Suzuki Sixteen 125/150

Dat is bij mijn scoot ook ,dat bij verversing 4000-4500k.m. de olie er altijd bijna gitzwart uitkomt. Lijkt me normaal, omdat de opgegeven carterinhoud zo klein is zal de olie sneller vervuild zijn. Het luchtfilter gebruik ik altijd origineel, past het beste vind ik. De beide schuimfilters (luchtfilter en variokoeling)olie ik maar heel weinig in. Bij teveel kan het schoepenwiel voorste vario (op de krukas) een olienevel opzuigen waardoor deze neerslaat op de belt :N en dat is niet goed. Bij het schuim voor het luchtfilter zou iets teveel olie er voor kunnen zorgen dat het papier van het filter element zich volzuigt aan voorkant. Bij de achterste vario zit een zeer dunne stalen bus die de 3 stift-rollen borgt en het vet binnen houd (middels ook 2 dunne o-ringen). Deze stalen bus en de stiftrollen zijn enorm aan slijtage onderhevig ondanks het vet binnen in. Deze bus zal op 3 plaatsen doorslijten en waarschijnlijk barste vertonen. Al 2 keer meegemaakt en vernieuwd met goed veel vet binnen in (ook voor het naaldlager te smeren. Die dunne stalen bus en de 3 stiften met rollen gaan hooguit maar 15000 tot 20.000 k.m. mee is mijn ervaring. Bij het demonteren van de achter vario goed uitkijken met het losdraaien van de dunne grote moer 34 m/m en de veerdruk daarachter. Voorste poelie moer moet met 95 NM vast (schotelveer bolling buiten) Achterste met 75 NM vastzetten.
 
Dat is bij mijn scoot ook ,dat bij verversing 4000-4500k.m. de olie er altijd bijna gitzwart uitkomt. Lijkt me normaal, omdat de opgegeven carterinhoud zo klein is zal de olie sneller vervuild zijn. Het luchtfilter gebruik ik altijd origineel, past het beste vind ik. De beide schuimfilters (luchtfilter en variokoeling)olie ik maar heel weinig in. Bij teveel kan het schoepenwiel voorste vario (op de krukas) een olienevel opzuigen waardoor deze neerslaat op de belt :N en dat is niet goed. Bij het schuim voor het luchtfilter zou iets teveel olie er voor kunnen zorgen dat het papier van het filter element zich volzuigt aan voorkant. Bij de achterste vario zit een zeer dunne stalen bus die de 3 stift-rollen borgt en het vet binnen houd (middels ook 2 dunne o-ringen). Deze stalen bus en de stiftrollen zijn enorm aan slijtage onderhevig ondanks het vet binnen in. Deze bus zal op 3 plaatsen doorslijten en waarschijnlijk barste vertonen. Al 2 keer meegemaakt en vernieuwd met goed veel vet binnen in (ook voor het naaldlager te smeren. Die dunne stalen bus en de 3 stiften met rollen gaan hooguit maar 15000 tot 20.000 k.m. mee is mijn ervaring. Bij het demonteren van de achter vario goed uitkijken met het losdraaien van de dunne grote moer 34 m/m en de veerdruk daarachter. Voorste poelie moer moet met 95 NM vast (schotelveer bolling buiten) Achterste met 75 NM vastzetten.
Kan ik die achterste vario weer monteren zonder speciaal gereedschap want met 233xx op de klok moet ik dat waarschijnlijk even gaan controleren ;(
 
Laatst bewerkt:
Zonder blokkeer gereedschap (voor scooter poelies)zal het niet zo gemakkelijk gaan helaas, om zowel de voorste poelie, als de achterste poelies op de juiste manier te demonteren en weer te monteren .Bij het de(en)monteren van de gehele achterste vario moet je heel voorzichtig te werk gaan i.v.m.de veerdruk bij het lossen van de grote moer. Let heel goed op de volgorde van de samenstelling, en dat de poelievlakken absoluut vetvrij zijn voor je de belt monteren gaat . Ik raad je aan als je dit nog nooit gedaan hebt eens op youtube te kijken . Er staan diverse voorbeelden op . Succes.
 
Helaas, hij lekt olie en peil is zeer laag. Hopelijk is er niks naar de knoppen door de hitte, hij tikte wat bij het afkoelen. Ik vraag me af of het carter krom is getrokken door het stoken om de bout eruit te krijgen, dan is hij denk ik wel total loss.
 
Goede middag ik heb een vraag over mijn sixteen van 2012 ,ik heb er een beetje pech mee om eerlijk te zeggen hij heeft nu nog net geen 17.000 km gelopen ,bij 14.000 km is mijn achterste vario schijf waar de riem tussen loopt gebroken deze verieuwd incl riem,inmiddels ook nieuwe banden er onder gezet en inmiddels weer 3000 km mee gereden ,maar nu ruik ik iedere keer een brand lucht in de buurt van de riem er komt ook een beetje rook uit ,dus gisteren de boel open gemaakt en gekeken aan de vario zijde maar niets kunnen vinden riem niet beschadicht poelie,s zien er goed uit geen lekage van olie eigenlijk niets kunnen ondekken .
Hij rijd verder prima het lijkt of er rook uit het lucht filter komt als je aan de uitlaat zijde naar het luchtfilter kijkt.Iemand een idee?
 
Wel lekker druk hier op het sixteen forum inmiddels wel de boosdoener gevonden carter ventilatie slang los geschoten vanaf het blok naar de luchtfilter vandaar die rook.
De klependeksel pakking wil wel eens lekken, dan drupt de olie op de uitlaat, dat kan de rook en stank verklaren
 
Er wordt dus toch nog gekeken op dit topic.......dank voor jullie reakties !!
Een paar weken voordat de Sixteen werd bezorgd kocht ik op Marktplaats een originele Suzuki ruit. Deze wilde ik monteren maar kwam in de knel met de spiegels, inmiddels toch gelukt. Ik heb er nog niet mee gereden maar vraag met qua hoogte van de ruit af in hoeverre deze echt beschutting biedt en bovendien of er geen hinderlijke turbulentie zal ontstaan achter het scherm. De praktijk zal het moeten uitwijzen.
 
Er wordt dus toch nog gekeken op dit topic.......dank voor jullie reakties !!
Een paar weken voordat de Sixteen werd bezorgd kocht ik op Marktplaats een originele Suzuki ruit. Deze wilde ik monteren maar kwam in de knel met de spiegels, inmiddels toch gelukt. Ik heb er nog niet mee gereden maar vraag met qua hoogte van de ruit af in hoeverre deze echt beschutting biedt en bovendien of er geen hinderlijke turbulentie zal ontstaan achter het scherm. De praktijk zal het moeten uitwijzen.

Ja die spiegels is even een handigheidje :) , ik heb een andere ruit want de originele vond ik echt te duur ... er werd toen geloof ik €300- voor gevraagd.
 
Beetje stil hier, maar ga het toch proberen. Ik heb nu bijna 1,5 jaar een sixteen 150 in gebruik voor woon- werk verkeer. Heerlijke scoot, zeker als je van een Honda Vision 110 af komt.

Echter nu heb ik een probleem(pje). Als ik op trek heeft hij weinig vermogen, en maakt bij wegrijden piepend/krijsend geluid. Maat van mij zegt, riem versleten..... Deze dus maar vervangen..... Maar jullie raden het al, was het mooi niet dus. Nu zegt hij, het is de koppeling. Maar zelf denk ik toch meer richting de vario. Gezien het toerental bij het weg rijden nu veel te laag is. Graag jullie inbreng in deze. Setje heeft meer dan 15k r op zitten..... :]
 
ik zou eerst de koppeling schoentjes opschuren en een nieuwe grote veer in de koppeling doen en de koppeling nakijken of alles goed is en de bel die er overheen zit schoonmaken en opschuren.
 
@Zuunig

Koppeling ziet er normaal uit. Schoentjes hebben nog genoeg voering. Zal van het weekend je advies opvolgen en de boel eens opschuren. Helaas zit op de veer een levertijd van 4 weken bij easyparts.... :(

@CX500koning

Heb het over de Sixteen. Vision is niet meer in mijn bezit....
 
gewoon bij de dealer een veer halen of er even in laten zetten.
veer wordt na verloop van tijd minder sterk waardoor de riem te snel te diep staat wat vooral bij optrekken voelt als met te weinig toeren optrekken. {zelfde als met fiets wegrijden met te klein tandwiel achter}
met mijn scooter heb ik bij 12000km een nieuwe erin gedaan en nu bij 24000km voel ik ook dat het weer nodig is.
 
Mijn sixteen heeft nu bijna 57000 km. op de teller , en heb een keer een nieuwe originele veer er in gezet. Dit was bij 35000 km. Af fabriek veer was 9 mm. ingezakt (korter geworden) ten opzichte van de nieuwe .
 
Vanmiddag aan het sleutelen geweest. Polini veer er in gezet. Probleem van slippen is weg, echter rij ik nog altijd met te weinig toeren weg. Dinsdag maar even een originele bestellen.

Bedankt zuunig en jowie voor jullie info.
 
Hoest Hoest wat een stof kwam er van oma af , ik had de compressor nodig :Y Inmiddels heeft de SIXTEEN de 60.000 k.m. gepasseerd , en heb buiten normaal onderhoud (wat ik altijd zelf doe) moeten vernieuwen : voor en achter nieuwe remschijf - mechanical seal koelvloeistofpomp - voorste poelies incl. stalen bus - achterste poelies incl. lagers stiften en stiftrollen dunne stalen bus met O-ringen (lagers waren nog goed maar die krijg je er niet heel uit , vandaar nieuw) -nieuwe belt - centrifugaal koppeling. 2x brandstof pomp (terugroep actie). Olieverbruik is niet meetbaar , en klepspeling blijft goed , heb de laatste 25000 k.m. niet meer hoeven te stellen . Verder uiteraard banden remblokjes koelvloeistof olie filters dr. pully sliders 14 gram ( gaan veel langer mee) bougie's . Ben ik nog de enigste op het forum O-) .
 
Terug
Bovenaan Onderaan