Suzuki Sixteen 125/150

Heb gisteren na 3 (!) maanden wachten eindelijk mijn Givi scherm gekregen.
Kan dus nu gerust op de scooter een sigaar roken,zo goed zit ik uit de wind.(mocht ik dus roken)
Verbruik is nu gemiddeld 1:28.
Als je echter naar de tellerafwijking van 8% kijkt is het verbruik dus eigenlijk 1:26,vindt ik eigenlijk niet echt superzuinig.
De SES en de PES liepen toch wel wat zuiniger.
 
Hoop maar dat ie van mij gewoon 1 op 30 a 1 op 32 volhoud vind 1 op 26 a 28 inderdaad ook niet echt zuinig , maar we zien het vanzelf. Hoeveel km heb jij er nu opzitten ??
 
O dan zou ik toch maar eens over dat verbruik beginnen , ik dacht dat jij er meer km als mij op had zitten vandaar. Ik heb er nu ook pas 1100 op zitten maar toch. zal de volgende keer bij het tanken het eens goed nakijken (het verbruik)

grtz
 
Mijn verbruik is al weken een stabiele 1 op 28, km stand Sixteen bijna 3000km

Rij vooral binnenwegen, heen reis gemiddeld 60 km per uur, donker en landbouw is wat uitkijken momenteel, terug gemiddeld 80.(ben net weer 2 nieuwe borden van Max 60 tegen gekomen, zucht)

Heb het idee dat de Sixteen op de lange afstand beduidend zuiniger, dan op de korte.
Wat op zich wel logisch is.
 
Klopt.
Als ik autoweg rij met 100km/h dan haal ik bijna 1:30.
Feit blijft dat de snelheidsmeter gigantisch afwijkt en het verbruik dus ook een stuk hoger uitvalt.
 
1 op 30 man dat is geweldig!! Wat had je dan verwacht, 1 op 40 ??? 1 op 50 ?? je moet wel realistisch blijven. met 8 liter kun je dus makkelijk 200+ kilometer rijden, dat doet geen enkele wagen je na hoor .
 
als ik die tmax verkocht krijg, ga ik ook een sixteen halen. Ik probeer hem particulier te verkopen, bij inruil is de prijs om te huilen
Bij Arie Molenaar zag ik hem staan voor net geen 2700 euro.
als het zover is meld ik het hier
 
Laatst bewerkt:
een paar vraagjes:

waar zit de accu? makkelijk bereikbaar ?
wat voor helm past er onder zadel?
hoe werkt dat rare contactslot
hoe is het onderhoudsschema, ik kan nergens een manual online vinden voor zelf onderhoud te doen
zit er een zij jiffy op ?
 
Laatst bewerkt:
1 op 30 man dat is geweldig!! Wat had je dan verwacht, 1 op 40 ??? 1 op 50 ?? je moet wel realistisch blijven. met 8 liter kun je dus makkelijk 200+ kilometer rijden, dat doet geen enkele wagen je na hoor .


Heb ik dat gezegd dat ik 1:40-1:50 verwacht dan?
Waar het mij om gaat is dat een vergelijkbare Honda 150 cc een stuk zuiniger is(en hier heb ik er 3 van gehad,dus ik weet waar ik over praat)
En als je dit vergelijkt met een V-Strom 650 cc en 67 pk(hier heb ik er 2 van gehad)met dus een vermogen en cilinderinhoud wat 4 X zo groot is en een verbruik van 1:25-1:27(!)
met rustig toeren dan slaat het verbruik van een lichte motorscooter in negatieve zin helemaal nergens op!
 
Ik sta altijd in bewondering voor die verbruiken van jullie scooters.
Zeker voor die kleine cilinderinhouden. jullie wegen toch allemaal jullie normaal gewicht hoop ik?
Dan moet dat beestje toch hard werken en dus meer verbruiken?
Is jullie rijstijl dan zo abnormaal kalm?
 
De automaat maakt de scooter minder zuinig dan een vergelijkbare motorfiets ...
Waar is toch de handschakeling gebleven ???

Vraagje voor Theunie als ervaringsexpert ;) :
Is een sixteen qua formaat veel groter en zwaarder dan een CygnusX ?
Ik heb de Yam nu bijna 2 jaar en zoek iets meer power maar wel dezelfde handelbaarheid aangezien de scoot in de fietsenkelder staat !
(of is een hondatje 150 toch beter)
 
De Sixteen is iets groter en hoger dan de Cygnus,maar nauwelijks zwaarder,althans qua aanvoelen dan.
En een stuk sneller.........
De Honda SH,waar hij als 2 druppels water op lijkt is 500 euro duurder,en kwalitatief niets beter,eerder slechter.
 
Accu is makkelijk bereikbaar , helm past NIET onder het zadel jammer genoeg , contact slot spreekt voor zich eigenlijk en het onderhoud is 1000 km beurt dan om de 4000 olie verversen (1 ltr dus ook niet echt kostbaar) om de 12000 kleppen nakijken/stellen voor de rest gewoon slijtage remmen banden enz , geen jiffie ook jammer

Ik persoonlijk had toch gehoopt dat ie wat zuiniger zou zijn heb ook nog een kawa zr7s(750 cc) en die doet 1 op 25 dus ik had met een 150 cc toch wel op 1 op 35 gehoopt en trouwens ook de indruk dat de sixteen dat best kon
 
Laatst bewerkt:
ik heb de honda sh 150 i gekocht met niet te snel inrijden liep hij tussen de 1 op 32 en 34
nu bij sneller rijden 100 a 120 loopt hij 1 op 29
na 1 regenbui begint de uitlaat op niet goed gespoten plekken te roesten
de achterbrug krijgt witte uitslag en het motorblok ook al een beetje
en dat midden in de zomer {ik ga hem inspuiten met shell siliconenspray, ook de uitlaat}
ik zag dat de achterbrug van de suzuki zwart gespoten was
de honda loopt heel lekker maar bij 120 voor de wind houd het op ,ik weeg 90 kilo
met twee volwassen personen loopt hij ook vrij makkelijk 100km/u
en de koffer is toch ook wel makkelijk bij veel boodschappen doen
dus met de afgeprijsde honda's kosten ze ongeveer net zoveel als de suzuki
mogelijk is de kwaliteit van de suzuki beter dan de honda
en de suzuki loopt denk ik net iets makkelijker naar de 120 km/uur
ik hoop op een suzuki demodag nog eens een proefrit te maken op de suzuki sixteen
maar wel leuk die concurrentie van suzuki
als je veel op de snelweg 100 of harder gaat rijden is een 250 cc vaak zuiniger
want de 150 cc moet dan erg veel toeren maken
ik las dat aprilia sportcity 250 loopt 1 op 28
aprilia cube 300 1 op 30
aprilia scarabeo 250ie 1 op 30
honda sh 300 bij niet te gek doen 1 op 30
ik denk mijn honda sh 150 i voordat de 2 jaar garantie voorbij is
in te ruilen voor een 250 cc a 300 cc
als het me een 10 cent per kilometer gekost heeft ben ik tevreden
bijvoorbeeld na 2 jaar en 12000 km net voor een beurt inruilen
en dan 1200 euro er vanaf 3300-1200=2100 er voor terug hoop ik
als ik een nieuwe er voor terug koop
de honda sh 300 vind ik wel mooi ,maar ik hoop dat ze met een nieuwer mooier model komen.
de aprilias zijn vaak wat styling een stuk mooier
en ook best wel goed
scarabeo 250 ie wordt nu afgeprijst aan geboden voor 3990 euro
ik vroeg wat ik terug zou krijgen voor mijn honda sh 150 , na zes weken
bij motoport wateringen de verkoper zij dat er toch wel 1500 euro na zes weken afgaat
ik zei , nou dan blijf ik toch maar even doorrijden op de honda
hij rijdt toch best wel lekker.
hopelijk komt suzuki ook nog met een concurrent voor de honda sh 300
en dan natuurlijk voor 1000 euro minder dan honda
doe je best SUZUKI

waarom honda altijd een stuk duurder is dan suzuki is me een raadsel?
gelukkig is er voor de honda sh 300 abs van 5910 nu veel concurrentie
de aprilia cube 300 voor 4460 euro maar zonder abs
de aprilia scarabeo 250 ie voor 3990 zonder abs
yamaha xmax 250 4990 euro zal ook wel naar beneden gaan zoals belgie 3900 euro

de honda sh 150 was jaren de meest verkochte scooter in europa
toen kwam suzuki met een {betere} 150 cc
die eerste plaats is nu overgenomen door honda sh 300
dus zal suzuki ook wel komen met een ik hoop ik betere en goedkopere 250cc a 300cc
4500 euro rijklaar lijkt me een mooi suzuki prijsje met abs
 
Laatst bewerkt:
wat raar dat die al roestplekken begint te vertonen zeg, als je er elke dag mee rijdt krijg je wel eens een regenbui natuurlijk.
 
Bij de sixteen nog steeds (gelukkig) geen roest te zien en toch al een paar stevige buien gehad ik heb alleen wat last van vocht achter het teller werk (display) vind ik ook erg slordig heb er al wel melding van gemaakt bij de dealer. Misschien met de volgende beurt maar even kijken of dat op te lossen is het is gebeurt na een echt harde bui dus ik dacht dat het misschien wel zo opdrogen als ik weer een poosje met normaal nederlands weer aan het rijden was , maar nu twee maanden later nog steeds aanwezig
 
ja dat is zeker gek. gelukkig heb je 2 jaar garantie en hopelijk nemen ze de moeite om eens te kijken wat dat vocht kan zijn!
 
Je moet er gewoon op staan dat ze dit vervangen. Deze condensatie zal op termijn de rest van het tellerwerk laten oxideren met alle gevolgen van dien. En dan gaan ze waarschijnlijk de garantie in twijfel trekken.
 
Roest op de uitlaat na zo een korte tijd is zeker niet normaal. Reageren is de boodschap.
Is honda zo achteruit aan het gaan?
 
Wie weet waar ik een windschermpje kan bestellen ,dan bedoel ik dat kleine windschermpje voor de sixteen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan