Suzuki RV90

1098

MF'er
17 sep 2015
176
80
Hoi, ik ben al een aantal jaar lid maar heb weinig gepost. Nu wordt het tijd voor een topic vind ik zelf, en hoop jullie ook.
Eerst ff wat over mijzelf. 51 lentes en een motorrijbewijs sinds mijn 18e. 1e 2 motoren waren Kawasaki's. 1982 gpz550 unitrack en daarna een gpz1100 unitrack bj weet ik niet meer.
Toen op zoek naar iets lichts waar ook mijn vrouw (toen nog vriendin) mee weg kon. Ik 187 en mijn vrouw 160 en beide niet gecharmeed van choppers (voorzichtig gezegd). Tsja, wat is voor beide leuk? 1 beginnend en 1 met al een aantal jaar motorervaring. In het kader van "als je hem laag in toeren houdt is ie best rustig" een Honda NS400R gekocht. Licht en handzaam. Daarna een Yamaha FZX 750 FAZER. Tijdens het bezit van de Fazer kon ik een 1976 Moto-guzzi le-mans1 kopen. Dat gedaan en toen ik hem ophaalde op de aanhanger tijdens een tussenstop dat ding ff beter bekeken. Godsamme, wat vond ik dat een lelijk ding maar ja, ik had hem al betaald dus maar verder gereden. Thuis in de hoek en er een hele poos niet naar gekeken. Langzaamaan begonnen we wat aan elkaar te wennen en betrapte mij er op dat ik het best een lollig ding begon te vinden. Deze is helemaal uit elkaar geweest en alles gedaan gestraald en gepoedercoat en gespoten wat gespoten moest worden. Motorisch ook alles gedaan, kortom, als nieuw. Deze is er nog steeds en rij ik af en toe een rondje op. Voor 12 jaar terug nog een Huskvarna 510 (geloof ik) gekocht. Deze is er ook nog. Een motor waar mijn hart altijd sneller van ging kloppen was een Ducati 1098, niet normaal zo mooi als ik die vind. Kun je zo in je huiskamer zetten als zijnde kunstwerk. Voor 3 jaar terug liep ik bij toeval tegen zo'n ding aan en in het kader van -je leeft maar 1 keer- gekocht. In datzelfde kader deze na een jaar weer verkocht. Dat gaat veels te hard en vroeg of laat zou mij dat mn kop kosten.
Zoals jullie lezen ben ik niet merkgebonden maar koop wat ik leuk vind, ongeacht merk.
Inmiddels woon ik nu 10 jaar in Zweden en daar komt de RV90 in beeld.


Via mijn werk ben ik een aantal maal met de lokale veteraan brommerclub mee geweest. Ik dacht altijd, wat moet je nou als volwassen vent op een brommer, koop dan een motor. Enfin na een paar avondrondes de saamhorigheid en gezelligheid geproeft te hebben, stukkie rijden, ergens een bakkie, beetje slap lullen, weer een stukkie rijden en dan weer naar huis. Alleen bij mooi weer en geen pakken vol bescherming etc. Hartstikke gezellig. Ik wilde eigenlijk ook wel een brommer. Hier wemelt het van de Puch dakota's en oude damesmodellen etc. Ik wilde iets heel anders. Nu dus in duitsland een RV90 gekocht. Hier in Zweden kennen ze dit model amper tot niet dus gaat deze lichte motorfiets hier een vermomd even als brommer tegemoet. Hij wordt als motor geregistreerd en verzekert.

SUZUKI RV90

Ik heb dus een Suzuki RV90 in duitsland gekocht die ik 19 oktober op ga halen in combinatie met familiebezoek in NL.
Veel valt er dus nog niet te melden maar ik heb wel al een aantal vragen waar ik voor vertrek antwoord op hoop te krijgen.
Het is een RV uit 1980 die ik aankomende winter uit elkaar zal pulleken om zo 1mei klaar voor de eerste toerrit te zijn.
Ik ben 35 jaar werkzaam in de autoschade branche dus het spuiten zal het minste probleem zijn.

Weet er iemand hoe klein zo'n ding is? Ik had nl gedacht om hem op een soort fietsendrager voor crossmotoren achterop de auto te binden. Vertikale last van mijn trekhaak is 90 kilo. Suzuki 86 plus de drager is bijna 100. Blokje onder de suzuki vandaan en in de kofferbak en het zou moeten lukken. Probleem is dat ik niet weet of dat mag in het land van der alte. Aan de kant gezet worden kan ik mij niet veroorloven aangezien ik hem niet terplekke over kan laden. Alternatief 2 is een plaat op mijn dakdrager en hem daarop vastsjorren, ook zonder motorblokje. Maar ja, krijg je hem zo goed vast dat hij niet doorvliegt bij een flinke stop en wat zegt Derrick daarvan? Alternatief 3 zou zijn om de bagage in de dakbox te doen en de RV deels gedemonteerd achterin de auto (audi a4 station). Dit lijkt mij vooralsnog de beste oplossing aangezien er dan niets vreemds aan of op de auto hangt, op de koffer na dan. Enige nadeel is de remmende faktor van de koffer.
Is er dus iemand die weet of je een RV90 eenvoudig uit elkaar kan halen tot handzame brokken? Welk gereedschap zou nodig zijn, zodat ik niet veels te veel meeneem. De terugreis zou met 3 volwassenen zijn dus de achterbank kan 2/3 1/3 neergeklapt worden.
Zo, genoeg geschreven nu, als hij thuis is wordt het logboek hoop ik met minder tekst en meer plaatjes.
Ik weet nu al dat ik een buddy overtrek nodig heb, iemand een idee waar je dat en andere delen het beste kunt halen?

Marco
 
Hoi Marco,ik heb 3 van deze motortjes gehad,met een bahco en een set ring/steeksleutels 8/10/12/17 of doppenset en eventueel
een set schroevendraaiers kom je al een heel eind.Het breedste gedeelte is het stuur als dat er af is past
de motor waarschijnlijk wel in een A4,desnoods de wielen demonteren dan word het helemaal compact.
Wat onderdelen betreft,Suzuki zelf levert nog aardig wat onderdelen,of E-bay of http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=9&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiDp4juouPdAhWS2aQKHdvMBHkQFjAIegQICBAB&url=http://www.haralds-oldieshop.de/sitz_suzuki_rv90125.php&usg=AOvVaw2yOcZ57EAWgndFVn688NW1
Voor onderdelen kan je ook op CMSNL kijken. Suzuki RV90 parts: order genuine spare parts online at CMSNL
Voor de standaard afmetingen, Suzuki Van Van 90 (RV90) model history
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reakties. En de linkjes uiteraard.
Tony, zou jij willen/kunnen meten hoe hoog de RV ongeveer zonder wielen en stuur zou zijn? Dan kan ik ff mn auto opmeten. Lijkt mij het handigst en makkelijkst als ik hem er zo in kan schuiven met het smalle deel van de bank plat.
Waar moet je aan denken aan topsnelheid en wegligging met deze motor, rijd hetbeen beetje of is het zwaar ...

Marco
 
Eigenlijk is het een terrein motortje,er is wel mee op de openbare weg te rijden maar
de wegligging is matig, bochten moet je voorzichtig nemen.Topsnelheid ligt rond de 65.
Bij die van mij heb ik de cilinder getuned en die liep 85.
 
Hallo Marco,
De hoogte onderkant voorvork tot boutjes kroonplaat stuur bevestiging is 0,73 m
De lengte zonder spatbord voor en achter en zonder bagagerek is 1,40 m
De breedte van de voetsteunen, van links naar rechts is 0,55 m.

Als je hem plat legt zie dan dat er geen olie in het 2 takt bakje aanwezig is anders kan je uw auto kuisen.

Mijne RV 90 loopt 80 km per uur zonder iets aan de motor te doen, ik heb wel mijn tandwiel vervangen door 16 voor en 44 van achter.
Natuurlijk mag je de topsnelheid niet constant aan houden anders vermoord je hem.
Het is zoals RG-gamma zegt is een bosmotor.
Vroeger kon je die bij ons huren aan de zee.
Weg ligging oppassen in de bochten en zeker bij natte weg.
Groetjes
 
De haalbare snelheden verschillen nogal per RV mijn eerste haalde standaard
70 de 2e kwam niet verder dan 60 mijn 3e die ik licht getuned heb haalde
met gemak 85 en trok ook hard op.Ook op het internet lees je daar verschillende
ervaringen over,sommige zijn vrij langzaam en andere halen de 80 of harder.
 
Bedankt weer voor de antwoorden en maten. In het bijzonder de tip van het oliereservoir, daar had ik van mijn leven niet aan gedacht. Morgen maar ff meten, het hoost hier nu.Hopen dat die van mij de 80 haalt en anders zorgen dat hij dat gaat halen. Het gilt hier van de bos, zand en grindpaden die ook vlijtig tijdens de ritten aangedaan worden dus dan zit ik goed. Verder verwacht ik geen wonderen. Ik heb er in elk geval zin in.

Marco
 
Marco, als je het oliebakje leegmaakt dan komt er lucht in de kanalen, dus als je de RV nadien terug wil starten oliebakje terug vol doen en meng dan 2 liter benzine en 50 cc 2 takt olie om de motor te laten draaien je kan tevens aan de oliepomp waar de kabel zit het hendeltje met uw vinger omhoog duwen, je ziet dan de olie opschuiven in de leidingen, als de olie aan de onderkant van de cilinder staat dan is het in orde.

Zie ander dit filmke, de vinger gaat omhoog en laag aan de oliepomp.

Rv 125 2takt olie oppompen

Het is nogal moeilijk uit te leggen want onze woorden gebruik is anders dan bij jullie,
RG-gamma zal dit wel verbeteren.

Tony
 
Marco, als je het oliebakje leegmaakt dan komt er lucht in de kanalen, dus als je de RV nadien terug wil starten oliebakje terug vol doen en meng dan 2 liter benzine en 50 cc 2 takt olie om de motor te laten draaien je kan tevens aan de oliepomp waar de kabel zit het hendeltje met uw vinger omhoog duwen, je ziet dan de olie opschuiven in de leidingen, als de olie aan de onderkant van de cilinder staat dan is het in orde.

Zie ander dit filmke, de vinger gaat omhoog en laag aan de oliepomp.

Rv 125 2takt olie oppompen

Het is nogal moeilijk uit te leggen want onze woorden gebruik is anders dan bij jullie,
RG-gamma zal dit wel verbeteren.

Tony

Ik zou niet durven,jullie winnen altijd de taalspelletjes en dictees hier in Nederland van Nederlanders:}
dus wie spreekt er nou beter de Nederlandse taal.;)
Ik kom zelf regelmatig in het land van Lambik en moet zeggen dat ik jullie prima kan volgen,
hier in Brabant zijn ze soms heel wat moeilijker te volgen.:?:Y
 
Laatst bewerkt:
Gisteren de auto opgemeten en dat komt net niet lekker uit. 70 cm hoog. Lengte en breedte geen punt. Ik denk dat ik de wielen eruit haal en het zadel en stuur eraf. Vervolgens de vooras bout er weer in en dan meteen spanband de voorvork intrek. Eenmaal in de auto is er meer ruimte en kan ik hem weer ontspannen. Niet vergeten als ik hem er weer uit wil halen ;-)
Rechtop blijft de voorkeur. Inmiddels wel een trekhaakdrager aangeschaft maar daar durf ik het buitenland niet mee in. Deze zal gebruikt gaan worden als ik hem hier ergens mee naar toe wil nemen.

Marco
 
$_75.JPG
image1.jpeg
20181019_150939.jpg
 
Opgehaald!!!

Hij staat nu in NL.
Aankomend weekend mee naar huis.
Losse delen achterin en de RV zonder zadel, spatborden en buddy op de drager. Al ff proef gepast en dat ziet er prima uit.
De RV verkeert in veel betere staat als ik verwachte dus das mooi.
Meer foto's volgen.

Marco
 
Vandaag een voorspoedige thuisreis achter de rug. Rustig op de weg en geen agent gezien. Zonder problemen naar huis dus. RV staat in de schuur en als ik vd week tijd heb gaat ie weer in elkaar. Benzine in de tank is verstroopt onderin en brandstofslangen kogelhard. Tank en carb schoonmaken en vers sap en 2takt olie erin. Nieuwe slangetjes erop. Nieuwe accu heb ik al. En dan kieken oftie starten wil.

Marco
 
Heren, wat adviseren jullie vwb de opknapvolgorde.
Vandaag de wielen etc gemonteerd en hij staat er knap bij. Vlgns de verkoper was het iets met de brandstof.
Brandstofslangen zijn keihard en het chokehendeltje wil niet.
Ga ik hem nu eerst lopend maken met alle d/montage wat nodig is, dan laten keuren om hem vervolgens weer uit elkaar te halen om het frame etc te laten stralen, de rest te spuiten enzo. Of haal ik hem nu uit elkaar om dat te doen en laat hem keuren als hij klaar is.
Ik wil hem iig in april af met kenteken hebben.

Marco
20181103_121020.jpg
 
Tja dat is geheel aan je zelf,eerst motorisch in orde maken is wel handig dan weet je of alles naar
behoren werkt.De rest opknappen kan altijd nog.
Ziet er trouwens nog prima uit,ik zou er verder niks aan doen,gewoon rijdend maken keuren en gaan .
 
Marco, als je naar de keuring gaat vergeet dan geen 2 spiegels te monteren, ik weet niet of het bij jullie moet maar je weet nooit, anders sta je voor dubbele onkosten, terug gaan.
En neem een reserve ((op zen Belgisch) bougie )) (ontsteking kaars) mee, je weet maar nooit als je de RV moet starten en de bougie slaat nat krijg je deze niet meer aan de praat met de nodige stres als gevolg, een reserve bougie of 2 altijd bij hebben en de bougie sleutel niet vergeten.
 
Tony, bedankt voor de tip.
Spiegels zitten er beide op.
Ik denk dat ik er vandaag een litertje mengsmering in doe en kijk wat er gebeurt. Lekt ie moet ik verder kijken, doet ie dat niet en ik heb een vonk zou ie moeten starten (als de carb ok is).
Slang van de olietoevoer is iig verhard/kapot. Benzineslangen zien er niet verkeerd uit.

Marco
 
Xo gezegd zo gedaan. Liter mengsmering erin. Nergens lekage. Ff trappen, niks.
Bougi eruit en vonk controleren.
Frisse ferme vonk. Bougi er weer in, beetje startgas en direkt een kuch. Ff verder pielen om te kijken of ie sap krijgt. nee. Verder pielen en wat bleek, benzinekraan stond niet goed. Goed gezet (er liep iig benzine uit de slang), weer een poging en jahoor, aan de gang.
Loopt als een naaimachine, mooi gelijkmatig stationair, reageerd goed op het gas zonder bijgeluiden.
Meteen een proefronde gemaakt van 25km. Valt niet eens tegen!

Superblij!!

Marco
 
Kijk eens dat klinkt goed, ik zou er eerst lekker op gaan rijden uit elkaar halen kan altijd nog
 
Heel tevreden na dit weekend!
Zaterdag de RV uit elkaar gehaald. Lekker op mn gemakkie met de tablet erbij om foto's te maken. Ik heb nl een geweldig geheugen maar erg kort, hij moet ook weer in elkaar...
Alle boutjes gingen zonder morren los. Een aantal dingen tegen gekomen die wat extra aandacht vereisen.
Aan het stuur zit een choke hendeltje wat niet meegaf. Het dingetje in de carb zit muurvast. Daar al wat kruipolie in laten lopen.
Carburateur zat los.
Bedrading in de koplamp is een chaos met verbindertjes etc.
Schokbrekers achter zijn fietspompen.
Vandaag alles wat gestraald moet worden uitgezocht en voorbereid. Hopelijk wordt het vd week gestraald en kan ik het volgend weekend spuiten.

Marco

20181110_134450.jpg
20181110_162315.jpg
20181110_134459.jpg
 

Bijlagen

  • 20181110_134459.jpg
    20181110_134459.jpg
    842,7 KB · Weergaven: 7
  • IMG-20181111-WA0006.jpeg
    IMG-20181111-WA0006.jpeg
    724,6 KB · Weergaven: 7
  • IMG-20181111-WA0010.jpeg
    IMG-20181111-WA0010.jpeg
    1,2 MB · Weergaven: 6
Intussen een beetje aan het plastic gerommeld, een gaatje en wat barsten gerepareerd. Ivm ziekte en te veel werk bij de straler is dat vertraagd maar gisteren was het frame en de achterbrug klaar. Ik hoop dat de rest van de losse delen in de loop van de week gestraald gaan worden.
Daar gaat vandaag dus vast verf op komen. Verder in de planning om het blokje schoon te maken zodat de zijdeksels gespoten kunnen gaan worden.
Van de week komt er ook chroom/metaalpoets binnen wat betekend dat ik die delen vast kan gaan schoonmaken/poetsen.
Foto's volgen na de gedane arbeid van vandaag.

Marco
 
Terug
Bovenaan Onderaan