Suzuki Sixteen 125/150

Aangezien ik er geen boekje bij heb, ga ik mijn vragen hier maar stellen:

Het viel mij op, dat als je de scooter op contact zet, je even een paar sec. een getal ziet staan,
ik heb het in de gaten gehouden, ik vermoed dat dat een service interval is??
Zo ja, hoe kan ik die resetten?

En het viel mij op dat als ik voor een rotonde sta te wachten (hier in het dorp zijn ze niet zo vlot)
dan loopt de motortemp. aardig op, met rijden staat hij net over het 1e streepje, maar als je
even stil staat gaat hij al snel naar het laatste streepje voor het rode.
Zit hier wel een koelfan op? en zo ja, wanneer hoort die aan te slaan??

Voor de rest heb ik er intussen al 120km erop zitten, de topsnelheid ligt zo rond de 110km/h op
de teller (hoog windscherm) en wijkt zo'n 6km/h af op de teller.
Ook het verbruik zal mee vallen, nu 120km en de teller tegen de helft aan, lijkt mij keurig met
die shit kwaliteit benzine van de Gulf (E98)
 
Aangezien ik er geen boekje bij heb, ga ik mijn vragen hier maar stellen:

Het viel mij op, dat als je de scooter op contact zet, je even een paar sec. een getal ziet staan,
ik heb het in de gaten gehouden, ik vermoed dat dat een service interval is??
Zo ja, hoe kan ik die resetten?

En het viel mij op dat als ik voor een rotonde sta te wachten (hier in het dorp zijn ze niet zo vlot)
dan loopt de motortemp. aardig op, met rijden staat hij net over het 1e streepje, maar als je
even stil staat gaat hij al snel naar het laatste streepje voor het rode.
Zit hier wel een koelfan op? en zo ja, wanneer hoort die aan te slaan??

Voor de rest heb ik er intussen al 120km erop zitten, de topsnelheid ligt zo rond de 110km/h op
de teller (hoog windscherm) en wijkt zo'n 6km/h af op de teller.
Ook het verbruik zal mee vallen, nu 120km en de teller tegen de helft aan, lijkt mij keurig met
die shit kwaliteit benzine van de Gulf (E98)
Wat je temperatuur betreft:
Zoals je het beschrijft lijkt het alsof je een probleem met je thermostaat en mogelijk met je thermoswitch hebt. Bij rijden is je temperatuur volgens mij veel te laag. Zou bij stabiel rijden altijd vrij dicht tegen het rode gebied aan moeten liggen. Mogelijk werd je thermostaat vroeger verwijderd of staat die geblokkeerd op open.
Normaal gesproken zou je scooter een fan moeten hebben. Die moet aanslaan net voor je rood bereikt.

Laat zich eenvoudig testen.
Rij je scooter goed warm en ga dan aan de kant staan met draaiende motor.
Volg je thermometer. Gaat die in het rood en je hoort geen fan aanslaan dan doet die het niet.
(Stop je motor en laat de motor afkoelen voor je verder gaat)

Wordt wel meer gedaan.
De thermoswitch van de fan is stuk en om dat te compenseren wordt de thermostaat verwijderd om meer koelreserve te creëren.
Totaal fout, natuurlijk.
 
Klopt daar ben ik ook altijd huiverig voor, als ik bv in Groningen moet zijn zet ik hem op de bok, hier in de dorpen valt het wel mee, hij moet ook wel een fikse duw krijgen mocht hij vallen, maar toch, liever zekerheid
 
De SIXTEEN nu iets meer dan 11 jaar in bezit en over een paar honderd kilometer de 80.000 k.m.erop . Met 455 k.m. op de teller destijds gekocht :]
80.000km is heel respectabel.
Even gezocht op autoscout: de 16 met de hoogste km te koop staat op 66.000km, uiteraard in Italië. Alle 16's boven 20.000km staan allemaal in Italië.
 
80.000km is heel respectabel.
Even gezocht op autoscout: de 16 met de hoogste km te koop staat op 66.000km, uiteraard in Italië. Alle 16's boven 20.000km staan allemaal in Italië.
Dan heb ik naar alle waarschijnlijkheid een van de hoogste kilometrage in nederland O-) op mijn sixteen . De scoot gaat nog altijd voortreffelijk . Olieverbruik een borrelglaasje op 5000 k.m. Onderhoud heb ik altijd zelf gedaan. Ga voor de 100.000 :]
 
Dan heb ik naar alle waarschijnlijkheid een van de hoogste kilometrage in nederland O-) op mijn sixteen . De scoot gaat nog altijd voortreffelijk . Olieverbruik een borrelglaasje op 5000 k.m. Onderhoud heb ik altijd zelf gedaan. Ga voor de 100.000 :]
Waarschijnlijk wel.
Op naar de 100.000km.
 
Dus veel meer topsnelheid is er niet uit te persen??
Dan zal O-) de toerental begrenzer buiten werking moeten , deze regelt elektronisch af , met het risico dat het toerental zo hoog oploopt dat de klepjes gaan zweven . Dat geeft natuurlijk brokken :Y Op youtube staat een filmpje van de acceleratie van een sixteen naar topsnelheid tot 130 kmh. op de klok . Hier is zeker wat aan gedaan .
 
Van de week retourtje Harlingen>Leeuwarden MCL gedaan, bij regenachtig weer plankgas over de snelweg. Wat mij opviel was dat ze op de teller met wind schuin mee en 100 kg op het zadel richting de 115 km op de teller kroop maar dan wel begon te schokken, vast de beruchte begrenzer. Terug bleef ze net onder de 110 en gebeurde het eigenlijk niet.
Maar het meest bizarre vond ik het verbruik van ongeveer 1 op 20, echt heel hoog.
 
Van de week retourtje Harlingen>Leeuwarden MCL gedaan, bij regenachtig weer plankgas over de snelweg. Wat mij opviel was dat ze op de teller met wind schuin mee en 100 kg op het zadel richting de 115 km op de teller kroop maar dan wel begon te schokken, vast de beruchte begrenzer. Terug bleef ze net onder de 110 en gebeurde het eigenlijk niet.
Maar het meest bizarre vond ik het verbruik van ongeveer 1 op 20, echt heel hoog.
Dat haalt die van mij ook top , en ik weeg 74 kg. Brandstof verbruik 1op 20 is wel erg veel idd. Bij de mijne max 1 op 28 en min. 1 op 32 . Dat schokken is die :r die overijverige begrenzer helaas .
 
Terug
Bovenaan Onderaan