Suzuki GT750 restauratie - theWarrior's project nummer 1

Ik heb een vraag voor de specialisten hier.

Weet iemand of Suzuki verschillende versnellingsbakverhoudingen heeft gebruikt? Ik had namelijk op de secundaire as een versleten 3e versnellings tandwiel (nokken afgerond) en ook tandwiel van de 5e versnelling had dit in lichte mate. Ik heb al een tijdje geleden twee gebruikte tandwielen gekocht. Die van de 5e is heel netjes, die van de derde is niet perfect maar wel beter. Ondertussen toch ook nog steeds internet in de gaten aan het houden om een betere set te bemachtigen. Nu kom ik echter pas achter, beetje laat maar niet te laat :P, dat de tandwielen welke ik toen gekocht heb een ander aantal tanden hebben. Sterker nog het aantal tanden van mijn "nieuwe" tandwielen is zoals het volgens mijn GT750 onderdelen boek zou moeten zijn. Ik had 29T voor de derde versnelling en 24T voor de vijfde versnelling. Mijn "nieuwe"tandwielen, en ook volgens het boek, zijn 30T voor de derde versnelling en 25T voor de vijfde versnelling. Nu net even alle tandwielen de tanden geteld en vergeleken met het boek, blijken er nog meer af te wijken.

Ik heb een Excel documentje gemaakt welke een en ander hopelijk verduidelijkt:

Knipsel.JPG

Met "pos no" refereer ik trouwens aan mijn onderdelen boek, is hier verder niet relevant.

Zoals te zien is waren mijn 2e en 3e versnelling iets korter gegeared en de 5e versnelling juist iets langer. Op zich geen probleem. Maar denk niet dat ik er verstandig aan doe om alleen mijn twee "nieuwe" tandwielen op de uitgaande as van de 3 en de 5 te vervangen.

Ik ben dus benieuwd of iemand enig idee heeft wat er nu eigenlijk met mijn versnellingsbakverhoudingen aan de hand is. Ben in contact met een verkoper in UK en die heeft diverse complete gebruikte sets liggen maar niet een met mijn verhoudingen. Vreemd...


IMG_20210219_110937.jpg
 
Als er iets veranderd is is dat per bouwjaar,je zou het eens aan Marcel V kunnen vragen.
Of per land verschillend ,dat zou ook nog kunnen.Of 1 van de vorige eigenaren heeft tandwielen
van een ander model Suzuki gebruikt.
 
Mijn catalogus behandelt alle bouwjaren en noemt nergens de afwijkende aantal tanden van met name 3e versn. Mijn gebruikte tandwielen heb ik bij Marcel gekocht en geen van ons beide heeft er toen bij stilgestaan dat het aantal tanden ander was.
 
Laatst bewerkt:
Mijn catalogus behandeld alle bouwjaren en noemt nergens de afwijkende aantal tanden van met name 3e versn. Mijn gebruikte tandwielen heb ik bij Marcel gekocht en geen van ons beide heeft er toen bij stilgestaan dat het aantal tanden ander was.
Misschien een verdwaald GT550 of 380 tandwiel geweest,je heb ook nog een politie uitvoering gehad,misschien dat die
andere bak verhoudingen had.
 
Of is het blok vroeger in de racerij gebruikt geweest en hebben ze daarvoor de versnellingsbakverhoudingen aangepast ?
 
Als dit een race blok zou zijn geweest had ik wel wat meer aanpassingen aan cilinders/zuigers verwacht. Dit is niet het geval. Heb zojuist een complete set (beide assen) gescoord en ga niet lopen klooien maar vervang complete versnellingsbak.
 
Ik heb een vraag voor de specialisten hier.

Weet iemand of Suzuki verschillende versnellingsbakverhoudingen heeft gebruikt? Ik had namelijk op de secundaire as een versleten 3e versnellings tandwiel (nokken afgerond) en ook tandwiel van de 5e versnelling had dit in lichte mate. Ik heb al een tijdje geleden twee gebruikte tandwielen gekocht. Die van de 5e is heel netjes, die van de derde is niet perfect maar wel beter. Ondertussen toch ook nog steeds internet in de gaten aan het houden om een betere set te bemachtigen. Nu kom ik echter pas achter, beetje laat maar niet te laat :P, dat de tandwielen welke ik toen gekocht heb een ander aantal tanden hebben. Sterker nog het aantal tanden van mijn "nieuwe" tandwielen is zoals het volgens mijn GT750 onderdelen boek zou moeten zijn. Ik had 29T voor de derde versnelling en 24T voor de vijfde versnelling. Mijn "nieuwe"tandwielen, en ook volgens het boek, zijn 30T voor de derde versnelling en 25T voor de vijfde versnelling. Nu net even alle tandwielen de tanden geteld en vergeleken met het boek, blijken er nog meer af te wijken.

Ik heb een Excel documentje gemaakt welke een en ander hopelijk verduidelijkt:

Bekijk bijlage 1598276
Met "pos no" refereer ik trouwens aan mijn onderdelen boek, is hier verder niet relevant.

Zoals te zien is waren mijn 2e en 3e versnelling iets korter gegeared en de 5e versnelling juist iets langer. Op zich geen probleem. Maar denk niet dat ik er verstandig aan doe om alleen mijn twee "nieuwe" tandwielen op de uitgaande as van de 3 en de 5 te vervangen.

Ik ben dus benieuwd of iemand enig idee heeft wat er nu eigenlijk met mijn versnellingsbakverhoudingen aan de hand is. Ben in contact met een verkoper in UK en die heeft diverse complete gebruikte sets liggen maar niet een met mijn verhoudingen. Vreemd...


Bekijk bijlage 1598280

Kijk hier maar eens.http://www.hamobeja.nl/GT750/Informatie/index%20mid7.htm
 
Kijk hier maar eens.http://www.hamobeja.nl/GT750/Informatie/index%20mid7.htm
Dat is heel handige informatie. Bedankt hiervoor. Zie nu op het overzicht van jou, dat mijn primaire as dezelfde tandwielen heeft als die van de andere "A" eigenaren uit jouw tabel. Mijn secundaire as is afwijkend van de andere eigenaren met A's vanwege het 24T vijfde tandwiel. Zie dat deze hoort bij een J/K/L. Apart dat er zoveel configuraties zijn.
 
Volgens dit artikel is er inderdaad een modificatie geweest van Suzuki voor wat betreft het aantal tanden van 2e en 3e versnelling. Doel hiervan was om de tandwielen sterker te maken. Mijn bak heeft dus deze modificatie, net als de rest van de A's uit het overzicht wat hierboven is gepost. Blijft mijn afwijkende vijfde versnelling.

 
Zojuist een bestelling gedaan voor krukas onderdelen en zuigers. Wil geen concessies te doen aan het motorische gedeelte. Ga dus alle lagers van de krukas (bigend zowel als hoofdlagers) vervangen. Alle krukpennen, alle drijfstangen. Worden allemaal vervangen door originele Suzuki onderdelen, geen imitatie. Ook drie nieuwe 1e overmaat zuigers met zuigerpennen en nieuwe small end lagers besteld. Gaat alleen aan materiaal al een prijzig krukasje worden, maar wil met een zo belangrijk onderdeel geen risico lopen en naar mijn mening is een totale grondige restauratie meer dan alleen zorgen dat de buitenkant glimt. Nu maar hopen dat ik het spoedig in huis heb, kan ik het spul aanleveren bij de motorzaak om krukas weer op te bouwen en kan ik met het blok verder aan de gang. Ook trouwens alle versnellingsbaklagers besteld. Ieder lager in het blok wordt gewoon vervangen. Iedere keerring wordt vervangen. Geen half werk.
Ik was voor mijn GS1000 ruim $1500 kwijt alleen aan materiaal, nieuwe lagers en drijfstangen.
 
Al een tijdje rustig geweest in dit topic maar nu weer een update. Afgelopen tijd was het eigenlijk te koud in mijn werkplaats om aangenaam te kunnen werken en ik had ook nog genoeg klussen in huis te doen, nu, met het voorjaars weer de draad weer opgepakt. Tijdje terug al weer spullen laten verchromen en verzinken. Van de verzinkdelen waren ook diverse carburateurs boutjes, beugeltjes enz. Toen ik van plan was de carburateurs te gaan opbouwen kwam ik erachter dat ik niet alle inderdelen had laten verzinken. Een mix van verzinkt en onverzinkt is natuurlijk geen optie. Voelde er ook weinig voor om met een handje klein spul naar een bedrijf te gaan om te verzinken en ook omdat ik voorstander ben van zoveel mogelijk zelf doen besloten om zelf te gaan verzinken. "how hard can it be....?" Heel wat video's op YT bestudeerd die het allemaal net even anders doen en hieruit de, naar mijn mening, beste procedure gedestilleerd. Vorige week al eens een paar oude bouten geprobeerd en ging niet verkeerd, na weer een video te hebben gezien bedacht dat een extra bad met zoutzuur wel nuttig zou zijn, toen ook enkele dagen geleden 5 liter van dese zooi werd afgeleverd kon ik vandaag voor het eggie gaan galvaniseren.
Eerst onderdelen geglaspareld.
Voor:
voor behandeling.jpg


Na glasparelen:

na het glasparelen.jpg


Toen kwam het spelen met zoutzuur (30%), wat een gemeen goedje is dat. Zodra je de bak opent begint het te dampen en slaat het op je ademhaling. Dus maar wat bescherming aangetrokken. Lijkt Breaking Bad wel.

breaking bad.jpg


Alle boutjes had ik eerst met een koperdraadje met elkaar verbonden, dan wordt de opstelling al volgt:

Opstelling.jpg


Na het verzinken is het oppervlak donker, na wat poetsen met staalwol gaat het netjes glimmen. Hier een foto van gepoetste en ongepoetste boutjes:

boutjes.jpg


Nog meer gepoetst met staalwol:

Begin poets.jpg


Ik vind het resultaat wel geslaagd en het leuke is dat het in eigen beheer is gedaan, de charme van het restaureren wat mij betreft. Alles alle delen gepoetst zijn dan nog passiveren en laten uitharden. Ben je zo een hele dag bezig om een handje oud ijzer te laten glimmen :P _O-8)7
 
Dat heb je echt heel vet gedaan :t Ik ben helemaal niet zo van het restaureren, maar alles zelf doen omdat het nou eenmaal kan ben ik wel een hele grote voorstander van. Dus driedubbel hulde voor deze actie!
 
Dat heb je echt heel vet gedaan :t Ik ben helemaal niet zo van het restaureren, maar alles zelf doen omdat het nou eenmaal kan ben ik wel een hele grote voorstander van. Dus driedubbel hulde voor deze actie!
Ik had al de indruk dat jij een voorstander bent van het zelf doen wanneer ik jouw Egli TR1 topic bekijk O-)
 
_O- Goed gezien.... Vandaag weer een hele dag gedaan over een verstelbaar nokkenaswieltje, het kotteren van een drijfstang en het draaien van een lagerbusje. Kostbare productjes als je het zo bekijkt.

Jij gooit het bij dat verzinken over een hele andere boeg, zou ik nooit verzonnen hebben. Daarom heel vet, er wordt op het forum stiekem best veel daadwerkelijk gemaakt/gedaan als je goed kijkt in de verschillende projecten:t
 
Het verzinken van de carburateur onderdeeltjes is nu afgerond dus begonnen met carburateurs opbouwen, voorzien van een revisiekit.n
IMG_20210407_101212.jpg


Choke gedeelte


IMG_20210407_104226.jpg
IMG_20210407_105054.jpg
en choke gedeelte gemonteerd, beweegt perfect, als nieuw.

IMG_20210407_105514.jpg


Nieuwe vlotternaaldafsluiter naast de oude.

IMG_20210407_110115.jpg


Nieuwe sproeier

IMG_20210407_112358.jpg


Nog een nieuwe sproeier.

IMG_20210407_115041.jpg


Voorlopig opgebouwd, gasschuif moet nog. De eigen verzinkte boutjes staan netjes.
 
Na het nodige Ebay speurwerk had ik uiteindelijk een complete set versnellingsbakassen uit USA en eentje uit UK. Helaas moest ik voor die uit UK nog BTW betalen en daar bovenop nog afhandelingskosten van samen €25,= allemaal dankzij de Brexit. Dus nu had ik drie sets om uit te kiezen. Die uit UK won de wedstrijd voor de beste set:

IMG_20210420_090135.jpg


Is de onderste op de fotor.

Nu kwam ik echter op MP iemand tegen die een vrijwel complete GT750 in onderdelen aanbood. Dit kon ik eigenlijk niet laten lopen, hoewel de prijs meer was dan je enkele jaren geleden voor een rijdende GT betaalde maar die tijd is nu eenmaal geweest. Gisteren dus een bult onderdelen opgehaald waar best wel een en ander brukbaars bij zit.

IMG_20210422_084613.jpg


Dat voorwiel vind ik wel apart. Heb wel meer foto's gezien van een GT met zo'n gietwiel maar dacht altijd dat dit door een eigenaar was gedaan, schijnt dat Suzuki toch de motor met zulke wielen heeft geleverd, of toch niet? Wie het weet mag het zeggen.

IMG_20210422_094423.jpg


IMG_20210422_110614.jpg


Volgens de km teller heeft de motor nog geen 16.000km gelopen en ik neig dit te geloven. De as van de schakelpook is namelijk nauwelijks ingesleten door de ketting, zelfde geldt voor het deksel met afdichting achter het voorkettingwiel. Die waren bij mij veel meer ingesleten en had ik al een betere gebruikte voor gekocht maar deze die ik nu heb zijn echter nog veel beter:

IMG_20210422_094435.jpg


IMG_20210422_094459.jpg


IMG_20210422_094506.jpg

Nauwelijks ingesleten

Deksel over tankdop had ik ook niet en was mij nog nooit gelukt om hieraan te komen, zit er ook bij. Electro gedeelte onder linker zijdeksel was bij mij lelijk omdat de accu hier over heen had gekotst, ziet er van deze nog perfect uit. Zadel is helemaal goed zowel bodem als bovenkant.
Schakelvorken zien er als nieuw uit. Versnellingsbak assen zien er zeer goed uit. Heb nu dus vier complete sets...Kabelboom is ook netjes, geen kroonsteentjes of ander knoeiwerk.

Wel zit er spul bij van een andere motor, sowieso van een GT250 want dat staat op de twee kleine uitlaten. Ik vermoed dat er ook twee GT250 carburateurs bij zijn en ook een aantal knippers welke mij onbekend zijn, plus nog wat klein spul. Ook twee andere vorkpoten met maar een schijf horen vermoed ik bij een GT250, nog wat vreemde tellers, koplamp en achterlicht ook.

IMG_20210422_110716.jpg

GT250 carbs??

IMG_20210422_094544.jpg

GT250 pijpen

IMG_20210422_110710.jpg


GT250 knippers???

IMG_20210422_094511.jpg

Hele nette versnellingsbakas

IMG_20210422_110638.jpg


Schokdempers nog met de originele sticker

enz...

Dus alles bij elkaar denk ik dat ik nu wel genoeg zooi heb voorlopig. Tijd om het blok te gaan opbouwen. Ik heb de carterhelften minutieus schoongemaakt maar blijf het spannend vinden om de helften te gaan sluiten, het risico van een vergeten straalkorreltje in een hoekje kan desastreuze gevolgen hebben.
 
Puur uit nieuwsgierigheid (en misschien om mijn eigen impulsaankoop te vergoeilijken, kan ook verkeerd uitpakken): wat moet zo’n GT750 in onderdelen ongeveer kosten?
Volgens stond het ergens in de regio van de 2k te koop?

En mooi project en update! Heb pas geleden heel je topic doorgelezen, je pakt het serieus aan!
Had de advertentie ook zien staan, maar heb zelf pas een GT750 gekocht en spaarpot wil als student niet meewerken.

Die carburateurs hebben wel wat weg van mijn oude gt250 carbs maar die van mij hadden een "ronde aansluiting" richting de cilinders. En op de cilinders zelf, pas die vorm van jouw carburateur.

Mooie schokbrekers trouwens! ik zoek ze zelf ook nog :)

Zit onder iedere gt750 btw een middebok dat jij weet? Bij die van mij niet.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan