Suzuki RF600 zuiniger en beter!

Barrossss

MF'er
2 mei 2003
100
0
Oosterhout
Ik heb op het forum al vaak gelezen over het hoge verbruik van een Suzuki RF600. Die van mij rijdt met een gemiddelde rijstijl 1:18, helemaal niet zo heel hoog dus... :)
Ik wil mede RF-ers even laten weten wat voor aanpassingen ik aan de carburatie heb gedaan om hem zuiniger én beter te laten rijden:

Voor het verbruik: de naalden in de vacuümschuiven 1 positie laten zakken (dus het borgringetje 1 groefje omhoog verplaatsen). Motor wordt hierdoor iets armer afgesteld, geen probleem omdat de standaardafstelling vrij rijk is.

Voor een betere gasreactie (die vond ik niet super) heb ik de gaatjes in de vacuümschuiven van rond 2,5 mm naar 3 mm geboord. Hierdoor komt het vacuüm iets makkelijker boven de schuif en reageert de motor dus sneller op het gas.

Vorige week heeft mijn RF met deze wijzigingen (waarmee ik overigens al 3 jaar rijdt) op de dynojetbank bij Ruud Fredriks gestaan omdat ik een dynojetkit wilde laten monteren, maar die lui zeiden: Hij staat zo netjes dat er met een Dynojet-kit amper winst te halen valt!! Dus zo hield ik een hoop Euri in mijn zak!!

Ben je enigzins handig dan kun je deze wijzigingen goed zelf uitvoeren, Bij mij was het resultaat een veel lager verbruik en een lekkerder aan het gas hangend blok *D . O, nog ter info: ik rijd met standaard demper en luchtfilter

Succes ermee als je besluit hetzelfde te doen!

greetz!

Barros
 
Vraagje voor een collega die RF600 rijdt: wat was het gemiddelde verbruik voor deze wijzigingen en wat was/is de aktieradius totdat je op reserve moet schakelen? M'n collega kan slechts 160km en moet dan al op reserve over.
 
vóór de wijzigingen reed ik zo'n 1:14 / 1:16, nu tussen de 1:17 en 1:20 afhankelijk van de rijstijl natuurlijk. Hoeveel ik rij tot ik over moet schakelen op reserve weet ik niet, ik heb de knop altijd op reserve staan... ben lui wat dat betreft :) Wel ging eerst mijn waarschuwingslampje al na zo'n 150 kilometer al branden, nu pas na gemiddeld 185 km! Er is dan 10 liter verbruikt en er zit dus nog 7 liter in! Weet iemand misschien hoe ik dit kan veranderen, want nu sta ik toch vaak te vroeg bij de pomp, heb liever dat dat lampje gaat branden als er nog 3 of 4 liter in zit...

groeten!
 
Weet iemand misschien hoe ik dit kan veranderen, want nu sta ik toch vaak te vroeg bij de pomp, heb liever dat dat lampje gaat branden als er nog 3 of 4 liter in zit...

groeten!
Het meest simpele is denk ik gewoon eens op je dagteller kijken wanneer je het (eigenlijk) naar res. moet draaien.
 
Ik ga binnenkort ook de gasnaalden een standje lager hangen, dus ringetje hoger :P

Heb momenteel met mijn RF600r `93 (wel 25kw) een verbruik van 1op17 met woon-werk verkeer 40km heen en 40 terug alleen op een rechte 80km/h weg met 3 stoplichten (om de auto's in te halen :] ) dus dat moet beter kunnen.

Met lekker toeren red ik de 1op15 nauwelijks.

Met mijn CB400n reed ik 1op25 scheelt toch een beetje :)

Mijn oom rijd met een Honda VFR-750 van `95 makkelijk 1op20 met toeren.
 
Laatst bewerkt:
Nou gisteren heb ik ook de gasnaalden wat lager gehangen, het is een verschrikkelijk eenvoudige aanpassing. Hopen dat het werkt :)

De werkwijze:

zitje eraf, en tank loshalen,

ik heb daarvoor de benzine kraan ook los gehaald, en de slang naar de benzine pomp eraf gehaald, zodoende maar 1 slang om los te halen.

Ook de sensor voor het benzine lampje niet vergeten los te halen :P kan eenvoudig halverwege het snoer worden losgeklikt

285231674_6_IhlG.jpeg

285231673_5_4kk0.jpeg


aan de bovenkant van de carburateur zitten 4 zwarte kapjes, daaronder zitten de membramen, met de gasnaald eraan.

Kapje losdraaien, en oppassen dat de enigszins lange veer niet weg schiet.

285231672_5_Nd5n.jpeg


daarna op volgorde van monteren leggen, zitten kleine onderdeeltjes bij dus trek de boel evt. uit elkaar boven een bakje als je jezelf niet vertrouwd

285231671_5_gflq.jpeg


dan kun je de gasnaald pakken en het ringetje 1 ring omhoog doen, bij mij zit hij na de modificatie in de hoogste positie

285231670_5_1ZTk.jpeg


285231669_5_jkHI.jpeg


daarna de boel weer terug monteren, en nog 3 te gaan, op precies dezelfde wijze.

Ik ben daarna wezen testen maar ik voel geen verschil in vermogens terugname, nu het verbruik bijhouden en hopen dat het werkt.

Mvg.
Yapgermoto
 
Laatst bewerkt:
Na de modificatie is het verbruik een stuk beter geworden:

op de snelweg ong 140 a 150
voorheen: 1 op 17
nu: 1 op 21

toeren / stadwerk

voorheen: 1 op 15
nu: 1 op 17

lostrekken

voorheen: onbekent
nu: kan de 1 op 14 wel halen :+


het snelwegverbruik is werkelijk, ik ben op en neer naar zeeland gereden met 150 km/h (op de teller), en stond zelf versteld van het verbruik *D
 
Hoi yapgermoto

Hoeveel km kun je op 1 tank ryden voordat je moet tanken
kon met de mijne ongeveer 180-190 km ryden

misschien een idee om ook je dagteller op nul te zetten
en dan even kijken hoeveel je kan ryden tot het lampje brand

gr
 
Hoi yapgermoto

Hoeveel km kun je op 1 tank ryden voordat je moet tanken
kon met de mijne ongeveer 180-190 km ryden

misschien een idee om ook je dagteller op nul te zetten
en dan even kijken hoeveel je kan ryden tot het lampje brand

gr

300 km, dan is hij ook echt leeg volgens mij *D heb nog niet zonder gestaan *O*

en voor het reserve lampje hmmm dacht een km of 210 maar dat weet ik niet zeker, meestal laat ik dat ding mooi flikkeren totdat ik op de 250km zit en ga dan tanken

groeten
 
yep ligt meestal aan je rechterpols

maar 185km ryden en tank bijna leeg , is wel erg snel
ken een cbr ryder die 1:20 ryd
en alstie flink gast dan 1:17

is nog steets zuiniger dan mijn RFje

maarja

cbr 600 staat ook bekent om z'n zuinige karakter

mijn motor bezit nog wel een orginele uitlaat en origineel luchtfilter (miss puntje van aandacht)
 
@Barros, goed werk ! ( en de andere fotograaf ook natuurlijk :Y )

Mail ff naar : GoReTeX

dan kan hij jouw post bij de "How to" collectie zetten, dan heeft iedereen er wat aan die de aanpassing zou willen doen.

Grtzzz Simon. 8-)
 
Toch even opletten met het demonteren van de 4 caburatorkapjes dat de o-ringetjes van de syncro-gaatjes niet blijven kleven aan de kapjes. Als ze vallen moet je veel geluk hebben om ze terug te vinden en zonder die o-ringetjes zal hij "valse" lucht zuigen.
 
Toch even opletten met het demonteren van de 4 caburatorkapjes dat de o-ringetjes van de syncro-gaatjes niet blijven kleven aan de kapjes. Als ze vallen moet je veel geluk hebben om ze terug te vinden en zonder die o-ringetjes zal hij "valse" lucht zuigen.

goede tip

wilde eraan beginnen , maar er kwam iets tussen
morgen maar eens aan beginnen
alles te demonteren


gr
 
Ik wil de wijziging van het weekend doen maar toch 1 vraag voor de zekerheid (collega's maken je altijd aan het twijfelen..). Loop je niet het risico dat die te arm gaat lopen met de bijbehorende schade tot gevolg?
 
Terug
Bovenaan Onderaan