Suzuki Sixteen 125/150

Alle dank,
met de 81,5cm, kom ik met puntje van mijn grote teen (schoen/laars) bij de grond.
Dat had ik wel gemerkt tijdens de proefrit, maar nooit gedacht dat in de praktijk knap vermoeiend kan zijn bij een stoplicht... en het is gevaarlijk als je evenwicht maar even verliest... ;)
Het probleem is, niemand in mijn directe omgeving heeft een sixteen staan....

FRANK7:
Heb ik aan gedacht, scoot moet ook door de brandgang en mijn tuindeur / schuur passen en het totaal gewicht wat ik kan mannen.
Toen ik 20 jaar was, is dat allemaal niet zo probleem. Maar als je geen 20 meer ben, wordt je veel voorzichtig(er). _O-
 
Laatst bewerkt:
Hallo Opabert

Vanmorgen ook mijn Sixteen opgehaald.
Het is een witte geworden, van de dealer naar huis is een blokje om van 70 km geworden.
Tien jaar geleden door omstandigheden moeten stoppen met motor rijden, en dus nu weer opgestapt op een motorscooter.(laatste gereden motor CBR 1100)

Na lang zoeken, wikken en wegen tot de conclusie gekomen, dat de Sixteen voor mij het praktisch was.
Vooral de wat grotere wielmaat was net het laatste zetje wat ik nodig had, verder moest de Sixteen in het schuurtje passen, en elke morgen klooien met een wat te grote scooter, en dat te kleine steegje zag ik niet zitten.

De eerste 70km
Tot 90km per uur kom je goed mee in het verkeer, en is het vooraan gaan staan bij brug, stoplichten geen enkel probleem, wenbaarheid vond ik ook prima.
Scooter trek prettig op, licht goed op de weg, al denk ik nu er al over na om de achtervering een klikje stugger af te stelen.
Kon het niet laten om even het gas open te draaien,115km per uur, was geen probleem bij wind tegen.(het waaide behoorlijk.)
Beneden de 40 km per uur vond ik hem wat hoog in zijn toeren zitten, wat gas er bij en dan weer laat zakken lijkt een optie.
Verder een mooie scooter met voor deze prijs een goede afwerking.

Verder viel het weg zetten van de scooter me wat tegen, smal deurtje, hoog drempeltje.
Hoe zeggen ze dat, oefening baart kunst.
Wat de hoogte van de scooter betref,ben zelf 1,85 dus das geen probleem.
gr Schotc
 
Groot Givi scherm besteld.
Levertijd ongeveer 3 maanden.........
Hoop dat het tot die tijd een beetje mooi weer blijft!

@ Theunie: Ik heb ook lang op dat Givi scherm moeten wachten, helaas. Voor de SH 300.
 
Na tweede tankbuurt kom ik uit op 1op 27 km met de Sixteen.
Valt me niet tegen, met een wat rustiger rijstijl, lijkt me 1 op 30 wel haalbaar.

Voor mijn gevoel begint het blokje en aandrijving al iets los te komen, voelde in het begin bij een constante snelheid de aandrijfsnaar wat trillen(cadans) is nu behoorlijk minder.

In de vakantie wat langere ritten geplant, langste trip was 70km dus ben benieuwt hoe ik van de scooter stap na een rit van 200 km.
Auto staat er tegenwoordig wat onwennig bij, maar sta weer met een glimlach te tanken.
 
Ben net terug van een tripje van 166 km, en kon goed meekomen in het huidige verkeer.

Benzine verbruik viel me niet tegen 1 op 31 km.
Nog een weekje kan de Sixteen even terug naar de dealer voor zijn 1000 km buurt.
 
Als je echt wil is 1 op 35 ook wel haalbaar, denk ik.
Maar of je dan nog van een beetje vlot rijden kunt spreken betwijfel ik.
 
1 op 31 (3.3L/100km) Ik kan geloven dat jullie lachen aan de pomp.

Maar in de praktijk, hoe rijden jullie dan?
Komen jullie mee met het verkeer?

bij 1op 35 (2,85L/100km) zal er volgens mij wel niet veel plezier te beleven vallen (buiten aan de pomp).
 
Ik rij gewoon normaal soms trek ik plankgas op maar niet altijd doe het alleen als ik naast een auto sta als ik vooraan sta trek ik gewoon op , doe voor de rest niet echt mijn best om zo zuinig mogelijk te rijden. Denk als je je best doet dat 1 op 35 best haalbaar is , maar dan moet je er een sport van gaan maken en ik wil gewoon rijden en goed meekomen met de rest van het verkeer
 
Klasse, 1 op 35 zal misschien nog komen, zeker als de prijs naar de 2€/l gaat. ;(

Trouwens mooie scoot, Proficiat :Y
 
1 op 31 km zijn gereden op lange afstanden, voornamelijk 80 km wegen.
Gewoon met de stroom meerijden, en me aan de plaatselijke spelregels gehouden.

Kwam bij mijn eerdere tankbuurten uit op 1 op 27, dus was benieuwt of 1 op 30 of meer ook mogelijk was, ja dus.

Geef mij maar 1 op 27 net wat sneller optrekken, en een bochtje wat sneller nemen is toch net iets leuker om te doen.
Ben nog aan het inrijden, dus vermijd nog even vol gas.
Maar neem aan dat hoe sportiever je rijdt des te sneller de tank leeg zal zijn.

Dat sportief rijden moet ik nog even uitvogelen, 10 jaar geleden moeten stoppen met motor rijden, was een Honda CBR 1100.
Is toch net iets anders dan een scooter met 150 cc, en het vertrouwen dat ik toentertijd had is nog niet hellemaal terug.

Het gevoel van vrijheid wel, nooit geweten dat die dingen zo wendbaar zijn.
 
Dat sportief rijden moet ik nog even uitvogelen, 10 jaar geleden moeten stoppen met motor rijden, was een Honda CBR 1100.
Is toch net iets anders dan een scooter met 150 cc, en het vertrouwen dat ik toentertijd had is nog niet hellemaal terug.

Lijkt mij ook!!

Ik ben ook bezig om over te schakelen (markt oriëntatie) van motor op scooter.
Kan niet denken aan de kleinere scooter 125 tot 250cc daar ik dagelijks 180 km woon-werk verkeer doe waarvan 160 km snelweg.
Nu ben ik wel erg kritisch mijn rijstijl aan het evalueren, Wat Max snelheid betreft geen enkel probleem (wens mijn geld niet aan de belgische staat te spenderen) ik houd mij mooi aan de toegelaten snelheden met uitschieters van max +20km.
Nu zijn er wel veel klaverbladen (3) en een paar mooie afritten. Deze neem ik toch met een redelijke souplesse (gaat redelijk plat) waar ik vroeger niet bij nadacht.
Maar door hier veel te lezen, toch een beetje angst aan het krijgen.

Is dat met een scooter zo een groot verschil om bochten te nemen? :?

Wens de eerste bocht met de scooter te nemen en niet op mijn achterste.

Heb nog geen meter op een scoot gereden.
Zijn bij ons niet zo happig om te verkopen denk ik. Heb wel al 2 beloftes voor een testrit waar ik reeds twee weken zit op te wachten (gaan bellen) :(
 
Is dat met een scooter zo een groot verschil om bochten te nemen? :?

Wens de eerste bocht met de scooter te nemen en niet op mijn achterste.

Heb nog geen meter op een scoot gereden.
Zijn bij ons niet zo happig om te verkopen denk ik. Heb wel al 2 beloftes voor een testrit waar ik reeds twee weken zit op te wachten (gaan bellen) :(

Het is op een scooter wel "anders" dit heeft er veel mee te maken dat bij de meeste scooters de gewichtsvrdeling nogal scheef ligt. Veel gewicht achter en weinig voor(aan).
Het duurt een tijdje voordat je meer "durft" op een scooter wat dat betreft. Mijn vader vondt het ook heel vreemd rijden op mijn SH 300 tijdens een ritje maar de laatste tijd wordt ik steeds brutaler op dat ding in bochten(als de weg droog is).
Ik "stap" meer in een bocht. Maw bij een bocht ga ik een soort van stap maken links of rechts naar voren op het voetenbord. Gaat heel goed. Bij snelle bochten gaat het er erg om hoeveel gewicht je verzet of durft te verzetten. De stuuruitslag doet maar weinig hieraan. Ik begin het steeds leuker te vinden om snel door een bocht te gaan en langzaam wat grenzen te verleggen.
 
Frank7:
Doe voorzichtig, een stap te ver en je gaat op je bakkes. Met motor kan je nog wel eens spelen maar Je kan met scooters erg weinig corrigeren. m.a.w. Het gaat goed of het gaat Niet goed er is Geen tussen weg.
 
Frank7,

Duidelijke uitleg zal er zeker aan denken de eerste keer dat ik op een scooter rijd.
Heb het al getest op het droge (zoals droog zwemmen) lijkt echt wel een gouden tip. :)

Opabert,

Je bent wel erg zwart/wit, op 22 jaar motorrijden heb ik om eerlijk te zijn toch al enkele blunders begaan. Volgens uw uitleg zal dit nooit meer kunnen. Scooter zal dan echt voor de perfekte medemens gemaakt zijn? ;(
 
Je kan met scooters erg weinig corrigeren. m.a.w. Het gaat goed of het gaat Niet goed er is Geen tussen weg.

Toch ervaar ik dat op de X-max anders. Bij droog weer is het geschraap van de bok de limiet in een bocht bij een schone weg, maar bij vochtig weer voel ik in een bocht de achterkant zachtjes aan wegglijden. Een gemoedelijke waarschuwing zonder dat je direct een schuiver maakt. Het gaf mij een prettig veilig gevoel toen ik die 'natte' limiet eens probeerde.
 
Laatst bewerkt:
Wat bij mij het eerste op viel bij een scooter is dat je zwaartepunt heel anders licht dan bij een motor. dwingt je tot een andere manier van rijden.
Dat is nog maar 1 punt, denk aan versnellingen gewicht motor, aantal cc, etc. etc.
is geen probleem,als je maar de tijd neemt om hier even aan te wennen.

Is bij mij al 10 jaar geleden, maar had het gevoel dat je met een motor meer mens en machine bent, de signalen zijn veel directer.
Maar om nu te stellen dat je met een scooter niet kunt spelen, gaat me te ver.

Droomscooter
Gewoon een goede proefrit maken, niet alleen wat optrekken en remmen, want dat doen ze wel. Maar ook een paar goede bochtjes nemen, snelheid is niet belangrijk, komt van zelf wel.

Tot nu toe altijd goed mee kunnen komen in het huidige verkeer, zeg er wel bij dat ik de snelweg nog heb vermeden.
Niet uit angst, maar puur omdat ik nog niet op topsnelheid wil rijden, verwacht dat die met de Sixteen op 115 a 120 km per uur zal liggen.(heb je dus niet veel over)
 
Schotc,
Gewoon een goede proefrit maken, niet alleen wat optrekken en remmen, want dat doen ze wel. Maar ook een paar goede bochtjes nemen, snelheid is niet belangrijk, komt van zelf wel.

Ik beloof u dat ik dat zal doen, en wat het ook geworden is er zal hier een uitgebreid verslag van verschijnen. Ik wacht nu al te lang. :9~ :9~
 
Schotc,
Na 35 jaar motor rijden en nu 4 maanden scoot. Deel jouw ervaring Exact op dezelfde manier. Ik pak nog wel eens de motor en heb Toch Meer het gevoel dat ik dan de 'baas' ben of de regie heb, als het gaat om "tot waar ligt de grens".
Je kan Veel meer met je lijf sturen dan op de scoot en ik rij beslist niet kinderachtig. :]
 
Frank7:
Doe voorzichtig, een stap te ver en je gaat op je bakkes. Met motor kan je nog wel eens spelen maar Je kan met scooters erg weinig corrigeren. m.a.w. Het gaat goed of het gaat Niet goed er is Geen tussen weg.

Nu heeft mijn SH 300 wel de grotere 16 inch wielen en dat is toch wel goed merkbaar moet ik zeggen. Met kleinere wielen is het inderdaad wel meer oppassen in het snellere
bochtenwerk, dat klopt wel. Zeker met een nat wegdek is het met al dat spul toch meer oppassen(SH 300 incluus)
 
In Vianen, de overige dealers halen hem daar op voor een proefrit. Als je " zeker" bent van je zaak en je wilt er echt eentje willen ze hem ook nog wel eens voor je bestellen. Je zit er dan niet aan vast. Als je hem niet koop moeten ze er 300 euro afhalen voor een volgende koper als demo model. Maar naar Vianen rijden kost een dealer ook tijd en geld dus die gok nemen ze.
 
Terug
Bovenaan Onderaan