Suzuki SRAD niet boven 6000 toeren na carb synchronizatie

Zeebaars

Rookie
21 feb 2011
24
0
Delft
Ik zou wel wat advies kunnen gebruiken: ik heb laatst de carburateurs van mijn motor (Suzuki gsx-r600 uit 2000) laten synchronizeren. Voor het synchronizeren liep de motor niet echt lekker tijdens stationair draaien. Ook als ik reed op constante snelheid, liep de motor een beetje 'bokkig'. Maar doortrekken en hoge toeren maken was geen enkel probleem.

Toen ik de motor na lange stilstand in de winter (met volle tank) weer van stal haalde, was dat gedrag erger geworden. Dus, moto forte erbij en weer rijden. Dat leverde veel verbetering op, maar het bokkige gedrag was toch nog aanwezig, dus vandaar de carburateurs laten synchronizeren.

Inderdaad, tijdens synchronizeren was er duidelijk 1 carburateur die flink bijgesteld moest worden. Zogezegd zo gedaan: motor liep daarna netjes stationair. Vrijwel direct na het wegrijden merkte ik echter dat de motor met geen mogelijkheid tot boven de 6000 toeren te krijgen is. In hogere versnellingen zelfs minder, kom dus op het moment niet boven de 50km/h. Als je bij die 6000 toeren in de buurt komt gaat ie hefig horten en stoten. Volgens mij betekent dat dus een tekort aan brandstof in de cylinders.

Terug gegaan naar die monteur en hij kijkt er nog ff goed naar. Is de stagiair daar vergeten een slangetje goed aan te sluiten (tank ontluchting geloof ik?). Nog ff op de bok daar in zn vrij gekeken of ie nu goed draait in de hogere toerentallen en dat zag er weer goed uit. Ik rijd weer weg, nog steeds hetzelfde probleem! Die monteur weet het verder ook niet en heb op dat moment geen zin om voor een paar honderd eu de motor te laten repareren, dat doe ik liever zelf.

De hoofdverdachten zijn voor mij de carburateurs. Ik ben van plan een revisie setje te halen en de naalden etc te vervangen. En misschien ultra-soon reinigen?

Maar ik blijf het wel heel vreemd vinden dat op het ene moment er geen vuiltje aan de lucht is m.b.t. brandstof toevoer en na die synchronizatie plotseling wel. Hoop eigenlijk dat er bij jullie een lampje gaat branden over wellicht andere oorzaken die verstandig zijn om te checken voordat ik met de carburateurs aan de slag ga?

Heb trouwens na synchronizatie een half flesje profi fuel max bij de benzine gegooit (zou het hele brandstof systeem moeten reinigen van afzettingen etc) maar dit heeft geen resultaat opgeleverd.
 
Ik kan me trouwens ook niet voorstellen dat een motor van alleen synchroniseren en Forte opeens slecht gaat lopen. En dan ook nog in de hoge toeren.
Daar geloof ik niet in. Zal wel valse lucht gweest zijn. Een o-ring of een membraam. ..
 
Hoi zeebaars ff iets anders als je mij een plezier wil doen en je zadel er ff afhaalt, je start je motor en je legt je oor te luister op het CDI unit (zwarte kastje met al die draden eraan)maakt deze dan ook een snel tikkend geluid inwendig? En word sneller als het gas erbij wordt genomen. Ben met Suzuki Nederland hierover bezig. Heb al op een engelse forum ook al lui tegen gekomen met het zelfde euvel. Bij voorbaat dank alvast. ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan