Suzuki GT750 1975 opknapper

Supertopic en superfiets, volgen aan. Had je van de GL ook een topic q- ben eigenlijk wel benieuwd. En kan je wat uitwijden over die “mooie tip van een mede MF’er” ivm al dan niet poedercoaten? Ik heb zelf een frame waarvan de originele lak in vrij slechte staat is. Offerte van poedercoater is binnen maar als het even kan wil ik eigenlijk geen poedercoat...
Om hierop terug te komen, hier staat een kort verslag van enkele dingen die ik aan de GL heb gedaan.

En de tip van de mede MF'er was zoals @Rob RD beschreef Brunox. Dit ga ik ook proberen :)
 
Ziet er weer top uit, ben benieuwd.

Mocht je ooit nog onderdelen nodig hebben, er ligt zat in de buurt! ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: RWB
Kleine update:

Bij het uitelkaar halen van het frame bleek er op 1 plekje na nergens aan geslepen of ernstig verroest te zijn. Moet wel zeggen dat ik het laswerk uit die tijd erg slecht vind. Maar ik las ;) ergens dat die bij alle GT's zo is? Dit is nog te zien op latere foto's hieronder. Frame en motorblok zijn trouwens matching numbers leuk detail.
WhatsApp Image 2021-05-06 at 08.55.35 (1).jpeg

De stuuraanslag verdiende echter wel wat aandacht, deze heb ik weer netjes parallel geslepen/gevijlt. Ik denk dat de vorige eigenaar dit heeft gedaan vanwege het niet originele stuur m.b.t. deuken in de tank slaan. Ik ben van plan om een orgineel stuur te kopen dus mocht iemand dit hebben liggen?? let me know :)

Zo stond het frame erbij na het ontvetten en cleanen.

WhatsApp Image 2021-05-06 at 08.55.35 (3).jpeg


En toen ging ik toch erg twijfelen... 2K-blanke lak eroverheen want ik vind het eingelijk wel mooi dat je de kleine beschadigingen aan het frame kunt zien, het is tenslotten geen nieuwe fiets en dit geeft in mijn ogen een fiets charme. Of toch voor de behaling met Brunox gaan i.c.m. zwarte lak?? Ook weegt het mee dat ik deze fiets niet wil/ga verkopen en hoop dat hij over 40 jaar nog steeds netjes erbij staat in mijn garage. Dit heeft mijn toch doen laten beslissen om voor de meest duurzame keuze te gaan: poedercoaten.

Daarnaast was het poedercoaten zo goedkoop dat ik denk wanneer ik brunox plus lak had gekocht ik duurder uit zou zijn. Al mag het dit geen hoofdargument zijn bij het opknappen van een motor, want een motor opknappen kost toch wel geld, maar als student is het toch fijn :)

Terug van de poedercoater :

WhatsApp Image 2021-06-02 at 14.22.16.jpeg

WhatsApp Image 2021-06-02 at 14.22.18 (1).jpeg

WhatsApp Image 2021-06-02 at 14.22.18.jpeg

WhatsApp Image 2021-06-02 at 14.22.20.jpeg

WhatsApp Image 2021-06-02 at 14.22.19.jpeg


Balhoofdlagers, revisieset voor de voovork, wiellagers voor en achter en RVS-spakenset staan in bestelling om de motor weer op zijn wielen te krijgen. Zelf vind ik dit fijn om de motor weer rollende te krijgen en dan langzaam alles terug te bouwen. Echter is de voorvelg helaas wel dusdanig beschadigd (diepe krassen in chroom) dat ik opzoek ben naar een vervange liefst orginele velg. Daarnaast zoek ik ook nog een middebok mocht iemand dit hebben liggen of een goed adres hiervoor weten, hoor ik dit graag :)
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2021-06-02 at 14.22.17.jpeg
    WhatsApp Image 2021-06-02 at 14.22.17.jpeg
    199,2 KB · Weergaven: 15
Laatst bewerkt:
Zier er mooi uit! Waar heb je het laten doen? En heb je meteen alle aanbouwdelen meegenomen? Nergens schroefgaten vol gepodered? Ben benieuwd naar het vervolg, zit zelf bijna aan de zelfde fase...
 
  • Leuk
Waarderingen: RWB
Lassen slecht?,dacht het niet,ding zit er al bijna een halve eeuw mee in elkaar,gezien de klappen
en het gewicht wat het beestje al die jaren te verduren heeft gehad is het uitstekend laswerk,
alleen ziet het er voor het oog niet uit,dat dan weer wel ;)
Voor cosmetisch mooi laswerk moet je bij de Engelsen zijn .
 
Lassen slecht?,dacht het niet,ding zit er al bijna een halve eeuw mee in elkaar,gezien de klappen
en het gewicht wat het beestje al die jaren te verduren heeft gehad is het uitstekend laswerk,
alleen ziet het er voor het oog niet uit,dat dan weer wel ;)
Voor cosmetisch mooi laswerk moet je bij de Engelsen zijn .
Precies! Mijn beide oude z650's hebben dezelfde las"kwaliteit". En wat ik me herinner van m'n T500 en GT750 destijds was dat ook zo.
Toch zijn ze al meer dan 40 jaar oud.
 
Mooi topic en foto’s!
Goed dat je alle schroefdraadjes en andere delen die niet onder de coating moesten afgedekt hebt, scheelt een heleboel werk. Ik heb een soortgelijk project gedaan met een andere driecilinder uit een iets latere periode, een Yamaha XS. Mocht je benieuwd zijn, het zit een beetje verstopt in de “ XS750 deel.. “ topics. Succes en keep up the good work.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: RWB
Heb je het frame niet verstevigd zou mijn pa zeggen..........beste man vond het in 1971 al van elastiekjes gemaakt.
Frame van een GT is prima,is stevig genoeg,die van bv eenT500 is een ander verhaal,ik heb een T500 gehad met verstevigd frame en dat scheelde best aardig wat.Als er iets aan een GT verbetert zou moeten worden zijn het de remmen,die zijn niet
geweldig,spaakwielen vervangen door gietwielen scheelt ook aardig wat.
 
Zier er mooi uit! Waar heb je het laten doen? En heb je meteen alle aanbouwdelen meegenomen? Nergens schroefgaten vol gepodered? Ben benieuwd naar het vervolg, zit zelf bijna aan de zelfde fase...
Thanks! Weet niet exact waar het gedaan is want had het meegeven aan me neef. Kan het evt voor je nagaan dan PB ik je hier wel over. Paar gaten heb ik niet afgedopt, zoals gat voor de achterbrug as. Omdat ik anders bang was dat er daaromheen niet goed gecoat zou kunnen worden. Hier haal ik voor montage een ruimer of passende boor doorheen :)

Aanbouwdelen inderdaad ook meegecoat, behalve de middebok omdat die nog ontbreekt.
Lassen slecht?,dacht het niet,ding zit er al bijna een halve eeuw mee in elkaar,gezien de klappen
en het gewicht wat het beestje al die jaren te verduren heeft gehad is het uitstekend laswerk,
alleen ziet het er voor het oog niet uit,dat dan weer wel ;)
Voor cosmetisch mooi laswerk moet je bij de Engelsen zijn .
Optisch slecht inderdaad ;) En wat is dat voor frame, lijkt wel een beetje op een moto martin frame?
 
Laatst bewerkt:
Thanks! Weet niet exact waar het gedaan is want had het meegeven aan me neef. Kan het evt voor je nagaan dan PB ik je hier wel over. Paar gaten heb ik niet afgedopt, zoals gat voor de achterbrug as. Omdat ik anders bang was dat er daaromheen niet goed gecoat zou kunnen worden. Hier haal ik voor montage een ruimer of passende boor doorheen :)

Aanbouwdelen inderdaad ook meegecoat, behalve de middebok omdat die nog ontbreekt.

Optisch slecht inderdaad ;) En wat is dat voor frame, lijkt wel een beetje op een moto martin frame?
Spondon,Engels dus :Y,voorvork,achterbrug en kontje zijn GSX-R1000K5/K6,wielen zijn BST carbon velgen,
remschijven zijn Braking.
 
  • Leuk
Waarderingen: RWB
Zier er mooi uit! Waar heb je het laten doen? En heb je meteen alle aanbouwdelen meegenomen? Nergens schroefgaten vol gepodered? Ben benieuwd naar het vervolg, zit zelf bijna aan de zelfde fase...

Van Rijn, in Utrecht, echt top! 220 euro voor 2 frames, achterbruggen, voorvorken en nog een hele zwik klein spul :)
 
Das niet duur? Ik sta op het punt om te laten stralen n én poedercoaten:
- frame: 218€
- swingarm + aanbouwdelen 111€
Op zich lijkt die 329€ me niet verkeerd, maar dat is toch meer dan dubbel wat jij hebt betaald (want twee frames). Zat stralen ook bij in de 220€?
 
Ben inmiddels begonnen met alle orginele stalen onderdelen zoals bouten en moeren langs het wire wheel te halen, als voorbehandeling voor het verzinken daarvan. Deze worden verzonken en daarna blauw gepassiveerd. Voor de carburateur ga ik dit geel laten passiveren.

WhatsApp Image 2021-06-11 at 12.18.21.jpeg


Aardig wat troep/aanslag in de rechter carburateur. De andere twee waren beduidend schoner.
WhatsApp Image 2021-06-11 at 12.18.21 (1).jpeg


WhatsApp Image 2021-06-11 at 12.18.21 (2).jpeg

Inmiddels staat het er zo bij. Iemand ervaring met carburateurs stralen mbv soda? Of iemand die een andere methode weet? Zelf heb ik in het verleden carburateurs vaak eerst ontvet en schoongemaakt met messing borsteltjes en daarna in de ultrasoon. Dit gaf ook een goed resultaat maar ben benieuwd naar het stralen ervan.
WhatsApp Image 2021-06-11 at 12.18.20 (1).jpeg


Eén van de gasnaalden zag er trouwens zo uit: Kan dit kwaad?
WhatsApp Image 2021-06-11 at 12.18.20.jpeg

Bij sommige revisiesetten worden ook nieuwe gasnaalden en vlotters geleverd echter heb ik hier vroeger bij mijn GL wel eens problemen mee gehad. Slechte afdichting vlotter ect. Welke set raden jullie aan voor revisie? Eigenlijk neig ik gewoon naar het alleen bestellen van nieuwe afdichtingen op CMSNL: Nummer 30 / 23 / 26 / 6
Carburateurs.jpg
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2021-06-11 at 12.18.20.jpeg
    WhatsApp Image 2021-06-11 at 12.18.20.jpeg
    56,1 KB · Weergaven: 7
Wat de gasnaald betreft,iedere slijtage daaraan is niet goed,maar ja vervang het en na zoveel 1000km
zit er weer slijtage op,de gasnaald en buis zijn nu eenmaal delen die slijten,als de motor er goed op loopt lekker
laten zitten,let verder wel op als je bij CMSNL besteld de bedragen ex btw zijn en standaard prijs voor verzendkosten bij
hun hoog is,persoonlijk zou ik eerder bij classic Suzukiparts bestellen,lagere verzendkosten en vaak ook lagere prijs.
 
Ik heb mijn carburateurs eerst ultrasoon gereinigd en daarna laten natstralen. Tevens voorzien van revisiesets inclusief naald, sproeiers en chokeplunjer. Foto's staan in mijn topic, maar om je het zoeken te besparen zal ik er hier ook een plaatsen:

Na het natstralen;

IMG_20210123_125706.jpg


Weer opgebouwd, beetje gepolijst en voorzien van revisiekits.

IMG_20210409_120043.jpg
 
Wat de gasnaald betreft,iedere slijtage daaraan is niet goed,maar ja vervang het en na zoveel 1000km
zit er weer slijtage op,de gasnaald en buis zijn nu eenmaal delen die slijten,als de motor er goed op loopt lekker
laten zitten,let verder wel op als je bij CMSNL besteld de bedragen ex btw zijn en standaard prijs voor verzendkosten bij
hun hoog is,persoonlijk zou ik eerder bij classic Suzukiparts bestellen,lagere verzendkosten en vaak ook lagere prijs.
Zal eens kijken bij classic Suzukiparts, is dat de zaak van Marcel? Ben wel bekend met Knalnaarpotz. En bedankt voor de informatie! Dacht inderdaad zelf dat het ook geen kwaad kan, motor liep volgens mij gewoon prima. Kan de gasnaald desnoods ter zijnde tijd indien het niet goed blijkt te zijn altijd nog wisselen.

Ik heb mijn carburateurs eerst ultrasoon gereinigd en daarna laten natstralen. Tevens voorzien van revisiesets inclusief naald, sproeiers en chokeplunjer. Foto's staan in mijn topic, maar om je het zoeken te besparen zal ik er hier ook een plaatsen:

Na het natstralen;

Bekijk bijlage 1643229

Weer opgebouwd, beetje gepolijst en voorzien van revisiekits.

Bekijk bijlage 1643226
Prachtig:9~

Dat natstralen wordt eigenlijk gedaan voor het voorkomen van stof toch? En is las dat het zorgt voor verminderd inslag effect, zodat de orginele structuur wordt bewaard. Ik denk dat ik net als jou de carbs eerst ultrasoon, en dan op lagedruk met soda ga stralen. Hopelijk zijn ze dan net zo chique als die van jou! :)
 
Zal eens kijken bij classic Suzukiparts, is dat de zaak van Marcel? Ben wel bekend met Knalnaarpotz. En bedankt voor de informatie! Dacht inderdaad zelf dat het ook geen kwaad kan, motor liep volgens mij gewoon prima. Kan de gasnaald desnoods ter zijnde tijd indien het niet goed blijkt te zijn altijd nog wisselen.


Prachtig:9~

Dat natstralen wordt eigenlijk gedaan voor het voorkomen van stof toch? En is las dat het zorgt voor verminderd inslag effect, zodat de orginele structuur wordt bewaard. Ik denk dat ik net als jou de carbs eerst ultrasoon, en dan op lagedruk met soda ga stralen. Hopelijk zijn ze dan net zo chique als die van jou! :)
 
  • Leuk
Waarderingen: RWB
Zal eens kijken bij classic Suzukiparts, is dat de zaak van Marcel? Ben wel bekend met Knalnaarpotz. En bedankt voor de informatie! Dacht inderdaad zelf dat het ook geen kwaad kan, motor liep volgens mij gewoon prima. Kan de gasnaald desnoods ter zijnde tijd indien het niet goed blijkt te zijn altijd nog wisselen.


Prachtig:9~

Dat natstralen wordt eigenlijk gedaan voor het voorkomen van stof toch? En is las dat het zorgt voor verminderd inslag effect, zodat de orginele structuur wordt bewaard. Ik denk dat ik net als jou de carbs eerst ultrasoon, en dan op lagedruk met soda ga stralen. Hopelijk zijn ze dan net zo chique als die van jou! :)
Bij "gewoon" stralen zorgt het straalmiddel dat de porien van het materiaal open gaan. Na het stralen ziet het er dan goed uit maar al heel snel kan het vuil in de porien trekken. Dit gewoon stralen is dus wel goed als voorbehandeling voor oppervlakken die je wilt spuiten omdat dan de verf juist extra goed hecht. Bij natstralen echter, worden de porien in het materiaal juist dichtgeslagen en neemt het oppervlak hierna geen vuil meer op en behoudt dus het gewenste uiterlijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan