Suzuki Sixteen 125/150

Kon het niet laten ben alvast begonnen
 

Bijlagen

  • A2EC7ACD-862C-4B34-9A2D-6EB4C1EF01BB.jpeg
    A2EC7ACD-862C-4B34-9A2D-6EB4C1EF01BB.jpeg
    1,6 MB · Weergaven: 28
Wissel de benzinepomp maar ff , dan is de storing er wel uit, die kans is ontzettend groot, de pomp is zo goed als de enigste die voor problemen zorgt, wel even kijken hoeveel benzine in je sixteen zit hij moet niet helemaal vol zitten dan kun je de pomp er zo uithalen
 
Zo alle spullen zijn binnen.

Alles gemonteerd met de 13.5 gram sliders.

Net stukje wezen rijden hij schiet nog wel bij optrekken hoog in toeren maar rijd verder goed, had het idee dat die met de 13gram minder had.
Trekt lekker op, top kon ik niet testen dat zullen we morgen zien.
 
komt ook door de iets zwaarde veer dat hij een beetje meer toeren maakt met optrekken, en het ligt ook aan de rechterhand 😅
met de 13 gram zal hij steeds tegen de begrenzer aan lopen, dat.doet bij met de 13,5 gram niet.
als de drukveer langer zit word hij vanzelf iets zwakker 😉bij mij is deze setting wel de best bevallende 👌
 
komende dagen maar eens de poetsman uithangen 😜
 

Bijlagen

  • DD16C078-3F27-4BF6-AFA4-3DA3829CC28C.jpeg
    DD16C078-3F27-4BF6-AFA4-3DA3829CC28C.jpeg
    1,6 MB · Weergaven: 12
  • FE7ACDFC-EA97-4273-9828-F81D558AECAA.jpeg
    FE7ACDFC-EA97-4273-9828-F81D558AECAA.jpeg
    1,7 MB · Weergaven: 12
komt ook door de iets zwaarde veer dat hij een beetje meer toeren maakt met optrekken, en het ligt ook aan de rechterhand 😅
met de 13 gram zal hij steeds tegen de begrenzer aan lopen, dat.doet bij met de 13,5 gram niet.
als de drukveer langer zit word hij vanzelf iets zwakker 😉bij mij is deze setting wel de best bevallende 👌

Ja hij schiet echt even vol in de toeren met klappen uit de uitlaat en dan gaat die weer verder, met 13gram deed die dat minder.
Ben nog nooit in de top toerenbegrenzer gereden, kwam vandaag maar weer aan de 115km niet heel veel veranderd dus, misschien moet het nog even inlopen zit ook een nieuwe koppeling in.
 
Wat vreemd, je hebt eigenlijk alles vervangen wat met de aandrijving te maken heeft, die van mij loopt op top met de 13 gram tegen de begrenzer aan, dat voelt als hij steeds een beetje inhoud, 115 is wel normaal. als je heel lang voluit rijd loopt de snelheid wel wat op, soms wel, soms niet.
Met de 13,5 gram heb ik geen last van die begrenzer, zet anders voor de aardigheid de originele rollen er eens in, kijken wat hij dan doet
 
13gram gemonteerd en hij rijd al een stuk beter, gaat niet zo hoog in toeren met optrekken alleen top lijkt erg laag maar goed eens een goed stukje rijden.

Ook een tweede 150 sixteen vandaag aangeschaft :).
Zit wel wat werk aan, komt ergens olie vandaan, blok is vanonder vochtig en ook op het blok.
Zit een fi melding in en denk het gevonden te hebben, motor loopt slecht stationeer en zingt erg. Blijken er een paar kabels van de stekker van het gashuis kapot te zijn.

Rest ziet die er goed uit, sport uitlaat gehele vario is pas vervangen, leuk om op te knappen en weer in de verkoop te doen.
 
De olie lekkage kan het kleppendeksel wel eens zijn, toen ik hem kocht lekte hij daar, en met de pakking vervangen gaat die bij het terug monteren van de kleppendeksel graag iets verdraaien, resultaat lekkage en 30 euro voor een nieuwe pakking kwijt.
 
De olie lekkage kan het kleppendeksel wel eens zijn, toen ik hem kocht lekte hij daar, en met de pakking vervangen gaat die bij het terug monteren van de kleppendeksel graag iets verdraaien, resultaat lekkage en 30 euro voor een nieuwe pakking kwijt.
-------hobby sixteen-------
Nee kleppendeksel is droog, het is waarschijnlijk de o-ring van de start motor.
O-ring vervangen, oude was plat en nat van olie.
Gehele achterkant van blok was nat, gelijk goed schoon gemaakt ziet er weer super uit nu.

Nieuwe kabelboom is ook besteld, hopelijk van het weekend binnen.

Vario is inderdaad vernieuwd zitten ook sliders in, eigenaar had gelijk
Alles is alleen wat vet daar bij de overbrening dus goed poetsen.
Brandstofpomp is ook de vernieuwde, koelwatersysteem is meerdere keren door gespoeld.

Vloeistoffen vervangen, nieuwe bougie en kleppen controleren en gaan met die soes :).

------huidige eigen sixtee------
Mijn eigen sixteen rijd ook vele malen beter met de 13gram sliders.
Trekt echt vlot op en loopt veel beter, gaat ook niet zo meer in zijn toeren schieten.

Daarvan moeten ook de kleppen worden gecontroleerd, olie / filter en denk nieuwe bougie.
Dan zal die ook wel weer beter lopen.

Fan is ook al aangeslagen en hij koelt dan mooi terug.

De sixteen maakt deze week veel km's :) vrouw moet veel naar r'dam stad dus pakt de six en ik daarna naar me werk dus ook weer met de six hij heeft geen tijd om koud te worden :)
 
De nieuwe aankoop lijkt goed, ben ook benieuwd als er verschillen zijn tussen die twee.
Je kan straks wel mooi wedstrijdjes houden met je vrouw 😋
 
Kabelboom is binnen en stekker vervangen.

FI fout is weg :) tikken en lopen, hij klinkt leuk met sport demper (db killer gemonteerd)

Gelijk kleppen gesteld (was nodig te ruim), olie en filter vervangen, olie in overbrenging vervangen, 13.5 gram sliders gemonteerd.

Teller verlichting nog maken en goed proefrijden, weekje werk ofzo en met ze tweeën rijden natuurlijk.
 
De ux druppeld wat olie uit dat gaatje onder de waterpomp, iemand dit eerder mee gemaakt?

Edit:
Is dus vaker voor gekomen


Zag later dat het idd het waterpomp lek gaatje is, waarschijnlijk de seal er achter wat lek.
 
Laatst bewerkt:
De ux druppeld wat olie uit dat gaatje onder de waterpomp, iemand dit eerder mee gemaakt?

Edit:
Is dus vaker voor gekomen


Zag later dat het idd het waterpomp lek gaatje is, waarschijnlijk de seal er achter wat lek.
Voor dat je aan de mechanical seal begint zou ik eerst eens controleren of het onderste deel van de slang naar het expansie tankje niet verstopt zit in de onderste bijna 180 graden bocht plus de doorlaat van het tankje :Y ! Daardoor kan de druk niet weg en zoekt de weg van de minste weerstand . Kan niets meer ferug in het tankje douwen en terug halen bij afkoelen . Fabrieksmatig zijn de scoots (Spanje destijds) afgevuld met MEUK :r antivries/water , en zal tussentijds wel vervangen en gespoeld zijn met gewone koelvloeistof . In de mijne zit G12+ longlife . Des lang onderaan het tankje kom je slecht bij als hij verstopt zit . Voorste deksel moet eraf en de onderste kap moet zakken (waar dat slangetje onder de scooter uitkomt) Let bij loshalen slang van expansietankje op dat de teutel niet afbreekt van het tankje , en als je de slang boven van de radiateur afhaalt achter de vuldop dat het pijpje niet afbreek van de radiateur (kan absoluut niets hebben ligt er zo naast) KIJK UIT hiermee . Eerst even voorzichtig het dunne slangetje van de radiateur af , dopje van expansietankje af en boven in de slang blazen met kracht voor de controleren of het borrelt in de tank . Als je gemakkelijk kunt doorblazen is het de seal die lekt . Meestal is de veer die gelijmd zit in de huls los . Als je de mechanical seal moet vervangen dan heb je eer uurtje of 4a5 werk . Dat is een fikse klus , Olie eruit koelvloeistof aftappen - complete uitlaat eraf - Subframe waar uitlaat demper op gemonteerd zit eraf - veer van middenbok los van carterdeksel - Dynamo kabels afkoppelen enz . Koelvloeistof pomp wordt aangedreven door de oliepomp . Je hebt dan de mechanical seal - oliekeerring - carterdeksel pakking - pomphuis O ring - uitlaatbocht pakking nodig . Eerst maar eens controleren of er geen verstopping zit als eerder beschreven .
 
Hij lekt geen koelwater, hij lekt olie uit dat gaatje, was er al een beetje bang voor dat het best werk was, olie seal zit niet als de uh 200 in het zelfde huis als je koelwaterpomp.
Hebben ze bij de uh 200 wel beter over na gedacht.

Koelwater is div keren gespoeld al bij motoport jaren geleden.
Hebben ze toen ook de gemodificeerde brandstofpomp op gezet.

Km teller werkte ook niet super, blijkt het kunstof wormwiel niet zo mooi meer te zijn van de aandrijver.

Dus maar de gemodificeerde km aandrijving besteld.
 
Hij lekt geen koelwater, hij lekt olie uit dat gaatje, was er al een beetje bang voor dat het best werk was, olie seal zit niet als de uh 200 in het zelfde huis als je koelwaterpomp.
Hebben ze bij de uh 200 wel beter over na gedacht.

Koelwater is div keren gespoeld al bij motoport jaren geleden.
Hebben ze toen ook de gemodificeerde brandstofpomp op gezet.

Km teller werkte ook niet super, blijkt het kunstof wormwiel niet zo mooi meer te zijn van de aandrijver.

Dus maar de gemodificeerde km aandrijving besteld.
Als je de carterdeksel eraf hebt blijft het aandrijfasje in het deksel zitten deze wordt aangedreven door de oliepomp , daar zit een uitsparing in , en moet met monteren in de goede positie gezet worden . Voor de zaak te demonteren uit het carterdeksel moet je een C clip lossen deze staat onder veer druk van de mechanical seal . Dan kun je het lange asje met de impellor eruit trekken . Achter de mechanical seal zit de oliekeerring . Heb je geen koelvloeistof in de motorolie zitten of omgekeerd . Heb je niet met teveel motorolie gereden (carterdruk te hoog) Zit de carterontluchting slang op kleppendeksel niet geknikt ? In het carterdeksel zit ook een klein kogellagertje betref. impellerasje lagering .
 
Als je de carterdeksel eraf hebt blijft het aandrijfasje in het deksel zitten deze wordt aangedreven door de oliepomp , daar zit een uitsparing in , en moet met monteren in de goede positie gezet worden . Voor de zaak te demonteren uit het carterdeksel moet je een C clip lossen deze staat onder veer druk van de mechanical seal . Dan kun je het lange asje met de impellor eruit trekken . Achter de mechanical seal zit de oliekeerring . Heb je geen koelvloeistof in de motorolie zitten of omgekeerd . Heb je niet met teveel motorolie gereden (carterdruk te hoog) Zit de carterontluchting slang op kleppendeksel niet geknikt ? In het carterdeksel zit ook een klein kogellagertje betref. impellerasje lagering .
Ik heb de sixteen zo gekocht met lekkage.
Carter onluchting is prima, olie niveau nu ook, was laag door olie lek wel alleen olie geen water, komt nu ook schone olie uit het gaatje (olie is net ververst incl filter).
Vorige eigenaar liet zijn onderhoud zwart doen bij een motorzaak, dat kon je ook wel merken.

Bedank voor de uitleg van opbouw carter met pomp, maakt het wel wat duidelijker.
 
Ik heb de sixteen zo gekocht met lekkage.
Carter onluchting is prima, olie niveau nu ook, was laag door olie lek wel alleen olie geen water, komt nu ook schone olie uit het gaatje (olie is net ververst incl filter).
Vorige eigenaar liet zijn onderhoud zwart doen bij een motorzaak, dat kon je ook wel merken.

Bedank voor de uitleg van opbouw carter met pomp, maakt het wel wat duidelijker.
Succes met de reparatie , en verders veel plezier van de SIXTEEN .
 
Daar staan ze hoor :) twee perfecte sixteens.
Deze week eens een weekje met de nieuwe, eens kijken hoe die rijd.
De motor scoot heeft lang stil gestaan en korte stukjes dat merk je wel maar gaat steeds beter lopen, vandaag moest ik bij 125km het gas los laten vanwege een auto en hij trekt super op zonder enige sputter of tegenslag.

Oww en bijde displays doen het 100%, alle meters werken en klokje, dagteller en terugloop teller werken super.
Nieuw model km opnemer gemonteerd veel beter dan het oude type.

En hij is verkocht.
 
Laatst bewerkt:
Sinds een weekje of 5 ook in het bezit van een Sixteen. BWJ 2012 met net 3000km op de teller. Gekocht online bij een garage bedrijf zonder in het echt te zien, woon namelijk op Bonaire. Bij aankomst wel een nieuwe benzinepomp moeten plaatsen, die was helaas overleden en hij valt af en toe uit wanneer ik rem en weer moet optrekken. Heb nu een flesje reiniginsmiddel gekocht om aan de benzine toe te voegen, maar ben nog niet helemaal tevreden met het resultaat. Bij lage toerentallen loopt ie niet echt vloeiend. voor de rest trekt hij lekker op en top 110-115 op de teller is hard zat voor mij. Na de eerste keer tanken werkt de benzinemeter niet meer, maar heb al gelezen dat het een bekend euvel is. Gelukkig zit er een dagteller op.
Hier nog een fotootje van mijn Sixteen.
 

Bijlagen

  • IMG_3072.jpeg
    IMG_3072.jpeg
    1,8 MB · Weergaven: 12
Sinds een weekje of 5 ook in het bezit van een Sixteen. BWJ 2012 met net 3000km op de teller. Gekocht online bij een garage bedrijf zonder in het echt te zien, woon namelijk op Bonaire. Bij aankomst wel een nieuwe benzinepomp moeten plaatsen, die was helaas overleden en hij valt af en toe uit wanneer ik rem en weer moet optrekken. Heb nu een flesje reiniginsmiddel gekocht om aan de benzine toe te voegen, maar ben nog niet helemaal tevreden met het resultaat. Bij lage toerentallen loopt ie niet echt vloeiend. voor de rest trekt hij lekker op en top 110-115 op de teller is hard zat voor mij. Na de eerste keer tanken werkt de benzinemeter niet meer, maar heb al gelezen dat het een bekend euvel is. Gelukkig zit er een dagteller op.
Hier nog een fotootje van mijn Sixteen.

Nice leuk ding.

Uitvallen bij remmen hoort idd niet,hopelijk snel te verhelpen.

Benzine meter is waarschijnlijk de weerstand die kapot is voor 30cent te repareren en makkelijk zelf te doen met een soldeer apparaat en wat hand gereedschap.

Veel plezier met de sixteen.
 
Iemand intresse in 13.5 gram sliders.
20200801_220114.jpg20200801_220056.jpg
Ik ga ze niet meer gebruiken zijn enkele 100e km gebruikt ondanks dat ze vuil zijn nog gewoon goed.

10tje ex verzenden ofzo.
 
Terug
Bovenaan Onderaan