Suzuki GT750 1975 opknapper

RWB

Die hard MF'er
18 apr 2011
720
704
Abbenbroek
Zoals beloofd hier een topic over mijn Suzuki GT750 uit 1975.

Motor was al 30 jaar in bezit van de familie en had 10 jaar stilgestaan. Maar nu vanwege verhuizing moest die toch echt weg. Contact gelegd met de verkoper, maar dat verliep moeizaam. Verkoper had totaal niet gerekend op zoveel animo, en was overdonderd door alle reacties. Gelukkig na enig contact afgesproken voor een bezichtiging. Eenmaal bij aankomst opzich een prima motor. Prijs afgesproken en betaald. En zo gezegd stond hij paar uur later zo bij mij thuis:
WhatsApp Image 2021-04-23 at 08.59.27.jpeg


WhatsApp Image 2021-04-23 at 08.59.27 (1).jpeg


Best prima basis voor een mooie klassieker. Plan is om de motor grotendeels te demonteren voor het opknappen/netjes maken van de onderdelen, en dit dan zo orgineel mogelijk. Showroomstaat hoeft van mij niet, maar technisch moet hij 100% zijn en optisch zo mooi mogelijk. Ik vind dat je best mag zijn dat een motor uit de jaren 70 komt. Dus denk niet aan onderdelen opnieuw verchromen of dat soort zaken. Frame wordt waarschijnlijk wel opnieuw gecoat, is net wat te slecht in mijn ogen. Al heb ik wel een mooie tip van een mede MF'er gekregen hoe ik dit mogelijk kan oplossen.

Na het checken van het oliepijl, controle van de olie/mengsmeringpomp, verse benzine en de onsteking maar eens (niet passende) accu geplaatst op de motor voor een startpoging. Tot mijn verbazing na 5x starten kwam de motor al tot leven (mede dankzij maximale vervroeging onsteking, zag ik later) :)


Loopt hier volgens mij nog op 2 pitten, maar zoals ik dacht gingen die na 200m wel meedoen.
Fijn was ook dat alles werkte, lichten, claxon en indicator. Ik mis natuurlijk wel de knippers maar die komen tzt wel. Na controle van alle versnelling en het goed warm worden van de motor rookte deze ook amper meer, alleen bij stevig doortrekken.

Hieronder een filmpje toen hij nog aanzienlijk rookte.


Nadat ik blok dus beetje heb uitgetest denk ik wel dat die goed genoeg is voor mijn 1000km per jaar. Dus nu kon de motor er aangeloven, en begon de demontage. Het motorblok ga ik niet splitten maar wel cleanen, alle deksel worden verwijderd en gepolijst zelfde geldt voor de cilinder en kop. Echet vanwege de omvang en gewicht maar besloten om eerst een motorstand hiervoor te bouwen:
WhatsApp Image 2021-04-23 at 08.59.25 (2).jpeg

Handigg :)
WhatsApp Image 2021-04-23 at 08.59.26.jpeg


Ik had bedacht het cilinderblok te demonteren voor inspectie, cleanen, polijsten, verse pakkingen en evt ringen. Echter ging het loshalen niet erg gemakkelijk en moest de "trekplaat" er aan te pas komen.
WhatsApp Image 2021-04-23 at 08.59.25.jpeg

Rechterkant binnen 5min los maar links (waar sleutel nu gemonteerd zit) zat zo enorm vast, echt niet normaal. Ben er uiteindelijk 2dagen mee bezich geweest mede omdat deze 10mm plaat krom trok, ik de draad uit de cilinders trok... Er zit namelijk aan de onderkant van de draadeinds een passing waarop de cilinderbank zich centreert. De cilinderkopboutafdichting was uitgedroogt en had water in dit compartiment toegelaten.

Kromme plaat:
WhatsApp Image 2021-03-30 at 14.11.12 (1).jpeg


Uiteindelijk een nieuwe gemaakt van 20mm _O- enige wat ik had liggen maar nog niet loskomen!!! Ik heb m10 bouten de kop van afgebroken waarmee ik op de draadeindes drukte, de m8 bouten meerdere malen dol gedraaid... Dus op een gegeven moment na een paar dagen kutten was ik het zo zat en als laatste redmiddel heb ik toen van buitenaf het draadeinde doorgeboord.
WhatsApp Image 2021-04-23 at 08.59.25 (1).jpeg

Met het doorboren kreeg ik nu eindelijk enige speling tussen de kop en carter, toen heb ik met een ijzerzaag het draadeinde doorgzaagd en kon na 2dagen sleutel eindelijk de cilinder gedemonteerd worden.
WhatsApp Image 2021-04-23 at 08.59.24 (1).jpeg

Links het doorgezaagde draadeinde en geheel rechts de andere passing (wel verroest maar binnen no-time los).
Dat gat in de cilinder is alleen vanaf de buitenwand tot het draadeinde gat, en dus niet verder. Dit las ik later voor montage en het polijsten wel weer dicht.

Nu kan ik eindelijk beginnen aan de grote onvetschoonmaak. Tot zover de actuele stand van zaken, verwacht hopelijk wel een wekelijkse update te kunnen geven.
 
Laatst bewerkt:
Mooi topic :t. Best een goede basis ook. Ben benieuwd wat je allemaal tegen komt en hoe je het aan gaat pakken. Begint veelbelovend. Handige motorstandaard ook.
 
  • Leuk
Waarderingen: RWB
Thanks, motorstandaard is wel nodig met dit doodgewicht van dit blok haha. Vraag me af wat dat blok nou eigenlijk weegt

Wil het eigenlijk beetje hetzelfde aanpakken als dat ik bij mijn GL heb gedaan. Deze was grofweg bij aankoop in vergelijkbare staat:
Whats-App-Image-2020-04-05-at-23-58-01.jpg
Whats-App-Image-2020-05-26-at-13-25-18.jpg


Niks laten verchromen of coaten, wel hier en daar nieuw 2dehans onderdeeltje en veel liefde ingestopt. Is absoluut geen showroomstaat maar in mijn ogen best mooi.
 
Ik vind dit wel een hééééle mooie kofferset... Zal eens met @RobD overleggen

1619178003282.png



Je project ga ik iig volgen, IRL en op MF
 
  • Haha
Waarderingen: RWB
Mooi man, @Rob RD en ik zijn pas in je werkplaats geweest en we zijn echt jaloers.
Wat een mooie ruimte en spullen.
En allebei de gt projecten zijn super 🤘
 
  • Geweldig
Waarderingen: RWB
Ik ook, lekker bezig!
Wat voor race project heb je daar staan, ook Suzuki?
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: RWB
Ach vroeger haalde we een natte lap dieselolie 🤪over zo,n motor en dan zag hij er weer heel redelijk uit,toen was zo,n motor nog een
gebruiksartikel :Y,technisch in orde maken en knallen:],tegenwoordig moet het allemaal shinen en vervolgens rijd men er niet of nauwelijks mee.
 
Supertopic en superfiets, volgen aan. Had je van de GL ook een topic q- ben eigenlijk wel benieuwd. En kan je wat uitwijden over die “mooie tip van een mede MF’er” ivm al dan niet poedercoaten? Ik heb zelf een frame waarvan de originele lak in vrij slechte staat is. Offerte van poedercoater is binnen maar als het even kan wil ik eigenlijk geen poedercoat...
 
Supertopic en superfiets, volgen aan. Had je van de GL ook een topic q- ben eigenlijk wel benieuwd. En kan je wat uitwijden over die “mooie tip van een mede MF’er” ivm al dan niet poedercoaten? Ik heb zelf een frame waarvan de originele lak in vrij slechte staat is. Offerte van poedercoater is binnen maar als het even kan wil ik eigenlijk geen poedercoat...
Setje goede 2k lak spuitbussen scoren en zelf aan de slag gaan,dure optie is het door een profi in de epoxyprimer laten zetten en laten spuiten,
kan het weer een 40 jaar mee.
 
  • Leuk
Waarderingen: RWB
Supertopic en superfiets, volgen aan. Had je van de GL ook een topic q- ben eigenlijk wel benieuwd. En kan je wat uitwijden over die “mooie tip van een mede MF’er” ivm al dan niet poedercoaten? Ik heb zelf een frame waarvan de originele lak in vrij slechte staat is. Offerte van poedercoater is binnen maar als het even kan wil ik eigenlijk geen poedercoat...
We hebben het frame van de GT250 van @RobD in de Brunox gespoten en daarna met 2Klak afgelakt, heel, heel netjes
 
Kende ik niet, Brunox. Maar dit is dan roestomvormer én primer in één. Hoe gaat dit in zijn werk? Ik vermoed:
- eerst frame opschuren en roest zoveel mogelijk wegwerken
- brunox grondlaag
- dan de 2K lak
?

Heb je toevallig foto’s van het resultaat - liefst enkel het frame?
 
Kende ik niet, Brunox. Maar dit is dan roestomvormer én primer in één. Hoe gaat dit in zijn werk? Ik vermoed:
- eerst frame opschuren en roest zoveel mogelijk wegwerken
- brunox grondlaag
- dan de 2K lak
?

Heb je toevallig foto’s van het resultaat - liefst enkel het frame?
Hier niet op zijn plaats, ik maak een topic aan over de GT250
 
We hebben het frame van de GT250 van @RobD in de Brunox gespoten en daarna met 2Klak afgelakt, heel, heel netjes
Inderdaad wil dit gaan proberen, van wie zou ik toch die tip hebben gekregen 🤔 :)
Frame is voor 80% strak alleen op sommige punten is het toch een beetje roestig. Alles laten coaten of toch bijwerken...?

Ik denk dat ik in eerste instantie het gewoon ga proberen bij te werken. Mocht dit niet lukken kan ik altijd nog gaan coaten. Dat is eigenlijk ook realatief goedkoop.
 
@RobD En ik zijn net als jij geen liefhebbers van concoursstaat. Daarom ook de door ons gekozen behandeling. Poedercoat komt er dusver bij ons nog steeds niet in.
In het GT250 topic heb ik wat detailfotos van het spuitwerk gezet
 
  • Leuk
Waarderingen: RWB
@RobD En ik zijn net als jij geen liefhebbers van concoursstaat. Daarom ook de door ons gekozen behandeling. Poedercoat komt er dusver bij ons nog steeds niet in.
In het GT250 topic heb ik wat detailfotos van het spuitwerk gezet
Ja ik zag het dat zag er echt dikke prima uit!

Deze week heb in de planning staan om de achternaaf en velg aan te pakken. Vind het zelf namelijk altijd fijn wanneer frame gedaan is om de wielen er gelijk in te kunnen gooien :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan