Suzuki GT750 restauratie - theWarrior's project nummer 1

Alle krukassen die ik gebalanceerd heb zien worden waren kaal.
Heb nu even de tijd genomen om de hele video te bekijken, maar hier wordt de krukas juist met vliegwiel en demper gebalanceerd. En eigenlijk is dat ook wat mijn gevoel me zegt. Probleem wat ik zie bij mijn krukas, en bij iedere andere geperste krukas, is hoe je dit balanceren doet met drijfstangen en zuigers compleet. In de video wordt dit gewicht gesimuleerd, iets wat natuurlijk niet mogelijk is met ondeelbare drijfstangen. Dus in dat geval kun je misschien net zo goed alleen de kale krukas balanceren, immers, wanneer je de zuiger/drijstangen niet mee kunt nemen bij het balanceren hoef je je ook niet druk te maken over rotor en startkoppeling. Zuigers en drijfstangen nauwkeurig wegen is misschien wel iets wat leuk is om even naar te kijken.
 
Dat balanceren op het mierenneukerige af is eigenlijk meer voor racemotoren,die worden toch om de zoveel
tijd weer gereviseerd,voor een straatfiets heeft het weinig nut,na zoveel km,s zit er toch weer onbalans in.
Ik heb ooit eens een filmpje gezien over hoe de krukassen in de Moto Guzzi fabriek werden gebalanceerd,
ik moest ff flink lachen,die knakker was een krukas aan het balanceren,hij was klaar en pleurde die krukas
gewoon bovenop de krukassen die al gebalanceerd waren,en dat ging niet zachtzinnig.
 
Bovencarter is bij de lasser. Die gaat het uitgebroken cilinder tapeind gat weer helemaal goed maken. Carburateurs gestript en
IMG_20200706_212803.jpg
n in de ultrasoon gebadderd. Eerste deeltje gepolijst:

IMG_20200707_160509.jpg
 
Dat lijkt me niet zo fijn wanneer die loskomt. Verwacht dat je dan best wat schade hebt inwendig. Is dit een bekend kwaaltje bij die koppelingen? Iets waar ik specifiek op moet letten om beginnende breuk te vinden?
Ik heb compleet uitelkaargevlogen koppelingen gehad, echt allemaal stukjes zigzagmetaal dat tussen de tandwielen door gewalst is geweest, Mijn broer laste er dan een mooi passende brede RVS band omheen en daarna geen problemen meer. Dalijk effe kijken of daar nog fotomateriaal van is. We spreken 80er jaren
 
Ga er maar vanuit dat als de fabriek het nodig vond daar een stalen band omheen te maken dat
ze dat niet voor het mooie doen.
 
Gelukt om met de zelfgemaakte trekker de startkoppeling zonder geweld en brokken te verwijderen

IMG_20200713_173215.jpg


IMG_20200713_194834.jpg


IMG_20200713_200728.jpg


Ook vier verchromerijen mail met foto's gestuurd en reactie gehad van Jansen te Enschede met een prijsopgave waarvoor ik geen nieuwe onderdelen kan kopen, temeer daar ze ook de uitlaten accepteren. Hard verchromen van vorkpoten is echter duurder dan nieuw. Ander dingetje was dat de levertijd 4-5 maanden is. Wordt dus kerst tegen de tijd dat ik de spullen terug krijg. Voorjaar 2021 de weg op :] ? Eerst maar de reacties van de andere verchromerijen afwachten voor ik een besluit neem.
 
Mooi gedaan die trekker!
Dankje, was er wel even zoet mee om te maken maar was een leuk klusje voor de draaibank en freesbank. In het Peters wphb wat ik heb gebruiken ze een "gewone" drie benige pulleytrekker. Om te beginnen krijg je die benen nooit achter de rand met de krukas in het blok (tenzij je de trekker aanpast/om zeep helpt) en ten tweede zat het dusdanig vast dat ik vermoed dat er ergens iets afgebroken zou zijn. Vandaar dus zelf maar iets gefabriceerd en meteen redelijk universeel gemaakt.
 
Je moest eens weten wat ik allemaal beter kan kijken...en praten :+

Het is eigenlijk wel vreemd die slijtage aangezien dit tandwiel het nylon tandwiel aandrijft. Kan me dus niet voorstellen dat het nylon tandwiel het metalen tandwiel kan vreten. Zal het wel eens meenemen (met nog meer spullen) naar Marcel en dan even overleggen, kijken wat de opties zijn. Volgens de site is er een starter clutch set te koop voor €90,= en dat vind ik dan weer meevallen als het inderdaad een complete set is.

Mijn krukas heb ik gisteren weggebracht naar lokale motorzaak waar ik goede ervaring mee heb. Nog een echte werkplaats met vakmensen (JR tuning/Mulders Motoren te Veendam) Kom hier al jaren met mijn cross krukassen en cilinders en ook deze zagen ze wel zitten. Moet er alleen geen haast mee hebben en dat heb ik ook niet echt.
 
Laatst bewerkt:
Zoals ik al eerder meldde, waren er twee van de kleine tapeinden in de kop afgebroken waardoor ik de kop dus niet kon verwijderen (één was ook krom en de andere zat een stukje afgebroken tap uitdraai stift in) Vandaag is het me gelukt om op de freesbank de tapeinden diep genoeg uit te boren/frezen om de kop eraf te halen.

IMG_20200716_131324.jpg


IMG_20200716_155929.jpg
 
Van de week weer bij Marcel langs geweest en diverse spullen, met name blokdelen, gescoord. Cilinderblok ligt ook bij Mulders inmiddels. Zij gaan de cilinders meten. Misschien even proefhonen om te zien welke maat zuigers ik nodig heb. Denk zelf 1e overmaat. Zuigers bestel ik dan en breng cilinders, kop, carterhelften weg om te laten natstralen. Daarna cilinders boren en honen. Verder druk bezig geweest met schoonmaken van de verschillende onderdelen. Helaas ligt alles nu weer een anderhalve maand stil omdat ik nu weer onderweg ben naar mijn werk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan