Suzuki gt750 welke tweetakt olie?

lastrafo

Die hard MF'er
26 okt 2013
290
17
Daar zul je gelijk in hebben de tweetakt olie haalde je dan op elke hoek techniek staat niet stil moet zeggen zou het nou ook niet meer weten ;)
 

daddyphilipsen

MF veteraan
31 mei 2008
6.627
268
52
Even voor de goede orde. Een gt750 heeft een oliepomp die de mengsmeer olie rechtstreeks naar de krukaslagers pompt. Daar vandaan mengt het op met de benzine.
Net als een t250 t350 en (g)t500.
Je kan wel op gewone mengsmering rijden maar dan moet je wel de carters dusdanig aanpassen dat alle krukaslagers genoeg smering krijgen.
 

Janbros

MF veteraan
4 feb 2005
5.664
322
50
wezemaal
@Rob RD
Persoonlijk ben ik niet zo weg van zelfmengende pompen op 2takt machine's omdat het instellen van dat spul nogal lastig is, gewoon kant en klare peut in de tank en nog mooier is als je het zelf mengt : weet je zeker dat de verhouding olie en benzine goed is..
allemaal leuk als je op circuit rijdt. op straat moet je dan wel zorgen dat je met 1 tank terug thuis geraakt.👎
aan de pomp mengen ? dan spreek je jezelf tegen : meer of minder olie verandert inderdaad het mengsel. hoe ga je aan de pomp exact afmeten wat er in moet ? En dat kan je maar bepalen na het tanken. Hoe lang moet je dan met je motor over en weer staan zwaaien om zeker te zijn dat het goed gemengd is ?

instellen van pomp moeilijk ? snap ik ook al niet. je geeft gewoon meer of minder door de kabel bij te stellen. en je hebt gewoon merktekens (KR1 toch). Heb je een getuned blok, geef je wat meer. rijd je als een bomma en heb je schrik van expansiepijpen, heb je 1/ een verkeerde moto gekocht :+ en 2/zet je gewoon wat minder.
 

RG-gamma

MF veteraan
29 nov 2009
11.547
847
allemaal leuk als je op circuit rijdt. op straat moet je dan wel zorgen dat je met 1 tank terug thuis geraakt.👎
aan de pomp mengen ? dan spreek je jezelf tegen : meer of minder olie verandert inderdaad het mengsel. hoe ga je aan de pomp exact afmeten wat er in moet ? En dat kan je maar bepalen na het tanken. Hoe lang moet je dan met je motor over en weer staan zwaaien om zeker te zijn dat het goed gemengd is ?

instellen van pomp moeilijk ? snap ik ook al niet. je geeft gewoon meer of minder door de kabel bij te stellen. en je hebt gewoon merktekens (KR1 toch). Heb je een getuned blok, geef je wat meer. rijd je als een bomma en heb je schrik van expansiepijpen, heb je 1/ een verkeerde moto gekocht :+ en 2/zet je gewoon wat minder.
Is geen enkel probleem je neemt gewoon een flesje olie met schaalverdeling mee in de bergruimte, bijvoorbeeld 1 waar voorvorkolie in gezeten heeft en tanken maar,heb het zo altijd gedaan.Heen en weer zwaaien is niet nodig,als je motor op reserve staat weet je wat er ongeveer bij kan en daar kan
van te voren de oliehoeveelheid op afmeten,pleur dat er eerst in en dan pas tanken,is het gelijk gemixt.
Niet zo moeilijk denken als het zo makkelijk is
;)
Of tank premix(Diesel) zoals ik deed
8)7 :+
 
Laatst bewerkt:

Janbros

MF veteraan
4 feb 2005
5.664
322
50
wezemaal
Is geen enkel probleem je neemt gewoon een flesje olie met schaalverdeling mee in de bergruimte, bijvoorbeeld 1 waar voorvorkolie in gezeten heeft en tanken maar,heb het zo altijd gedaan.Heen en weer zwaaien is niet nodig,als je motor op reserve staat weet je wat er ongeveer bij kan en daar kan
van te voren de oliehoeveelheid op afmeten,pleur dat er eerst in en dan pas tanken,is het gelijk gemixt.
Niet zo moeilijk denken als het zo makkelijk is
;)
Of tank premix(Diesel) zoals ik deed
8)7 :+
het was eerder een opmerking richting Rene. Hij heeft gelijk als hij zegt dat het mengsel rijker of armer wordt met wat minder of meer olie gemengd, maar als je zo precies denkt, kan je niet aan de pomp zelf gaan mengen.
in stedelijk gebied heb je snel een pomp, in de ardennen moet je soms 20-30 km rijden voor je er 1 tegen komt. en staat je motor exact op reserve aan de pomp ? of is er al 1 of 2 liter extra uit ? Of je staat helemaal nog niet op reserve maar je weet dat je NU moet tanken omdat de volgende misschien te ver weg is ? dat weet je niet voor je tankt en dus weet je niet altijd hoeveel er in moet voor je takt. Schaalverdeling ? toch niet per 100cc zoals op de oliebus zelf ? is helemaal niet nauwkeurig genoeg. In mijn KR1 is ook geen plaats voor een literbus, laat staan dat er ook nog een speciaal afmeet-flesje mee moet. En nee, rugzak/zadeltassen/... gaan echt niet mee.
Met een standaard GT750 of andere "slome 2-takt" zonder expansies is dat allemaal geen probleem, er iets naast zitten kwa mengsmering/mengsel. Met een beetje gepimpte 250 sportmotor speel ik liever niet met die grens. Pomp heeft mij trouwens nog nooit in de steek gelaten. 1 keer het plastieken tussentandwiel, maar zelfs dat bleek hoogst uitzonderlijk volgens het KR1 forum.

iedereen is vrij in zijn keuze, maar op straat met mengsmering rijden is echt een no-go voor mij.
 

RG-gamma

MF veteraan
29 nov 2009
11.547
847
Tja een oliepomp is natuurlijk altijd gemakkelijker,maar ook je olietankje kan onderweg leeg raken. ;)
Overigens is een GT750 niet met premix te rijden omdat bepaalde lagers gesmeerd worden door de oliepomp
waar premix niet bij kan.
 

RG-gamma

MF veteraan
29 nov 2009
11.547
847
Zelfs de 2takt smering vd action is oke, ook synthetisch.;)
⛽
Ja en iedere aap is zoals alle andere apen,neem gewoon een bewezen goede 2takt olie van Motul,Putoline,Castrol,Bel-Ray.
Of als het milieu belangrijk voor je is Triboron.
 

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
22.011
358
Assen
Toen ik een paar jaar geleden op vakanie was met mijn jawa, kocht ik in een Franse supermarkt 2 taktolie.. Dat heb je daar...
Op een gegeven moment kom ik er achter dat de bijna-lege bus geen 2taktolie was, maar 'gewone' motorolie..(verpakking was haast gelijk aan de 2taktvariant)
Ondanks zwaar bepakt/hitte/bergpassen geen hinder van ondervonden..
 

RG-gamma

MF veteraan
29 nov 2009
11.547
847
Toen ik een paar jaar geleden op vakanie was met mijn jawa, kocht ik in een Franse supermarkt 2 taktolie.. Dat heb je daar...
Op een gegeven moment kom ik er achter dat de bijna-lege bus geen 2taktolie was, maar 'gewone' motorolie..(verpakking was haast gelijk aan de 2taktvariant)
Ondanks zwaar bepakt/hitte/bergpassen geen hinder van ondervonden..
Zo zie je maar een Jawa loopt zelfs op slaolie
;)