Suzuki SRAD 600 of 750cc

Elgar

Rookie
9 apr 2006
20
0
Hilversum
Hallo guys (en dames)

Momenteel rijd ik sinds 2 jaar op een Honda CBR 400 iets (oud ding) en het is hoog tijd voor een echte fiets met fatsoenlijk vermogen, daar zal iedereen het over eens zijn.

Nou ben ik er al uit dat het een suzuki GSX SRAD gaat worden - gewoon omdat ik dat een fantastisch mooie fiets vind - maar ik heb echt geen idee of ik nou een 600 of 750 moet nemen.

Misshcien voel je hem al aankomen....:


Zijn er hier mensen die ervaring met de een of de andere hebben en zich geroepen voelen om die met mij te delen?

Wat zijn de eigenschappen van de 600 en de 750, of zijn ze identiek, en zit het hem allen in het vermogen?
hebben ze nukken waar je van op de hoogte moet zijn als je gaat testrijden, standaard kwalen, roestplekken, onderdelen die na een x aantal km vervangen MOETEN worden? etc etc.....

Elke reactie wordt op prijs gesteld!

Laat ik er vast bijzeggen dat ik geen enorme motorkenner ben maar gewoon een plezier/mooi weer rijder, maar wel weer wat kaas van techniek gegeten.
Misschien helpt dat je met de omschrijvingen van specifieke dingen duidelijk maken.

Dank!



Elgar

:)
 
De 750 heeft wat meer koppel.
Rij je graag in lage toeren moet je zeker voor de 750 gaan.
Ben je iemand die hem constant in toeren wil jagen, moet je de 600 nemen.

Verder zijn ze allebei erg rap en sturen heel goed.
Menig moderne supersport kan je hier nog heel leuk mee bijhouden.
 
600tjes zullen wat meer te vinden zijn, maar een prijsverschil met een 750 is er
niet echt
dus kun je even langer zoeken en een paar kilo en 20pk meer scoren
 
Okee, er zijn dus niet echt specifieke verschillen tussen beide motoren. Das mooi, dan ga ik voor de 750 (als ik een mooie voor een mooie prijs vind).


Moet ik dan nog op bijzonderheden letten, iets wat vaak stuk gaat o.i.d.?
 
De verschillen tussen de fietsen zijn niet echt bijzonder.
De kleurstelling natuurlijk, ik dacht dat de 750 ook een usd-voorvork heeft.
Verder is het vermogen van de 750 iets van 128pk en de 600 heeft iets van 105pk.

Dus idd, als je de keuze hebt zou ik lekker voor de 750 gaan.
Het is gewoon net iets meer motor. :P
 
De verschillen tussen de fietsen zijn niet echt bijzonder.
De kleurstelling natuurlijk, ik dacht dat de 750 ook een usd-voorvork heeft.
Verder is het vermogen van de 750 iets van 128pk en de 600 heeft iets van 105pk.

Dus idd, als je de keuze hebt zou ik lekker voor de 750 gaan.
Het is gewoon net iets meer motor. :P

vergeet de remklauwen en de brace op de achterbrug niet O-)
 
Geen grote verschillen dus, das mooi.

Okee een 750 it is! :)

Btw, ik dacht dat de 750 140pk had, of is dat dan alleen de injectieversie? Is dat ook nog iets om op te letten, injectie of niet, of is dat gewoon alleen vanaf 1998?

thanks so far!
 
Op een rijtje tov de 600:
750 SRAD heeft
max. (1999) 135pk -kruk, USD vork, brug met brace, 6-zuiger remklauwen
teller tot 300km/u en een 190 achterband
buiten de andere kleurstellingen uiteraard

Veel voorkomende problemen: nokkenaskettingspanner (zelfs de '99 modificatie)
wil het wel 's begeven, brandstofpomppakking wil wel 's gaan lekken

en heb ergens ver weg gehoord dat de spanningsstabilisator en de versnellingsbak
kapot kunnen gaan
(maar nooit bevestiging gehad dat dit "vaak voorkomende" defecten zijn)
 
Okee, update:

Ik heb zojuist een proefrit op een 750 uit '98 gemaakt (met injectie, 140pk) en ik overweeg nu maar om naar een 600tje verder te kijken want dit gaat me echt te hard! En dan heb ik nog niet eens gas gegeven en ook niet tot de max vermogen (12.00tpm ofzo) doorgetrokken. (niet vergeten dat ik een cbr400 uit '85 gewend ben met niet meer dan 30pk)


Ben ik nou een enorme wimp, of is dat normaal als je voor het eerst op zo'n apparaat gereden hebt?

Mijn eerste gedachte is nu namelijk om eens een 600 te proberen, scheelt 30 pk, maar aan de andere kant ben ik ook weer bang dat ik er dan volgende zomer weer spijt van heb als ik aan het vermogen gewend ben...

Iemand gedachtes over?
 
Ja je bent een wimp...

... als je op een 600 gaat zitten zal je waarschijnlijk ook schrikken want zoveel verschil zit er niet tussen (als je van een 400 afkomt)

Het is maar net wat je wilt...heb zelf een 750 en vin dat toch net even iets meer fiets waar je ook net even iets harder op moet werken.

Wat betreft de nokkenasspanner... die kan je laten opdraaien zodat je er geen problemen meer mee hebt. Van fabriek uit is de veer eigenlijk te kort gemaakt. Laat je deze halverwege weer op spanning brengen dan zit je weer goed.

Die pakking kost je 28 euro mocht ie stuk gaan maar dat is bij mij nog nooit gebeurd. Weet het toevallig omdat ik mijn tank heb gespoten en de brandstofpomp er uit moest.

suc6 met je keuze *D
 
Okee, update:

Ik heb zojuist een proefrit op een 750 uit '98 gemaakt (met injectie, 140pk) en ik overweeg nu maar om naar een 600tje verder te kijken want dit gaat me echt te hard! En dan heb ik nog niet eens gas gegeven en ook niet tot de max vermogen (12.00tpm ofzo) doorgetrokken. (niet vergeten dat ik een cbr400 uit '85 gewend ben met niet meer dan 30pk)


Ben ik nou een enorme wimp, of is dat normaal als je voor het eerst op zo'n apparaat gereden hebt?

Mijn eerste gedachte is nu namelijk om eens een 600 te proberen, scheelt 30 pk, maar aan de andere kant ben ik ook weer bang dat ik er dan volgende zomer weer spijt van heb als ik aan het vermogen gewend ben...

Iemand gedachtes over?

Wat zal ik zeggen, de 750 is m'n eerste fiets, enne ja, dan moet je met een
fluwelen handje beginnen
Te hard gaat het zeker niet, het gaat alleen eerder hard
dus terwijl jij gewend bent op je 400 om 1000 toeren van het rood af te zitten
om de vaart erin te houden
is het bij een 750 al 5000 eerder dat de pret begint



Mijn proefrit, was gewoon rustig bochies pakken, effe stukkie snelweg
*rustig opschakelen :] oeps 160!!*
Op de terugweg heb ik hem 1 keertje boven de 7k (2e versnelling) laten komen,....
en dat werd al HEEL eng!

ik denk dat je je proefrit met het verkeerde idee bent begonnen
"Even kijken wat dit beesie kan" eindigt geheid in een bilnaad vol met angstzweet
maar doe de volgende proefrit wisselen: eerst op een 600, afstappen, dan op een 750

al met al zal die 600 je niet gauw vervelen hoor, dus da sla je jezelf geen bult mee
maar een 750 is nog geen toekomstige doodskist hoor
(volgens een Aprilia Mille rijder: de Soes 1000 wel! ;) )
 
Ja precies wat je zegt, op mijn eigen brommert is het rustig gas geven en gewoon normaal wegrijden maar daar was bij deze geen sprake van. Ik kon hem bij het wegrijden al bijna niet in toom houden. Net of je een ezeltje gewend bent en dan eens op een wild paard gaat zitten...

Uiteraard heb ik geprobeerd om rustig te rijden maar op die rechte weggetjes daar in putten kon ik het natuurlijk niet laten om eventje een klein beetje gas te geven. Ipv de smile die ik had toen ik voor het eerst had toen ik op mijn fiets reed zat ik met verkrampte billen en nee schuddend, zo van; JESUS $^*&^$ wat gaat dat hard! En ik ben echt niet boven de 6000t geweest.

Maar inmiddels heb ik alweer een vriend gesproken die een gelijke ervaring had toen hij voor het eerst op zijn gsxr 1000 zat, en het 'schijnt' dat het snel went. Inmiddels is de adrenaline na een paar uurtjes ook wel weer gezakt.

