Suzuki LS650 Savage Bobber (Hulp gevraagd!)

Hoi Thijsken,


Wat antwoorden:
- Ja, het blok moet uit het frame om de cilinder los te gooien.

- De nokkenasketting gaat ongeveer 30.000 km lang mee. Na die 30k is de ketting zo lang geworden dat de nokkenaskettingspanner dubbel klapt waardoor de ketting in de tunnel gaat rammelen.
Als je daar mee doorrijdt, verspringt een keer de nokkenasketting en dan klappen de kleppen tegen de zuiger met heel veel inwendige schade als gevolg. Ik kan het geluid van jouw bobber via jouwbuis niet goed inschatten, maar het verhaal begint met de ketting die je in de tunnel tegen de zijkant hoort klapperen. Als je het rechter carterdeksel open maakt, zie je aan de spanner snel genoeg hoe ver jouw ketting is. Er zijn mensen (o.a. ik) die een stukje aan de spanner gelast hebben. Oh ja, gebruik een nieuwe ORIGINELE suzuki pakking voor het rechter deksel. Andere pakkingen geven lekkage, vloeibare pakking geeft verstopping van oliekanalen.

De ketting zelf vervangen is veel werk. Rechter deksel er af, ketting er af, spanblad er uit, nieuwe ketting en nieuw spanblad er in en de boel weer op tijd zetten. Je kan het allemaal uitvoeren met het blok in het frame maar je moet wel schoon en nauwkeurig werken.


P.s. Suzukisavage.nl en Suzukisavage.com..... Vooral de laatste site heeft heel veel informatie.
 
Nou, eigenlijk zou je er niet te lang mee moeten blijven rijden.
Zoek maar eens op nokkenaskettingspanner Ls650.
De spanner is een soort bus die met een veer uit een huls gedrukt wordt tegen de ketting en zo op spanning houdt.
Op een bepaalt moment schiet de bus uit de huls en valt ie uit elkaar met echte ellende tot gevolg.
Er is op internet al veel overgeschreven, de stel lengte van de spanner is nog al kort en er zijn dan gasten die de spanner kunnen verlegen zodat de ketting nog eens 30.000 km mee gaat.
Kijk eens op http://www.suzukisavage.nl/ ene Menace maakt aangepaste spanners voor 20 euro.

Hier een plaatje van de verlengde spanner.
 
Wat is de status van het gerammel op dit moment?
(overigens hoeft het blok er zeker NIET uit om de ketting te vervangen).
 
Terug
Bovenaan Onderaan