Suzuki GT 250 1974

Vanavond weer een beetje bezig geweest. Begin aan de voorkant, je moet wat.
De lamporen worden gewisseld en ook het contactslot, stuurslot en tankdop van de donor. Dat gaat straks toch ook weg als project.
En ik heb een shiny toeter :-)
Volgende week weer verder.
 

Bijlagen

  • IMG_3126.JPG
    IMG_3126.JPG
    1,6 MB · Weergaven: 16
  • IMG_3128.JPG
    IMG_3128.JPG
    1,7 MB · Weergaven: 17
  • IMG_3129.JPG
    IMG_3129.JPG
    1,5 MB · Weergaven: 17
Leuk om te zien dit, ook erg fijn dat je zoveel foto’s maakt. Nu weet ik dat er een slot op de tankdop zit 🤣
Mijn GT staat in een hoekje in de schuur te wachten op tijd. Af en toe pak ik de parts-manual erbij en schrijf ik op wat ik mis of wat ik moet vervangen. Ik hoop komende winter te kunnen beginnen, tot die tijd hou ik dit topic scherp in de gaten!
Ga vooral door met alles op de foto zetten!
 
Even een vraag : De vorige eigenaar heeft t frame laten coaten etc en de ori lagers vervangen voor conische. De machine was nog niet gemonteerd dus viel niet op dat er wat hoogte speling op de conische lagers zat. Dus de afstand tussen de beide lagers is iets te groot. Aan de bovenzijde zit op de as een kraag en ik heb geen draaibank dus lijkt een opvulplaatje aan de onderzijde het meest voor de hand liggend. Maarrrr hoe krijg je een nieuw conisch lager van de as ? warmstoken en aan de onderzijde met hout op tikken ?
 

Bijlagen

  • 7688d0a5-2617-4caa-b032-ae13aec779aa.jpg
    7688d0a5-2617-4caa-b032-ae13aec779aa.jpg
    280,4 KB · Weergaven: 10
Even een vraag : De vorige eigenaar heeft t frame laten coaten etc en de ori lagers vervangen voor conische. De machine was nog niet gemonteerd dus viel niet op dat er wat hoogte speling op de conische lagers zat. Dus de afstand tussen de beide lagers is iets te groot. Aan de bovenzijde zit op de as een kraag en ik heb geen draaibank dus lijkt een opvulplaatje aan de onderzijde het meest voor de hand liggend. Maarrrr hoe krijg je een nieuw conisch lager van de as ? warmstoken en aan de onderzijde met hout op tikken ?
Onder het onderste lager hoort nog een stof ring te zitten ,of als dat niet past een gewone ring van de juiste dikte,er af halen zal niet meevallen,
je mag niet tegen de ring aantikken waar de rollen in zitten,je moet dus iets hebben waarmee je tussen de binnenring en t stuk kan tikken,
een beiteltje bv,overigens is de kans groot dat er niets anders op zit dan een nieuw lager te monteren als de oude er niet makkelijk af gaat.
 
Ik heb een oude electrische oven, speciaal bestemd voor lager klusjes. Opwarmen op 200gr ofzo kwartiertje erin en lager komt zonder schade los. Wel goede handschoenen (lashandschoenen) gebruiken.
En dan wel met beitel of gewoon vanaf de andere kant met kunstof hamer tikken .... of stuk hout met zware hamer.
 
Met een beetje mazzel komt lager makkelijk los na warm maken. Anders nog wat langer in de oven. Zeker als het maar sinds kort gemonteerd is en dus niet is vastgerot zou het er bijna af moeten vallen.
 
Helaas, lager gaat er niet af, ook niet na een uur op 200 graden in de oven en met speciaal lager gereedschap van hbm tools. Mooi kut .....op zoek naar een donor t stuk dan maar
 
Helaas, lager gaat er niet af, ook niet na een uur op 200 graden in de oven en met speciaal lager gereedschap van hbm tools. Mooi kut .....op zoek naar een donor t stuk dan maar
Ja dat had ik je wel van te voren kunnen vertellen,2 gelijke materialen verwarmen werkt niet,wel bij lagers in aluminium carters bv.
Zoals ik al eerder melde je moet er een beiteltje tussen rammen,of een goed scherpe schroevendraaier kan je ook proberen.
 
Goed idee, kooi eraf gehaald en toen een beitel ertussen ..... :-) nieuw lager bestellen en vulring
 
Ja dat had ik je wel van te voren kunnen vertellen,2 gelijke materialen verwarmen werkt niet,wel bij lagers in aluminium carters bv.
Zoals ik al eerder melde je moet er een beiteltje tussen rammen,of een goed scherpe schroevendraaier kan je ook proberen.
Soms werkt het echt wel. Ik probeer het in ieder geval altijd eerst zonder geweld. Deze keer niet helaas.
 
De oven is trouwens wel onmisbaar voor het monteren van het lager. Zelfde procedure. Opwarmen en schuift zo, zonder geweld, op zijn plaats.
Yep :-) nu alleen nog een conisch lager vinden met 27 mm inwendige maat ..... zal Bolsward eens contacten.
 
Ventilator staat lekker te blazen in de garage en de deur een beetje open .....de schuur die aan de garage grenst ook de deur open en zo trekt de lucht een klein beetje ....
 
Weer lekker bezig, van 2 kraantjes 1 goede maken 😐
 

Bijlagen

  • 2B8E1371-BF9C-4B85-98B8-ED09BA3EEDF2.jpeg
    2B8E1371-BF9C-4B85-98B8-ED09BA3EEDF2.jpeg
    48 KB · Weergaven: 8
  • BB2AB98C-6623-4CEC-8DD7-F56B17803590.jpeg
    BB2AB98C-6623-4CEC-8DD7-F56B17803590.jpeg
    1,3 MB · Weergaven: 9
Terug
Bovenaan Onderaan