SUZUKI RG 250 WD 1983 gelimiteerde uitvoering in rood

Geloof me maar
Wat hier aan geld in zit komt er nooit meer uit.
Met een beetje mazzel krijg ik er nu 3000 euro voor zoals hij er nu bij staat met alle foto's en filmpjes om te bewijzen wat er aan gedaan is.
Een RG 250 restaureren op deze manier is niet slim als je er iets aan wil verdienen.

Dat is het verschil tussen een liefhebber / techneut en een handelaar. Jij hebt je ziel en zaligheid erin zitten en werkelijk op niets bezuinigd. Gewoonweg omdat je geen concessies wil doen en hier ook lol in hebt. En alleen al voor je eigen genot is het de moeite waard :Y

Ik zag van de week een filmpje voorbij komen van een Belgisch echtpaar dat hun klassieke BMW 2002 elke avond in de woonkamer parkeerde. Ze vonden het zonde om hem in de garage te zetten, want dan kon niemand er naar kijken:

Echtpaar zet elke avond de auto in de woonkamer: ‘Als er niks op tv is, kijk ik naar mijn auto’

:}
 
Je zou hem kunnen verkopen aan suzuki zelf , ding is bijna helemaal NOS .
En als ik jouw was had ik hem ook nooit weer verkocht , geld is maar 1 ding maar deze suzuki krijg je nooit weer :Y
hobby mag geld kosten .
 
De RG is klaar
Maar de zoektocht naar NOS kuipwerk gaat natuurlijk gewoon door.
Inmiddels onderweg vanuit Australië een NOS komplete originele onderkuip voor de RG.
Zeldzaam kan ik u vertellen 🙂
Screenshot_20200128-200610_eBay.jpg
Screenshot_20200128-200711_eBay.jpg
Screenshot_20200128-200633_eBay.jpg
Screenshot_20200128-200626_eBay.jpg
Screenshot_20200128-200703_eBay.jpg
Screenshot_20200128-200655_eBay.jpg
Screenshot_20200128-200647_eBay.jpg
Screenshot_20200128-200640_eBay.jpg
 
De RG staat sinds begin dit jaar te glimmen in de schuur.
Had er heel graag de 1600 inrijkilometers mee gemaakt en een beetje plezier gehad van de restauratie maar..........

Is jammer genoeg niet gelukt.
Ben vanaf maart aan het klooien met een probleem.

In het kort

kontakt aan
alles werkt perfect.

Starten
1 of 2 keer trappen en blok loopt
zo ontzettend mooi stil geen rammeltje of iets wat wijst op een probleem.

Rijden
schakelt perfect
loopt prachtig
alleen als ik licht aan doe of rem of toetert valt het vermogen weg en is de RG bijna niet aan de gang te houden.

Ok meten duzzz
accu nieuw is na het uitzetten van de rg gezakt naar 7 of 8 v

Laad niet bij denk ik dan
Multimeter erbij
motor starten
zodra ik in de buurt kom van de lopende motor de digitale multimeter is niet meer te lezen
de cijfers schieten alle kanten op.
Verschillende mensen erbij gehad
Alles doorgemeten meerdere keren
Nieuwe draadboom
Nieuwe gelijkrichter
Nieuwe ontsteking
nieuwe stuurschakelaar
Alle andere delen komen van motoren met weinig km en getest

Dit was in eind Mei en de RG ging achter in de schuur met een kleedje erover om te voorkomen dat de RG gebruikt ging worden om de barbeque aan te steken

Goed 2 weken geleden moed verzameld om het nog 1 keer te proberen

Bobine maar weer vervangen voor een geteste andere maar dit keer met originel bougiedoppen.
Hoera de storing op de multimeter was weg.
Kon eindelijk normaal op de accu meten met lopende motor.
Zag er allemaal goed uit.
accu werd opgeladen niet zo hoog als ik gehoopt had maar ruim 13v zou voor een ritje genoeg moeten zijn.

40 km gereden
wat loopt dat ding mooi
na12km of zo inhouden afslaan
moeilijk starten
uiteindelijk weer gewoon goed lopen en dus 40 km gereden.
thuis accu gemeten en die zat op 8 a 9v

Kreeg tip van de monteur van de motorzaak om de multimeter vast te maken aan de accu en op de tank in een tanktas te leggen
Dan kon ik zien wat er gebeurde met de accu spanning als de motor in ging houden.

Inderdaad dat werkte perfect
accu spanning zakte tot 5v als de RG er bijna mee topte
kwam ook niet met 5000 rpm hoger dan 10 /11 volt.

Nieuwe accu besteld en maar weer een nieuwe draadboom gekocht in Singapore.
Zodra de boom binnen is doe ik alles nog 1 keer testen



Groet Erik
a2.jpg
120132648_1043619269396700_9000212310556784832_n.jpg
a1.jpg
 
Laatst bewerkt:
In jouw lijstje mis ik de generator/alternator die wisselspanning Vac levert (een dynamo levert gelijkspanning) en waar de gelijkrichter gelijkspanning van maakt.
Ik neem voor het gemak aan dat een tweetakt er ook een heeft.

Koud kan een generator het ok doen, heet zakt ie dan toch weg.

Bij een Honda komen er 3 gele draden uit de generator.
Haal de stekker los van de gelijkrichter
Meet de weerstand over de combinaties van paren aan de kant van de generator. Je wilt ~ identieke waardes zien.
Zorg dat je accu goed en vol is.
Start je motor met de gelijkrichter los.
Zet je multimeter op wisselstroom en meet Vac over de combinaties van de 3 gele draden bij stationair. Bij mijn 4t wil ik iets van 20Vac zien.
Ook hier wil je dat de 3 metingen ~ gelijk zijn.

Meet dan bij erh hoger toerental (4t 5,000rpm)
Dan wil ik >70Vac zien. 2t weet ik nie
Zijn de waardes ok, dan het blok/olie goed heet laten worden en herhaal bovenstaande metingen.

Suc6
 
Ja we hebben het er al over gehad dat je bij deze en misschien wel de mooiste RG van je verzameling zoveel tegenslag hebt. Dat is wel een bummer en als je al zoveel geprobeerd hebt soms erg frustrerend. Goed dat je het toch nogmaals probeert en ik hoop echt dat je de oorzaak vind Erik!
 
In jouw lijstje mis ik de generator/alternator die wisselspanning Vac levert (een dynamo levert gelijkspanning) en waar de gelijkrichter gelijkspanning van maakt.
Ik neem voor het gemak aan dat een tweetakt er ook een heeft.

Koud kan een generator het ok doen, heet zakt ie dan toch weg.

Bij een Honda komen er 3 gele draden uit de generator.
Haal de stekker los van de gelijkrichter
Meet de weerstand over de combinaties van paren aan de kant van de generator. Je wilt ~ identieke waardes zien.
Zorg dat je accu goed en vol is.
Start je motor met de gelijkrichter los.
Zet je multimeter op wisselstroom en meet Vac over de combinaties van de 3 gele draden bij stationair. Bij mijn 4t wil ik iets van 20Vac zien.
Ook hier wil je dat de 3 metingen ~ gelijk zijn.

Meet dan bij erh hoger toerental (4t 5,000rpm)
Dan wil ik >70Vac zien. 2t weet ik nie
Zijn de waardes ok, dan het blok/olie goed heet laten worden en herhaal bovenstaande metingen.

Suc6

Generator is nieuw
en doorgemeten
zou goed moeten zijn.
maar zal het nog een keer laten doen
Dank je voor het meedenken
 
Ja we hebben het er al over gehad dat je bij deze en misschien wel de mooiste RG van je verzameling zoveel tegenslag hebt. Dat is wel een bummer en als je al zoveel geprobeerd hebt soms erg frustrerend. Goed dat je het toch nogmaals probeert en ik hoop echt dat je de oorzaak vind Erik!


Ja het zou echt wel zonde zijn om hier nooit mee te kunnen rijden.
Ga het nog 1 keer proberen en anders trap ik hem in de hoek waar hij niet meer uit zal komen
 
  • Leuk
Waarderingen: NR34
Generator is nieuw
en doorgemeten
zou goed moeten zijn.
maar zal het nog een keer laten doen
Dank je voor het meedenken

Ik heb ooit een Suzuki gehad uit hetzelfde decennium (denk ik). Daarbij was de generator een pijnpuntje, maar ook de "gelijkrichter". Deze zogeheten Voltage Regulators werden destijds vaak op een andere wijze gebouwd dan tegenwoordig. Werden ze warm, dan gingen ze stuk.

Ze zijn door te meten, al weet ik niet meer hoe. Heb je dat al gedaan of lasten doen?
 
Ik ken het schema niet van de RG. Maar bij andere Suzuki's van deze leeftijd wordt er een fase af/bij geschakeld afhankelijk van of de verlichting aan staat of niet. Is dat bij deze ook zo? Daar kan natuurlijk ook ellende zitten, in de lichtschakelaar of de bedrading die deze betreffende fase moet inschakelen. Heb je spanning op de accu met licht aan/uit gemeten? Heeft deze een gecombineerde gelijkrichter/regelaar of zijn dat twee aparte componenten? Heb je gecontroleerd of je dynama geen massasluiting heeft? Op het moment dat de motor uitvalt, stekker van dynamo los en dan meten of (bij de meeste Suzuki's) geen van de 3 gele draden aan de dynamo-zijde vrij ligt van de massa.
Heel veel succes. Moet gewoon goedkomen!!
 
13V is gewoon te weinig,accu zelf moet als er geen verbruikers aangesloten zijn zeker 12,6V zijn,bijladen moet hoger zijn
als 13v ,waarschijnlijk boven de 14v,ligt er aan wat Suzuki opgeeft,als is ik je verhaal zo doorkijkt heb je een probleem met
het laadsysteem,dat zou ook het instorten van het voltage verklaren tijdens het licht aandoen of de claxon gebruiken,
want dat zijn immers ook verbruikers die het voltage laten dalen,dan krijgt de ontsteking het te zwaar en zal niet of slecht werken.
Dat de multimeter vreemd doet zal komen doordat er eerst niet ontstoorde kappen opzaten,de originele zullen weerstand kappen zijn.Dus
zoals al gesuggereerd is de dynamo controleren of die genoeg volt levert en geen massa sluiting heeft.
 
Laatst bewerkt:
Het is inderdaad een gelimiteerde uitvoering:X. Spanningsregelaar defect? Schitterende machine, succes met de reparatie.
 
13V is gewoon te weinig,accu zelf moet als er geen verbruikers aangesloten zijn zeker 12,6V zijn,bijladen moet hoger zijn
als 13v ,waarschijnlijk boven de 14v,ligt er aan wat Suzuki opgeeft,als is ik je verhaal zo doorkijkt heb je een probleem met
het laadsysteem,dat zou ook het instorten van het voltage verklaren tijdens het licht aandoen of de claxon gebruiken,
want dat zijn immers ook verbruikers die het voltage laten dalen,dan krijgt de ontsteking het te zwaar en zal niet of slecht werken.
Dat de multimeter vreemd doet zal komen doordat er eerst niet ontstoorde kappen opzaten,de originele zullen weerstand kappen zijn.Dus
zoals al gesuggereerd is de dynamo controleren of die genoeg volt levert en geen massa sluiting heeft.

Alles is al meerdere malen gecontroleerd door verschillende personen.
Probleem is Paul dat ik helemaal niets snap van motor electra.
Wil nu nog 1 keer vanaf het begin alles nakijken.
Wachten is op de nieuwe draadboom
 
Ik ken het schema niet van de RG. Maar bij andere Suzuki's van deze leeftijd wordt er een fase af/bij geschakeld afhankelijk van of de verlichting aan staat of niet. Is dat bij deze ook zo? Daar kan natuurlijk ook ellende zitten, in de lichtschakelaar of de bedrading die deze betreffende fase moet inschakelen. Heb je spanning op de accu met licht aan/uit gemeten? Heeft deze een gecombineerde gelijkrichter/regelaar of zijn dat twee aparte componenten? Heb je gecontroleerd of je dynama geen massasluiting heeft? Op het moment dat de motor uitvalt, stekker van dynamo los en dan meten of (bij de meeste Suzuki's) geen van de 3 gele draden aan de dynamo-zijde vrij ligt van de massa.
Heel veel succes. Moet gewoon goedkomen!!
Klinkt allemaal heel logisch maar van draadjes begrijp ik niet zoveel.
Het is allemaal al meerdere keren gecontroleerd door verschillende personen.
Wil het nog 1 keer proberen zodra de nieuwe draadboom binnen is.
Ja ik hoop dat het goedkomt........
 
Ik heb ooit een Suzuki gehad uit hetzelfde decennium (denk ik). Daarbij was de generator een pijnpuntje, maar ook de "gelijkrichter". Deze zogeheten Voltage Regulators werden destijds vaak op een andere wijze gebouwd dan tegenwoordig. Werden ze warm, dan gingen ze stuk.

Ze zijn door te meten, al weet ik niet meer hoe. Heb je dat al gedaan of lasten doen?
ja is gedaan voor zover mogelijk zonder de Suzuki testkast
wat ze gemeten hebben is goed.
gelijkrichter is nieuw net zoals de generator
 
Terug
Bovenaan Onderaan