseerd.Het blijft dan ook raden wat er in dit geval aan mankeert zonder het zelf
in handen gehad te hebben,maar er is gewoon iets niet zoals het behoord te zijn.
Verhalen die de ronde zouden doen op het internet dat het prut klauwen zijn dat zal wel maar je kan daar net
zoveel verhalen tegenover zetten van andere soorten klauwen,en in al die gevallen is het de vraag wat
heeft de eigenaar gedaan aan de remmen en is dat goed gedaan,meestal is de oorzaak de ondeskundigheid van sleutelaars.
 
Laatst bewerkt:
Het is ook zo dat er gewerkt is aan het remsysteem,dus wie weet wat er fout gegaan is,blijft het feit
dat het niet normaal is dat je remdruk verliest,daar de klauwen de schuld van te geven klopt gewoon niet,
die moeten goed kunnen remmen zonder druk te verliezen,in mijn 40 jaar ervaring met het sleutelen aan
motoren heeft nog niet 1 remsysteem het van mij gewonnen,altijd heb ik een oorzaak kunnen vinden,
en ik heb er veel gereviseerd.Het blijft dan ook raden wat er in dit geval aan mankeert zonder het zelf
in handen gehad te hebben,maar er is gewoon iets niet zoals het behoord te zijn.

Jeetje, wat een discussie over die klauwen :)

Maar wat RG gamma hier schrijft had ik ook. Ik dacht GVD ik kan toch wel een remklauw werkend krijgen...:( Dus toch niet helaas.

En over het wel of niet soepel terugkomen van die zuigers is al veel gezegd, maar origineel werken die klauwen met een 5/8 of 16mm pomp. En dat geeft gewoon een bepaald volume aan verplaatsing van remvloeistof, als dat volume niet in staat is om de zuigers (alle 12 stuks) met een beetje leuke druk tegen de schijven te duwen remt het NIET, dus mijn idee is dat de zuigers juit te soepel terugkomen na revisie, en ze daarmee te ver van de schijven af komen te staan waardoor de volume verplaatsing van dat pompje te klein is. Schiet mij maar lek als dat niet zo is :t
Dus heb ik ook een 19mm pomp gemonteerd, en die bracht iets meer remdruk, maar ook te weinig! Dus daar zit volgens mij de "fout", hoe het kan dat die zuigers zo makkelijk terugkomen in de klauwen weet ik niet.

Ik had niet meer zoveel tijd (en zin) om dat verder uit te zoeken, maar ik heb ze nog netjes verpakt liggen dus kan het ooit weer oppakken. Aan het gebruikte materiaal voor revisie zou het niet moeten liggen, klauwen zijn HELEMAAL uit elkaar geweest (en dus schoon gemaakt) en met een revisiekit van tourmax weer in elkaar gestoken.

Al zou de revisie succesvol zijn geweest dan twijfel ik nog aan de geschiktheid van deze klauwen voor circuit gebruik.... zou mij niks verbazen als 6-zuiger klauwen destijds een beetje marketing waren. Ik heb in ieder geval een verhaaltje gelezen van een kerel die er mee "moest" racen vanwege de regels in zijn klasse, en die moest na elk race weekend nieuwe blokken omdat die klauwe dus verbuigen door gebrek aan stijfheid, en dat zorgde weer voor ongelijke druk, warmteopbouw en slijtage op zijn blokken....

Succes met opknappen van jullie 6-zuiger remklauwen in ieder geval, als iemand nog interesse heeft ;) ik heb nog een setje liggen *O*

Later,

Loek
 
Loek ik ben het helemaal met je eens!

Echter buiten bovenstaande is het probleem om de 12 zuigerskamers te ontluchten. Wat ik doe na revisie, het ontluchten door te zetten na elke rit. Na een paar keer rijden zal er nog altijd lucht uit het systeem komen. Ik herhaal dit net zolang totdat dit stopt. Na verloop van ontluchten, zal de hendel weer als nieuw aanvoelen.
 
Loek ik ben het helemaal met je eens!

Echter buiten bovenstaande is het probleem om de 12 zuigerskamers te ontluchten. Wat ik doe na revisie, het ontluchten door te zetten na elke rit. Na een paar keer rijden zal er nog altijd lucht uit het systeem komen. Ik herhaal dit net zolang totdat dit stopt. Na verloop van ontluchten, zal de hendel weer als nieuw aanvoelen.

OK, klinkt als iets dat zou kunnen werken.... zo heb ik het in ieder geval niet geprobeerd, en zo zou het ook niet moeten werken als je het mij vraagt. Mn geduld was al eerder op en nu heb ik goed happende 4-zuiger klauwen :) Wel heel omslachtig allemaal om die klauwen aan de praat te krijgen B|

Later,

Loek
 
Mijn geduld is ook op geraakt. Ook mijn ego(tje) had een deuk(je) opgelopen.}:O

Ik balanceer ook op 2 gedachten.
De eerste is die van RG-Gamma. "Je doet iets fout" Dat moet goed werken.
Maar de "marketing" gedachte komt ook de kop opsteken.


Het zijn ook "maar" sportmotoren en geen racemotoren. Wat de marketingjongens u ook willen doen geloven.
De producent kan kiezen hoe ver ze het budget optrekken voor kwalitatief materiaal.
Zie vroeger de yamaha rdlc 500. Die remmen zijn standaard zeer slecht. Een dure MTB remt beter.
Zie de Laverda 750S. Allemaal duur spul, ook de remmen, maar de motor presteerde dan niet op hetzelfde niveau. Van in de boekskes, want heb enkel op de 668 gereden.

Met een standaard Porsche (Cayman?) op Mettet reed ik 7 ronden aan een veel trager tempo dan met mijn classic racer en de remmen waren gaar.
Het is ook maar een sport-touring.
Een racewagen is toch iets helemaal anders.


Groeten,
Michel

Hier de trainingen op de rdlc500 ook met standaard "marketing" vertragers, maar voor de race zijn we toch vertrokken op de slabby gsxr 750. Was beter en krachtiger...en goedkoper bij vallen *D (foto Chimay +10 jaar geleden)
URL=https:///]
144709e4186cb54684c522d174f6f2bc-full.jpg
[/URL] picture upload
 
Het zijn ook "maar" sportmotoren en geen racemotoren. Wat de marketingjongens u ook willen doen geloven.
De producent kan kiezen hoe ver ze het budget optrekken voor kwalitatief materiaal.

:t Juist. Een winkelbrommer voldoet niet zonder aanpassingen op het circuit, de een heeft minder aanpassingen nodig dan de andere, maar op het circuit komt het er nu eenmaal net ff wat meer op aan.
Ik geloof best dat die 6 zuigers op de straat kunnen voldoen, en goed kunnen remmen. Maar het zijn geen geschikte type remmen voor circuit werk.
 
Ja ja,we hebben het hier over een beginnende amateur die ook volgens zijn eigen woorden
niet het onderste uit de kan haalt,en dan al na 10 minuten geen remdruk meer bij een lage temperatuur en nat is gewoon niet normaal ook niet voor 6 zuiger remklauwen.Wil je echt goede remmen vergeet dan de Japanse meuk en koop desnoods een gebruikte Brembo set er zijn geen betere.
 
geen tijd en geld in die 6-zuiger klauwen steken, levert alleen maar meer miserie en ergernis op. het is brol, het net staat er vol mee.
4-zuiger klauwen monteren en klaar. remmen minstens even goed, wegen minder en zien er ook beter uit (maar dat is puur persoonlijk ;) )


Ja natuurlijk joh ,daarom zaten die 6 zuiger remklauwen op gsxr,s en kawasaki,s en op de haybussa,s..
Zelfs op de r1 hebben zeszuiger remklauwen gezeten.
Niet alles wat op internet staat klopt.
Je mening daarop baseren wat er op internet staat ,is het zelfde als geloven in fake nieuws etc...
Vaak zweren mensen bij bijvoorbeeld brembo ,en is al het andere meteen niks meer,
Ik geloof er niks van die 6 zuiger remklauwen zijn niks,
Lees zelfs hier iemand beweert die 6 zuiger remklauwen waren een marketing gadget omdat ze mooi eruit zien ofzo ,
Nou ja zeg.
Grootste onzin wat ik ooit gelezen heb erover.
Ik heb ze zelf ook op me motor en ik vind ze beter remmen dan die 4 zuiger remklauwen .
Die 4 zuigers misten een duidelijk aangrijppunt ,voelden sponzig aan ,ook met stalen remleidingen.
Daarop 6 zuiger remklauwen gemonteerd en met 1 vinger een keertje indrukken en de motor staat stil,remt hard,goed aandruk punt en niet sponzig.
Ik denk dat vraagstellers gewoon zit te kloten met ze remmen .
En op me nieuwe motor zitten ook 6 zuiger remklauwen ,en die remt ook goed,
En een dagje circuit levert ook geen gedoe op.
Ze blijven goed remmen..
Maarja altijd makkelijk achter je toetsenbord commentaar leveren op 6 zuiger remklauwen etc zonder te weten wat vraagsteller nu werkelijk wel of niet goed doet,
Dat weten we niet want niemand is erbij. Geweest,wie weet doet hij iets fout zonder het in de gaten te hebben .
 
Laatst bewerkt:
Jeetje, wat een discussie over die klauwen :)

Maar wat RG gamma hier schrijft had ik ook. Ik dacht GVD ik kan toch wel een remklauw werkend krijgen...:( Dus toch niet helaas.

En over het wel of niet soepel terugkomen van die zuigers is al veel gezegd, maar origineel werken die klauwen met een 5/8 of 16mm pomp. En dat geeft gewoon een bepaald volume aan verplaatsing van remvloeistof, als dat volume niet in staat is om de zuigers (alle 12 stuks) met een beetje leuke druk tegen de schijven te duwen remt het NIET, dus mijn idee is dat de zuigers juit te soepel terugkomen na revisie, en ze daarmee te ver van de schijven af komen te staan waardoor de volume verplaatsing van dat pompje te klein is. Schiet mij maar lek als dat niet zo is :t
Dus heb ik ook een 19mm pomp gemonteerd, en die bracht iets meer remdruk, maar ook te weinig! Dus daar zit volgens mij de "fout", hoe het kan dat die zuigers zo makkelijk terugkomen in de klauwen weet ik niet.

Ik had niet meer zoveel tijd (en zin) om dat verder uit te zoeken, maar ik heb ze nog netjes verpakt liggen dus kan het ooit weer oppakken. Aan het gebruikte materiaal voor revisie zou het niet moeten liggen, klauwen zijn HELEMAAL uit elkaar geweest (en dus schoon gemaakt) en met een revisiekit van tourmax weer in elkaar gestoken.

Al zou de revisie succesvol zijn geweest dan twijfel ik nog aan de geschiktheid van deze klauwen voor circuit gebruik.... zou mij niks verbazen als 6-zuiger klauwen destijds een beetje marketing waren. Ik heb in ieder geval een verhaaltje gelezen van een kerel die er mee "moest" racen vanwege de regels in zijn klasse, en die moest na elk race weekend nieuwe blokken omdat die klauwe dus verbuigen door gebrek aan stijfheid, en dat zorgde weer voor ongelijke druk, warmteopbouw en slijtage op zijn blokken....

Succes met opknappen van jullie 6-zuiger remklauwen in ieder geval, als iemand nog interesse heeft ;) ik heb nog een setje liggen *O*

Later,

Loek

Dit is echt de grootse onzin die ik ooit gelezen heb,6 zuiger remklauwen een marketing ding waren.
Nou ja zeg,,,en dan zetten ze die op hayabussa,s die dik 300+ gaan en kawasaki en gsxr,s 1000 het zal wel allemaal .
Wat denk je wat er voor schade claims richting fabrieken kwamen vooral uit Amerika.
Als blijkt het was een marketing ding die 6 zuiger remklauwen en ze remmen niet goed,,,
Over onzin wat er op internet geschreven staat...
 
Ja natuurlijk joh ,daarom zaten die 6 zuiger remklauwen op gsxr,s en kawasaki,s en op de haybussa,s..
Zelfs op de r1 hebben zeszuiger remklauwen gezeten.
Niet alles wat op internet staat klopt.
Je mening daarop baseren wat er op internet staat ,is het zelfde als geloven in fake nieuws etc...
Vaak zweren mensen bij bijvoorbeeld brembo ,en is al het andere meteen niks meer,
Ik geloof er niks van die 6 zuiger remklauwen zijn niks,
Lees zelfs hier iemand beweert die 6 zuiger remklauwen waren een marketing gadget omdat ze mooi eruit zien ofzo ,
Nou ja zeg.
Grootste onzin wat ik ooit gelezen heb erover.
Ik heb ze zelf ook op me motor en ik vind ze beter remmen dan die 4 zuiger remklauwen .
Die 4 zuigers misten een duidelijk aangrijppunt ,voelden sponzig aan ,ook met stalen remleidingen.
Daarop 6 zuiger remklauwen gemonteerd en met 1 vinger een keertje indrukken en de motor staat stil,remt hard,goed aandruk punt en niet sponzig.
Ik denk dat vraagstellers gewoon zit te kloten met ze remmen .
En op me nieuwe motor zitten ook 6 zuiger remklauwen ,en die remt ook goed,
En een dagje circuit levert ook geen gedoe op.
Ze blijven goed remmen..
Maarja altijd makkelijk achter je toetsenbord commentaar leveren op 6 zuiger remklauwen etc zonder te weten wat vraagsteller nu werkelijk wel of niet goed doet,
Dat weten we niet want niemand is erbij. Geweest,wie weet doet hij iets fout zonder het in de gaten te hebben .

blablabla,

het gaat over 1 specifiek type van Tokico 6 zuigers. toon mij bv 1 Yamaha R1 waar Tokico's op staan ipv Sumitomo's ....
 
Dit is echt de grootse onzin die ik ooit gelezen heb,6 zuiger remklauwen een marketing ding waren.
Nou ja zeg,,,en dan zetten ze die op hayabussa,s die dik 300+ gaan en kawasaki en gsxr,s 1000 het zal wel allemaal .
Wat denk je wat er voor schade claims richting fabrieken kwamen vooral uit Amerika.
Als blijkt het was een marketing ding die 6 zuiger remklauwen en ze remmen niet goed,,,
Over onzin wat er op internet geschreven staat...

Owjee.... Dit gaat mis.....-O-

maarja :) als dit de grootste onzin is die je ooit gelezen hebt heb je nog niet zoveel gelezen_O- Ik wens je ontzettend veel plezier en succes met je 6-zuiger remklauwen. En gelukkig heb jij het wel voor elkaar gekregen om ze fantastisch te laten werken.

Wat betreft niet goed remmen.... in het begin, nieuw af fabriek hebben die krengen het heus wel goed gedaan, maar nu niet meer zo. Het gaat wel om klauwen van een slordige 25 jaar oud he.

Later,

Loek
 
Tja uiteindelijk hebben de Jappen ook ingezien dat hun eigen thuisrommel niet werkt en monteren ze ook Brembo
op hun eigen supersport motoren en race motoren,er is gewoon niks beters in de wereld te koop.
Het is net zo als met vering,er is er maar 1 en dat is öhlins.
En ja oud spul vertoont slijtage zit vaak vol met corrosie of word niet goed schoongemaakt of
gemonteerd en gecontroleerd cq gemeten op speling.Het lijkt allemaal zo simpel,ach remmen reviseren het stelt niks voor,
dat kan de thuis amateur ook makkelijk,vaak is het vervolg met hangende pootjes naar de dealer of op het MF schreeuwen om hulp
want het remt niet meer goed.En dan heb je nog de lieden die componenten gaan monteren die helemaal niet
bij elkaar horen,zoals verkeerde maten rempomp monteren en daarna komen klagen op het forum dat het niet werkt.
 
Laatst bewerkt:
Wat de TS betreft,het blijft giswerk en kunnen hem alleen tips geven in de hoop dat het werkt.
Want zonder het zelf gezien te hebben kom je er toch niet achter wat er werkelijk aan mankeert.
Zelfs een klein beetje achtergebleven corrosie kan er al voor zorgen dat een remzuiger niet
werkt zoals zou moeten.
 
Tja uiteindelijk hebben de Jappen ook ingezien dat hun eigen thuisrommel niet werkt en monteren ze ook Brembo
op hun eigen supersport motoren en race motoren,er is gewoon niks beters in de wereld te koop.
Het is net zo als met vering,er is er maar 1 en dat is öhlins.
En ja oud spul vertoont slijtage zit vaak vol met corrosie of word niet goed schoongemaakt of
gemonteerd en gecontroleerd cq gemeten op speling.Het lijkt allemaal zo simpel,ach remmen reviseren het stelt niks voor,
dat kan de thuis amateur ook makkelijk,vaak is het vervolg met hangende pootjes naar de dealer of op het MF schreeuwen om hulp
want het remt niet meer goed.En dan heb je nog de lieden die componenten gaan monteren die helemaal niet
bij elkaar horen,zoals verkeerde maten rempomp monteren en daarna komen klagen op het forum dat het niet werkt.


Hier ben ik het wel mee eens.
Vaak word het verkeerd gedaan en worden de remmen afgebrand alsof het troep is.
Het zal wel allemaal .
 
Het blijft inderdaad giswerk.Misschien doe ik iets fout, misschien niet.
Maar nu moet mijn vraag ook niet op de spits gedreven worden.

Tijd voor een kwisje tussendoor....

Wat zegt de éne piloot in de strobalen tegen de andere op onderstaande foto ? :

1) Ook problemen met het ontluchten van uw 6 zuigerremmen ?
2) jij dacht mij toch niet uit te remmen met uw 6 zuigerremmen ?
3) Hier zitten we dan. Tesamen hebben we 28 remzuigers en het lukt ons nog niet om die bocht te nemen. Hopelijk komt suzuki met beter materiaal, want aan ons ligt het zeker niet.
4) Was dat recht stuk vorig jaar niet een stuk langer ?

*D

234ywt.jpg
 
Het blijft inderdaad giswerk.Misschien doe ik iets fout, misschien niet.
Maar nu moet mijn vraag ook niet op de spits gedreven worden.

Tijd voor een kwisje tussendoor....

Wat zegt de éne piloot in de strobalen tegen de andere op onderstaande foto ? :

1) Ook problemen met het ontluchten van uw 6 zuigerremmen ?
2) jij dacht mij toch niet uit te remmen met uw 6 zuigerremmen ?
3) Hier zitten we dan. Tesamen hebben we 28 remzuigers en het lukt ons nog niet om die bocht te nemen. Hopelijk komt suzuki met beter materiaal, want aan ons ligt het zeker niet.
4) Was dat recht stuk vorig jaar niet een stuk langer ?

*D

234ywt.jpg

_O-_O-_O-_O- wat een geweldige foto :}:} _O-_O-_O-


:( Mare niet de spot drijven met een Sradje hé?!...;)
 
whahaha!

nou heb ik redelijk veel ervaring met deze 6-zuiger klauwen. als ze soepel werken remt het prima. problem is dat ze bij de stofringen veel corroderen en dan vastlopen. De seals zijn vlak, maakt dus niks uit. de Suzuki seals zijn trouwens goedkoper dan die van kawa, maar zijn verder hetzelfde :)

Als de druk na 10 minuten wegvalt is er toch iets anders aan de hand.
 
4 zuigers zijn binnengekomen.
rivisiekitje pas volgende week vrijdag.....maar geen transportkosten te betalen.

voor de geïnteresseerden verschil in gewicht 4 zuiger gsxr 1100 oliekoeler vs 6 zuiger srad zonder remvloeistof :

208tjxv.jpg

206jtdf.jpg


Totaal kleine 350gr verschil minder onafgeveerd gewicht.

Wordt vervolgd.
 
Tja uiteindelijk hebben de Jappen ook ingezien dat hun eigen thuisrommel niet werkt en monteren ze ook Brembo
op hun eigen supersport motoren en race motoren,er is gewoon niks beters in de wereld te koop.
Het is net zo als met vering,er is er maar 1 en dat is öhlins.
En ja oud spul vertoont slijtage zit vaak vol met corrosie of word niet goed schoongemaakt of
gemonteerd en gecontroleerd cq gemeten op speling.Het lijkt allemaal zo simpel,ach remmen reviseren het stelt niks voor,
dat kan de thuis amateur ook makkelijk,vaak is het vervolg met hangende pootjes naar de dealer of op het MF schreeuwen om hulp
want het remt niet meer goed.En dan heb je nog de lieden die componenten gaan monteren die helemaal niet
bij elkaar horen,zoals verkeerde maten rempomp monteren en daarna komen klagen op het forum dat het niet werkt.

Onder het mom van beter goed gejat ......
Ohlins is eigendom geweest van Yamaha, en die hebben daar ook gebruik van gemaakt op 2 fronten..
1.De Know How, en daarmee de kennis in huis halen
2. Hiermee konden ze ook de mindere kostbare veerpoten van een Ohlins sticker voorzien

maar dat betekend niet dat als er ergens Ohlings op staat of Brembo die standaard vanuit Japan op een fiets worden geleverd,dit ook daadwerkelijk aan de hoogste eisen van die fabrikanten voldoet
Zie het dan meer als een standaard BMW die je van een M sportpakket kunt laten voorzien, wordt hij niets beter door , maar staat zo leuk
 
Terug
Bovenaan Onderaan