Suzuki Intruder vs700 LED knipperlicht probleem

Tieskie

Rookie
18 nov 2020
11
2
Hoi,

Ik heb een Suzuki Intruder vs700 uit '86 (Amerikaanse import).

Onlangs wilde ik mijn halogenen knipper- en achterverlichting vervangen voor LED (linkje). Uiteraard het internet afgestruind voor tips & tricks. Ik heb keurig het relais vervangen voor een LED relais (i.p.v. weerstanden in serie te plaatsen). Vervolgens eerst de knipperlichten aan de achterkant vervangen en het achterlicht. Op dat moment werkte alles prima.

Zodra ik de voorste knipperlichten vervang voor LED gaat het fout. De LED knippers werken niet meer (achterlicht uiteraard wel). Ze knipperen juist allemaal tegelijk als ik de schuifschakelaar naar links of rechts duw alsof ik alarmlichten aandoe (maar die optie zit er helemaal niet op). Zodra ik de halogenen er voor weer opzet, doet die het weer normaal. Ik heb het ook met het oude relais geprobeerd en dan doen de knippers hetzelfde.

Het gezocht op het internet en rondgevraagd, maar ik tast nog steeds aardig in het duister. Suggesties die ik toegespeeld kreeg zijn:
- Kan te maken hebben met dagrijverlichting omdat het een Amerikaanse import is (die kabels hangen inderdaad los in de koplamp, maar hoe zit dat dan precies?);
- Kan te maken hebben met dat de koplamp geen LED is (maar dit lijkt me toch haast niet...);
- Het zou met de schakelaar te maken kunnen hebben, dus ik zou er diodes tussen moeten plaatsen (maar waar dan precies?).
- Misschien toch beter om weerstanden te plaatsen?

Iemand met de oplossing of suggesties?


Dank,
Ties
 
Hoi! Een jaar later, maar toch een vraagje voor de kenners. Ik ben er met de lockdown eindelijk aan toegekomen om m’n Suzuki eens aan te pakken.

Ik begrijp dat ik diodes moet plaatsen op de licht groene (G) en zwarte draad (B). Helaas zit mijn bedrading niet in mn koplamp (op de bedrading voor de richtingaanwijzers en de koplamp na). De G draad loopt weliswaar naar de koplamp voor de rechter richtingsaanwijzer en split daar ook terug naar het dashboard. De B draad split al eerder en er loopt één naar de koplamp voor de linker knipper en één naar het dashboard.

Nu probeer ik de diode fix aan te sluiten, maar weet niet zo goed waar. Het lijkt mij dat ik de diodes zo dicht mogelijk op het dashboardlampje moet aansluiten. Dat wil zeggen de G en B draden doorknippen voordat ze splitten (dus vrij dicht bij het dashboard in mijn geval), de twee uiteindes van de diode fix aansluiten op de uiteindes richting de knippers en het enkele diode uiteinde aansluiten op de G draad naar het dashboard. Vervolgens het uiteinde van de B draad richting het dashboard met de massa verbinden (ik zou zeggen de zwart witte draad splitten die ook naar het dashboard loopt).

Klopt deze redenatie?

Groet,
Ties
 

Bijlagen

  • C5D4FD34-0A93-4EC1-A52E-B93157EC8E6D.jpeg
    C5D4FD34-0A93-4EC1-A52E-B93157EC8E6D.jpeg
    185,4 KB · Weergaven: 19
@Tieske er is een alternatief met twee piepkleine relais bij je achter (of voor) knippers, mocht je interesse hebben...
Die leggen plus vande knippers die niet knipperen aan massa. Scheelt ook snijden in de draadboom
 
Hoi Rob,

Dankje voor de snelle reactie. Opzich vind ik het niet zo erg om de boel door te knippen want heb de boel klaar, maar weet niet zeker of mijn redenatie klopt.

Heb je een uitleg voor die relais ergens? Dan kan ik die eventueel nog als alternatief gebruiken.
 
En dit naar kortsluitrelais, als alternatief voor enorme weerstanden.

Door de knipperlichten die niet knipperen aan masssa te leggen staan die niet meer in serie met het indicatielampje maar ligt het indicatielampje aan massa... de R en r staan voor respectievelijk de relaisspoel en het relaiscontact. het is zonder te knippen in de installatie in te bouwen

1640099339439.jpeg
 
Hmm maar die relais heb ik nu helaas niet in huis. Kom ik er ook met mn eerste methode door die draadjes door te knippen zoals beschreven?
Dat heb ik uitgebreid bestudeerd maar ik kon er niet echt chocola van maken. Met name waar je wil knippen is me onduidelijk. Als je knipt MOET het in het enkele draadje naar de verklikkert zijn, :Y
 
Ik heb nog even onderzoek gedaan naar wat je eerst zei. Bedoel je gewoon twee van deze dingen kopen en die tussen het lampje en de bedrading aansluiten? Linkje

Moet ik er dan één op de rechter en één op de linker voorknipper aansluiten? Dat zou inderdaad wel een simpele oplossing zijn.

Heb ik dan nog iets anders nodig? Ik heb er al een LED relais inzitten.
 
Hoi AWH,

Dankje voor de tip. Maarrr ik heb een vreemd probleem bij het aansluiten. Ik heb die LED indicator resistoren (25W) er tussen gezet bij de voorknippers maar nu begint mn hele systeem behalve de knipperlichten te knipperen als ik m’n rechter of linker knipper licht aanzet. Jullie enig idee hoe dit kan?

Kan het zijn dat ik de resistoren verkeerd om heb aangesloten? Er zaten namelijk geen instructies bij en ook geen duidelijke plus of min op de bedrading...
 
Terug
Bovenaan Onderaan