suzuki rm 85 bougie smelt steeds

geertenvandam

Rookie
28 jul 2011
18
0
schoondijke
ik was aan het rijden en toen opeens was mijn stangetje van mijn klepje los even vast gemaak maar dat wist ik eerst nog niet dus ik aan me luchtschoef prutsen kreeg ik natuulijk niet goed maarja ik dus proberen en ja hoor mijn luchtschoef kwijt oke boeie gewoon verder rijden ik een uurtje of 7 zonder luchtschoef gereden deed het eigelijk wel redelijk stangetje vast gemaakt weer en opeens valt me moter stil ik cilinder er af halen en toen bleek dat het stangetje onder aan mijn bougie was gesmolten ik nieuwe zuiger en bougie had ondertussen ok al mijn luchtschroef binnen netjes via het boekje alles goed gezet bij me caberateur en nog steeds draaide die niet lekker ik even stukje rijden en ja hoor weer me bougie gesmolten was wel een tweedehands bougie een denzo magoed weet niet wat het is daarom wou ik aan jullie vragen of jullie hier aleens meer mee te maken hebben gehad en eventuele tips

alvast bedankt
 
ik denk dat hij te arm staat en dat hij daardoor te warm word boeie zou je zeggen maar nee dit is echt een probleem als hij namelijk heel warm word kan het zijn dat je bougie gaat smelten zoals je hebt ondervonden dit niet alleen maar het kan ook zijn dat je zuiger meer uit zet dan je cylinder daardoor kan hij gaan schuren of zelfs vast lopen in je cylinder wat veel centjes gaat kosten ook kan er een gat in je zuiger branden dan heb je geen compressie meer boeie zou je weer zeggen maar nee zonder compressie kan je niet rijden dus ja dan heb je weer een probleem

graag gedaan
 
zou je je tekst willen aanpassen met leestekens en komma's? leest iets makkelijker, ook begrijpen meer mensen wat je bedoelt..

toen bleek dat het stangetje onder aan mijn bougie was gesmolten ik nieuwe zuiger en bougie had ondertusse
>??<


bedoel je het onderste gedeelte, waar de vonk naartoe springt?
full
 
Laatst bewerkt:
ik denk dat hij te arm staat en dat hij daardoor te warm word boeie zou je zeggen maar nee dit is echt een probleem als hij namelijk heel warm word kan het zijn dat je bougie gaat smelten zoals je hebt ondervonden dit niet alleen maar het kan ook zijn dat je zuiger meer uit zet dan je cylinder daardoor kan hij gaan schuren of zelfs vast lopen in je cylinder wat veel centjes gaat kosten ook kan er een gat in je zuiger branden dan heb je geen compressie meer boeie zou je weer zeggen maar nee zonder compressie kan je niet rijden dus ja dan heb je weer een probleem

graag gedaan

wel zelfde context gebruiken, leest makkelijk:P

maar ik denk wel dat je gelijk hebt, hoe armer, hoe warmer de motor, hoe meer problemen je krijgt rondom je cilinder en zuiger etc.


EDIT: ik lees dat je uit 1995 komt, dus het is je vergeven ;)
 
Laatst bewerkt:
hoeveel slagen staat je luchtschroef uit? volgens het boekje? dus waarschijnlijk 1.5 slag?

En welk stangetje was in de 1e~!! zin los gekomen?

en is je cilinderwand niet beschadigd door het smelten van je bougie elektrode?
 
Laatst bewerkt:
maar het is toch hoe meer je luchtschroef naar buiten staat hoe meer bezine hij krijgt of is het de mengsmering wat u bedoelt?
zonder luchtschoef zou het dus eigelijk beter moeten gaan?
want ik heb toen mijn bougie er ook nog eens afgehaald en toen leek het erop of hij ook al aan het smelten was.
 
je luchtschroef werk zo:
dicht draaien (naar rechts dus) is minder lucht en eruit draaien (links) is meer lucht, (dus niet meer of minder benzine maar lucht)

als je een ander luchtfilter en of carburateur hebt geplaatst moet dit niet meer staan volgens het boekje, dit omdat je de motor zijn afstellingen hebt veranderd.
 
als je niet aan je ontsteking hebt gezeten en de rest van het elektrische systeem, dan zou je ervan uit kunnen gaan dat DAAR het probleem niet zit,

ik dat je het best kunt kijken naar de afstelling van je luchtschroef.
Zorg ervoor dat die stang voor je uitlaat klep goed vast zit en kijken hoe ver je komt!

luchtschroef afstellen: stukje rijden met schroef op 1.5 slag open(dus vanaf nu een halve slag dicht draaien), stukje rijden daarna op 2 slagen open, daarna op 2.5 en zo een beetje prutsen..

en je onsteking verschuift niet zo maar.. dus die kan je schrappen.
 
Laatst bewerkt:
dus eigenlijk moet ik alles gewoon standaard zetten.
ontsteking precies op het streepje.
caberateur schoonmaken en een beetje aan de luchtschroef prutsen.
en de hittegraad van de bougie?
als ik bij japarts ben geven ze me een nsk hittegraat 10 van eurotje of 4
 
nee, ik denk het niet (weet het niet 100% zeker) maar als je bonine kapot is vonkt je bougie niet helder blauw

(kan je ook nog controleren door je bougie uit je cilinder te draaien, en het elektrode tegen je frame te houden) helder blauw is goed alle andere kleuren is minder goed!
 
zou je je tekst willen aanpassen met leestekens en komma's? leest iets makkelijker, ook begrijpen meer mensen wat je bedoelt..

toen bleek dat het stangetje onder aan mijn bougie was gesmolten ik nieuwe zuiger en bougie had ondertusse
>??<


bedoel je het onderste gedeelte, waar de vonk naartoe springt?[afbeelding]




Jongetje is 16 dus die kunnen nog niet schrijven, tegenwoordig leren ze dat niet meer op school.
Moet je voor de grap eens een scooterforum proberen te lezen :X
 
ja dat bedoel ik sorry dat ik een beetje onduidelijk schijf.


Ach voor een 16 jarige schrijf je best wel redelijk, vooral met de wetenschap dat jullie geen nederlands krijgen op school en dat er maar spreektaal wordt geschreven.
Zal wel triest zijn als je 24 jaar bent en je schrijft net zo als nu.

Maar eventjes weer on topic.
Je bougie smelt, warmte graad, koeling, smering, valse lucht, verkeerde luchtfilter, te arm mengsel???
Lekke krukas keeringen????
Dit zijn enkele aanknopingspunten maar doe alles stap voor stap en niet alles tegelijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan