Suzuki GT750 restauratie - theWarrior's project nummer 1

theWarrior

MF veteraan
Donateur
31 aug 2008
4.639
3.399
provincie Groningen
Sinds 2007 al weer ( zojuist gechecked) ben ik bezitter van een Suzuki GT750A (1976). Heb er eerst een poosje zo af en toe eens op gereden en was vol goede moed begonnen met het scoren van diverse "Suzuki Genuine Parts". Op een gegeven moment is de GT in de schuur blijven staan en zijn er nog meer al dan niet rijdende (project)motoren bijgekomen. De plannen om deze weer in goede en rijdende staat terug te brengen waren er wel, echter had ik eerst een grote klus om een oude vervallen losstaande schuur te transformeren in een werkplaats. Dit laatste is nu in een dusdanige fase dat deze nog niet klaar is, maar waar ik wel alvast aan een motor kan werken. Dus nu, na 13 jaar is eindelijk de GT750 aan de beurt. Ik ben van plan ook van de andere motoren een topic te openen (vandaar de titel met nummer 1), tzt. Eigenlijk wil ik de verschillende motoren na elkaar strippen zodat ik de diverse onderdelen in "bulk"aan kan leveren aan de spuiterij/verchromerij en krukasrevisiebedrijf. Hopelijk kan ik zo een gunstigere prijs bedingen. Maar nu eerst de GT.
Het stilstaan in de schuur heeft de motor geen goed gedaan, blok gaat met de kickstarter niet meer rond, en de algehele staat is slechter dan op de foto's al te zien is. Geen echt probleem omdat ik het toch al van plan was grondig aan te pakken. Mijn plan is om een totale revisie te doen, dus niet alleen cosmetisch. Toen de motor nog reed had ik al gemerkt dat deze soms niet goed de derde versnelling pakte bij het opschakelen. Ook de krukaskeerringen gaan vanzelfsprekend vervangen worden.

Tips met betrekking tot adressen, vooral in het Noorden van het land (Dr/Gr/Fr) zullen ook gewaardeerd worden.

De tank is van een ouder bouwjaar en zoek nog een tank van een type "A". Zal proberen zoveel mogelijk updates te plaatsen maar weet nu al dat het een langlopend project zal gaan worden in verband met de diverse factoren, zoals mijn werk waarvoor ik zo'n 6-7 maanden per jaar in het buitenland ben.



IMG_20200411_161526.jpg
IMG_20200411_162537.jpg
IMG_20200411_162547.jpg
 
Laatst bewerkt:
Tank van een A en B zijn gelijk,dus ook een B tank zou moeten passen,verder zijn er de bekende adressen zoals
Classic Suzuki T & GT parts en Erik Potze voor onderdelen,ook krukas revisie en dergelijke kunnen ze regelen.
 
Tank die erop zit past ook wel maar is van een '75-er. De 76-er is volgens mij een tank met een klep over de dop.
Klopt,de latere ook.
Zal overigens niet meevallen een andere goede tank te vinden,ze zijn nog zeldzamer dan die tank die je nu heb.
 
Laatst bewerkt:
Vanmiddag eindelijk tijd gevonden, lees gemaakt, om met de GT aan te vangen.
IMG_20200417_155701.jpg


Wanneer je dan als eerste de buddy openklapt zie je al een beetje wat je te wachten staat. Elektrisch is een zooitje, buddyseat is slecht, achterspatbord is niet mooi meer (is op deze foto niet te zien maar zit links aan de zijkant een leleijke plek. Gelukkig had ik al die jaren geleden al wat spul ingekocht:


IMG_20200417_190322.jpg

IMG_20200417_190827.jpg


IMG_20200417_190904.jpg

IMG_20200417_190911.jpg


Volgende stap was de tank eraf;

IMG_20200417_161113.jpg



Tank is in niet echt slechte staat, ook van binnen geen roest. Is alleen van het verkeerde bouwjaar. Verder geen deuken of krassen.

IMG_20200417_160841.jpg


Onder de tank is wel het een en ander te doen.

IMG_20200417_160221.jpg


Blok kan ook wel een poetsbeurt gebruiken. Ook bouten zijn een allegaartje, imbus, kruiskop (JIS) zeskant, sleuf of ontbrekend. Gelukkig heb ik wel nieuwe deksels liggen:
IMG_20200417_190145.jpg


Uitlaten zijn nog best wel goed. Helaas wat deuken op de pijp van cilinder drie. De onderste twee zijn goed vet en vuil en waar vet en vuil zit, zit geen roest, toch?
IMG_20200417_163532.jpg


IMG_20200417_163642.jpg


Radiateur en beugel zijn nog netjes.
IMG_20200417_173440.jpg
IMG_20200417_174306.jpg

Koelvloeistofslangen hebben de flexibiliteit van een koperen pijp gekregen, maar ook daar heb ik gelukkig vervanging voor in huis:

IMG_20200417_190504.jpg


Nu we het toch over nieuw rubber hebben:

IMG_20200417_190515.jpg


IMG_20200417_190534.jpg



.
 
Na het verwijderen van de zijkappen was het duidelijk dat de accu er zuur overheen had gekotst, zijn de diverse componenten niet fraaier van geworden:

IMG_20200417_182732.jpg


Luchtfilter verpulverd zodra je het met een vinger aanraakt:

IMG_20200417_183641.jpg


IMG_20200417_185611.jpg


Carburateurs rubbers zijn slecht, lijkt wel of de rubbers tussen cilinders en carb's met een soort kit zijn dichtgesmeerd:

IMG_20200417_183717.jpg


Koelwater expansie tankje wordt met fiets binnenband op zijn plek gehouden:

IMG_20200417_160902.jpg


DE zijkappen waren nog netjes. Zijn oorspronkelijk blauw geweest en naar het lijkt met een kwast zwart geverfd. Betekent dus dat ik de motor weer de originele blauwe kleur wilgaan geven. Kappen zijn gelukkig wel helemaal gaaf, geen scheuren oid.

IMG_20200417_182613.jpg

IMG_20200417_182604.jpg


Tot nu toe dus geen echt schokkende dingen ontdekt. Dat er veel werk aanzat wist ik al bij voorbaat. Ben benieuwd wat ik tegen kom wanneer ik het blok opentrek. Wat een gigantisch lomp blok is dit trouwens, heb er eens op mijn gemakje naar staan kijken, maar wat een bakbeest is dit.
 
Je hoeft je niet te vervelen zo te zien;),bougiekabels zijn te vervangen,de originele zitten er gewoon in geschoven,
ik heb dat toen ook bij m,n GT gedaan.Nog een tip,controleer of de oliezeefjes die achter de olieleiding nippels op het blok zitten
nog goed zijn vaak zijn die verteerd of zijn verstopt.NR25 op de tekening,
suzuki-gt750-1973-1974-1975-1976-1977-k-l-m-a-b-usa-e03-crankcase_bigsuusa81778_5ce4.gif
 
Laatst bewerkt:
Als je nog een mooi setje zoekt,prijs lijkt hoog,maar zelfs voor roestige en gedeukte tanks vragen ze tegenwoordig de goudprijs,

Zo, dat ziet er mooi uit! En precies de kleur en het juiste bouwjaar. Moet eens even na gaan denken over de prijs. Iemand enig idee wat ik voor het spuitwerk alleen kwijt zou zijn voor tank en zijkappen? Ik had ergens een blauwe tank online gezien met wat deukjes voor €200,= hoe de verdere staat van die tank was weet ik niet. Bij die set van Ebay ontbreekt alleen nog de klep over de tankdop. Ben wel in de verleiding :9~
 

Voor de GT750 ben ik inmiddels voorzien van een parts catalogue ( met dank aan een mede-forummer:W) en wphb had ik al, maar voor mijn andere projecten kan ik zeker eens gaan kijken of er iets voor me bij zit. Bedankt voor al je meedenken.
 
Zo, dat ziet er mooi uit! En precies de kleur en het juiste bouwjaar. Moet eens even na gaan denken over de prijs. Iemand enig idee wat ik voor het spuitwerk alleen kwijt zou zijn voor tank en zijkappen? Ik had ergens een blauwe tank online gezien met wat deukjes voor €200,= hoe de verdere staat van die tank was weet ik niet. Bij die set van Ebay ontbreekt alleen nog de klep over de tankdop. Ben wel in de verleiding :9~
Tja als je 1 van de hobbyisten hier op het forum zo gek kan krijgen de tank te spuiten kan het vrij goedkoop,
anders ben je afhankelijk van de motorspuiters en dan ga je inclusief de zijkapjes al snel richting die setprijs.
Ik heb in 2008 een RG500 tank laten spuiten dat was toen al 500,- en dat was een nette tank zonder roest of deuken.
Je zou eens contact met Marcel Vlaandere en/of Erik Potze op kunnen nemen of hun een tank of redelijk goedkope
spuiter weten.
 
Laatst bewerkt:
Als ik echter voor de Ebay set zou gaan, kan ik mijn eigen delen weer zien te verkopen om de prijs wat te drukken. Hoewel een paar in goede staat zijnde zijkappen, natuurlijk nooit weg zijn. Moet eens even goed gaan nadenken en diverse sites naspeuren. Allemaal onderdeel van de restauratiepret is dit toch? Veel speuren, nadenken en ook het verkrijgen van info zoals van jezelf is iets wat ik waardeer.
 
Als ik echter voor de Ebay set zou gaan, kan ik mijn eigen delen weer zien te verkopen om de prijs wat te drukken. Hoewel een paar in goede staat zijnde zijkappen, natuurlijk nooit weg zijn. Moet eens even goed gaan nadenken en diverse sites naspeuren. Allemaal onderdeel van de restauratiepret is dit toch? Veel speuren, nadenken en ook het verkrijgen van info zoals van jezelf is iets wat ik waardeer.
Indeed,dat is het voordeel van internet,vroegah was dat er allemaal niet en was je afhankelijk van de lokale
dealert.Zelf heb ik het toen makkelijker gedaan,gewoon een mooie compleet gerestaureerde gekocht gekocht,
moest er wel 350km voor rijden naar Friesland maar was het waard,3800,- eurie voor betaald,kreeg er de rekeningen
bij van in totaal 5500,- wat het gekost had,nog steeds spijt van dat ik die verkocht heb,knakker waaraan ik hem verkocht heb
heeft hem weer vrij snel doorverkocht aan een Duitser.Wat ik toen wel gedaan heb is de puntenontsteking vervangen
voor elektronisch,dat is een aanrader,daar liep hij veel beter door.
rg-gamma41.jpg

gt2.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ziet er echt mooi uit die. Wanneer was dat vroeger? Zal ook wel lekker geklonken hebben met die expansies. Staan ook nog op mijn verlanglijst een setje expansies, alleen al voor het geluid. Vind echter niet iedere set mooi staan, mooiste vind ik met een dun taillepijpje en een dikkere demper. Was dat trouwens een "B"? Vanwege de zwarte zijkappen?
 
Als je nog een mooi setje zoekt,prijs lijkt hoog,maar zelfs voor roestige en gedeukte tanks vragen ze tegenwoordig de goudprijs,

Setje is onderweg naar een goed nieuw tehuis *O*
Heb mail gestuurd naar de verkoper omdat ik nog veel meer van zijn items zou willen kopen en er één verzending van wil maken. Op eBay heeft ieder item zijn eigen verzendkosten, je kunt voor zover ik weet, geen items van dezelfde verkoper combineren.
 
Ziet er echt mooi uit die. Wanneer was dat vroeger? Zal ook wel lekker geklonken hebben met die expansies. Staan ook nog op mijn verlanglijst een setje expansies, alleen al voor het geluid. Vind echter niet iedere set mooi staan, mooiste vind ik met een dun taillepijpje en een dikkere demper. Was dat trouwens een "B"? Vanwege de zwarte zijkappen?
Die GT heb ik in 2008 gekocht,ja deze was een B uit 78,oorspronkelijk zaten er spaakwielen onder,daar heb ik later superlichte gietwielen voor gekocht,
scheelde weer wat,stuurde merkbaar straker dan met spaakwielen.Expansies zijn leuk maar maken een flinke herrie,wat ook lekker klinkt is een 3 in 1,
maar die kost wel wat vermogen.
 
Denk niet dat je dit onderdeel gaat vinden in de Suzuki Genuine Parts catalogus:

IMG_20200418_135944.jpg


Blikkie zat tussen luchtfilter en accubak gefrot, slangetje komt ergens uit het oliepomp huis. Ben nog niet zover om dit goed te bekijken. Lijkt een soort McGiver ontluchting te zijn. Met banjo bout _O-
 
Leuke video's. Beide expansies klinken goed, vind alleen de Higgs pijpen niet echt mooi vanwege de hoekige bocht. Kwestie van smaak natuurlijk. De JL pijpen vind ik wel mooi.
Ja dat viel mij ook op,het voordeel is wel dat met het chroom de pijpen wat beter bij de klassieke look passen
van de GT,het voordeel van de JL pijpen is dat ze van RVS zijn dus niet meer roesten.
 
Deze zijn een beetje het zelfde idee dan de Higg,s maar dan met gewoon ronde bochten,
Deze is ook wel grappig,een 3in 1 van Jolly Moto,ik heb daar nog geen video van kunnen vinden,
wel een dure pijp met bijna 1700,- euries.
suzuki%20GT750%20jolly%203%20in%201.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan