Suzuki srad bj 99 lichte tik

Harry1981

Rookie
23 mrt 2017
3
0
Beste forum leden

Ik heb sinds twee jaar een Suzuki srad van het bouwjaar 99 in mijn bezit . Altijd erg van genoten en stiekem nog steeds wel .

Alleen sinds gisteren is er een geluid wat ik niet vertrouw , ik dacht een stukje te gaan rijden en liet de motor stationair warm draaien . Na een paar minuten viel het mij op dat er een raar tikje naar boven kwam , heel licht overigens . Ik heb de motor maar uitgezet , vandaag weer geprobeerd en het tikje is meer dan gisteren aanwezig . Het is hetzelfde geluid wat je ook hoort bij een auto welke afkoeld na een lange rit . Ik heb de tank al opgelifd maar waar het nou weg komt . Wel weet ik dat het in de buurt van de tank is , bij het gasgeven is het weg . Ik vind het maar een vreemd voorkomen , daarvoor nooit wat van gemerkt en de motor is recent niet gebruikt .

Wellicht herkend iemand dit euvel

Alvast mijn dank
 
Misschien even een rare insteek, maar zou het de hydraulische nokkenaskettingspanner kunnen zijn?
En dat voorheen jou dat geluid niet eerder is opgevallen?
Want indien het wel de kettingspanner is, dan is dat geluid helemaal niet erg.
Vr Gr
 
Het zou kunnen , toen de motor warm was gaf ik even gas en het was net of er iets loskwam , het getik was even wat erger zeg maar en daarna gebeurde het niet weer . Kan het zijn dat de spanner dat veroorzaakt ?
 
Laatst bewerkt:
Zou inderdaad de NAKS kunnen zijn. Is een kwaaltje bij de SRAD's dat deze het soms 'begeeft'.
Wij (broer en ik rijden beiden SRAD) hebben afgelopen jaar ook beide de standaard NAKS vervangen voor ene manuele uitvoering.

Bij mijn broer hoorde je hem zachtjes, bij mij nog niet. UIteindelijk is bij hem het tikje wel weg dus dit was toen het probleem.



Je zou natuurlijk ook de NAKS die er nu in zit even eruit kunnen halen om te checken of die nog goed is, kun je hem altijd nog vervangen.
Wel even aan denken dat je je nokasketting vastzet voordat je de spanner eruit haalt.
 
Volgens mij is er een terug roep actie geweest in 1999 hiervoor daar zijn de NAKS en geleider blad vervangen. Dit moet je kunnen zien dacht door 2 centrepoint inslagen bij plaatje balhoofd?
Anders ff Suzuki Nederland bellen.
De NAKS en geleider blad waren ronduit slecht bij het 96/97 model.
Bij het 98 model was de NAKS goed en het geleider blad redelijk.
Bij het 99 model NAKS goed en geleider blad uitstekend.


Misschien is bij jouw motor dat tikje iets van de uitlaatpakking wat tikt ?
Je kunt met een stethoscoop geluiden beter lokaliseren.
bgs3535.jpg
 
Goedemorgen

Ik zal straks even een geluidsfragment plaatsen , wellicht helpt dat enigszins , alvast bedankt .

Update : tijdens het Warmdraaien zojuist heb ik het geluid niet meer gehoord , ik zal het in de gaten houden . Wel apart , lijkt wel of hij naar de tandarts moet hahaha
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan