Suzuki LS650 Savage 'filter'

atlas1302

Rookie
16 dec 2017
10
0
Mindelo
Beste motor techneuten,

We hebben een Suzuki LS650 al een tijd geleden aangeschaft voor mijn vrouw vanwege de lage instap en makkelijk te berijden.
Liep altijd als een zonnetje maar na lange stilstand, vaak naar Nederland, merkte ik dat de tank roestig was.

Tank eraf en voor zover mogelijk ontroest met alle denkbare optie`s, ook hebben we een brandstof filter van 30 micron met magneet er tussen gezet om eventueel vliegroest op te vangen voordat de boel weer verstopt raakt in de carb.

Nu las ik dat vele motoren een brandstof pompje hebben voor constante druk lijkt mij, is dat ook nodig bij deze Savage 650 LS met dit type filter?
 
Ik was al bang dat het filter verstopt was maar brandschoon en de magneet ook, goede doorstoming naar de carburateur. Dat is goed.

Maar de motor trekt niet door, start perfect en loopt mooi regelmatig maar als er vermogen wordt gevraagd dan pakt ie niet op, er zit geen vermogen in.

Analyse, bougie pikzwart, carburateur schoon en in ultrasoon gereinigd op 60 graden. Sproeiers schoon en geen restjes van vlieg roest aanwezig.

Boegie vonkt goed 'blauw' dus wat zou het nu kunnen zijn.? Zij heeft dus duidelijk geen goede verbranding 'zwarte koolachtige bougie'
 
Ik was al bang dat het filter verstopt was maar brandschoon en de magneet ook, goede doorstoming naar de carburateur. Dat is goed.

Maar de motor trekt niet door, start perfect en loopt mooi regelmatig maar als er vermogen wordt gevraagd dan pakt ie niet op, er zit geen vermogen in.

Analyse, bougie pikzwart, carburateur schoon en in ultrasoon gereinigd op 60 graden. Sproeiers schoon en geen restjes van vlieg roest aanwezig.

Boegie vonkt goed 'blauw' dus wat zou het nu kunnen zijn.? Zij heeft dus duidelijk geen goede verbranding 'zwarte koolachtige bougie'
Zou te rijk kunnen staan.
Vlotternivo te hoog, om welke reden dan ook.
Luchtfilter erg smerig.
 
https://www.fs1shop.nl/images/producten/thumbs/320x240_Origineel-Product-Carburateur-vlotter-Mikuni.jpg

De vlotter kan er dus op twee manieren op, had hem met de meest bolle kant naar beneden geplaatst. Zal hem omdraaien en dan moet het voor elkaar zijn denk ik tenminste.

Ik denk niet dat je die op de kop gemonteerd krijgt (al kunnen sommige mensen veel). Een brandstofpomp op een carburateurmotor wordt gebruikt als de benzine (deels) onder carburateur hoogte ligt.
 
Als er een nieuwe vlotternaald gemonteerd is, is het een originele Suzuki naald of een imitatie-ding? Is de naald plus zitting vervangen of alleen de naald? Is de vlotterhoogte correct afgesteld?

En als er geen nieuwe vlotternaald gemonteerd is: lekt de vlotternaald?

De verschijnselen wijzen in de richting van een extreem rijk mengsel (koud starten zonder choke en een pikzwarte bougie). Aftermarketnaalden willen wel eens lekken en soms wordt alleen de naald vervangen terwijl het probleem in de naaldzitting zit. Ik heb zelf een voorkeur voor origineel (en veel duurder) Suzuki spul, mijn ervaring met aftermarket naalden is dat ze vaak niet goed werken.
 
De doorstroming was goed lees ik, maar er zit vacuum kraantje op en dit is een bekend probleem van savage.
Dus mijn tip is probeer het eerst eens op de PRI stand, meestal is probleem dan weg.
Dat roesten vind ik vreemd de mijne heeft hier totaal geen last van, wel houd ik tank goed vol als ik hem niet gebruik.
 
Vacuum heb ik er afgehaald het is gewoon open of dicht, heb de carb. nu weer 3 keer open gemaakt en alles blijft spic en spam. Vlotterfilter O ringetje vernieuwd, daar lekte zij dus op en de vlotter omgedraaid dus de bolle wangen boven.

Dan het luchtfilter eruit en geprobeerd schoon te blazen, krijg er amper lucht doorheen. Wel even gestart en de motor loopt perfect, pakt goed op en lijkt niet in te houden.

Dan wil ik een losse kelk filter plaatsen, lekker makkelijk en goedkoop en heeft een goede luchtdoorlaat. Voor de rest vind ik het een handzaam kittig motortje die lekker snort.
 
Vacuum heb ik er afgehaald het is gewoon open of dicht, heb de carb. nu weer 3 keer open gemaakt en alles blijft spic en spam. Vlotterfilter O ringetje vernieuwd, daar lekte zij dus op en de vlotter omgedraaid dus de bolle wangen boven.

Dan het luchtfilter eruit en geprobeerd schoon te blazen, krijg er amper lucht doorheen. Wel even gestart en de motor loopt perfect, pakt goed op en lijkt niet in te houden.

Dan wil ik een losse kelk filter plaatsen, lekker makkelijk en goedkoop en heeft een goede luchtdoorlaat. Voor de rest vind ik het een handzaam kittig motortje die lekker snort.

Wat je bespaart aan een luchtfilter ben je kwijt aan een goede kelk (zonder filter) en met het noodzakelijke opnieuw afstellen van de carburateur ben je minstens het tienvoudige kwijt van een vers origineel filtertje.

Ik ben het met je eens dat de ademhaling van de Savage veel beter kan, maar met nieuwe sproeiers en naalden ben je al heel snel meer kwijt dan aan een luchtfilter. Zelfs al zou je de nieuwe maat in een keer goed gokken.
 
Ruud zei dat mijn K&N filter direct op de carburateur nu de hele atmosfeer als filterhuis had. Eigenlijk bijna hetzelfde als geen filter dus.
Eigenlijk probeerde ik dit te zeggen, K&N filter direct op de carb in de filterkast. Het probleem is dat ik hier op Cabo Verde niet even zo`n filter uit het rek kan plukken en shops zijn hier niet.

Dus zou dit de oplossing kunnen zijn, ik heb in tussen tijd wel begrepen dat het een gevoelige carb is, en voordat je het weet slaat de bougie pikzwart uit en gaat ie beroerd lopen met gevolg van kapotte bougie`s.
 
Terug
Bovenaan Onderaan