Even een nachtje over slapen maar...


Overigens stuurt zo'n ding wel erg fijn

Bijlage: 750-GSXR-1998.jpg
 
SRAD 750, mijn eerste fiets. Kan niet anders zeggen dan dat het een topfiets is.

Heeft inderdaad de standaard kwaaltjes zoals de nokkenaskettingspanner :(
echter, als deze kapot is (eigenlijk gewoon blijft hangen) hoor je het wel.

Bij mij was de versnellingsbak ook naar de gallemiezen, alleen dit had te maken met een schuiver van de vorige eigenaar. De schakelvorken waren krom met alle gevolgen van dien.

Benzinepomppakking heb ik geen last van (gehad).

Ben er inmiddels achter dat het ook een motor is waar vrij makkelijk aan te sleutelen is |(

Iedere keer als ik op men fiets stap, voel ik me KING OF THE ROAD :Y

MVG

Paul
 
Iedere keer als ik op men fiets stap, voel ik me KING OF THE ROAD :Y

's ochtends sta ik half slaperig buiten de deur, maar zodra m'n beesie aanspringt
ben ik klaar wakker
totdat ik op m'n werk het contact weer uitzet, dan pleuren m'n ogen weer dicht

heheh, m'n chef vraag altijd of ik naast die smile ook met een stijve l*l aan kom rijden










:Y
 
ik denk dat je je proefrit met het verkeerde idee bent begonnen
"Even kijken wat dit beesie kan" eindigt geheid in een bilnaad vol met angstzweet
maar doe de volgende proefrit wisselen: eerst op een 600, afstappen, dan op een 750

al met al zal die 600 je niet gauw vervelen hoor, dus da sla je jezelf geen bult mee

:^
bezoek eens een motorbedrijf die ze allebij heeft, en prbeer t regelen dat je ze allebij na elkaar eens mag proberen...

de 750 heeft meer vermogen, maar de stuureigenschappen van een 600
het is gewoon waar je voor kiest, heb zelf een `99er 600 gehad (gelukkig met modificatie van nokkekasspanner) maar eigenlijk geen dag spijt van gehad dat ik deze had, hard rijden kan je met een 600 ook, en t gilt dan lkkr :+

en mocht je een 600 kopen, en het valt je achteraf toch tegen, verkopen kun je `m dan altijd nog om door t gaan voor wat anders, volgend jaar zijn er weer genoeg rijders die van hun 25 kw beperking af zijn, en een racer zoeken ;)
 
Tussen de 750 met en zonder injectie zit ook
nog een verschil :Y
De carbs-versie van de bouwjaren 96&97 zijn piekeriger dan
de versie's met injectie en dus iets agressiever als
de toeren erin komen..dit ondanks dat ze iets minder pk's
hebben.
De injectie is wel iets sneller maar heeft lineairdere opbouw.(of je het verschil merkt met sneller optrekken weet ik niet..ik heb het nooit gemerkt)
De 96&97'ers geven een mooiere gasreactie dan de modellen
met injectie omdat de type's met injectie last hebben van
een aan/uit effect bij het gas geven..en dat bevalt mij stukken minder.
Je moet het vermogen van een 750 een beetje vergelijken met de 636's van Kawa
het voelt gewoon even beter dan de 600's die cht rond de 600cc zitten.
De 636 werd ook vergelijken met een 750..je hebt net dat beetje meer..wat
je bij de ander weer mist.
 
Tussen de 750 met en zonder injectie zit ook
nog een verschil :Y

......

omdat de type's met injectie last hebben van
een aan/uit effect bij het gas geven..en dat bevalt mij stukken minder.

Aha, dus dat was waarom ik er niet normaal mee weg kon komen. Iedere keer als ik vanaf stilstand weg wilde rijden sloeg ie af omdat ik het gas met geen mogelijkheid kon doseren. |(

Bijna het idee van óf niks, óf volgas. Best lastig. Maar uiteindelijk wel ik daar vast wel aan.


Weet iemand btw hoe breed zo'n ding is? Moet ook nog weten of ie mijn schuurtje in komt namelijk...
 
Had ik iedereen al hartelijk bedankt voor alle tips etc?

Zo niet dan wil ik dat bij deze even doen:


THANKS!

morgen ga ik eindelijk mijn nieuwe brommer ophalen :)

:]

Wanneer is die meeting? *D
 
Terug
Bovenaan Onderaan