Suzuki GT750 restauratie - theWarrior's project nummer 1

Opgeven staat niet in mijn woordenboek. Ik heb als sport ultralopen en heb vorige week in Italië een bergwedstrijd van 350km met 27000 hoogtemeters volbracht in 143uur. Dit is non-stop met nauwelijks slaap/rustpauzes. Dus opgeven? Never nooit niet. Dat ik ergens lang over doe, ja dat wel.
Ben al blij als ik 3,5 km ultra langzaam kan volmaken op vlak terrein 🥴 :+
 
Ik hou het wel bij bijna iedere dag een km of 10 wandelen,maten van mij waren ook zo super sportief,ze
zijn allemaal redelijk jong overleden,gaat mij niet gebeuren.
 
Bedankt voor je bericht. Ik heb de moed en ook de zin niet verloren, ben alleen met veel andere dingen bezig (geweest). Motor gerelateerd (leuk), huis gerelateerd (minder leuk) en persoonlijke omstandigheden (niet leuk). Nu lijkt mijn situatie zich wat te stabiliseren en hoop ik de draad snel weer op te pakken. Zodra er vorderingen zijn zal ik het vervolg zeker hier melden.
 
Vergeten doen we het niet :N 2takt wereldje is maar relatief klein dus makkelijk te onthouden:Y
Wat ik nog wel steeds lastig vind is dat alle projecten op 1 hoop zijn gegooid,dat vond ik voorheen beter,
gewoon bij de brikken en klassiekers,dat was eenvoudiger opzoeken omdat het daar niet druk is.
 
Goed nieuws :)

Ik heb de draad weer opgepakt waar ik gebleven was. Project heeft veel te lang stil gelegen maar de intentie om door te gaan is nooit verdwenen. Helaas waren er, zoals al eerder genoemd, wat dingen tussen gekomen.

Ben nu verder gegaan met wat polijsten en opbouwen van de wielen.

Ik hoop dat ik nu wat regelmatiger progressie kan delen.
IMG_20231113_174717.jpg


Voorwiel is klaar, opgebouwd en uitgelijnd

Achternaaf, voor het polijsten:

IMG_20231117_113648.jpg


IMG_20231117_113618.jpg

IMG_20231120_142933.jpg


Na het polijsten:

IMG_20231117_113317.jpg

IMG_20231117_113112.jpg

IMG_20231117_113254.jpg

IMG_20231120_132542.jpg

IMG_20231120_132611.jpg
IMG_20231120_134320.jpg


Ik ben ook nog bezig met een, niet 2T gerelateerde, klus. Namelijk een KTM 790 Adventure blok weer in orde maken. Onderdelen besteld en in de tussentijd aan de GT verder
IMG_20231027_125245.jpg
IMG_20231115_121200.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_20231117_113828.jpg
    IMG_20231117_113828.jpg
    375,9 KB · Weergaven: 2
Het spaken van de wielen begon voorspoedig. Voorwiel gespaakt en gericht zoals gemeldt. Achterwiel (naaf en achterkettingwielhouder na het polijsten voorzien van 3 stuks nieuwe lagers) waarna begonnen met het spaken vlechten van het achterwiel. Dit ging niet zo vlot aangezien ik het juiste patroon niet snel kon ontdekken. Dus een "reserve wiel" uit mijn voorraad GT spullen opgediept ter vergelijk. Het spaken vlechten ging vlot maar kwam er wel achter dat de originele spaken een verloop in diameter hebben en de door mij, jaaaren geleden op eBay gekochte spaken, niet. Ook was ik niet tevreden over de kwalitiet van de nieuwe spaken, het verzinkte laagje bladderde er op sommige spaken nu al vanaf dus dat belooft weinig goeds. Conclusie: alles weer losmaken en gaan voor RVS spaken volgend de juiste specificatie met getrapte diameter. Ik wil de motor goed hebben en geen concessies doen, nu verder gaan met deze spaken betekent na een paar ritjes alsnog spaken vervangen vanwege de te verwachten roestige bende en dan is het veel meer werk. Dus zaterdag mijn nieuwe RVS spaken ophalen en dan weer lekker opnieuw het voorwiel gaan richten, achterwiel zit alleen nog maar los in elkaar gelukkig.

IMG_20231204_133907.jpg
IMG_20231205_200704.jpg
IMG_20231205_223500.jpg
 
Nieuwe RVS spaken gekocht. Stukken mooier en ook conform originele model. Beide wielen gespaakt en verder met het blok waar ik gebleven was.

Hier loop ik echter tegen een onduidelijkheid aan. Ik was hier via een PB twee jaar geleden al eens op geattendeerd maar pak het nu pas weer op. Betreft namelijk de oriëntatie van de krukas keerring nr13 welke zich tussen krukwang cilinder 3 en primaire tandwiel bevindt. Bij mijn gereviseerde krukas wijst de keerring met de dichte kant naar het primaire tandwiel, dus zoals ook op de tekening. Bij mijn GT spullen heb ik een krukas waarbij de keerring precies andersom zit. Ook bij veel afbeeldingen die ik online kan vinden is dit het geval. Mijn model is een "A" dus zonder C ring 24. Zou dit dan betekenen dat mijn krukas wel volgens tekening klopt maar toch niet juist is voor een A? Of maakt het niet uit?

Dilemmas...:?
IMG_20231219_132420.jpg


Mijn reserve krukas, gereedschap in open ruimte gehaakt

IMG_20231219_132445.jpg


Mijn gereviseerde krukas (inmiddels gemonteerd en carter dichtgemaakt)

IMG_20231219_131319.jpg

Keerring #13

IMG_20231219_131410.jpg


Ik heb de vraag ook naar Marcel Vlaanderen geappt en wacht op antwoord.
 
ken niks van de Soesen, maar de "open kant" , dus met lip en veer, moet altijd naar het carter van de cylinder
Met andere woorden, zoals op de tekening en ook zoals bij mijn gereviseerde krukas. Inmiddels ook antwoord gehad van Marcel Vlaanderen en die heeft zijn monteur geraadpleegd en bevestigd dat mijn gereviseerde krukas goed zit. Blijf het wel apart vinden dat dit bij mijn reserve krukas en bij diverse die ik online Google wel andersom zit.
 
Helaas...ring moet toch gedraaid.

IMG_20231219_194514.jpg



Foto gemaakt tijdens de opbouw

IMG_20231219_194528.jpg



Detail van dezelfde foto. Stalen ring zou dus tussen keerring en tandwiel moeten en valt daarmee in de groef in het carter.

IMG_20231219_194546.jpg


Zicht vanaf de andere kant. Nu snap ik ook dat de keerring met de veer en de lip richting tandwiel moet omdat daar de versnellingsbak olie zich bevindt. Wel balen dat de krukas door de motorzaak niet goed is gemonteerd. Is al weer te lang geleden om over te gaan zeuren. Gelukkig ontdek ik dat nu en niet pas na het starten. Wordt dus weer het carter splitsen en krukas gedeeltelijk uit-en in elkaar. Jammer...
 
Zicht vanaf de andere kant. Nu snap ik ook dat de keerring met de veer en de lip richting tandwiel moet omdat daar de versnellingsbak olie zich bevindt.
die bak olie maakt niets uit. ik heb nog geen 2T krukas met bakolie ergens achter een dichting gezien waarbij de dichting omgekeerd zou zitten.
hier de dchting (31) van een Kawa tripple naast het tandwiel van de overbrenging : lip met veer zit duidelijk aan de carter-kant en niet de bakolie-kant
seal.png
 
Langzaam aan beginnen er wat spullen terug te komen en kan ik binnenkort een begin gaan maken met het opbouwen. Vandaag mijn spullen terug ontvangen van het natstralen. Ik vind het erg mooi geworden. Gewoon de originele uitstraling zonder excessief glimmen. Zijkanten cilinderblok en kop ga ik nog wel polijsten net zoals Suzuki het origineel deed.Bekijk bijlage 1587861Bekijk bijlage 1587862Bekijk bijlage 1587863Bekijk bijlage 1587864Bekijk bijlage 1587865Bekijk bijlage 1587866Bekijk bijlage 1587868Bekijk bijlage 1587869Bekijk bijlage 1587870Bekijk bijlage 1587871
Erg netjes, ik ga die van mij ook weer doen, wat waren de kosten?
 
Tijdje terug mijn krukas weggebracht naar Marcel Vlaanderen. Hij belde me zojuist dat deze helemaal verkeerd in elkaar is gezet. Alle keerringen moeten vernieuwd worden. Hebben letterlijk nul omwentelingen gedraaid (behalve beetje met de hand). Het loopvlak schijnt niet goed behandeld te zijn. Een bus welke er normaal af te persen zou moeten zijn, moest eraf geslepen worden. Volgens hem had de motor in deze staat niet lang kunnen draaien. Lekker weer. Ik had vertrouwen in de monteur die mijn krukas heeft gedaan omdat ik weet dat hij ook krukassen van crossmotoren doet, ik had hem duidelijk gevraagd of hij het zag zitten, was allemaal geen probleem volgens hem en nu dit. Is inmiddels al weer een tijdje geleden, dus maar gewoon de bittere pil slikken en blij zijn dat ik er op tijd achter ben gekomen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan