Suzuki GSXR 750 Srad

koensl

Rookie
14 nov 2014
13
0
Hengelo
Hallo,

Een week of 2 geleden heb ik een Suzuki GSXR 750 Srad uit 1996 (opknappertje) gekocht. Toen ik hem kocht liep hij niet, dus meteen de volgende dag wat standaard dingetjes als bougies e.d. nagekeken en schoongemaakt.
Accu van m'n andere motor er ff in gezet aangezien die van m'n Srad vrij zwakjes was, en maar eens proberen te starten.... Tot mijn verbazing sloeg hij vrijwel meteen aan, en liep ie stationair ook best lekker.

Ben er toen gelijk maar ff een stukje mee gaan rijden om te zien hoe hij loopt. Bij het wegrijden had ik het idee dat de motor op 3 cilinders liep. Niet helemaal soepel dus. Eenmaal op de rondweg aangekomen, even gas geven tot ongeveer 80 kmh. en had toen het idee dat de 4e cilinder ook wel even mee deed. Terwijl ik stil stond voor het stoplicht begon de motor lager in toeren te lopen en sloeg ie uiteindelijk af. Gelukkig stond ik naast een tankstation dus heb hem daar maar ff neer gezet. Beetje peut in de tank gegooid, (je weet maar nooit..... ;)) en weer proberen te starten, maar.... Niks. Startmotor draait wel rond, maar motor slaat niet meer aan.

Thuis maar weer de boel los getrokken, luchtfilterhuis eraf, carburateurs eraf en zag dat het meest linker inlaatspruitstuk vol benzine stond. Eerste conclusie: brandstof / vlotterprobleempje...? Carburateurs, vlotters, sproeiers en vlotternaalden nagelopen en schoongemaakt. Afgezien van een klein beetje vuil in de carbs geen gekke dingen tegengekomen, dus de carburateurs weer op m'n Sradje gezet.

Om te testen of een van de vlotters bleef hangen, heb ik de benzine toevoer slang die normaal gesproken op de tank zit, aan een met benzine gevulde fles geknutseld. Als de kamers van de carburateurs eenmaal vol zitten, zou er dus geen benzine meer uit de fles moeten lopen. Kamers liepen snel vol, heb het niveau van de benzine afgetekend op de fles, en ondertussen ff de gaskabels vervangen. Er liep geen benzine meer uit de fles, dus trok ik de conclusie dat het probleem verholpen zou moeten zijn.

Heb de boel weer aangesloten en de motor gestart. Sloeg direct weer aan en liep mooi stationair. Ook netjes op 4 cilinders. Heb hem even stationair laten lopen met het idee om hem even warm te laten draaien, maar na een minuut of 5 kreeg ik weer het idee dat ie op 3 cilinders liep. Het toerental zakte weer en zodra ik het gas los liet sloeg de motor weer af. Pakte nog een paar keer aan maar liep nog steeds erg slecht. Nadat ie weer 2 keer afsloeg, kreeg ik hem weer niet gestart.

Heb direct weer de carbs eraf gehaald, maar het inlaatspruitstuk stond dit keer niet vol benzine... Kreeg ook niet het idee alsof ie verzopen was, aangezien het niet echt naar benzine stonk in 't knutselschuurtje.. :)

Zelf denk ik nog steeds dat het ergens probleem bij de benzinetoevoer moet zitten, maar weet eigenlijk niet zo goed waar ik nog moet kijken. Hoewel de bougies er nog netjes uit zagen wil ik die eigenlijk nog wel vervangen, puur om het uit te sluiten, maar ik verwacht niet dat het daaraan ligt.

Heeft iemand hier ervaring mee? Of tips waar ik zeker nog naar moet kijken?
 
in het voorjaar zou ik s'avonds een eerste ritje maken, dus motor uit de schuur gestart, paar minuutjes laten draaien en weer uitgezet.
toen ik mij in het pak gehesen had de motor de steeg in geduwd en daar opnieuw gestart.
nadat ie aansloeg begon ie al snel op 3 cilinders te lopen waarna hij uiteindelijk afsloeg en niet meer aan de praat te krijgen was.
ik schrijf alles op, wanneer ik wat doe, dus bleek de bougies er al bijna 15000 km in te zitten, de volgende dag 4 nieuwe gehaald en nergens geen last meer van gehad.
 
Thanks voor jullie reacties. Het probleem is inmiddels opgelost. :)
Ik had afgelopen vrijdag de vacuümslang niet goed aangesloten waardoor hij geen benzine meer kreeg. Nadat de benzine in de carbs op was sloeg ie dus af.

Blijkbaar was het dus inderdaad een haperende vlotter.
Heb zaterdag dus het eerste ritje op de Srad gemaakt en hij rijdt goed! Beetje afstellen nog, maar daar heb ik de hele winter nog tijd voor... ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan