Suzuki gt750 welke tweetakt olie?

WalterGT750

Rookie
26 mei 2019
6
2
Goedendag,

Ik ben bezig een Suzuki gt750 aan het restaureren en het einde begint langzaam te naderen, ik hoop hem dus voor de eerste keer sinds jaren te gaan starten.
De krukas is gereviseerd ook zijn de cilinders uitgehoond naar de eerst overmaat met nieuwe zuigers.
Nu zou ik graag willen weten welke olie ik het beste in mijn olietankje kan doen, aangezien wat ik kan vinden op internet niet alle oliesoorten hiervoor geschikt zijn sommige moge alleen door de benzine gemengd worden.
Moet ik mijn oliepomp ook zo instellen dat hij voor het inrijden meer olie krijgt?

Alvast bedankt voor uw advies,

Mvg Walter Beentjes
 
Ja dan zou ik voor de Motul510 gaan,de volsynthetische kan ook,maar dan kan je beter de oliepomp daarop
afstellen.Lang mee gaan doen ze sowieso wel,km standen van meer dan 50000 zonder revisie zijn niet ongewoon.
Heb je ook de zeefjes van het olie injectie systeem gecontroleerd ? die willen nog wel eens dicht gaan zitten en dan ben je het haasje.
Nr25 op de tekening,
https://images.cmsnl.com/img/partsl...-a-b-usa-e03-crankcase_bigsuusa81778_5ce4.gif
Ja alles is vervangen, het blok is weer als nieuw.
 
Jan wat voor tweetakt heb jij voor de lange afstand?

hoezo lange afstanden ? sinds wanneer is 550km op een dag lang ? ik snap echt niet waarom mensen met een 2-takt het blijkbaar niet aandurven om langere trips dan 1 tank te doen ?
Maar ik doe dat dus met een KR1S zonder kuip en gewoon stuur. Olietankje vol bij vertrek en nog 2 busjes van 250cc mee. halverwege de terugweg gaat het olielampje branden en gaan de 2 busjes er in.

ik vind het trouwens goed dat aan de uitgang van mijn dempertjes steeds een vettig zwart randje hangt, teken dat de pomp zijn werk goed doet. schrik dat vanbinnen alles toe koekt heb ik niet, de mijne wordt gebruikt zoals Kawa het in gedachten had 8-)
 
Laatst bewerkt:
hoezo lange afstanden ? sinds wanneer is 550km op een dag lang ? ik snap echt niet waarom mensen met een 2-takt het blijkbaar niet aandurven om langere trips dan 1 tank te doen ?
Maar ik doe dat dus met een KR1S zonder kuip en gewoon stuur. Olietankje vol bij vertrek en nog 2 busjes van 250cc mee. halverwege de terugweg gaat het olielampje branden en gaan de 2 busjes er in.

ik vind het trouwens goed dat aan de uitgang van mijn dempertjes steeds een vettig zwart randje hangt, teken dat de pomp zijn werk goed doet. schrik dat vanbinnen alles toe koekt heb ik niet, de mijne wordt gebruikt zoals Kawa het in gedachten had 8-)
Ik heb in mijn jonge jaren 16000km gereden met een RGV250 in 6 maanden tijd zonder ook maar 1 probleem.
 
Ik heb in mijn jonge jaren 16000km gereden met een RGV250 in 6 maanden tijd zonder ook maar 1 probleem.
Ja ik ga ook met de RD250LC voor lange astanden, daar voelt-ie zich het lekkerste bij. Net als Jan zegt, lekkere vette uitlaten en helemaal geen last van aankoeken omdat het gas er altijd lekker op staat. Bij de eerste meters de straat uit een heerlijke tweetaktgeur achterlatend door de vaak dubbele smering.... Ik gooi R40 in mijn tank voor de geur, maar omdat ik aan één tank -net als Jan- niet genoeg heb op een dag zit dat er de rest van de dag niet in....
hoezo lange afstanden ? sinds wanneer is 550km op een dag lang ? ik snap echt niet waarom mensen met een 2-takt het blijkbaar niet aandurven om langere trips dan 1 tank te doen ?
Rustig, Jan, rustig maar. Dat zegt niemand, in tegendeel... ik ben een lange afstandrijder en het totaal met je eens. en als je 5 keer een rit van 125 km probleemloos kan rijden had je er ook 1 van 625 kunnen maken...
 
Ontkolen was bij mijn Mz Etz een kwestie van enkele kilometers flink gassen in de 2,goed warm stoken en de koolaanslag is weg. Stond in het instructieboekje.
Heb er woon-werkverkeer mee gedaan in totaal 65.000 km.Geen kilometer recreatie mee gereden.Er was vaak van alles kapot,hendels,knopjes enz.maar ben nooit door de Wegenwacht thuisgebracht.
 
Flink gassen is wat iedere 2takt fijn vind,daar zijn ze voor gemaakt,iemand die rustige toerritjes wil rijden kan beter
een kleppenfiets kopen.Kool is de grootste vijand van een 2 takt,dus er uit branden die zooi. :Y
1396624
 
Laatst bewerkt:
Ik heb me destijd laten vertellen- ging over MZtjes, dat ze met rustig rijden stuk gaan omdat benzinedamp onder de zuiger beslaat en de lagers etc schoon zou spoelen.
goed gassen en op touren houden leken die van mij ook het fijnst te vinden.
 
Ik heb nog wel een tip: Je hebt het ding helemaal uitelkaar gehad en inelkaar gezet. Om het vertrouwen in de oliepomp (het best gesmeerde deel van de motor) te krijgen reed ik wel de eerste twee, drie tanken met mengsmering, bovensmering zeg maar. Daar zat dan geen zuigerrevisie aan vast, dat zou bovenstaande beweringen van niet vetter gaan mixen lijnrecht tegenspreken. Maar door op mengsmering te rijden kan je aan het verbruik in het olietankje zien of het autolube systeem zijn werk doet zonder het risico van vastlopen. Mocht dat systeem niet zijn werk doen zijn voorkom je wel een klemmetje of zuigerschade doordat je olie in de benzine hebt. En ja, ik ben er een keer door gered, kabel in de buitekabel doorgerot...

Bovensmering zoals je dat noemt zou ik NIET doen.
Ten eerste veel te vet , ten tweede omdat je mengsel door het te veel aan olie te arm word = veel hetere verbranding dan wenselijk en dus een kans op vastlopen.
Klein beetje extra kan geen kwaad , maar mengsmering (1:50) tanken en dat van de oliepomp er bij is een absolute no go!

Overigens heb ik lange tijd met Denicol S2 gereden met de zundapp.
Dat spul is blauw van kleur en voorkomt dat je een vergissing maakt als je ook nog een 4takt brommer heb staan.
 
Jij hoeft het niet te doen...
Ik doe het in al mijn tweetakten en ik weet niet op welke hoax je baseert dat het veel te vet is en het mengsel te arm wordt... De buitentemperatuur heeft al per graad meer invloed op het mengsel dat een kopje olie in de tank... In zijn GT is alles nieuw en schoon. Als ik de sproeiers van mijn RD's reinig hoef ik een half jaar niet te choken omdat er te rijk gemengd wordt. Alles wat ik over tweetakten schrijf kan je gewoon doen, met je absolute no-go :W

Dat spul is blauw van kleur en voorkomt dat je een vergissing maakt als je ook nog een 4takt brommer heb staan.

Heb je daar een andere kleur olie voor nodig? Om te weten dat die andere brommer 4-takt is???
 
Als 1:50 word voorgeschreven door de fabrikant dan vraag ik me af waarom je dan 1:25 er in gooit , dat wekt bij me de indruk dat je het beter denkt te weten dan een fabrikant van 2takt motoren
Klein beetje extra olie kan geen kwaad maar 2 keer zoveel......
Gewoon een goede olie gebruiken....
 
Ik deed er altijd een dopje vol van de oliefles bij mengen,en dat is altijd goed gegaan,te veel olie is absoluut niet goed het vervuild heel
het inwendige van de motor,en dat is geen kletspraat maar heb daar zelf de gevolgen van gezien en daar word je niet vrolijk van
kan ik je vertellen,ik heb alles uit elkaar moeten halen om weer schoon te maken.
Ook is het inderdaad zo waar olie zit geen benzine kan komen,niet voor niets schrijft men voor grotere sproeiers te
monteren bij mengsmering.
 
Ik heb voor de grap een keer met een din-cup de viscositeit van 1 op 50 en gewoon gemeten... Niks
Als 1:50 word voorgeschreven door de fabrikant dan vraag ik me af waarom je dan 1:25 er in gooit , dat wekt bij me de indruk dat je het beter denkt te weten dan een fabrikant van 2takt motoren
Dat kan ik me voorstellen, maar als je gelezen hebt weet je al waarvoor....

nog eens?
Het ding is geheel gereviseerd en moet ingereden gaan worden. Je weet niet of de oliepomp zijn werk doet en daar dragen transparante slangetjes niet aan bij. Daarom zeg ik dat het wel eens zo kan zijn dat de olipomp het af kan laten weten door verschillende oorzaken. Bij mij is dat een keer een gebroken kabel geweest en een keer een kabel die van het pompje zelf af liep. Daarom doe ik na werkzaamheden aan het blok waar de oliepomp bij betrokken is geweest ook bovensmering toepassen. Als dan na een kilometer 0f 400 blijkt dat er een liter olie uit het tankje is (1 op 400 is normaal) stop ik met bovensmering. Je hebt geen bewijs van olieverbruik tot je olieverbruik kan bewijzen...

Bovensmering die ik nu toepas is R40, Ricinusolie, zuiver en alleen voor de lucht, de heerlijke geur, die ik nu ook ruik omdat er een RD in de huiskamer staat die gisteren heeft gelopen :P

Ik deed er altijd een dopje vol van de oliefles bij mengen,en dat is altijd goed gegaan,te veel olie is absoluut niet goed het vervuilt heel
het inwendige van de motor,en dat is geen kletspraat maar heb daar zelf de gevolgen van gezien

Wat gek dat ik met mijn 1:25 in meerdere tweetakten dan nergens last van heb... Kan dat misschien te maken hebben dat de een weet hoe je met een tweetakt om moet gaan en de ander niet? Doe ik daarom 60000 met een setje zuigers in een hoogbelaste straatracer?
Ik kan me ook niet voorstellen wat er moet vervuilen? Het gascarter vol met olie? dat gebeurt niet van 1op25 hoor. Kool in de uitlaten? Ja heb ik ook, na een week in de stad, daarom ga ik daarna de snelweg op en doe ik een éénpersoonsrace op een industrieterrein
Een tweetaktmotor hoef je inwendig nooit schoon te maken.
 
Ik heb voor de grap een keer met een din-cup de viscositeit van 1 op 50 en gewoon gemeten... Niks

Dat kan ik me voorstellen, maar als je gelezen hebt weet je al waarvoor....

nog eens?
Het ding is geheel gereviseerd en moet ingereden gaan worden. Je weet niet of de oliepomp zijn werk doet en daar dragen transparante slangetjes niet aan bij. Daarom zeg ik dat het wel eens zo kan zijn dat de olipomp het af kan laten weten door verschillende oorzaken. Bij mij is dat een keer een gebroken kabel geweest en een keer een kabel die van het pompje zelf af liep. Daarom doe ik na werkzaamheden aan het blok waar de oliepomp bij betrokken is geweest ook bovensmering toepassen. Als dan na een kilometer 0f 400 blijkt dat er een liter olie uit het tankje is (1 op 400 is normaal) stop ik met bovensmering. Je hebt geen bewijs van olieverbruik tot je olieverbruik kan bewijzen...

Bovensmering die ik nu toepas is R40, Ricinusolie, zuiver en alleen voor de lucht, de heerlijke geur, die ik nu ook ruik omdat er een RD in de huiskamer staat die gisteren heeft gelopen :P



Wat gek dat ik met mijn 1:25 in meerdere tweetakten dan nergens last van heb... Kan dat misschien te maken hebben dat de een weet hoe je met een tweetakt om moet gaan en de ander niet? Doe ik daarom 60000 met een setje zuigers in een hoogbelaste straatracer?
Ja maar jij smeert nog met ouwe meuk,ik heb het over een motor op volsynthetische olie,met die ouwe meuk smeerde ik vroeger ook veel vetter.
 
Wat probeer je daar nou mee te zeggen??? In de autolube zit SI7, volsynth en dun als pis
Ok,ook lekker handig,R40 mag je niet mengen met een andere olie.
2takt hoef je normaal inderdaad niet schoon te maken maar die waar ik het over had zat vol met bruine aanslag,het carter,de zuiger en zelfs in de poorten.
Ik heb dat schoongemaakt en ben veel armer gaan smeren,toen bleef het wel schoon.
 
Hoe dan ook voor de topic starter allemaal niet zo interessant,gewoon eerste km,s rustig aan doen en een dopje olie in de tank mikken dan moet het goed gaan.
 
@Rob RD
Ik weet wel dat het blok uit elkaar is geweest voor revisie...
Persoonlijk ben ik niet zo weg van zelfmengende pompen op 2takt machine's omdat het instellen van dat spul nogal lastig is, gewoon kant en klare peut in de tank en nog mooier is als je het zelf mengt : weet je zeker dat de verhouding olie en benzine goed is..
Daarbij kan (tijdelijk) 1:45 geen kwaad als 1:50 word voorgeschreven...maar 1:25 is in dat geval veel te vet.
 
tuurlijk, in de zin van dat 1 op 100 tegenwoordig al kan met de huidige olie. Het is te vet, maar absoluut niet schadelijk... Teminste, niet meer dan alleen voor het milieu :P
 
Volgen het instructie boekje die ik nog heb toen ik de mijne kocht in 1977 moet dit er in ach zie het maar als bijdrage ;)
In die tijd was de keuze nogal beperkt,eigenlijk was Castrol TTS zo,n beetje de enigste olie waar makkelijk aan te komen was.
Originele Suzuki olie heb ik niet gezien in die tijd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan