RWB
Die hard MF'er
Zoals beloofd hier een topic over mijn Suzuki GT750 uit 1975.
Motor was al 30 jaar in bezit van de familie en had 10 jaar stilgestaan. Maar nu vanwege verhuizing moest die toch echt weg. Contact gelegd met de verkoper, maar dat verliep moeizaam. Verkoper had totaal niet gerekend op zoveel animo, en was overdonderd door alle reacties. Gelukkig na enig contact afgesproken voor een bezichtiging. Eenmaal bij aankomst opzich een prima motor. Prijs afgesproken en betaald. En zo gezegd stond hij paar uur later zo bij mij thuis:
Best prima basis voor een mooie klassieker. Plan is om de motor grotendeels te demonteren voor het opknappen/netjes maken van de onderdelen, en dit dan zo orgineel mogelijk. Showroomstaat hoeft van mij niet, maar technisch moet hij 100% zijn en optisch zo mooi mogelijk. Ik vind dat je best mag zijn dat een motor uit de jaren 70 komt. Dus denk niet aan onderdelen opnieuw verchromen of dat soort zaken. Frame wordt waarschijnlijk wel opnieuw gecoat, is net wat te slecht in mijn ogen. Al heb ik wel een mooie tip van een mede MF'er gekregen hoe ik dit mogelijk kan oplossen.
Na het checken van het oliepijl, controle van de olie/mengsmeringpomp, verse benzine en de onsteking maar eens (niet passende) accu geplaatst op de motor voor een startpoging. Tot mijn verbazing na 5x starten kwam de motor al tot leven (mede dankzij maximale vervroeging onsteking, zag ik later)
Loopt hier volgens mij nog op 2 pitten, maar zoals ik dacht gingen die na 200m wel meedoen.
Fijn was ook dat alles werkte, lichten, claxon en indicator. Ik mis natuurlijk wel de knippers maar die komen tzt wel. Na controle van alle versnelling en het goed warm worden van de motor rookte deze ook amper meer, alleen bij stevig doortrekken.
Hieronder een filmpje toen hij nog aanzienlijk rookte.
Nadat ik blok dus beetje heb uitgetest denk ik wel dat die goed genoeg is voor mijn 1000km per jaar. Dus nu kon de motor er aangeloven, en begon de demontage. Het motorblok ga ik niet splitten maar wel cleanen, alle deksel worden verwijderd en gepolijst zelfde geldt voor de cilinder en kop. Echet vanwege de omvang en gewicht maar besloten om eerst een motorstand hiervoor te bouwen:
Handigg
Ik had bedacht het cilinderblok te demonteren voor inspectie, cleanen, polijsten, verse pakkingen en evt ringen. Echter ging het loshalen niet erg gemakkelijk en moest de "trekplaat" er aan te pas komen.
Rechterkant binnen 5min los maar links (waar sleutel nu gemonteerd zit) zat zo enorm vast, echt niet normaal. Ben er uiteindelijk 2dagen mee bezich geweest mede omdat deze 10mm plaat krom trok, ik de draad uit de cilinders trok... Er zit namelijk aan de onderkant van de draadeinds een passing waarop de cilinderbank zich centreert. De cilinderkopboutafdichting was uitgedroogt en had water in dit compartiment toegelaten.
Kromme plaat:
Uiteindelijk een nieuwe gemaakt van 20mm enige wat ik had liggen maar nog niet loskomen!!! Ik heb m10 bouten de kop van afgebroken waarmee ik op de draadeindes drukte, de m8 bouten meerdere malen dol gedraaid... Dus op een gegeven moment na een paar dagen kutten was ik het zo zat en als laatste redmiddel heb ik toen van buitenaf het draadeinde doorgeboord.
Met het doorboren kreeg ik nu eindelijk enige speling tussen de kop en carter, toen heb ik met een ijzerzaag het draadeinde doorgzaagd en kon na 2dagen sleutel eindelijk de cilinder gedemonteerd worden.
Links het doorgezaagde draadeinde en geheel rechts de andere passing (wel verroest maar binnen no-time los).
Dat gat in de cilinder is alleen vanaf de buitenwand tot het draadeinde gat, en dus niet verder. Dit las ik later voor montage en het polijsten wel weer dicht.
Nu kan ik eindelijk beginnen aan de grote onvetschoonmaak. Tot zover de actuele stand van zaken, verwacht hopelijk wel een wekelijkse update te kunnen geven.
Motor was al 30 jaar in bezit van de familie en had 10 jaar stilgestaan. Maar nu vanwege verhuizing moest die toch echt weg. Contact gelegd met de verkoper, maar dat verliep moeizaam. Verkoper had totaal niet gerekend op zoveel animo, en was overdonderd door alle reacties. Gelukkig na enig contact afgesproken voor een bezichtiging. Eenmaal bij aankomst opzich een prima motor. Prijs afgesproken en betaald. En zo gezegd stond hij paar uur later zo bij mij thuis:
Best prima basis voor een mooie klassieker. Plan is om de motor grotendeels te demonteren voor het opknappen/netjes maken van de onderdelen, en dit dan zo orgineel mogelijk. Showroomstaat hoeft van mij niet, maar technisch moet hij 100% zijn en optisch zo mooi mogelijk. Ik vind dat je best mag zijn dat een motor uit de jaren 70 komt. Dus denk niet aan onderdelen opnieuw verchromen of dat soort zaken. Frame wordt waarschijnlijk wel opnieuw gecoat, is net wat te slecht in mijn ogen. Al heb ik wel een mooie tip van een mede MF'er gekregen hoe ik dit mogelijk kan oplossen.
Na het checken van het oliepijl, controle van de olie/mengsmeringpomp, verse benzine en de onsteking maar eens (niet passende) accu geplaatst op de motor voor een startpoging. Tot mijn verbazing na 5x starten kwam de motor al tot leven (mede dankzij maximale vervroeging onsteking, zag ik later)
Loopt hier volgens mij nog op 2 pitten, maar zoals ik dacht gingen die na 200m wel meedoen.
Fijn was ook dat alles werkte, lichten, claxon en indicator. Ik mis natuurlijk wel de knippers maar die komen tzt wel. Na controle van alle versnelling en het goed warm worden van de motor rookte deze ook amper meer, alleen bij stevig doortrekken.
Hieronder een filmpje toen hij nog aanzienlijk rookte.
Nadat ik blok dus beetje heb uitgetest denk ik wel dat die goed genoeg is voor mijn 1000km per jaar. Dus nu kon de motor er aangeloven, en begon de demontage. Het motorblok ga ik niet splitten maar wel cleanen, alle deksel worden verwijderd en gepolijst zelfde geldt voor de cilinder en kop. Echet vanwege de omvang en gewicht maar besloten om eerst een motorstand hiervoor te bouwen:
Handigg
Ik had bedacht het cilinderblok te demonteren voor inspectie, cleanen, polijsten, verse pakkingen en evt ringen. Echter ging het loshalen niet erg gemakkelijk en moest de "trekplaat" er aan te pas komen.
Rechterkant binnen 5min los maar links (waar sleutel nu gemonteerd zit) zat zo enorm vast, echt niet normaal. Ben er uiteindelijk 2dagen mee bezich geweest mede omdat deze 10mm plaat krom trok, ik de draad uit de cilinders trok... Er zit namelijk aan de onderkant van de draadeinds een passing waarop de cilinderbank zich centreert. De cilinderkopboutafdichting was uitgedroogt en had water in dit compartiment toegelaten.
Kromme plaat:
Uiteindelijk een nieuwe gemaakt van 20mm enige wat ik had liggen maar nog niet loskomen!!! Ik heb m10 bouten de kop van afgebroken waarmee ik op de draadeindes drukte, de m8 bouten meerdere malen dol gedraaid... Dus op een gegeven moment na een paar dagen kutten was ik het zo zat en als laatste redmiddel heb ik toen van buitenaf het draadeinde doorgeboord.
Met het doorboren kreeg ik nu eindelijk enige speling tussen de kop en carter, toen heb ik met een ijzerzaag het draadeinde doorgzaagd en kon na 2dagen sleutel eindelijk de cilinder gedemonteerd worden.
Links het doorgezaagde draadeinde en geheel rechts de andere passing (wel verroest maar binnen no-time los).
Dat gat in de cilinder is alleen vanaf de buitenwand tot het draadeinde gat, en dus niet verder. Dit las ik later voor montage en het polijsten wel weer dicht.
Nu kan ik eindelijk beginnen aan de grote onvet
Laatst bewerkt: