Suzuki stopt verkoop GSX-R 1000 in Europa vanwege EURO5

Had ik toch mijn K7 moeten houden :/

F76F1B17-14C2-4F4E-8CA2-3DB51690FE4F.jpeg
 
Die uitlaten zijn echt de shit. Maar of je zo'n fiets nou moet houden of niet 🤷‍♂️ ik neem aan dat je er een fiets voor in de plaats hebt die ook bevalt
Was het Yoshimura superbike full racing system (titanium/carbon) :P. Heb ‘m in 2015 ingeruild op een R1; daarna een ZX10R gehad, en nu een S1000RR (waar ik heel blij mee ben).

304996DE-C8A3-4FDB-9B75-B79914EBC8FF.jpeg
 
Nu ben ik toch wel benieuwd naar je ervaringen met die 3 dikke brommers. Met welke heb je het meeste plezier gehad ?
Met de GSXR :Y; echt een fantastische, betrouwbare fiets. Ook erg veel aan verbouwd (vering, remmen, wielen, carbon, dashboard, kleurenschema) en getuned (bazzaz injectieunit, race nokkenassen, airfunnelset, cilinderkop geflowd, uitlaatsysteem). In totaal 74.000 km mee gereden in 7 jaar.

De R1 heb ik te kort gehad om een goed oordeel te kunnen vormen, maar de tijd dat ik erop heb gereden (maand of 9) was het een lichte, sterke motor.

De ZX10R heb ik 5 jaar gehad, en had qua rijgedrag wat meer weg van m’n GSXR (in originele vorm): een dikke, relatief zware motor, waarmee prima te sturen was.

Mijn huidige motor, de S1000RR, is ook echt niet verkeerd: licht, sterk, veel electronica, dus ik mopper niet O-).
 
Laatst bewerkt:

Meningen?

Ik zie zelf ook minder supersports vergeleken met vroeger maar gelukkig verkoopt Kawasaki voorlopig de Ninja ZX10R nog en Yamaha de R1 en R1M in een EURO5 verpakking, dus die zullen nog even blijven.
Mijn mening, het is niet Euro-5 maar de lage verkoopcijfers en dat Suzuki er zelf geen brood in ziet. Zonder Euro-5 was hij wellicht nog een paar jaar langer op de markt geweest, maar (gechargeerd) je moet wel heel die-hard Suzuki fan zijn om deze dino nog te kopen of een mega korting krijgen, deze GSX-R1000 is in 2016 geïntroduceerd en sindsdien quasi ongewijzigd te koop. Ter vergelijk, de S1000RR heeft in '19 een grote update gehad en voor '23 is weer een grotere update gepland.

Euro-5 is het excuus om dit zinkende schip te verlaten, terwijl de echte reden is dat ze 6 jaar geleden een motor hebben gemaakt waar te weinig mensen op staan te wachten en sindsdien weinig/geen moeite hebben gedaan om dat te veranderen, wat de motor in vergelijking met de concurrentie niet bepaald beter heeft gemaakt. Dat hij niet meer te koop gaat zijn in 2023 gaat waarschijnlijk geen fuck uit maken voor iedereen die in de markt is voor een supersport in 2023, behalve voor die ene persoon die graag een motor uit 2016 koopt in 2023. Bij deze mijn oprechte medeleven met die ene persoon.
 
Tja, wat is het laatste echt baanbrekende model geweest? De gsxr 1000 van 2003?

Dat is wel de cyclus van Suzuki.
20 jaar teren op een geweldig blok, dan weer iets nieuws maken, dan weer 20 jaar teren op dat ontwerp.
Ze zijn dus nu tegen een revolutie aan het aanhikken en blijkbaar willen ze de R&D daar niet meer voor doen.

Jaren 80 had je de baanbrekende GSX-R, 20 jaar lang dat oliegekoelde blok in ongeveer elke viercilinder Suzuki gestopt in verschillende versies. Toen kwam de K5, en dat blok teren ze nu nog op. Zelfde als jaren 90, de v-twin waar ze nu nog op teren en blijkbaar komen ze nu dus (ongeveer twintig jaar lager) met een parallel twin als je de berichten moet geloven.


Volgens mij zien de Hamamatsu jongens geen brood meer in dikke viercilinders en met hun grote doelgroep, kleine brommers in Azie, is dat best logisch.


Wel erg jammer. Ik houd van Suzuki. Er zijn van die modellen die je als kind tot de verbeelding doen spreken, en als kind van de vroege 90's heb ik een zwak voor het Suzuki ontwerp uit eind jaren 90. TR-R, GSX-R, allemaal fantastisch.
 
Het is ook de vraag wat nog de lol is van een supersport in een land waar veel B wegen al 60km/h zijn geworden en waar ook vrij fors gecontroleerd wordt? Vroeger kon je nog eens af en toe het gas open trekken maar dat is er nu nauwelijks meer bij. Hooguit in je eigen omgeving waar je zo'n beetje weet waar de controles zijn. Denk maar aan die jongens die een tikkeltje vlot van Breda naar Rotterdam reden. Natuurlijk, helemaal fout maar daar werd in het verleden als een stomme kwajongensstreek gezien. Heb zelf zo rond mijn 25 ste ook wel de hooligan uitgehangen. Nu is het wel een extreem dure grap geworden. Om maar niet te spreken van het intrekken van het rijbewijs.

Nog iets, eerder was een deel van de lol ook dat je minstens 3x zo snel kon optrekken als een auto. Dat is nu ook een stuk minder geworden. Kortom, doe mij maar een tragere fiets die wat praktischer is..
 
Enig idee wat de ontwikkeling van een nieuw concept motorblok kost...?
Niet voor niks gebeurt dat in de autowereld al járen samen, en wordt het motorblok dan vaak in meerdere modellen èn merken gebruikt...
Hoelang heeft Honda haar vierpitter niet doorontwikkeld en toegepast..?
Hoelang bezigt H-D een model motorblok niet in haar fietsen? Ook gemiddeld 15 jaar per blok..
 
Dat laatste voorbeeld zie ik anders _O- Amerikanen en vooruitstrevende techniek..... jaaaaaaja:?;)
Maar zoals hierboven al ergens beschreven is de euro 5 norm waarschijnlijk niet de druppel. De motor is gewoon te koop geweest zolang als het volgens de norm nog lukte. Nu is de norm strenger en valt het doek. Geen idee hoe kostendekkend zo'n productielijn is als je al 6 jaar dezelfde fiets maakt🤷‍♂️
 
Met de GSXR :Y; echt een fantastische, betrouwbare fiets. Ook erg veel aan verbouwd (vering, remmen, wielen, carbon, dashboard, kleurenschema) en getuned (bazzaz injectieunit, race nokkenassen, airfunnelset, cilinderkop geflowd, uitlaatsysteem). In totaal 74.000 km mee gereden in 7 jaar.

De R1 heb ik te kort gehad om een goed oordeel te kunnen vormen, maar de tijd dat ik erop heb gereden (maand of 9) was het een lichte, sterke motor.

De ZX10R heb ik 5 jaar gehad, en had qua rijgedrag wat meer weg van m’n GSXR (in originele vorm): een dikke, relatief zware motor, waarmee prima te sturen was.

Mijn huidige motor, de S1000RR, is ook echt niet verkeerd: licht, sterk, veel electronica, dus ik mopper niet O-).
Met elke motor toch lang mee gereden….. :}

Die rode van mij is degelijk Italiaanse techniek….ohja Italiaanse electronica ook…behalve de SR…en dat al 30 jaar. _O-
 
Ben er ook van overtuigd dat de euro 5 niet de echte reden is dat ze stoppen met de gsxr1000. Supersport zijn in het algemeen niet meer interessant voor het grotendeel van het volk dat met de motor rijd. Ze hadden het blok wel naar euro5 kunnen door ontwikkelen en de elektronica kunnen bijschaven maar daar hebben ze (voorlopig toch, )geen zin in.

Klopt dat suzuki hun blokken zeer lang gebruikt en door ontwikkeld. Dat doen meer fabrikanten mar daar word niet over geklaagd. De bmw S1000RR werd in 2009 geïntroduceerd en tot op heden is dat nog steeds hetzelfde blok, gewoon aangepast naar de euro normen. Dat blok is trouwens ontwikkeld op basis van een K5 blok.

Aprilia gaat dat indrukwekkend V4 blok ook nog lang gebruiken net zoals de yamaha de MT07, 09 en 10 blokken blijven behouden de komende 10j.

Ducati gaf toe dat dankzij het grote succes van de multistrada ze de panigale kunnen blijven bouwen en vernieuwen.

Persoonlijk vind ik het jammer dat de gsxr lijn stopt, net zoals de R6 niet meer te koop is.
 
Allemaal geen trage brommers :t Ik vindt m'n GSX-R750 uit 2000 al een retesnelle brommer op circuit_O-
Ik heb mijn S1000RR eind augustus gekocht, minder dan een week voor de eerste circuitdag in september.
Nog vier evenementen mee kunnen rijden.
Twee keer Assen, twee keer Zandvoort.
Geen openbare weg kilometers, want nog een Sloveens kenteken.

Op de baan was ik aan het wachten op de sensatie van vermogen.
Ik dacht dat het flikkerende lampje op het dashboard de veel te vroeg ingrijpende tractiecontrole was.
Maar het bleek na de eerste en tweede sessie door de instellingen zoekende het shiftlampje vlak voor de toerenbegrenzer te zijn. 8)7

Vermogen went dus. :+
 
Klopt dat suzuki hun blokken zeer lang gebruikt en door ontwikkeld. Dat doen meer fabrikanten mar daar word niet over geklaagd. De bmw S1000RR werd in 2009 geïntroduceerd en tot op heden is dat nog steeds hetzelfde blok, gewoon aangepast naar de euro normen. Dat blok is trouwens ontwikkeld op basis van een K5 blok.
BMW..
2010~2018 hetzelfde blok.
Wel 2015~2018 enorm gewijzigde electronica en chassis.
2019~2022 compleet nieuw blok qua layout en nu met shift-cam en het chassis compleet anders.
2023 grondige aanpassing met meer vermogen.
 
Vermogen went. Zeker als het er zo subtiel in komt vliegen als bij die moderne computergestuurde supersport blokken. Voor sensatie op circuit hoef je echt geen 1000cc 200+ pk brommer te hebben. Hangt van nogal wat meer factoren af.
 
Vermogen went. Zeker als het er zo subtiel in komt vliegen als bij die moderne computergestuurde supersport blokken. Voor sensatie op circuit hoef je echt geen 1000cc 200+ pk brommer te hebben. Hangt van nogal wat meer factoren af.
Ik had ook teveel foutmeldingen in het scherm om mijn toerental te zien. _O-
Moest de motor nog leren kennen en werd gek van de meldingen en storingen. :+
PSX_20220906_173247.jpg

Heel leuk als je net twee man inhaalt en vlak achter de derde zit. :+
Ook vier van de vijf sessies een motorstoring met 100 km/u beperking. Leercurve. :')

In dit geval is de beleving het benutten van het vermogen en zo netjes rijden als een Lorenzo met een rondetijd onder de 1.50. :)

Dinsdag op de bank geweest, 205 pk aan het achterwiel bij ca. 194 kilo.
Dat gebruiken is de sport die bij de snelste groepen past.
Afstoppen voor de bocht, snel rechtop zetten.

Ik ken drie maten die van een 600 naar een moderne 1.000 gingen en een seconde en vier seconden langzamer waren het gehele seizoen. :)

Ik ben vorig jaar ook met een R3 bezig geweest voor de kleine baantjes.
Reed daar al met een A2 motor in het snelste nummer met letterlijk alleen 1.000cc fietsen in dezelfde groep. :)
 
Laatst bewerkt:
BMW..
2010~2018 hetzelfde blok.
Wel 2015~2018 enorm gewijzigde electronica en chassis.
2019~2022 compleet nieuw blok qua layout en nu met shift-cam en het chassis compleet anders.
2023 grondige aanpassing met meer vermogen.
Ik wil hier zeker suzuki niet verdedigen en mijn kennis van de S1000RR is vrij goed omdat ik zelf aan het kijken ben/ was voor eentje.

ik had het vooral over het blok en niet de elektronica. Toegegeven dat de andere, vooral de Europese merken ver vooruit zijn de gsxr. 2005 tot 2016 vrijwel dezelfde blok, 2017 kreeg het de VVT wat ook een nieuw layout/ systeem is.
 
Laatst bewerkt:
Met elke motor toch lang mee gereden….. :}

Die rode van mij is degelijk Italiaanse techniek….ohja Italiaanse electronica ook…behalve de SR…en dat al 30 jaar. _O-
Met de R1 een stuk korter gereden, maar dat was naar aanleiding van een recall voor de versnellingsbak, waarbij het blok gesplit moest worden. Daar had ik bij een vrijwel nieuwe motor niet zo’n trek in, anders had ik er wel langer mee doorgereden (ik was van plan om ‘m in het kleurenschema van Milwaukee te laten spuiten, waar ze toendertijd in de Britse Superbike mee reden).
 
Dat Suzuki de eerste is om dit aan te kondigen is van de ene kant te begrijpen, ze zijn de "kleinste". Maar ze stoppen wel drastisch met al hun race dingen en nu ook een dure fiets uit het programma.... Gaat in het algemeen niet zo goed daar in Hamamatsu :?
Mwa je kan ook zeggen dat KTM de eerste fabrikant was die aankondigde om geen 1000 supersport meer voor op de openbare weg te maken.
Dat hebben ze aan gegeven als reden dat er geen opvolger kwam voor de Rc8.
 
Met de R1 een stuk korter gereden, maar dat was naar aanleiding van een recall voor de versnellingsbak, waarbij het blok gesplit moest worden. Daar had ik bij een vrijwel nieuwe motor niet zo’n trek in, anders had ik er wel langer mee doorgereden (ik was van plan om ‘m in het kleurenschema van Milwaukee te laten spuiten, waar ze toendertijd in de Britse Superbike mee reden).
Zoals je weet zijn dit mijn laatsten, ’superbike’ sowieso want tijden hok van een motor….maar wel leuk tijdens iedere rit. Trouwens in december wordt hij opgehaald voor een ‘winterbeurt’…en op naar 2023, de 19e jaar in mijn bezit.
 
Mwa je kan ook zeggen dat KTM de eerste fabrikant was die aankondigde om geen 1000 supersport meer voor op de openbare weg te maken.
Dat hebben ze aan gegeven als reden dat er geen opvolger kwam voor de Rc8.
Ze hebben er ook maar één gemaakt toch? Leuke opmaat richting een motogp project geweest denk ik.
 
Terug
Bovenaan Onderaan