Suzuki GSXR 750 WN 1992 heeft te weinig vermogen

BenjaminDG

MF veteraan
3 okt 2009
2.896
0
Beveren
Goedenavond.

Alvorens ik mijn probleem bespreek zal ik maar een korte historiek van de motorfiets geven.

Toen ik de motor een maand had ben ik naar de testbank geweest, toen was hij nog 100% standaard.

De motor had toen 106pk en 72Nm aan het achterwiel, niet zoveel vermogen verlies dus op al die jaren.

Heb dan wat onderdelen gekocht; open uitlaat dynojet kit en aparte luchtfilters.

Alles gemonteerd maar had toen perongeluk de cartontluchting slang dichtgemaakt (had nog een aparte slang genomen om de carterontluchting boven de ketting te laten komen maar deze slang was blijkbaar dicht).

Ben dan met de motor naar circuit gereden maar was daar een ramp (kwam niet boven de 9000 toeren en veel blauw,grijze en zwarte rook uit uitlaat).

Thuis dan mijn blunder gezien en de carterontluchting terug open gemaakt.

Na was afstel werk en balanceren van de carburateurs reed hij een stuk beter maar miste toch nog vermogen naar mijn gevoel.

Vandaag dan maar de compressie gemeten:

Cil1: 10 bar
Cil2: 10 bar
Cil3: 8 bar
Cil4: 10 bar

Volgens de handleiding van suzuki is het minimum 10 bar en moeten de zuigerveren vervangen worden bij 8 bar (onderling mag er 2 bar verschil per cilinder zijn).

Heb toen wat olie in een cilinder gespoten en zag de compressie druk met zo'n 2.5bar stijgen.

Nu ben ik bang dat ik met de dichte carterontluchting de zuigerveren kapot heb gedrukt.

De motor verbruikt ook wat olie (niet dramatisch veel maar toch nog genoeg om te merken).

Mijn vader denkt misschien dat de kleppen lekken maar ik denk niet dat de kleppen na een paar duizend km 'ineens' gaan lekken?

Wat vinden jullie van deze kwestie?

Motor is van 1992 en heeft 46000 km.
 
Laatst bewerkt:
van de carburateurs, al kan klepspeling controleren geen kwaad.
even een open uitlaat en een dynojet kit en andere filters monteren wil niet zeggen dat het meteen klaar is.
zet de motor op een dynojetbank en laat de motor goed afstellen.
hoe rijdt de motor met de carterontluchting open?
nog steeds zwarte rook?
 
Carburateurs zijn goed afgesteld en gebalanceerd, kleur van de bougie is mooi beige/bruin.

Nu heb ik geen rook meer uit de uitlaat, wat ik wel had op circuit.

Motor rijd goed en houd niet in maar mist duidelijk vermogen over heel de lijn.
 
Toen ik de motor een maand had ben ik naar de testbank geweest, toen was hij nog 100% standaard.

De motor had toen 106pk en 72Nm aan het achterwiel, niet zoveel vermogen verlies dus op al die jaren.


hoe lang is "toen" geleden/maw hoeveel km is er bij gekomen ?
en mischien nog eens de testbank op, dan kan je de gegevens vergelijken
 
Laatst bewerkt:
Motor vorig jaar in gebruik genomen rond oktober/november

Heb nog geen 5000 km met deze motor gereden.

Maar ik dacht dat als je wat olie door het bougiegat giet en als je dan een hogere compressie meet dat dit dan een indicatie is van versleten zuigerveren?
 
minder compressie = minder vermogen.
maar de compressie was hetzelfde toen de motor nog standaard was, 5000km terug.
dat de motor nu veel minder vermogen heeft doordat de compressie in die 5000km minder is geworden, geloof ik niet.
ik denk dat afstelling of een verkeerde keuze van uitlaat of filter, eerder de oorzaken zijn van het mindere vermogen.
dus zet de motor eens op een testbank.
 
Heb je de compressie gemeten met de carbs helemaal open (volgas )?
hoeveel omw heeft de motor gemaakt bij iedere meting?

Wat ik zou doen is: kleppenstellen nieuwe bougies er in en de carbs daarna goed synchroon zetten en dan een testbank opzoeken en kijken hoe de afstelling is
Deze handelingen horen bij "even een dyna kitje monteren"

Dit is ook interesant voor jou om te lezen want jij hebt de zelfde carbs op jouw motor zitten: http://www.oldskoolsuzuki.info/patrick/articles/bst38ss/bst38ss.htm
 
Motor was opgewarmd, alle bougie's deruit en volgas staan geven.

Motor laten ronddraaien totdat de druk niet meer steeg.

Bougie's zijn nog goed, geven alle 4 ene mooie blauwe vonk en carburateurs heb ik 2 dagen geleden zelf gebalanceerd.

Bananeman: dat is dus mijn vraag was hebben de carburateurs, aparte luchtfilers en open uitlaat te maken met de te lage compressie?

Heb ervoor de compressie niet gemeten maar die zal wel goed geweest zijn, anders haal je geen 106 pk op het achterwiel na 19 jaar en 40.000km (Nieuw aan de krukas moet hij 118 pk hebben).
 
Bananeman: dat is dus mijn vraag was hebben de carburateurs, aparte luchtfilers en open uitlaat te maken met de te lage compressie?
nee

maar wat bedoel je eigelijk met aparte luchtfilters, 4 losse filters op de kelken?
dan zou ik daar het vermogensverlies zoeken.
 
Laatst bewerkt:
Gixxer harry: ik heb ook mikuni BST38SS maar die hebben geen powerjet circuit.

Dit telt alleen voor US modellen denk ik?

Waarom zouden losse filters leiden tot vermogen verlies?

Geen resonatie meer van de luchtstromen die je wil zou terug vinden in een luchtfilter box?

Ik heb ook ergens gelezen omdat de filters dichter bij het blok staan ze nu teveel warme lucht aanzuigen waardoor er ook vermogen verlies zou zijn?
 
Laatst bewerkt:
Heb jij ook op jouw carbs... maar als lezen te veel werk is dan moet je dat vooral niet doen

heb je 4 losse filter (dom van mij.....over heen gelezen) dan zit daar een groot stuk vermogens verlies (powerfilter zijn kl**te dingen die heel veel problemen veroorzaken....google)
Dus K&N dubbele filters er voor kopen en dan als nog laten afstellen

Jij doet denk ik liever even het koppie lichten en dan even de kleppen op nieuw slijpen en dan als nog de carbs af laten stellen
Heel jammer voor je maar je komt niet onder het af laten stellen uit



ps als alles goed is aan de motor en alles staat goed afgesteld dan ligt het aan jou ;-)
 
Gixxer harry:

Er zit geen powerjetcircuit op deze carburateurs, geen powerjet in vlotterbak en geen aansluitingen voorzien op de carbs voor een powerjet slang.

Dit is blijkbaar alleen voor de olie/luchtgekoelde

Power Jet Circuit, GSXR750, as installed on air cooled gsxr750 w/ 38mm Mikuni carbs, 90-92

Vraag me af waarom ze dit niet meer hebben gebruikt voor de W versie?

Suzuki GSXR750W 1992 (N) (E01 E02 04 15 17 18 21 22 24 25 34 39 53) CARBURETOR (E18,E39) - buy original CARBURETOR (E18,E39) spares online
 
Laatst bewerkt:
Hij is naar mijn gevoel redelijk goed afgesteld, ja tuurlijk echt 100% perfect op het gevoel kan niet want dan moet je al een meter hebben voor de A/F ratio en dergelijke.

Hij heeft toen hij nog standaard was een run gemaakt op de testbank.

Haalde toen 106pk en 72nm op het achterwiel, A/F ratio was in de lage toeren nog iets te hoog.
 
dan kun je hem beter op de bank zetten en goed laten afstellen ,
natte vinger werk en bougie kleur kijken is niet meer van deze tijd joh .

en een keertje klepspeling kijken kan ook nooit kwaad.
als je zuigerveren kapot zijn moet hij verschrikkelijk roken, dus dat lijkt me sterk.

ik ben zelf ook een k&n setje en een dynojet kitje aan het monteren op een 1100w,
ik ga hem ook op de bank laten afstellen, dat is beter joh .
je zet er voor een hoop geld spullen op , maar je haald er niet het maximale uit als je zelf op de gok afsteld.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan