Suzuki SP370 "tracker"

Lv87

MF veteraan
Donateur
1 sep 2013
1.413
1.325
Groningen
Heya! Na meerdere mensen hun GN400 topics vol te hebben gekaapt maar even een topic over mijn Suzuki, de door velen beminde SP370. ;) Gekocht van een kennis die`m al jaren in de schuur had en er een soort van cafe-racer van had gemaakt met clip-ons enzo. Om jullie geheugen op te frissen, dit is dus een SP370:

1978_SP370_red_side_500.jpg


Nou, dat kan beter vond ik. Helaas geen foto van hoe ik`m kocht maar na een uurtje zag`ie er zo uit:

2howvmp.jpg


Ik heb vervolgens een GN400 tankje kunnen scoren en de voorvork wat opgeknapt. Oh en de wielen schoongemaakt, remdingen gepolijst en het frame schoongemaakt. Toen leek`t zo:

2qjkpd1.jpg


21cdpud.jpg


Vervolgens het blok wat aangepakt en opnieuw gespoten. Op onderstaande foto`s is`ie goed rollend, dus een goed beugeltje aan de tank ter fixatie, nieuw conisch balhoofd en nieuwe remblokken.

4hpo9t.jpg


2yoyjw9.jpg


Ik weet nog niet echt wat`t wordt, ik rij normaal op een DRZ400SM en vind een soort classic supermoto wel cool. Maarja een street tracker ook wel.. :]

De laatst ontwikkelingen zijn de aanschaf van een GN250 voorvork + wiel (schijfrem!!!) dus kan weer opnieuw beginnen met de voorzijde van de motor. Plannen voor het blok zijn bijzonder leuk maar nog even geheim. Oh en dit project gaat niet zo snel.. het sleutelhok is op`n aardige afstand van mijn stadse appartementje B|
 
Laatst bewerkt:
Nou klotsie, speciaal voor jou een bescheiden en niet zo interessante update dan ;)

Voorvorkje van een GN250 gekocht, een kleine zoektoch op het internet vertelde me dat dit zou passen. 3x raden: Nee... Onderste conische lager (en balhoofdpen) is groter en past niet in mijn balkhoofd. De voorvorkpoten zijn 34mm in tegenstelling tot de 36mm van de SP370 en het GN250 groonstuk is looooodzwaar vanwege gietijzer.

Makkelijkste oplossing: balhoofdpen van het GN250 kroonstuk afdraaien en SP370 balhoofdlager gebruiken.

Mooiste oplossing: 4 vulbussen draaien van 36 naar 34mm draaien en de remklauw verzetten wegens een andere afstand tussen beide poten. Uiteraard gaan we maar voor deze oplossing... :)

2qajxpi.jpg


Oh ook een fancy achterspatbordje gevonden. Foto is ruk maar geeft een idee..

2ptqvt4.jpg


Tipje van de sluier voor`t blok: Meer cc`s uit hetzelfde blok.. *D
 
Laatst bewerkt:
Zoonlief moet ik nog niet aan denken, vind mezelf daar als 27 jarige nog wat te jong voor :) puchjes is een erfenis van mijn pubertijd toen we nog aan brommersprint deden. Veel leuke speciale dingen gemaakt en voor bekenden maak ik nog wel eens wat leuks. 2takt blijft ontzettend leuk omdat je zoveel zelf kan doen en maken! Heb nog een hoop brommerspul liggen, voor als ik nostalgisch wordt.. ;)

Dat rooie frame was m`n 50cc racer
72r6m0.jpg


4rsv3m.jpg


waar`t mee begon:

dvj5kw.jpg


Ik heb meer feeling met 2 takt maar en had ook niet de ambitie hier motorisch iets geks mee te doen tot ik dus per toeval wat tegenkwam.. en meer vertel ik niet ;)
 
Laatst bewerkt:
Mag wel hoor, dit is ook errug leuk *O*

(ben zelf veeul ouder en mijn zoonlief gaat zeer binnenkort op mijn jeugdliefde rijden :Y )
 
Ohneee hier ookal oude bekenden? :D dacht ik eens undercover te zijn... Nouja hier eindigen puch memsen dus. wat is jou jeugdliefde suzuha?
 
Kleine kerstupdate, ik heb wat in`t framee lopen slijpen en zagen om het achterspatbord pas te maken en ben beonnen met de basis van het zitje. Wat dus niet een simpel plankje is aangezien er nog wat delen boven het frame uitsteken. Zal trouwens ook eens een fatsoenlijke camera meenemen ... :)

2ds34gg.jpg


2iiis5k.jpg


Nadeel is wel dat ik het vrij vers gecoate frame opnieuw moet gaan spuiten. Nouja misschien ook niet erg want dan ben ik een stukje vrijer qua kleurencombi.
 
Ohneee hier ookal oude bekenden? :D dacht ik eens undercover te zijn... Nouja hier eindigen puch memsen dus. wat is jou jeugdliefde suzuha?

Honda 4-takt, maar heb ook een nog voor mijn 16e een berg Puch`s Tomossen en weet ik wat meer gehad, goeie tijden!

Nu pas deze met mijn zoon opgeknapt, van dit:
full


Naar dit: (inmiddels weer een echte uitlaat erop ipv dit chinese nepding)

full
 
Ook leuk! Rijden er hier ook een paar van rond, veel lawaai en weinig snelheid ;) Vind zelf de Cb50 `t mooist van de 4takt brommertjes
 
Laatst bewerkt:
Ook leuk! Rijden er hier ook een paar van rond, veel lawaai en weinig snelheid ;) Vind zelf de Cb50 `t mooist van de 4takt brommertjes

Vergis je niet, ze kunnen echt eindeloos worden opgevoerd........tegenwoordig helemaal makkelijk met een blokje van 180cc en 4-klepper kop.....

Sorry voor de topic vervuiling...verder met de SP370!
 
Nou, weer tijd voor een doelloze update vond ik. Druk met klussen aan andersmans huis dus weinig tijd voor de SP (en t`is me ook te koud to be honest). Was al bezig met een mock-up voor een zitje, ik wil`m strak op het frame hebben echter zijn er wat uitsteeksels. Maar even wat delen weggefreest. Weet nog niet of ik de basis van hout wil hebben, wel makkelijk voor bekleden (nietjes erin rammen) maar is niet zo slank als staal.. Nouja kan altijd nog een stukje staal in deze vorm kloppen.

Doelloze foto:
242swow.jpg


Dingen die ik vanuit m`n luie stoel heb gedaan:
Pakkingen en aluminium besteld, dat laatste voor de verloopbussen van de voorvork. Nu even uitzoeken hoe ik`m van 6V naar 12V kan krijgen, volgens mij is een spanningsregelaar al voldoende.
 
Het is voor mij weer even geleden dat ik aan een SP370 hebt gewerkt. Ze blijven leuke motoren om aan te werken en ik ben benieuw naar jouw eind resultaat. Ik weet dat niet alleen een kwestie is van een spanningregelaar vervangen om de SP om te bouwen naar 12volt. De SP370 heeft een ander, goedkoper, simpeler en betrouwbaarder circuit dan andere moderne motoren. Ideaal voor offroad rijden. De stroom loopt vanuit de dynamo door een losse weerstand en vervolgens door een losse gelijkrichter (een diode). Wanneer je het licht aan zet dan wordt de weerstand losgekoppeld en neemt het de koplamp de functie van de weerstand over.
DSC_0029.jpg

Bijvoorbeeld de spanning van de koplamp wordt niet geregeld door de spanningsregelaar, maar komt direct van de dynamo. De spanning op de koplamp is dan ook wisselstroom en varieert van een paar volt tot maximaal 9 volt.
Wanneer je jouw SP370 wil ombouwen naar een 12volt systeem, dan moet je meerder dingen aanpakken. Je kunt dan beter een compleet nieuwe kabelboom maken. Je moet beginnen met de dynamo te vervangen, want de dynamo levert bij 2000toeren 5,5 volt en bij 8000toeren 9 volt.
DSC_0031.jpg

Ook je knipperrelai moet je vervangen. Ik weet niet of je ook je bobine moet vervangen, waarschijnlijk niet, maar dat moet je voor de zekerheid navragen.

Als je voor de SP een andere dynamo kunt vinden en alles kunt aanpassen, dan zal het zeker een groot verschil zijn voor je licht opbrengst.
 
Laatst bewerkt:
Wauw wat een handig bericht! Hmm dan moet ik dus toch minder op internet vertrouwen, ik ga sowieso een nieuwe kabelboom maken en dan zonder knipperlichten dus dat is geen probleem. Een knipperlichtrelais heb ik dan niet nodig. Ik heb een 12V bobine van een schakelbrommer, dat zou theoretisch ook kunnen werken toch?

Heb via marktplaats een service manual gekocht, daar wordt ik vast ook een stuk wijzer van!

Ik ben trouwens toch even aan`t schetsen geweest om toch een richting te hebben wat ik wil. Ben geen heel kundig tekenaar maar de meest geniale ontwerpen beginnen met wat simpele lijntjes hè.. het wordt wel een soort tracker maar dan met wat super-moto invloeden. Heb zelf nog een DRZ400SM en vind een supermoto achterkant altijd wel gaaf. En voor een beetje laag... In m`n hoofd heb ik`t plaatje wel, alleen de vraag is of alles wel haalbaar is (lage voorkant, zijkapjes over de achterveren, uitlaat achter de kapjes, etc).

35ko9z5.jpg
 
Oke, nu eens een betere update. Vorvork verloopbusse gemaakt, voorvorkpoten 5 cm ingekort en moet zeggen: missie geslaagd.. stuk lager zo. Dit voorvorkje is echt heel erg leuk, als het moet kan hij op en andere manier nog een stuk lager (>10 cm) zonder de slag te verkorten (wat ik nu heb gedaan).

busjes:
2z55a91.jpg


Verschil tussen origineel en ingekort:
5fhxd2.jpg


Resultaat:
ru877n.jpg


15g3ud1.jpg
 
Laatst bewerkt:
Heb je de voorvork nu verlaagd met vulbussen?
Wat zou je oplossing van 10 cm nog zijn?
Vind hem trouwens nu mooi staan, dus denk niet dat je het nodig gaat hebben, maar ben gewoon benieuwd.
 
Klopt, heb nu busjes van 50mm gedraaid en die onder de zuiger (?) geplaatst zodat deze hoger in de binnenpoot komt waardoor het geheel lager wordt.

In de binnenpoort zit de veer die aan de bovenzijde is opgesloten door een dopje, die met een ronde clip wordt tegengehouden. Echter, de veer is een stuk korter dan de poot dus zit er een vulbus tussen. Zaag het 10cm vanaf, doe dit ook bij de binnenpoot en draai er een groefje in voor het ronde clipje en je bent er al. Om het verhaal te verduidelijken: DIt is een doorsnede van het bovenste deel van de binnenpoot:

2uici2r.png
 
Laatst bewerkt:
Oke, zoek de verschillen... Een nettere garage en een tank die "in lijn" staat. Plus nog wat ander frutselwerk. Anyway, volgende week een zitje maken.

156ct1t.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan