Suzuki Sixteen 125/150

Beste Sixteeners,

Ik ben al geruime tijd in het bezit van een Sixteen, en heb al regelmatig op dit forum gesnuffeld. Zodoende ben ik op de hoogte van de bekende problemen van de Sixteen.

Net als veel anderen heb ik problemen gehad met de koelvloeistof (roestbruine ‘meuk’). Dat is 2,5 jaar geleden opgelost door de dealer (aftappen, spoelen met reinigingsmiddel, vullen). Hierbij zijn ook radiateurdop en thermostaat vervangen.
Nu zie ik dat de koelvloeistof in het reservoir weer lichtjes begint te verkleuren, en de temperatuurmeter beweegt soms wild omhoog en omlaag.

Daarom zou ik de koelvloeistof (preventief) willen vervangen. Ik heb dit topic bestudeerd, maar kom er niet uit hoe ik de koelvloeistof moet aftappen.

Hieronder een tekening van het koelsysteem van de Sixteen.

full


1. Kan iemand mij aan de hand van de tekening uitleggen welke slangen ik moet loshalen om de koelvloeistof af te tappen?
2. Hoe krijg ik de koelvloeistof uit de radiateur? Deze heeft nl. geen koelslangaansluiting of aftapplug aan de onderzijde.


Alvast bedankt.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een koelslang los gehaald, zal 14 of 16 zijn geweest, dat is het laagste punt, en je kan er gemakkelijk bij
 
Laatst bewerkt:
Beste Sixteeners,

Ik ben al geruime tijd in het bezit van een Sixteen, en heb al regelmatig op dit forum gesnuffeld. Zodoende ben ik op de hoogte van de bekende problemen van de Sixteen.

Net als veel anderen heb ik problemen gehad met de koelvloeistof (roestbruine ‘meuk’). Dat is 2,5 jaar geleden opgelost door de dealer (aftappen, spoelen met reinigingsmiddel, vullen). Hierbij zijn ook radiateurdop en thermostaat vervangen.
Nu zie ik dat de koelvloeistof in het reservoir weer lichtjes begint te verkleuren, en de temperatuurmeter beweegt soms wild omhoog en omlaag.

Daarom zou ik de koelvloeistof (preventief) willen vervangen. Ik heb dit topic bestudeerd, maar kom er niet uit hoe ik de koelvloeistof moet aftappen.

Hieronder een tekening van het koelsysteem van de Sixteen.

[afbeelding]

1. Kan iemand mij aan de hand van de tekening uitleggen welke slangen ik moet loshalen om de koelvloeistof af te tappen?
2. Hoe krijg ik de koelvloeistof uit de radiateur? Deze heeft nl. geen koelslangaansluiting of aftapplug aan de onderzijde.


Alvast bedankt.

Na het bekijken van deze video heb ik de koelvloeistof als volgt afgetapt:

1. Radiateurdop verwijderen.
2. Aan de rechterzijde van de scooter, de onderste slang van de waterpomp losmaken (slang #8 op de tekening).
3. Onder de helmbak, de ontluchtingsbout op de thermostaat los draaien (bout #4 op de tekening).
4. Aan de linkerzijde van de scooter, op het laagste punt de slang die van de thermostaat komt los maken (slang #10 op de tekening).

Zoals verwacht loopt de radiateur op deze manier niet helemaal leeg. Het restant zul je op een of andere manier moeten afzuigen (ikzelf heb dat niet gedaan, maar in plaats daarvan de radiateur gespoeld met schone koelvloeistof).

Ook het expansievat moet je nog leegmaken, bijvoorbeeld door het overloopslangetje (slang # 20 op de tekening) bij de radiateurvulopening los te maken, en naar beneden te frutselen (tot onder de bodem van het expansievat).

De koelvloeistof in het systeem bleek, 2,5 jaar na de grote schoonmaak, nog redelijk schoon: helder, maar wel lichtbruin gekleurd (i.p.v. blauw).
 
Beste mensen,

Ik ben sinds een week in bezit van een Suzuki sixteen 150 uit 2009 met 4k op de teller.
Ik wil echter de orginele uitlaat vervangen.
Wat is de beste keuze zonder prestatie verlies?

Groet,

Chris
 
Beste mensen,

Ik ben sinds een week in bezit van een Suzuki sixteen 150 uit 2009 met 4k op de teller.
Ik wil echter de orginele uitlaat vervangen.
Wat is de beste keuze zonder prestatie verlies?

Groet,

Chris
Heb een 10.000 k.m. met een giannelli iperscooter uitlaat ( compleet met bocht en van r v s ) rondgereden en de prestaties waren minder dan met origineel . Het pijpje maakte meer kabaal , en dat werd steeds erger . Heb de pijp meerdere keren moeten lassen omdat hij overal begon te scheuren . (spanningsvrij gemonteerd ) Na verloop van tijd begon het ding helemaal uit elkaar te vallen , bij demontage viel alles uit elkaar . Flinterdun materiaal , iets om scheermessen van te maken . Heb het ding ( restanten ) de kliko ingegooid :r . Rij nu met originele uitllaat , daar loopt hij in mijn geval het beste op . Gr. JOWIE .
 
Ik had een Leovince Scoot 4Road er onder zitten. Liep 120km/u ipv 115km/u, klonk mooi.
Als de normale uitlaat wel een keer 120km/u aantikte, voelde het aan alsof ie ademnood had, met de Leo niet. Was overigens alleen een demper.
Ik heb nog ergens een filmpje op mijn YouTube kanaal, dat filmpje zal ook een jaar of 9 oud zijn.

@jowie57 had je het de boel wel laten afstellen of gewoon erop geschroefd en gaan rijden?
 
Ik had een Leovince Scoot 4Road er onder zitten. Liep 120km/u ipv 115km/u, klonk mooi.
Als de normale uitlaat wel een keer 120km/u aantikte, voelde het aan alsof ie ademnood had, met de Leo niet. Was overigens alleen een demper.
Ik heb nog ergens een filmpje op mijn YouTube kanaal, dat filmpje zal ook een jaar of 9 oud zijn.

@jowie57 had je het de boel wel laten afstellen of gewoon erop geschroefd en gaan rijden . De pasvorm was perfect , lamdasonde erin en een nieuwe dichtring tussen uitlaatbocht en cilinderkop. Er hoefde (kon) verder niets afgesteld te worden , dit stond ook in het attest van EU goedkeuring wat er bij zat . Uitlaat lekte nergens tussen de verbindingen . Het motortje was over het hele toerenbereik iets zwakker . De top lag bij 110 , met de originele uitlaat die er heden met 63.000 k.m. nog op zit 115 -117 k.m. per uur op de teller .
 
Ik had 'm dan denk ik nog op een bank gegooid om te zien of het te rijk of te arm staat, zeker als de topsnelheid lager ligt. Ondanks dat de lambdasonde info doorgeeft aan de ECU en daar inspuiting op aanpast. Anyway, met de Leovince 4Road uitlaat liep die van mij beter, 5km/u sneller en had geen ademnood meer.

Hier het filmpje.. nu mis ik meteen mijn Sixteen 150. Moet het nu doen met zijn kleine 113cc broertje. :)
Geluidje uit de 4Road was prima. Zonder dB-killer echter veel te luid, kreeg na 1 rit al hoofdpijn, dus dat ging er snel weer in.

(met killer)
 
Beste mensen,

Bedankt voor jullie reacties.

Groet,

Chris
Monomuis , De sixteen is ooit voor nieuwsgierigheid op de testbank geweest . Dit was toen hij ongeveer 12.000 k.m. gelopen had , met toen nog de originele uitlaat . Dit heb ik gedaan om eens te kijken wat het vermogen is , en vooral bij welk toerental hij naar die overijverige toerental begrenzer ingaat :r . SUZUKI geeft 8500 omw. op , en op de bank ging hij bij 3 metingen bij 7600 en een beetje omw. naar de begrenzer in . Vermogen bleek iets meer als opgeven . Heb ook met een memjet blokje i.p.v. lamda sonde aansluiting (om de ecu te misleiden) geprobeerd , maar dan geeft hij voortdurend een foutmelding . Contact gehad met CARMO electronics of het mogelijk was het toerental te verleggen in de ecu , maar die hadden helaas geen gegevens (schema) van deze ECU . Suzuki zelf nog gevraagd via mail , maar deze gaven aan dat dit niet mogelijk was !? Van iemand anders hoorde ik dat er in nederland een paar SUZUKI dealers zijn die wel de mogelijk hebben om iets te verleggen in de ECU . Maar wie dat zijn , en of dat zo is ? Wie zal het zeggen .
 
Ik had 'm dan denk ik nog op een bank gegooid om te zien of het te rijk of te arm staat, zeker als de topsnelheid lager ligt. Ondanks dat de lambdasonde info doorgeeft aan de ECU en daar inspuiting op aanpast. Anyway, met de Leovince 4Road uitlaat liep die van mij beter, 5km/u sneller en had geen ademnood meer.

Hier het filmpje.. nu mis ik meteen mijn Sixteen 150. Moet het nu doen met zijn kleine 113cc broertje. :)
Geluidje uit de 4Road was prima. Zonder dB-killer echter veel te luid, kreeg na 1 rit al hoofdpijn, dus dat ging er snel weer in.

(met killer)
Monomuis , het geluid valt mee bij deze uitlaat met db killer . Wel wat minder als giannelli uitlaat , die overigens zonder mogelijkheid van db. killer geleverd wordt . Die LEOVINCI uitlaat bestaat die alleen uit een losse demper die op de originele bocht gemonteerd wordt ? Mijn vorige post op reactie MONOMUIS niet onder de juiste naam gezet . (sorry)
 
Iets meer vermogen is in elk geval beter dan eerder de begrenzer in en minder vermogen. ;)
Suzuki zal nooit aangeven dat het mogelijk is. Net zoals Yamaha de MT-03 660 veel te zuinig had afgesteld en geen advies mocht geven over kastjes die de boel beter konden laten lopen.

Leovince is inderdaad alleen een slip-on demper op de originele bocht. Het geluid is denk ik toen opgenomen met een smartphone of een oudere camera, we praten over 9 jaar terug. Vandaag de dag zou ik het geluid opnemen met een aparte externe microfoon op een systeemcamera van me.
 
Iets meer vermogen is in elk geval beter dan eerder de begrenzer in en minder vermogen. ;)
Suzuki zal nooit aangeven dat het mogelijk is. Net zoals Yamaha de MT-03 660 veel te zuinig had afgesteld en geen advies mocht geven over kastjes die de boel beter konden laten lopen.

Leovince is inderdaad alleen een slip-on demper op de originele bocht. Het geluid is denk ik toen opgenomen met een smartphone of een oudere camera, we praten over 9 jaar terug. Vandaag de dag zou ik het geluid opnemen met een aparte externe microfoon op een systeemcamera van me.
Monomuis , die complete giannelli uitlaat heb ik destijds besteld bij easy parts . Was een aanbieding toen van ik meen 202 ,75 euro . Zag perfect uit , maar naar verloop van tijd kwamen overal haarscheuren in het materiaal , vooral in de buurt van de lassen .
 
Dat is ook een lage prijs voor een full system uitlaat. Mijn Leovince kostte 335 euro en dan had je alleen de demper. Was overigens wel in 2009, toen de Sixteen nog niet zo lang uit was.
 
Misschien zit ik wat off-topic, maar wilde het toch even delen met jullie.
Mijn 2e hands aangekochte Yoshimura uitlaat voor de Honda Grom was ook 300 euro en de verkoper had de uitlaat over laten komen vanuit Amerika voor 620 euro.
Ze benne dus prijzig die originele potjes.
Vr Gr
 
Die zijn best prijzig. Ik zie 'm voor de MSX125SF staan voor 549 dollar. Dat is dan ex sales tax (tenzij je naar een staat gaat waar ze geen sales tax hebben). Omgerekend nog 500+ euro. Wel leuk als excuustripje naar Amerika. Duur spul. Mijn Mivv dempers waren ook iets van 550 eur, maar dan kreeg je er 2.

'Grom' heet ie alleen in Amerika trouwens. :) Hier gewoon MSX. Daar heb je echt stickers met 'Grom' er op staan. Hier kennen we eigenlijk niet de betekenis van 'Grom' of wel 'grommet'. Een jonge surfer of skater. Geeft wel meer betekenis aan het kleine grappige motortje dan 'MSX'. Mini Street Xtreme... :+
 
Die zijn best prijzig. Ik zie 'm voor de MSX125SF staan voor 549 dollar. Dat is dan ex sales tax (tenzij je naar een staat gaat waar ze geen sales tax hebben). Omgerekend nog 500+ euro. Wel leuk als excuustripje naar Amerika. Duur spul. Mijn Mivv dempers waren ook iets van 550 eur, maar dan kreeg je er 2.

'Grom' heet ie alleen in Amerika trouwens. :) Hier gewoon MSX. Daar heb je echt stickers met 'Grom' er op staan. Hier kennen we eigenlijk niet de betekenis van 'Grom' of wel 'grommet'. Een jonge surfer of skater. Geeft wel meer betekenis aan het kleine grappige motortje dan 'MSX'. Mini Street Xtreme... :+
Monomuis , ik houd mijn originele uitlaat erop zolang het kan . Smeer de uitlaat regelmatig in met motorolie poets het uit , en laat dat lekker inbakken ( rookt wel even O-) ) maar is als nieuw , en dus absoluut roestvrij .
 
Dat is wel het goedkoopste, tot je 'm moet vervangen. dan mag je 800 euro aftikken voor een uitlaat van pisbakkenstaal. :)
Ben ik even blij dat de Address 110 uitlaat maar 175 eur kost.
 
De Leovince Scoot 4Road wordt niet meer gemaakt ...dat is heel jammer
Zo lang als het kan houd ik de originele demper erop , en is er niets meer te krijgen voor een schappelijke prijs dan pas ik zelf wel een of andere demper aan . Zo als het nu uit ziet wil ik hem oprijden , uit nieuwsgierigheid de 100.000 k.m. proberen te halen met zo'n 150 cc blokje ! ? De scoot is van maart 2010 , gekocht juli 2010 met 455 k.m. op de teller . Heeft nu 63.000 k.m. gedraaid , wordt goed verzorgt en olie verbruik is nog niet meetbaar . Onderhoud van meet af aan volledig zelf . Originele onderdelen zijn vaak behoorlijk aan de prijs , maar gelukkig zijn er voor veel delen goede alternatieven .
 
Terug
Bovenaan Onderaan