Suzuki gt750 welke tweetakt olie?

WalterGT750

Rookie
26 mei 2019
6
2
Goedendag,

Ik ben bezig een Suzuki gt750 aan het restaureren en het einde begint langzaam te naderen, ik hoop hem dus voor de eerste keer sinds jaren te gaan starten.
De krukas is gereviseerd ook zijn de cilinders uitgehoond naar de eerst overmaat met nieuwe zuigers.
Nu zou ik graag willen weten welke olie ik het beste in mijn olietankje kan doen, aangezien wat ik kan vinden op internet niet alle oliesoorten hiervoor geschikt zijn sommige moge alleen door de benzine gemengd worden.
Moet ik mijn oliepomp ook zo instellen dat hij voor het inrijden meer olie krijgt?

Alvast bedankt voor uw advies,

Mvg Walter Beentjes
 
Oh, jongen, gooi er maar in wat je tegenkomt.
Ik ben zelf verwend tweetakter en heb er altijd ingegooid wat voorhanden was. Koop bij het tankstation hele liters, geen scooterolie. Speciale premixolie trek je niet uit het rek bij de benzinepomp. Als je een vast merk wil en het advies van een echte tweetakter wilt volgen (ikke) gooi je er Bell Ray Si-7 in. Het zal even zoeken zijn voor een leverancier maar ik koop het bij Bolman hier in de Binckhorst. Uteraard kan je ook voor Castrol Power RS tweetaktolie gaan. Alle andere olie die hier na genoemd worden zijn evengoed, alleen de prijs kan wat schelen. De Rode Bussen 2T van castrol kan je er ook al ingooien, die staan werkelijk bij alle BP's. Daarbij gooi je er ook het best BP Benzine in, 98 exellium. Dat wordt een onwijze discussie waar je je niks van aan mot trekken, gewoon doen

99440_P3554.01_Si-7_Syn_EO_1L_Front_ml.jpg
 
Laatst bewerkt:
niet besparen op kwaliteit. dure olie is veel goedkoper dan motorrevisies.
zelf gebruik ik Putoline RS959. Heeft het grote voordeel dat ze geschikt is voor pomp en zelf-mengen.

 
niet besparen op kwaliteit. dure olie is veel goedkoper dan motorrevisies.
zelf gebruik ik Putoline RS959. Heeft het grote voordeel dat ze geschikt is voor pomp en zelf-mengen.

Behoort tot de topmerken. *O* :}
Misschien moeten we de vraag andersom stellen: Welke olie moet je er persé niet ingooien... en dan niet komen met afgewerkte cardanolie want daar is dit topic niet voor... Dat gooide ik wel in mijn spartamet trouwens
 
Oh, en niet rijker zetten om in te rijden, nooit doen. In rijden is een slijtageproces en als je een slijtageproces wilt verlengen moet je beter smeren.
Wat echt het aller, aller, allerbelangrijkste is bij je tweetakt is opwarmen.
Na het starten meteen met lage toeren wegrijden, niet het gas helemaal opentrekken maar voelend rijden, zodat-ie net oppakt. Na een kilometer of 4, 5 wat meer gaan revven, iets meertoeren gaan draaien zonder te belasten en als hij warm is mogen de paarden los . Voor mij heeft mijn tweetakt-rijstijl er toe geleid dat ik met de eerste zuigers van mijn RD250 58000 kilometers deed en met mijn GT750 ver over de 60000 heen ging
 
Bellray,Castrol en Putoline dat zijn de goede merken,moet je zo kunnen halen bij een motorzaak of op het net.
Heb zelf soms gereden met oude motorolie,weliswaar op een MZ.Bij de Bsa Bantam ging er alleen goede olie in.
Wen er aan om je tankje regelmatig te checken,er gaat wsl. geen lampje branden als die leeg is.
Ik weet niet hoe je de smering meer of minder vet kan maken,met een stelschroef oid.
Inrijden hoeft toch niet vetter te zijn,schakelen en gas zijn zeer belangrijk.
 
Ik heb nog wel een tip: Je hebt het ding helemaal uitelkaar gehad en inelkaar gezet. Om het vertrouwen in de oliepomp (het best gesmeerde deel van de motor) te krijgen reed ik wel de eerste twee, drie tanken met mengsmering, bovensmering zeg maar. Daar zat dan geen zuigerrevisie aan vast, dat zou bovenstaande beweringen van niet vetter gaan mixen lijnrecht tegenspreken. Maar door op mengsmering te rijden kan je aan het verbruik in het olietankje zien of het autolube systeem zijn werk doet zonder het risico van vastlopen. Mocht dat systeem niet zijn werk doen zijn voorkom je wel een klemmetje of zuigerschade doordat je olie in de benzine hebt. En ja, ik ben er een keer door gered, kabel in de buitekabel doorgerot...
 
Welke kleur heeft de Bell-ray olie het liefst heb ik hem in het rood, kan ik beter zien of mijn oliepomp ook werkt.
De oliesoorten zoals jullie adviseren zijn allemaal vol synthetische olie soorten is een half syntheet niet beter omdat het een oud type motor is?
In ieder geval alvast bedankt voor de tips ik neig naar de Bell Ray.
 
Half synth is voor viertakten. In jouw motor zit geen oliepomp om nokkenassen te smeren, geen belangrijke glijlagers die hoogbelast worden, alleen een versnellingsbak. Wat gooi je daar trouwens in? Daar kiep je het beste BellRay SAE80W Gearsaver in
 
Hij heeft een aparte oliepomp om de cilinders en zuigers te smeren, ook de krukas keeringen worden hierdoor gesmeerd.
Het gaat vanaf de pomp via ietwat doorzichtige slangetjes naar die punten daarvoor heb ik het liefst rode tweetakt olie want dan kan je goed zien of het bij alle punten wordt toegevoerd.

Mvg Walter
 
Hij heeft een aparte oliepomp om de cilinders en zuigers te smeren, ook de krukas keeringen worden hierdoor gesmeerd.
Het gaat vanaf de pomp via ietwat doorzichtige slangetjes naar die punten daarvoor heb ik het liefst rode tweetakt olie want dan kan je goed zien of het bij alle punten wordt toegevoerd.

Mvg Walter

Ik weet van lieverlee hoe het werkt 8-) maar dat heb je verkeerd... Daarom heb ik dat verhaal over die bovensmering ingetiept. Je ziet aan de belletjes in de leidingen niet of de olie beweegt. Jij denkt dat alles goed gaat, de olie staat stil in de leidingen en voor dat je bij de eerste MacDonnelds bent sta je met een vastgelopen zuiger
Denk je dat ik mijn tweetakten dan al niet 40 jaargeleden met transparante slangen had uitgerust? Transparante slangen worden ook hard in tegenstelling tot rubber. Het is wel mooi, maar je moet ze met enige regelmaat vervangen. De klemmetjes zitten ook niet voor niets op de slangen, aan ieder uiteinde
 
De oliesoorten zoals jullie adviseren zijn allemaal vol synthetische olie soorten is een half syntheet niet beter omdat het een oud type motor is?

krijg het gevoel dat je toch wil besparen. is je goed recht, maar hoeveel km rijd je daarmee per jaar ? maakt het dan wat uit of je 5-10euro per liter meer uit geeft op jaarbasis ?
Ik probeer iedere mooi-weer-maand 1 trip te doen. is dan +/- 550km en blaas er een volledige liter door. Who cares ? blok is al jaren niet meer open geweest, wat vroeger wel anders geweest is, toen ik ook nog dacht van "die echt dure zal wel niet nodig zijn.

en of die nu rood of donkerblauw is maakt niet uit, je ziet het. Opstarten doe je sowieso met mengsmering want het duurt echt wel even voor de leidingen helemaal doorgepompt zijn.
 
Gooi in een GT750 geen hoogwaardig synthetische olie,maar een half syntheet,de oliepomp staat af fabriek behoorlijk te
rijk afgesteld,iets wat je niet wil bij de moderne synthetische olie,daar gaat hij te vet door gesmeerd worden en gooit ie dat er via
de uitlaat weer uit,ook raakt de motor daardoor inwendig vervuild.Verder is een GT750 een laag belaste motor die
voor een 2takt lage toeren draait,dure olie is daarom overkill voor dat blok.In de tijd dat de GT nog nieuw was was er geen
synthetische olie en ook toen gingen ze niet kapot.Alle olie die je tegenwoordig kan kopen is beter dan wat er toen was.
Voorbeeld,
Of goedkoop,
 
Laatst bewerkt:
de smeer kwaliteiten zijn beter ja, maar daarom is dat nog niet "te vet". die olie verbrand gewoon mee hoor, het is niet dat 1/4de van de olie die er in gaat denkt "hey, de andere 3/4de heeft alles al gesmeerd, we zijn hier weg zonder te verbranden" :+
en je kan ook nog altijd je pomp wat minder zetten. de mijne staat zelfs iets rijker, ondanks de zovele malen betere olie die er nu in gaat tov toen hij uit kwam.

een ester-olie is gewoon tig-keer beter, en je wil je 2-takt toch vertroetelen en in orde houden ? MIJN MENING zou Max zeggen O-)
 
de smeer kwaliteiten zijn beter ja, maar daarom is dat nog niet "te vet". die olie verbrand gewoon mee hoor, het is niet dat 1/4de van de olie die er in gaat denkt "hey, de andere 3/4de heeft alles al gesmeerd, we zijn hier weg zonder te verbranden" :+
en je kan ook nog altijd je pomp wat minder zetten. de mijne staat zelfs iets rijker, ondanks de zovele malen betere olie die er nu in gaat tov toen hij uit kwam.

een ester-olie is gewoon tig-keer beter, en je wil je 2-takt toch vertroetelen en in orde houden ? MIJN MENING zou Max zeggen O-)
Ik spreek uit ervaring als oud GT750 eigenaar, je smeert dan gewoon te vet met synthetische olie.
En je kan inderdaad de oliepomp armer zetten maar bij een GT houd dat in dat hij later open gaat en dan moet je wel weten hoe je
dat moet afstellen,anders is de kans groot dat hij te weinig olie krijgt.Overigens zou ik wat olie direct door de benzine gooien
als je de motor opstart voor het eerst,dan weet je zeker dat hij gelijk smering heeft.
 
Gooi in een GT750 geen hoogwaardig synthetische olie,maar een half syntheet,de oliepomp staat af fabriek behoorlijk te
rijk afgesteld,iets wat je niet wil bij de moderne synthetische olie,daar gaat hij te vet door gesmeerd worden en gooit ie dat er via
de uitlaat weer uit,ook raakt de motor daardoor inwendig vervuild.Verder is een GT750 een laag belaste motor die
voor een 2takt lage toeren draait,dure olie is daarom overkill voor dat blok.In de tijd dat de GT nog nieuw was was er geen
synthetische olie en ook toen gingen ze niet kapot.Alle olie die je tegenwoordig kan kopen is beter dan wat er toen was.
Voorbeeld,
Of goedkoop,
Ik kijk niet naar de prijs van de olie maar wil weten welke ik er het beste in kan doen, ook hier zegt de ene synthetisch en de ander weer half synthetisch.
Ik wil gewoon de beste olie voor mijn blok zodat hij lekker lang meekan.
 
Ik kijk niet naar de prijs van de olie maar wil weten welke ik er het beste in kan doen, ook hier zegt de ene synthetisch en de ander weer half synthetisch.
Ik wil gewoon de beste olie voor mijn blok zodat hij lekker lang meekan.
Ja dan zou ik voor de Motul510 gaan,de volsynthetische kan ook,maar dan kan je beter de oliepomp daarop
afstellen.Lang mee gaan doen ze sowieso wel,km standen van meer dan 50000 zonder revisie zijn niet ongewoon.
Heb je ook de zeefjes van het olie injectie systeem gecontroleerd ? die willen nog wel eens dicht gaan zitten en dan ben je het haasje.
Nr25 op de tekening,
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan