Suzuki GT250

mca2

Die hard MF'er
13 aug 2007
881
0
Centraal
Ook ik ben gezwicht voor een tweetakt. Naast mijn CBeetjes heb ik sinds gister ook een Suzuki GT250K(?) in de schuur staan. Om Eriks mooie topics niet verder te "vervuilen", hier mijn eigen topic. Zo stond hij in de advertentie:
picture1nh.png

Liep niet en de uitlaat aansluitingen waren (zoals gebruikelijk?) slecht. Maar wel met originele lak op de tank en harde uitlaten. Kortom het kijken waard. En na enig wikken en wegen heb ik hem voor een bescheiden bedrag meegenomen
img0085u.jpg

Maar hij liep dus niet. De vorige eigenaar vermoedde de condensator en had deze er al voor me afgehaald... Ik heb al een nieuw setje puntjes en condensators op de kop getikt en heb deze er voortvarend op gezet. En een Suzuki is wel even wennen als je een CBeetje gewend bent. Het principe is wel het zelfde maar de constructie is nog wat on-ergonomischer ;) en zonder werkplaatshandboek is het best lastig...

Maar ok, toen er na tig keer trappen nogsteeds niets gebeurde en de vlotterkamers overstroomde bedacht ik, dat ook hier de gewone volgorde geldt. Dus de accu eerst maar eens aan de lader en morgen met losse bougies opzoek naar de vonk.
 
Mooi ding!! *D

Als hij langer heeft stilgestaan, kun je beter de carbs uit elkaar halen en goed reinigen.
Nog beter= een werkplaatshandboek regelen. Kun je systematisch te werk gaan.
Succes er mee en Gijs gaat je volgen. :Y

:W
 
wat noem je een bescheiden bedrag??

ik zoek me wezenloos naar een leuke tweetact van japanse origine maar loop steeds tegen respectabele bedragen aan.. :(
of het is een grote doos vol roestige onderdelen die je voor een paar centen mag hebben om binnen een week bij de vuilstort te brengen omdat er niks van te maken is.. |(
 
Dat gaat lukken :Y :Y

Ziet er goed uit *D

Het scheelt natuurlijk wel je mist die "rommel boven de zuigers" _O-

Ik ga het volgen en als ik ergens mee kan helpen hoor ik het graag

Succes

Erik
full
 
Dank je voor alle enthousiaste reacties! Ik heb inmiddels wat meer huiswerk gedaan en ben erachter gekomen dat een een L is met een K tank en (overgespoten) kappen. Vandaar ook de chromen lamporen denk ik.

De vorige eigenaar heeft er een aantal maandjes geleden nog op rond gereden, dus ik hoop dat de carbs nog toonbaar zijn. Maar ok, zij zullen er ook wel onderuit gaan voor een schoonmaakbeurt en wat nieuwe pakkingjes. Wel zag ik dat de aansluiting op de luchtfilterbak los zat, iemand nog zo'n clampband over?

En Mr Q, zoekt en gij zult vinden :) Het chroom van deze is zeer netjes, het achterspatbord op 1 plekje na verdacht hard en het frame recentelijke gepoedercoat zo te zien.

En ja Erik, het scheelt weer nokkenaskettingspanners en kleppen stellen maar daar krijg je dan weer een oliepomp en gevoelige krukas voor terug ;) En zo mooi als van jou is nog wel een paar nachtjes poetsen en sparen verder. Wat een beauty.

Het plaatsen van de contactpuntjes en condensatoren is wel een gepiel, daar moest niet alleen het dekseltje eraf maar ook het hele deksel. En helaas zaten er geen stekkertjes maar moet het soldeerd worden?
 
Ik denk dat het niks met de punten of condensator te maken heeft
dat hij niet start,ik denk dat je eerder vervuilde carbs heb,zeker als ze al
overlopen.ik dacht bij mijn Kawa ook dat er een condensator of punten
kapot waren,bleek achteraf toch een carburateur te wezen waar nog een kanaaltje
verstopt zat,schoongemaakt en na 2 trappen liep hij weer als een nieuwe.
 
Goedemorgen :W

Wat zijn je plannen?
Ga je er een K van maken en er lamporen en koplamphuis in de Candy Turquoise (215) kleur

Of ga je voor een L en een andere tank en zijkappen.

Mocht je kiezen voor de L dan heb ik een lakset in Tahity Orange liggen.
Nou ja liggen :N zit op mijn L op het moment

Veel plezier.

Je hebt in iedergeval maar 1 rubber bij de carbs om je zorgen over te maken *O*
En die zit al los :Y
Om het loshalen van de carbs van de cilinder iets makkelijker te maken kun je beter eerst de tank eraf halen.
Dan moet je eerst het zadel doen dan de tank en daarna kun je beter bij de 2 middelste moeren waar de carbs mee vast zitten aan de cilinder.
Klinkt als veel werk zadel en tank eraf maar het zijn maar 3 boutjes _O-

Groet Erik
 
Ik ben wel gecharmeerd van deze K tank dus ik denk er sterk aan een complete K van de maken. Dus compleet met oren en tank in Turquoise. Deze chromen zien er nog wel netjes uit, iemand ruilen tegen een turquoise setje?

Kortom, ik wil hem wel netjes maken. Of het zo perfect wordt als Erik, dat denk ik nog niet maar wie weet.

Het zadel is er inmiddels al af. Ik was op zoek naar een slotje en scharnieren (jaja, CBeetjes) maar ok, 2 moeren dus :) De tank zal dus ook wel lukken. Kan de tank er gewoon af zonder dat de boel dan leeg loopt of moet er een klem op de slang?
 
Laatst bewerkt:
Ik ben wel gecharmeerd van deze K tank dus ik denk er sterk aan een complete K van de maken. Dus compleet met oren en tank in Turquoise. Deze chromen zien er nog wel netjes uit, iemand ruilen tegen een turquoise setje?

Het zadel is er inmiddels al af. Ik was op zoek naar een slotje en scharnieren (jaja, CBeetjes) maar ok, 2 moeren dus :) De tank zal dus ook wel lukken. Kan de tank er gewoon af zonder dat de boel dan leeg loopt of moet er een klem op de slang?

Je kunt de tank er gewoon van afhalen als de originele benzinekraan er op zit.
De kraan werkt op vacuem. Kun je zien : een slangetje vanaf de linker inlaat naar de kraan en twee slangetjes naar de carburateurs .

Of de kraan nog werkt kun je ook testen. Moet ' ie er wel vanaf :Y
Als hij er af is kunt je op de vacuem aanluiting blazen of inhalen en met beide acties moet je dan een duidelijk plopje horen. Als je dit hoort is het membraam nog perfect :Y


Succ6 :W
 
wat noem je een bescheiden bedrag??

ik zoek me wezenloos naar een leuke tweetact van japanse origine maar loop steeds tegen respectabele bedragen aan.. :(
of het is een grote doos vol roestige onderdelen die je voor een paar centen mag hebben om binnen een week bij de vuilstort te brengen omdat er niks van te maken is.. |(

Dan zoek je toch niet goed,een tijdje geleden stond er een GT250 te koop,
voor 750,- euro die in een zeer nette staat was,een t350 voor 1200 euro die
er als nieuw uitzag,een mooie t 500 voor 1100,- euro,dus keuze zat,
als je alleen maar 200 euro of zoiets wil uitgeven dan kan je inderdaad
nog ergggggggggggggggggggggggggggg lang blijven zoeken.
 
Zo, na al het positieve nieuws even een wat minder vrolijk plaatje
img0087o.jpg

Volgens mij (en anderen) is een ander setje cilinders de enige oplossing...plus honen, veren en misschien zuigers en dan maar hopen dat de uitlaar ringen nog goed zijn... sja, hij was niet voor niets zo goedkoop... maar ok, de wil om er wat moois van te maken is er zeker. Kortom, van't weekend maar eens naar Vehikel.
 
Ligt de draad van de cylinders eraf?,dat zal wel
te repareren zijn ,oplassen en nieuwe draad snijden,
of kijken voor een setje 2ehands cylinders,maar die zullen wel
niet zo makkelijk te vinden zijn.
Misschien dat Erik Potze nog wat heeft,of een
oplossing weet. Knalnaarpotz.nl - 2 Stroke Parts, World Wide Delivery
 
Laatst bewerkt:
Ligt de draad van de cylinders eraf?,dat zal wel
te repareren zijn ,oplassen en nieuwe draad snijden,
of kijken voor een setje 2ehands cylinders,maar die zullen wel
niet zo makkelijk te vinden zijn.
Misschien dat Erik Potze nog wat heeft,of een
oplossing weet. Knalnaarpotz.nl - 2 Stroke Parts, World Wide Delivery

Er moet nieuw draad op te zetten zijn. De twee kleps BMW hebben ook zo mooi systeem. daar draai het draad er ook vanaf, en dat kan gewoon gerepareerd worden. zou wel zonde zijn om meteen de kop (in jouw geval de cilinder) weg te moeten gooien.
 
http://cgi.ebay.de/Zylinder-Zylinderkopf-Motor-Suzuki-GT-250-160909B2_W0QQitemZ220489412215QQcmdZViewItemQQptZMotorrad_Kraftradteile?hash=item3356316e77 (ebay.de cilinders)
 
Ik heb ooit een Kawasaki Avanger 350cc twin tweetakt (bj '69) gehad met het zelfde probleem.
Daar had ik nieuw draad met draadbussen in gemaakt. Dus dat is wel te doen.
Die wartels zijn ook wel te maken. Blokkie daarna mooi parelstralen...
Zelf heb ik een GT380 gehad, leuke fietsen zijn dat wel.
 
Laatst bewerkt:
Cilinders zijn zo her en der wel te vinden maar afhankelijk van de staat en maatvoering komt daar nog wel wat achteraan. Erik Potze heeft zelf minder ervaring met 250s maar Marcel Vlaandere schiet me hier te hulp :)

Het oplassen en weer nieuw draadsnijden zou natuurlijk de leukste oplossing zijn, alleen weet iemand waar ik dat hier in de buurt kan laten doen?
 
Cilinders zijn zo her en der wel te vinden maar afhankelijk van de staat en maatvoering komt daar nog wel wat achteraan. Erik Potze heeft zelf minder ervaring met 250s maar Marcel Vlaandere schiet me hier te hulp :)

Het oplassen en weer nieuw draadsnijden zou natuurlijk de leukste oplossing zijn, alleen weet iemand waar ik dat hier in de buurt kan laten doen?

Hier in de buurt (Rotterdam) zit wel een bedrijfje wat dat waarschijnlijk wel
zou kunnen,die man heeft voor de motorzaak waar ik werk ook
diverse dingen van aluminium gerepareerd.
 
Na een middagje prutsen met de ontsteking loopt hij weer! Het was even zoeken naar de sluiting maar na systematisch alles doormeten was het gauw gevonden. Toen de lichthoogte netjes op 0.35 gezet en de timing correct gezet. Dus gewoon met een lampje, deze staat nu zo dat hij netjes precies bij het L en R streepje aanspringt.

Toen een paar kicken en heel veel rook en lawaai *O* Wel heeft hij de neiging om naar vol gas de janken, een paar keer aan de gashandle draaien helpt dan om hem netjes rond de 2000toeren te houden. Wel een beetje vreemd want de gasschuiven lijken gewoon netjes terug te komen?

Daarna een stukje gereden en misschien ben ik een beetje verwend maar echt trekken doetie niet. Onder de 4000 toeren gebeurt en sowieso weinig maar ook bij 80 naar z'n vier is niet echt aan te raden. Allicht toch de carbs maar eens oppoetsen?
 
Een 350f heb ik nog nooit opgereden maar dat zal nog tandje slapper zijn dan mijn 400f. De Suzuki is beduidend slapper lijkt het maar ok, de uitlaten sluiten slecht aan, de staat van de keerringen is nog onduidelijk en de carbs kunnen allicht ook beter.

Anyway, het blok moet er onderuit. Dus elektra afkoppelen, ram-airkappen eraf, carbs eraf, uitlaten los, gaskabel los. Maar hoe gaat dat bijv met de smeerolie? En de versnellingsbakolie?
 
Je haalt het dekseltje van de oliepomp eraf
Dan kun je zien waar de aanvoer leiding van de 2takt olie loopt.
Kun je kiezen of de banjobout snel losdraaien (sleutel 8mm) en met tyrap hger dan het niveau van het tankje hangen.
of proberen het klemmetje los te draaien van de slang die uit het tankje komt.
loos stukje slang erop schuiven met een bout erin tegen het lekken.

Niet vergeten om de kabel van de oliepomp los te maken

Onder het blok zit een aftapbout deze kan vastzitten en is handiger om eerst los te draaien voordat het blok uit het frame ligt

Je kunt ook beter als het blok nog in het frame hangt de kopbouten losdraaien.
Dopsleutel 14 maar doe het wel in de juiste volgorde.

stelt niet veel voor

succes

Erik
 
Terug
Bovenaan Onderaan