Suzuki stopt verkoop GSX-R 1000 in Europa vanwege EURO5


Ik heb nooit de behoefte gevoeld om een 1000cc racekanon te hebben. Heb altijd lol gehad met 600, 750, 675cc. Ik ben er niet rouwig om dat de superbikemarkt langzaamaan verdwijnt, ten faveure van bv. de naked bikes. Extreme racemachines ontwikkelen die bedoeld zijn om op straat te laten rijden, het heeft me altijd wat tegenstrijdig gevoeld.

Hiermee zeg ik natuurlijk niet dat een ánder dat ook moet vinden - doe je ding - maar voor mij is het no big deal.

Dat vind ik er trouwens ook van als mensen 'gewoon' meedoen aan een forum, zonder eerst een voorstelrondje gedaan te hebben. :+
 
Vroegâh, in de begin tijd van de Superbikes werd er geraced met straatmotoren die lichtelijk aangepast werden om het op een circuit tegen elkaar op te nemen.
Tegenwoordig is het andersom.
Hoe veel van die 200pk+ liter fietsen zie je nog in het wild rijden? Je komt ze eigenlijk niet meer tegen op straat.
Ze zijn het doel een beetje voorbij geschoten. Erg jammer, want mijn hart ligt bij sportmotoren. Ik ben blijven hangen bij de superbikes uit de jaren 90, de carburateur versies dus.

Neemt niet weg dat ik het erg jammer vindt dat er wéér een icoon minder op straat te zien zal zijn.
 
Ze zijn het doel een beetje voorbij geschoten.
Dit dus. Heb een paar jaar geleden toen de crossplane R1 net uit was een proefrit op zo één gemaakt. Ging veel te makkelijk veel te hard. Dat is niks voor de openbare weg.
Mijn eerste motor was een gsxr750 uit 1988, met 100 achterwiel pk’s. Die kon je tenminste nog een leuk doortrekken zonder gelijk warpspeed te gaan. (Later nog wel een 1100 blok gemonteerd)
 
Met mijn Yamaha XSR900 moet je al op de achterrem trappen als snel wilt optrekken, anders kom je op je rug terecht.
En dat is niet eens een snelle motor.
 
Met mijn superbike toer ik al ruim 17 jaar rond…..kan er ook mee ‘racen‘ maar voor de coureurs hier is 100pk niet echt spannend…… _O-

C298283A-8AB8-4893-BEDF-F69DEA742CE1.jpeg
 
Dat Suzuki de eerste is om dit aan te kondigen is van de ene kant te begrijpen, ze zijn de "kleinste". Maar ze stoppen wel drastisch met al hun race dingen en nu ook een dure fiets uit het programma.... Gaat in het algemeen niet zo goed daar in Hamamatsu :?
 
Dat Suzuki de eerste is om dit aan te kondigen is van de ene kant te begrijpen, ze zijn de "kleinste". Maar ze stoppen wel drastisch met al hun race dingen en nu ook een dure fiets uit het programma.... Gaat in het algemeen niet zo goed daar in Hamamatsu :?

Was, dat het niet zo goed ging vanwege covid/kanaalblokkade, ook niet de reden dat ze gaan stoppen met de MotoGP?
 
Geen idee eigenlijk wat daar de echte reden voor is/was. Gingen in het begin nog wel geruchten over een soort dieselschandaal bij de auto tak van het bedrijf. Maar daar heb ik niks meer over gelezen.

Ben eens benieuwd hoe dat zo doorgaat met de verschillende klasses in de motorsport als er meer van dit soort berichten komen
 
Ik denk dat je gelijk hebt over dat autoschandaal, de GP opgeven was om die schandaal shizzle te kunnen financieren.. ofzo :/
 
Als dat echt zo zou zijn is het toch wel bijzonder met dat schandaal. Ik heb altijd het idee dat je als zo'n groot bedrijf dit soort onderdelen gaat stopzetten je een beetje op een hellend vlak stapt. Beetje het begin van het einde verhaal. Geen idee of dat ook echt zo is. Maar ik lees ook weinig over het suzuki personeel... alleen dat de crewchief van Mir overstapt naar gresini KLIK
 
[..] kkig verkoopt Kawasaki voorlopig de Ninja ZX10R nog en Yamaha de R1 en R1M in een EURO5 verpakking, dus die zullen nog even blijven.
Mijn motor ff vergeten. :?
PSX_20221101_082207.jpg

En dan hebben we nog de Ducati Panigale 1299, de Aprilia RSV4 en uit Japan de Honda Fireblade met ca. 217 pk.

Suzuki geeft het helaas een beetje op.
Net als dat ze na volgend weekend uit de MotoGP stappen ondanks een meerjarig contract. 8)7
 
Uit een bericht van Racesport van 3 mei jl.
Hoogstwaarschijnlijk volgen er nog wel meer modellen.

Screenshot_20221103-192326-044.png
 
Terug
Bovenaan Onderaan