Suzuki Intruder vs700 start niet

lunatic-leon

MF'er
29 jan 2007
77
4
Coevorden
Goedemiddag,

Een maand of 2 geleden heb ik een intruder 700 uit 1986 aangeschaft, deze deed het toen. Weggezet in de schuur, want mocht pas vanaf 1 maart rijden (belastingdienst)

Nu wil ik hem weer starten en doet het niet meer, bij het indrukken van de startknop gebeurd er helemaal niks.
Als ik de motor op het contact zet hoor ik wel een relais klikken, maar verder niks. (bij indrukken van startknop hoor ik niks klikken)

Wat heb ik gecontroleerd?
- Aarde op het blok (Lampje op de accu plus en de min op frame, deze gaat branden.)
- Zekeringen gecontroleerd
- Accu vol opgeladen, deze is nog goed.
- Als ik de voorlamp aan het staan en zet hem op contact doet deze het gewoon. (Zet ik de lamp uit, knalt de bovenste zekering kapot, wellicht dat dit er ook iets mee te maken heeft, maar misschien ook niet.
- Start relais (Bij het doorlussen gaat de startmotor rond, maar slaat niet aan.)

Ik vermoed dat er iets met het elektrische circuit aan de hand is, maar wat en hoe te meten?
Wat ik zelf aan dacht wat het kan zijn:
- Koppeling switch (Alleen hij starte altijd zonder koppeling in te knijpen)
- Dodemansknop, hoe kan ik deze controleren?
- zijstandaard swich (alleen starte altijd als hij gewoon op de standaard staat)

Er moet vermoedelijk iets in het electische circuit verbroken zijn, bv dodemansknop, standaard of iets anders dat hij niks doet.
Normaals als het motor op contact zet en je lust de startrelais even door moet hij starten, maar nu niks.

Iemand suggesties of tips? EN hoe door te meten?
 
@Boevie Is de hoofdzekering op het Startrelais trouwens wel goed?
Ik meet daar wel stroom, en vervolgens ga ik bij de zekeringen meten, en daar heb ik ook stroom. Dat moet dan goed zijn lijkt mij.

Hoe kan ik de dodemansknop, zijstandaard en koppelingsknop doormeten? Of controleren?
En wat moet ik precies meten? Is lijkt mij doorlinken aan elkaar dat het dan goed is. Als ze niet aan elkaar zitten is hij onderbroken toch? (of werkt dit net andersom?)
Dat weet ik niet zo gauw.
Er zijn 2 soorten schakelaars, EN/OF. Of ON/OF.
 
Oké, de belangrijke schakelaars zoals koppeling, jiffi staan allemaal open dus het NO, Normaly Open.
Bij bedienen word het circuit gesloten, en komt er prik op te staan.

De versnellingsbak schakelaar vrijstand weet ik niet.
Wat ook nog opvalt is de circuit breaker, dat ken ik niet 🤔
Dat zou de hoofzekering kunnen sijn, aan de ene kant op de + van de accu, op de andere draad op de - in de zekeringkast.
Ook loopt de - draad verder naar het contactslot 😍

Jezus love' s You, everybody else think' s You are a Ashole!
 
Laatst bewerkt:
@lunatic-leon als het goed is, kun je de schakelaars van de standaard en koppeling er redelijk makkelijk afhalen.
Zet een multimeter op diode-stand, als je de twee pennen van de meter tegen elkaar aanhoudt dan hoor je een piepje of zie je een nul-waarde in het scherm.
De schakelaar van je koppeling heeft twee pinnetjes. Zet hierop de pennen van je multimeter en kijk of de waarde op je scherm veranderd. Druk de schakelaar in en herhaal het proces.

Schakelaar in rust-stand + piepje multimeter: NC-schakelaar (normally closed)
Schakelaar ingedrukt + piepje multimeter: NO-schakelaar (normally open)

Hoor je in beide gevallen een piep of in beide gevallen juist niet; schakelaar kapot :)
 
Onee, ik denk dat de circuit breaker alles onderbreekt, een soort van elektrische veiligheidsschakelaar/relais. De + zit op het Startrelais en de + van de accu, de min op de zekeringkast en het contactslot.
Zot had het er in het begin al over, startrelais overbruggen geeft geen vonk. Dan moet je ook nog de startknop bedienen/overbruggen.

Eigenlijk dus wel weer een zekering.
 
Onee, ik denk dat de circuit breaker alles onderbreekt, een soort van elektrische veiligheidsschakelaar/relais. De + zit op het Startrelais en de + van de accu, de min op de zekeringkast en het contactslot.
Zot had het er in het begin al over, startrelais overbruggen geeft geen vonk. Dan moet je ook nog de startknop bedienen/overbruggen.

Eigenlijk dus wel weer een zekering.
Idd. Dat is een zekering.
 
Even een update, gisterenavond nog even bezig geweest, met het loshalen van de noodknop heeft hij waarschijnlijk een contact gemaakt, want ineens deed hij het weer.

ik zal deze helemaal uit elkaar halen en dan even schoonmaken (lukte nu niet doordat 1 schroef niet los te krijgen is)
Dus helemaal top, de noodschakelaar is dus het defect.

Allemaal bedankt, super!
 
Even een update, gisterenavond nog even bezig geweest, met het loshalen van de noodknop heeft hij waarschijnlijk een contact gemaakt, want ineens deed hij het weer.

ik zal deze helemaal uit elkaar halen en dan even schoonmaken (lukte nu niet doordat 1 schroef niet los te krijgen is)
Dus helemaal top, de noodschakelaar is dus het defect.

Allemaal bedankt, super!
Het was je eigen idee, toch?
Dat het de noodknop was 👍
 
Terug
Bovenaan Onderaan