Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Mooi spul zo’n sixteen ook weer heel wat anders
Je koopt er 1 bij of voor onderdelen
komt ook door de iets zwaarde veer dat hij een beetje meer toeren maakt met optrekken, en het ligt ook aan de rechterhand
met de 13 gram zal hij steeds tegen de begrenzer aan lopen, dat.doet bij met de 13,5 gram niet.
als de drukveer langer zit word hij vanzelf iets zwakker bij mij is deze setting wel de best bevallende
-------hobby sixteen-------De olie lekkage kan het kleppendeksel wel eens zijn, toen ik hem kocht lekte hij daar, en met de pakking vervangen gaat die bij het terug monteren van de kleppendeksel graag iets verdraaien, resultaat lekkage en 30 euro voor een nieuwe pakking kwijt.
Voor dat je aan de mechanical seal begint zou ik eerst eens controleren of het onderste deel van de slang naar het expansie tankje niet verstopt zit in de onderste bijna 180 graden bocht plus de doorlaat van het tankje ! Daardoor kan de druk niet weg en zoekt de weg van de minste weerstand . Kan niets meer ferug in het tankje douwen en terug halen bij afkoelen . Fabrieksmatig zijn de scoots (Spanje destijds) afgevuld met MEUK antivries/water , en zal tussentijds wel vervangen en gespoeld zijn met gewone koelvloeistof . In de mijne zit G12+ longlife . Des lang onderaan het tankje kom je slecht bij als hij verstopt zit . Voorste deksel moet eraf en de onderste kap moet zakken (waar dat slangetje onder de scooter uitkomt) Let bij loshalen slang van expansietankje op dat de teutel niet afbreekt van het tankje , en als je de slang boven van de radiateur afhaalt achter de vuldop dat het pijpje niet afbreek van de radiateur (kan absoluut niets hebben ligt er zo naast) KIJK UIT hiermee . Eerst even voorzichtig het dunne slangetje van de radiateur af , dopje van expansietankje af en boven in de slang blazen met kracht voor de controleren of het borrelt in de tank . Als je gemakkelijk kunt doorblazen is het de seal die lekt . Meestal is de veer die gelijmd zit in de huls los . Als je de mechanical seal moet vervangen dan heb je eer uurtje of 4a5 werk . Dat is een fikse klus , Olie eruit koelvloeistof aftappen - complete uitlaat eraf - Subframe waar uitlaat demper op gemonteerd zit eraf - veer van middenbok los van carterdeksel - Dynamo kabels afkoppelen enz . Koelvloeistof pomp wordt aangedreven door de oliepomp . Je hebt dan de mechanical seal - oliekeerring - carterdeksel pakking - pomphuis O ring - uitlaatbocht pakking nodig . Eerst maar eens controleren of er geen verstopping zit als eerder beschreven .De ux druppeld wat olie uit dat gaatje onder de waterpomp, iemand dit eerder mee gemaakt?
Edit:
Is dus vaker voor gekomen
Suzuki Sixteen 125/150
Goedendag allemaal, Hierbij wil ik me graag aanmelden als lid van de Sixteen-club. Sinds vandaag ben ik de gelukkige eigenaar van dit scootertje. Ook weer een erg leuk ding. Liep vandaag meteen al tegen het eerste probleem aan: hoe krijg je je die buddyseat open. Sleuteltje naar links...www.motor-forum.nl
Zag later dat het idd het waterpomp lek gaatje is, waarschijnlijk de seal er achter wat lek.
Als je de carterdeksel eraf hebt blijft het aandrijfasje in het deksel zitten deze wordt aangedreven door de oliepomp , daar zit een uitsparing in , en moet met monteren in de goede positie gezet worden . Voor de zaak te demonteren uit het carterdeksel moet je een C clip lossen deze staat onder veer druk van de mechanical seal . Dan kun je het lange asje met de impellor eruit trekken . Achter de mechanical seal zit de oliekeerring . Heb je geen koelvloeistof in de motorolie zitten of omgekeerd . Heb je niet met teveel motorolie gereden (carterdruk te hoog) Zit de carterontluchting slang op kleppendeksel niet geknikt ? In het carterdeksel zit ook een klein kogellagertje betref. impellerasje lagering .Hij lekt geen koelwater, hij lekt olie uit dat gaatje, was er al een beetje bang voor dat het best werk was, olie seal zit niet als de uh 200 in het zelfde huis als je koelwaterpomp.
Hebben ze bij de uh 200 wel beter over na gedacht.
Koelwater is div keren gespoeld al bij motoport jaren geleden.
Hebben ze toen ook de gemodificeerde brandstofpomp op gezet.
Km teller werkte ook niet super, blijkt het kunstof wormwiel niet zo mooi meer te zijn van de aandrijver.
Dus maar de gemodificeerde km aandrijving besteld.
Ik heb de sixteen zo gekocht met lekkage.Als je de carterdeksel eraf hebt blijft het aandrijfasje in het deksel zitten deze wordt aangedreven door de oliepomp , daar zit een uitsparing in , en moet met monteren in de goede positie gezet worden . Voor de zaak te demonteren uit het carterdeksel moet je een C clip lossen deze staat onder veer druk van de mechanical seal . Dan kun je het lange asje met de impellor eruit trekken . Achter de mechanical seal zit de oliekeerring . Heb je geen koelvloeistof in de motorolie zitten of omgekeerd . Heb je niet met teveel motorolie gereden (carterdruk te hoog) Zit de carterontluchting slang op kleppendeksel niet geknikt ? In het carterdeksel zit ook een klein kogellagertje betref. impellerasje lagering .
Succes met de reparatie , en verders veel plezier van de SIXTEEN .Ik heb de sixteen zo gekocht met lekkage.
Carter onluchting is prima, olie niveau nu ook, was laag door olie lek wel alleen olie geen water, komt nu ook schone olie uit het gaatje (olie is net ververst incl filter).
Vorige eigenaar liet zijn onderhoud zwart doen bij een motorzaak, dat kon je ook wel merken.
Bedank voor de uitleg van opbouw carter met pomp, maakt het wel wat duidelijker.
Sinds een weekje of 5 ook in het bezit van een Sixteen. BWJ 2012 met net 3000km op de teller. Gekocht online bij een garage bedrijf zonder in het echt te zien, woon namelijk op Bonaire. Bij aankomst wel een nieuwe benzinepomp moeten plaatsen, die was helaas overleden en hij valt af en toe uit wanneer ik rem en weer moet optrekken. Heb nu een flesje reiniginsmiddel gekocht om aan de benzine toe te voegen, maar ben nog niet helemaal tevreden met het resultaat. Bij lage toerentallen loopt ie niet echt vloeiend. voor de rest trekt hij lekker op en top 110-115 op de teller is hard zat voor mij. Na de eerste keer tanken werkt de benzinemeter niet meer, maar heb al gelezen dat het een bekend euvel is. Gelukkig zit er een dagteller op.
Hier nog een fotootje van mijn Sixteen.