Suzuki Sixteen 125/150

Zit te twijfelen tussen de orginele vario of een vario van bijv. easyparts (welk merk dan ook)
In mijn ogen is orgineel altijd beter maar daar hangt wel een prijskaartje aan zoals sphare2 al zei.

zou eerst rollen vervangen ipv vario. rijdt vaak ook erg lekker daarna
 
zou eerst rollen vervangen ipv vario. rijdt vaak ook erg lekker daarna

Rollen heb ik al vervangen, heb er de orginele in gezet, scooter heeft 34.000 gelopen en vond dat er een raar randje buitenom de vario zit, alsof de vario afgesleten is maar nooit helemaal bovenin is geweest.
De scooter blijft flink stotteren bij optrekken en op top.
Heb dus de rollen en snaar al vervangen, pas ook een nieuwe giannelli g4 uitlaat er onder en het gebruikelijke onderhoud zoals olie, bougie enz.

Zodra het stotteren over is laat ik hem afstellen op een testbank bij Spierings in Heesch
 
Heuuuuuuj hij loopt nu met gemak met tegenwind 120 km/h en achter een auto makkelijk 125 km/h *D *D
Oude (nieuwe) rolletjes waren volgens mij veel te licht, liep overduidelijk de begrenzer in met optrekken.
Beetje raar want er werd geen gewicht aangegeven waar ik ze besteld heb dus ging er van uit dat de gewoon 14 gram waren, niet dus...

Twijfel toch over de vario, het loopvlak van de v-snaar is zeker 0,5 mm ingesleten aan beide kanten (vario en half poelie).
In mijn ogen moet ie nog beter gaan lopen als ik die allebei vervang, maar zou dit de moeite waard zijn.
De snaar komt wel hoger in de poelie met die dr. pully rollers dus hij loopt nu half op het versleten gedeelte en half op het niet versleten gedeelte als ik mij niet vergis.
 
Ben net bij Goedhart geweest. Handschoenen gekocht en ventielen gekregen. Mooie zaak, wel een beetje druk. Zag nog een PCX 150 staan die lijkt toch wat krapper om op te zitten.
 
Hoeveel de orginele waren weet ik niet, zal ze eens mee naar mn werk nemen, die weegt op 0.1 gram.
De rollers van dr. pully heb ik 13 gram er in zitten, daar loopt ie nu dus honderdduizend keer beter mee.
 
Voordat je scooter echt slecht gaat lopen door de vario, moet 'ie wel heel ver heen zijn. Je kan vast nog wel even doorrijden met je huidige vario, hoewel 34dkm al wel aantikt.

Dr. Pulley heeft ook vario's. Of ze die ook verkopen specifiek voor deze scooter weet ik niet, maar dat zou je aan Maksor Scooterparts kunnen vragen. Volgens mij zijn die vario's niet duur, dus dat is de afweging waard.
 
OK. Om even mijn eigen vraag te beantwoorden: voor een Burgman UH125 is de service limit van de riem -1 millimeter.

http://www.manualedereparatie.ro/ma... reparatie Suzuki UH125 Burgman-2007-2009.pdf op pagina 10-41

Volgens deze catalogus http://www.vicma.ro/cataloagepdf/cat1314vicma/ADALMOTORS-EXBRAND.pdf is de MI182 22.3 orgineel, dus met 21.3mm zou de riem wel eens rond de service limit kunnen zitten.

Verder is in die zelfde catalogus te vinden dat de breedte van de Bando SB182 slechts 21.9mm bedraagt. Ik vraag me af hoe geschikt die Bando dan is, als je af fabriek een Mitsuboshi krijgt. De Bando SB181 voor de 125 is ook 0.3 mm dunner trouwens.

OK, daar gaan we dan. Heb de boel opengeschroefd, de riem ziet er wmb prima uit. Met de schuifmaat opgemeten, 21.3mm. De afmetingen die ik voor de 125 belt kan vinden zijn 22.7mm. Maar van de 182 kan ik het niet vinden. Wat zou de service limit zijn?

[afbeelding]
 
OK. Om even mijn eigen vraag te beantwoorden: voor een Burgman UH125 is de service limit van de riem -1 millimeter.

http://www.manualedereparatie.ro/ma... reparatie Suzuki UH125 Burgman-2007-2009.pdf op pagina 10-41

Volgens deze catalogus http://www.vicma.ro/cataloagepdf/cat1314vicma/ADALMOTORS-EXBRAND.pdf is de MI182 22.3 orgineel, dus met 21.3mm zou de riem wel eens rond de service limit kunnen zitten.

Verder is in die zelfde catalogus te vinden dat de breedte van de Bando SB182 slechts 21.9mm bedraagt. Ik vraag me af hoe geschikt die Bando dan is, als je af fabriek een Mitsuboshi krijgt. De Bando SB181 voor de 125 is ook 0.3 mm dunner trouwens.

een riem die 1 mm smaller is merk je wel degelijk qua rij eigenschappen.
gewoon een nieuwe er op en weet zeker dat je het merkt.
volgens mij maakt het merk geen verschil als de riem maar dezelfde breedte heeft.
 
ik reed zelf met Malossi snaar, kost geen vermogen en reed goed ermee . ( ik verving het om de 22000 km )
 
heb je die malossi op gemeten voordat je hem plaatste volgens mij zijn malossi remen namelijk allemaal smaller als OEM :+
 
Vandaag de "oude nieuwe" rolletjes gewogen, heb ze bij motorcyclespareparts.eu gekocht.
Waren orgineel Suzuki en specifiek voor de sixteen 150.
Kwam uit op 10,6 gram en dat voor 70 euro.... toch maar eens contact opnemen want kan ze gewoon weg knikkeren.
Begrijp dus ook waarom hij zo slecht liep.
 
Laatst bewerkt:
Met een nieuwe malossi belt ging mijn SIXTEEN 5 k.m. lager in topsnelheid de begrenzer in ( belt op nummer voor de SIXTEEN) . Toen heb ik een malossi multivar besteld voor dit type , en deze gemonteerd met de bij geleverde 10 gram 20x17 (origineel is 14 gram 20x15) rolletjes en de bij geleverde witte spiraal veer voor achter met weer die malossi belt welke nog bijna gloedje nieuw was . Nou zeg dat was een tegenvaller !, veel toeren met vertrekken ( niet gezond voor een koude motor ) en de top was het zelfde , net als die over ijverige begrenzer :r :r . Toen heb ik de oude originele veer achter weer gemonteerd samen met de oude mitsuboshi belt die ik nog bewaard had , en hij deed het al een stuk beter + 5 k.m. Toen heb ik mallossi rolletjes 20x17 besteld van 15 gram en hup alweer 5 k.m. in top erbij , en een stuk minder hoogtoerig en minder snel in die begrenzer :) . Die witte malossi veer - de 10 gram rolletjes incl. malossi belt zijn de kliko in gevlogen :W . Zo als hij nu loopt ben ik tevreden ( 40000 k.m. intussen) en als er een nieuwe belt in komt dan wordt het wel die van mitsuboshi :Y .
 
Goeie,

Heb gisteren Polini-vario geplaats. Had de kast alleen eerder (half) opengemaakt
om het filter schoon te maken. Het volgende geconstateerd.... (35k op teller)
1 rolletje licht versleten, geen slijtsporen op vario en halfpoulie, wat roest op
schroefdraad krukas (schijnt normaal te zijn), aardig wat rubberstof in koppelingsdelen
en kast, glijbus licht beschadigd op snaar gedeelte, glijbus verkleurd op vario gedeelte,
waarschijnlijk door inbranden rubberstof. Snaarbreedte 22.4 (Mitsuboshi)..

Het plaatsen van de vario was redelijk makkelijk. Heb afgezien van het plaatsen van de meegeleverde blauwe drukveer om het "Suzuki"-systeem intact te laten. Derhalve de originele rollen (13.8g) in
de Polini-vario geplaatst. Polinirollen waren 10.4g en inderdaad 20x17 dus passen niet in
de originele vario.

Heb ook geconstateerd dat de snaar maximaal tot 3 mm onder de variorand komt.
De snaar kan ook niet hoger komen daar de achterpoulies dit niet toelaten.M.a.w.
snaar zit al klem voordat deze de hoogst mogelijke rand kan bereiken.
Je zou in theorie een iets langere snaar kunnen nemen dan de Mitshuboshi,
b.v. 925x22 maar dan weet je niet zeker of deze breed genoeg is om die
bovenin te krijgen.(Met of zonder variobegrens plaatje).
Tevens vraag ik mij af of als de snaar bovenin de vario komt hoeveel extra kilometers
(met wind mee) gaat opleveren. 5,6,7 km ???
Het klemmen van de snaar in de achterpoulies kan opgelost worden door de spiebanen
te verlengen met 0,5/1 mm. Er is 2mm ruimte op de as. Ik zou niet verder gaan.
Nu dit opgelost het probleem met het ingesleten randje.. hopelijk niet
zover ingesleten dat de snaar niet verder naar boven gedrukt kan worden.

Het is allemaal zo miniem... elke maand een kilometer langzamer door slijtage.
Zal eens kijken of ik aan vertanding kan komen van een AN200. Die moet anders
zijn (kleine wielen = andere vertanding).

Tot zover






------
 
ik reed met iets zwaardere rolletjes (Variorollenset Malossi Htroll (20x14,6) 14,5g )
top was op de teller 125. Je kon ermee makkelijk op de snelweg maar dan wel de hele tijd vol gas. ik ben uiteindelijk toch op een zwaardere motorscooter overgestapt , rijdt toch wel wat relaxer .
 
SPHERE2 Nee deze kilometers zijn niet met 1 belt gemaakt . Dat had zelfs die af fabriek mitsuboshi belt niet gehaald denk ik . De originele belt bij 19000 k.m. preventief vervangen door weer een originele belt waar 19500 k.m. mee gereden is , en toen een malossi belt gemonteerd waar hij niet zo snel mee ging als met origineel , en bovendien liep deze belt niet zo geruisloos . Malossi multivar zit er nog altijd in . Bovendien rijdt ik al weer bijna 20000 k.m. met heidenau K65 banden van 90 m/m hoog in plaats van 80m/m (origineel) hoog . Dit heb ik gedaan om het die toerental begrenzer wat moeilijker te maken (probeersel) . Wel zorgt die ook hogere voorband voor een super nauwkeurige teller 50 is 50 -70 is 70 en 100 is ook daadwerkelijk 100 k.m.haatjes , de top is 110 echte kilometers tot de begrenzer . Banden zijn verrassend slijtvast moet ik zeggen .
 
Vandaag maar eens kleppen stellen en de bougie zoeken, geen idee of die ooit vervangen is, maar de klok staat nu bijna op 13k. Heb als derde eigenaar inmiddels de kilometerstand verdubbelt ivm toen ik hem kocht :P
 
Ik snap niet zo goed welke klepspeling je moet kiezen uit het interval 0.05-0.10 en 0.17-0.20. Jowie doet 0.1 en 0.2. Is elke waarde in die intervallen goed, of moet je in het midden zitten?
 
SPHERE2 Opgegeven wordt inlaat 0.05 - 0.10 m/m uitlaat 0.17-0.22 m/m . Bij de mijn SIXTEEN heb ik de inlaat op 0.08 staan , en de uitlaat op 0.20 m/m . Dat voelermaatje van 0.10 is gemeten met een nauwkeurige schroefmaat ( micrometer ) gemeten daadwerkelijk 0.08 m/m dik . Prima , dan zit ik midden in het tolerantieveld . en voorde uitlaat klep dito .
 
Ik kreeg bij de inlaat er niks tussen, heb hem in op 0.1 en uit op 0.2 gezet ik zie het wel. Trouwens ook dr pulley spul van maksor ingebouwd. De 3 stuks die in het dekseltje moeten zitten zeer krap en als je het dekseltje dan terugplaatsing, is er haast geen beweging in te krijgen. Die heb ik dus niet gebruikt.

Rollen die eruit kwamen waren 14 gram, redelijk wat vlakke plekken en heb er 13 gram dr pulley in gestopt. Gek genoeg gaat hij nu eerder in de begrenser. Dat snap ik niet zo goed.

Als laatste ook een verse kaars, de km stand is 13200 ofzo en hij kwam er wit uit. Was een Denso. Zit een cr8e ngk in.
 
Laatst bewerkt:
Bij die uitlaat klep bedoel ik dus dat die 0.20 m/m ook midden in het tolerantieveld zit . Met de micrometer gemeten is mijn 0.20 m/m voelermaatje ook daadwerkelijk 0.20 .
 
Dat hij eerder naar de begrenzer ingaat kan door de lichtere gewichtjes komen , of door dat blikken dekseltje welk met 3 schroefjes m 4 vast zit ( begrenzer ) , waarvan de 3 lipjes per ongeluk iets naar binnen gebogen zijn . Let op dat ze niet te ver naar buiten gebogen worden , dan kan de binnenste poelie helft klem komen te zitten waardoor deze niet of moeilijk naar binnen komt met afremmen .
 
Terug
Bovenaan Onderaan