Suzuki GT750 restauratie - theWarrior's project nummer 1

Het doet me deugd dat er nog aan mij, of is het aan mijn GT, gedacht wordt. Ik had een tijdje wat andere bezigheden maar verwacht komende week weer de draad op te pakken. Heb al wel mijn cilinderblok en kop opgehaald, gevlakt, geboord en gehoned op 0.07mm.
IMG_20210714_101735.jpg
 
Zoals gemeld heb ik de draad weer opgepakt.
IMG_20210729_213130.jpg


Versnellingsbak weer opgebouwd, krukas op zijn plek. Bak schakelt nu goed door alle versnellingen.
IMG_20210803_131519.jpg



Carterhelften op elkaar. Alle bouten op moment vast. Krukas draait zowaar nog steeds soepel rond. Altijd toch een spannend moment na het samenstellen en vastzetten van de carterhelften.

IMG_20210803_154459.jpg


IMG_20210803_195144.jpg

Koppeling op de plek, met natuurlijk een nieuwe borgring achter de centrale moer. Ook alle kleine jis kruiskop schroefjes in het blok vervangen door nieuwe originele Suzuki. En drupje loctite op de draad natuurlijk.

IMG_20210803_200607.jpg



Zo staat het er nu voor. Volgende stap is polijsten van het koppelingsdeksel en deze dan monteren.

Doordat ik een bijna complete donor heb en nog meer spullen is het soms wel handig om de beste onderdelen te gebruiken en ook om te zien hoe iets ook al weer in elkaar zat. Nadeel is dat je soms met onderdelen in je handen staat en je dan afvraagt of je dit vergeten bent te monteren of dat het een "reserve" onderdeel is. :?
 
Even een vraag aan (ex) GT750 eigenaren:

wat zou een goede band zijn voor deze motor? Ik kom ze regelmatig tegen op internet met Conti K112/RB2 maar uit mijn eigen ervaring met deze banden onder mijn XS750 van vroeger ben ik niet zo gecharmeerd van deze banden. Onder, weer mijn XS750, had ik goede ervaringen met Metzeler ME77. Is er iemand die mij iets kan adviseren? Of misschien een Bridgestone BT45, of is die niet geschikt voor zo'n zware (kilogrammen, niet zozeer cc's) motor?
 
Ja bevalt me prima maar voor de looks zou ik er de volgende keer een bredere band onder zetten.
 
Dat is wel zo, voor mijn NS met zijn 16" wielen was de keuze veel beperkter. Voor de GT voel ik nog steeds wel voor de ME77, puur vanwege mijn jeugdherinneringen hieraan.
 
Ik had ook BT45 onder mijn GT,maar zijn geloof ik uit productie en BT46 geworden,Conti maakt ook nog leuke bandjes voor klassiekers.
 
Dunlop TT100 voorband heb ik vroeger ook wel gehad en hoewel de meningen daarover verschillen was ik er tevreden over.

Voorlopig ben ik nog niet zover met de opbouw dat ik al banden kan/monteren maar ben een beetje aan het vooruit aan het denken.
 
Dunlop TT100 voorband heb ik vroeger ook wel gehad en hoewel de meningen daarover verschillen was ik er tevreden over.

Voorlopig ben ik nog niet zover met de opbouw dat ik al banden kan/monteren maar ben een beetje aan het vooruit aan het denken.
TT100 had ik al in de jaren 70,toen was het 1 van de betere banden voor het snelle werk.
zou nu ook nog prima voldoen,al zijn meer moderne banden beter.
Met deze reed ik vroeger wedstrijden,ze maken ze nog steeds.
En,zijn alleen te breed voor de gt velgen.
 
Laatst bewerkt:
Als je 18" wielen hebt heeft continental echt goeie banden. Continental road attack 3. En pirelli heeft nog de sportcomp phantom. Die zien er ook echt vet uit
 
Moet er ook weer niet een al te modern profiel onder zetten dat staat niet onder een klassieker
vind ik,de conti go heeft een aardige middenweg tussen wat moderner en klassieke look.
 
Kijk daar denk ik niet over na. Als het rubber goed plakt vindt ik het prima. Is dat diagonaal dan nog vanwege orignaliteit?
Nee,het is beter geen radiaal banden onder een motor te zetten die daar niet voor bedoeld is,je kan zo wegligging
problemen krijgen omdat de zijwangen van een radiaal band zachter zijn dan die van een diagonaal band,
moderne motoren zijn daar op gebouwd,de oudjes niet,dat heeft met de frame stijfheid te maken die vroeger
nogal twijfelachtig was.
 
Ok.... kan me er niet zoveel bij voorstellen, maar geloof je op je blauwe ogen ;)
 
Ok.... kan me er niet zoveel bij voorstellen, maar geloof je op je blauwe ogen ;)
Ik wel,ik had vroeger al last van een slingerende Honda omdat ik banden had gemonteerd waarvan de zij wangen te slap waren,
daarna weer de originele af fabriek banden gemonteerd en hij stuurde weer een stuk beter,al was zelfs met die banden niet helemaal weg,
maar dat kwam omdat Honda de framebuis demontabel had gemaakt om het blok uit het frame te kunnen krijgen,
wel handig maar komt de stijfheid niet ten goede.
 
BT45 onder de GS1000, dat ding stuurt messcherp. Onder de GSX1100 Pirelli Sport Demons, perfect als het droog weer is, als het regent is het net alsof je over ijs gaat.
Ik hoor van heel veel mensen die oude zware motoren rijden dat die BT45 (46) super zijn. Ik persoonlijk vind ze ook super.
 
Leuk al die reactie's. Word gewaardeerd :t . Ben er nog niet helemaal over uit, maar voorkeur gaat toch uit naar een wat meer klassiek/retroprofiel. Denk dus dat de BT's daardoor afvallen, hoe positief de ervaringen ook zijn.
 
Daarom stelde ik die phantom sportcomp voor. Geen idee of ze voor de rest voldoen aan de eisen.
Klassiek patroon is goed in ieder geval

phantom-sportcomp-RS-3-4-4505513721976.jpg
 
Daarom stelde ik die phantom sportcomp voor. Geen idee of ze voor de rest voldoen aan de eisen.
Klassiek patroon is goed in ieder geval

phantom-sportcomp-RS-3-4-4505513721976.jpg
Band ziet er goed uit. Echter is zo te zien niet leverbaar in mijn maat.

A: 18"

V: 19"

Achterband zou nog kunnen denk ik, als 130/70 op de velg past (:?), maar 19" voorband is niet in het assortiment
 
Terug
Bovenaan Onderaan