SUZUKI RG 250 WD 1983 gelimiteerde uitvoering in rood

Vorige week kreeg ik een mailtje van Evert.
Hij wilde wel naar het laadprobleem kijken.
Eigenlijk was ik er al helemaal klaar mee en was de demontage aan het inplannen voor de komende weken.
Hij heeft ontzettend veel ervaring met stroomdraadjes en ik dacht dat moet zeker goedkomen.

Vrijdag de RG op een aanhanger en op weg.
Lang verhaal kort en misschien kan en wil Evert het goed uitleggen in een reactie.
De gelijkrichter(s) waren het probleem.
Wat vele al gezegd hadden
Maar de gelijkrichters gaven wel de juiste waarde als je ze ging doormeten.

Bij zo rond de 14.1 Volt stopte de RG ermee en was de accuspanning ook meteen ver onder de 12v.
De diode in de gelijkrichter moet de spanning wegleiden van de accu maar dat gebeurde niet.

De 3e gelijkrichter die ik 2 weken geleden binnen had gekregen uit Japan. bleek het wel goed te doen.
Blok blijft goed lopen laadspanning zit op 14,5 v.

Vanmorgen het kuipwerk er weer op gemonteerd nu wachten op de zomer en de RDW voor een keuringsafspraak...

Heel erg bedankt voor het meehelpen testen meedenken en meeleven.
En Evert natuurlijk voor de gastvrijheid en het vinden van het probleem.

Ben echt opgelucht dat het nu na meer dan een jaar opgelost lijkt te zijn.

Groet Erik
 

Bijlagen

  • 20210108_082022.jpg
    20210108_082022.jpg
    162,6 KB · Weergaven: 23
  • 20210108_101002.jpg
    20210108_101002.jpg
    317,5 KB · Weergaven: 23
  • 20210108_101006.jpg
    20210108_101006.jpg
    299,6 KB · Weergaven: 22
  • 20210108_102354.jpg
    20210108_102354.jpg
    159,1 KB · Weergaven: 19
  • 20210108_110247.jpg
    20210108_110247.jpg
    305,9 KB · Weergaven: 18
  • 20210108_113912.jpg
    20210108_113912.jpg
    617,4 KB · Weergaven: 20
  • 20210108_113919.jpg
    20210108_113919.jpg
    548,5 KB · Weergaven: 18
  • 20210108_115326.mp4
    45,9 MB
  • 20210108_115453.jpg
    20210108_115453.jpg
    295,9 KB · Weergaven: 21
Zo zie je maar dat zoiets simpels voor flinke problemen kan zorgen,gelukkig is het nu door Evert opgelost,scheelt
weer wat sloopwerk :Y ;).*O*
 
*O**O**O**O**O**O**O**O**O*:}:}:}:}:}:}:}:}:}

Wat een mooi nieuws. Proficiat Erik! Dan is 2021 nu al beter dan 2020! :t
 
Vorige week kreeg ik een mailtje van Evert.
Hij wilde wel naar het laadprobleem kijken.
Eigenlijk was ik er al helemaal klaar mee en was de demontage aan het inplannen voor de komende weken.
Hij heeft ontzettend veel ervaring met stroomdraadjes en ik dacht dat moet zeker goedkomen.

Vrijdag de RG op een aanhanger en op weg.
Lang verhaal kort en misschien kan en wil Evert het goed uitleggen in een reactie.
De gelijkrichter(s) waren het probleem.
Wat vele al gezegd hadden
Maar de gelijkrichters gaven wel de juiste waarde als je ze ging doormeten.

Bij zo rond de 14.1 Volt stopte de RG ermee en was de accuspanning ook meteen ver onder de 12v.
De diode in de gelijkrichter moet de spanning wegleiden van de accu maar dat gebeurde niet.

De 3e gelijkrichter die ik 2 weken geleden binnen had gekregen uit Japan. bleek het wel goed te doen.
Blok blijft goed lopen laadspanning zit op 14,5 v.

Vanmorgen het kuipwerk er weer op gemonteerd nu wachten op de zomer en de RDW voor een keuringsafspraak...

Heel erg bedankt voor het meehelpen testen meedenken en meeleven.
En Evert natuurlijk voor de gastvrijheid en het vinden van het probleem.

Ben echt opgelucht dat het nu na meer dan een jaar opgelost lijkt te zijn.

Groet Erik
Erik vroeg mij een korte uitleg te geven wat er fout was met de regelaar:
Er komt 3 fase uit de dynamo en wordt gelijkgericht door 6 diodes.Met deze gelijkspanning (stroom)wordt de accu geladen.
Zoals we weten moet de spanning (stroom) die de accu laad niet te hoog worden en moet dus geregeld worden.
De spanning (stroom) van deze regelaar wordt geregeld door ZD ( zener diode ) en SCR (thyristor).
Bij ongeveer 14,2 volt gaat de zenerdiode doorlaten en gaat de regelaar werken.
De SCR (thyristor) regeld dan de spanning.
Dit gebeurt 3x dus in elke fase van de regelaar.
Het probleem bij Erik zijn motor was dat de SCR (thyristor) niet goed regelde , de spanning werd helemaal naar nul geregeld daardoor ontstond er een soort kortsluiting.

Groet Evert.
 

Bijlagen

  • 04495865-A608-4117-8F2C-648DCF9C70DF.jpeg
    04495865-A608-4117-8F2C-648DCF9C70DF.jpeg
    185,4 KB · Weergaven: 11
  • 33A2808C-4EBA-4382-AA69-DF25E738EE35.png
    33A2808C-4EBA-4382-AA69-DF25E738EE35.png
    127,7 KB · Weergaven: 14
Wel apart dat 2 regelaars niet goed werkte,gevalletje toeval blijkbaar.
Een thyristor meet soms goed maar om zeker te weten dat deze ook goed werkt moet je een thyristor ook testen door er een spanning op te zetten en met een lampje te belasten .(wat niet mogelijk is bij deze regelaar)
Dus als je een regelaar koopt kan je deze doormeten dan heb je 50% kans dat de regelaar goed is en als je de regelaar echt test dan ben je 100% zeker van je zaak.
Wat mijn ervaring is dat bij veel motoren dezelfde onderdelen kapot gaan dus toeval dat er 2 regelaars kapot zijn ??
 
Heb ik een keer gehad met een RG500 bobine, 2 stuk, 3e was goed.
Ik heb blijkbaar wat meer geluk wat elektronica betreft,in 43 jaar slechts 1x een bobine van m,n KTM,die was nog niet eens
echt stuk maar er bleek een draadbreuk te zitten in het draadje wat er aan zat,wel 3 dagen zoeken gekost en 1x een spanningsregelaar van m,n toen al 20jaar oude Kawa Z900 Rickman,dat was nog zo,n echte ouderwetse open regelaar.
 
Een thyristor meet soms goed maar om zeker te weten dat deze ook goed werkt moet je een thyristor ook testen door er een spanning op te zetten en met een lampje te belasten .(wat niet mogelijk is bij deze regelaar)
Dus als je een regelaar koopt kan je deze doormeten dan heb je 50% kans dat de regelaar goed is en als je de regelaar echt test dan ben je 100% zeker van je zaak.
Wat mijn ervaring is dat bij veel motoren dezelfde onderdelen kapot gaan dus toeval dat er 2 regelaars kapot zijn ??
Gelukkig is er weer 1 RG gered van de sloop,Erik stond al klaar met z,n voorhamer 😬8)7;)
Testloop tot aan de man met de hamer | Heelhardlopen.nl
 
  • Leuk
Waarderingen: YDS
De kilometerteller werkt niet goed
Is een nieuwe en de dagteller doet het goed.
Maar de km teller blijft bij de 9 hangen en het duurt soms wel 10 km om 100 meter bij te tellen.

Vandaag een NOS gevonden in Japan
Hopelijk doet die het wel.

i-img800x700-1617003025kxlssc437748.jpg
i-img800x600-16170030329f4hcg214771.jpg
i-img800x570-1617003038id1xlt886559.jpg
i-img800x633-1617003046tdpaks214771.jpg
 
Na zeker meer dan 10 jaar meerdere keren per dag kijken op de Japanse site heb ik vanmiddag een volgens mij NOS kuipsteun gevonden
Heel erg zeldzaam
Stond geadverteerd als gebruikt en beschadigd.
Maar dat doen ze vaak om geen gezeur te krijgen achteraf als er toch een plekje op zit.
Ik heb de foto's goed bekeken en ik zie geen enkele afdruk van montage bouten
Start bod ingevuld en ik was de enige.

20220612_172728.jpg
20220612_172741.jpg
20220612_172755.jpg
20220612_172806.jpg
20220612_172817.jpg
20220612_172830.jpg
20220612_172843.jpg
20220612_172856.jpg
 
Vandaag bezoek gehad van een mede MF er
De verzameling bekeken en de rode mk1 naar buiten gerold om wat mist te creëren _O-
Starten ging moeilijk
Net alsof er een hydro lock was.
Na een aantal keer voorzichtig proberen werd de RG wakker
Snel de tuin uit en iets verder van de buren vandaan weer gestart.
Wat een mist......
De olie pomp blijft olie geven als de motor stil staat.
Na een tijdje ging het al veel beter en reageerde de RG weer vrolijk op het gas.
Binnenkort de uitlaten er maar afhalen en een nieuwe/ andere oliepomp monteren

 
Vandaag bezoek gehad van een mede MF er
De verzameling bekeken en de rode mk1 naar buiten gerold om wat mist te creëren _O-
Starten ging moeilijk
Net alsof er een hydro lock was.
Na een aantal keer voorzichtig proberen werd de RG wakker
Snel de tuin uit en iets verder van de buren vandaan weer gestart.
Wat een mist......
De olie pomp blijft olie geven als de motor stil staat.
Na een tijdje ging het al veel beter en reageerde de RG weer vrolijk op het gas.
Binnenkort de uitlaten er maar afhalen en een nieuwe/ andere oliepomp monteren

Je bijt je erin vast en gaat ook dit probleem oplossen. En wat een machtig mooie livery is dit :Y :t
 
Terug
Bovenaan Onderaan