Le Mans 24
Rookie
- 19 mrt 2019
- 2
- 0
..en daardoor vocht is gaan bevatten..
Die lange rit is wel fijn tegen vocht, maar een warme stalling niet. Je zou het gevoelsmatig niet direct zeggen, maar motorolie is hygroscopisch (water aantrekkend) en warme lucht bevat relatief meer vocht dan koudelucht. Regelmatig warmrijden is het enige dat echt helpt. in alle andere gevallen komt er door stailstand altijd een zeker percentage vocht uit de lucht bij. Bij lange stilstand is wisselen daarom beter.Lijkt me dat vocht in de olie afhankelijk is van de laatst gereden afstand en de stalling. Lange laatste rit + warme stalling lijkt mij weinig vocht in de olie?
Houd er rekening mee dat er verschillende soorten zuigerveer op een zuiger zitten: de compressieveren en de olieschraapveren. Als je compressie meet meet je de toestand van de compressieveren. Als je veel blow-by hebt ligt het probleem ook bij de compressieveren, maar over olieverbuik doordat er olie op de cylinderwand achterblijft door een probleem met de olieschraapveer(of veren, ik weet niet of Suzuki er één of twee toepast in dit blok) zegt de compressiewaarde niets, terwijl dit juist wel een veel voorkomende oorzaak van verbruik is.Een 2005 SV heeft een ander carter ventilatie systeem dan de TL, en daar hebben ze 3 versies op gehad. Je zou dan denken dat die redelijk goed olie kan afscheiden. Is wel het controleren waard. Als zuigerveren vanwege vervuiling vast gaan zitten, dan zou de blow-by toe kunnen nemen. Of dat meetbaar is bij de compressie, lijkt me best mogelijk. Meer blow-by zou weer best meer olienevel in de inlaat kunnen betekenen en dus weer meer vervuiling.
Die lange rit is wel fijn tegen vocht, maar een warme stalling niet. Je zou het gevoelsmatig niet direct zeggen, maar motorolie is hygroscopisch (water aantrekkend) en warme lucht bevat relatief meer vocht dan koudelucht. Regelmatig warmrijden is het enige dat echt helpt. in alle andere gevallen komt er door stailstand altijd een zeker percentage vocht uit de lucht bij. Bij lange stilstand is wisselen daarom beter.
Houd er rekening mee dat er verschillende soorten zuigerveer op een zuiger zitten: de compressieveren en de olieschraapveren. Als je compressie meet meet je de toestand van de compressieveren. Als je veel blow-by hebt ligt het probleem ook bij de compressieveren, maar over olieverbuik doordat er olie op de cylinderwand achterblijft door een probleem met de olieschraapveer(of veren, ik weet niet of Suzuki er één of twee toepast in dit blok) zegt de compressiewaarde niets, terwijl dit juist wel een veel voorkomende oorzaak van verbruik is.
Olie is ook helemaal niet hygroscopisch, dat hele verhaal is onzin. Water in de olie komt door blow-by gassen.Nooit geweten dat olie hygroscopisch isAlleen zie ik nog niet direct in hoe er meer vocht bij de olie komt bij warme stalling. De lucht in het carter blijft warmer, lijkt me dat er dan minder condensatie plaats vind. Met een relatief stabiele omgevingstemperatuur lijkt me dat het carter nagenoeg niets ademt tijdens de stalling?
De TL zuigers hebben 3 zuiger veren. Van wat ik begrijp compressie, olie en er eentje tussen in die beide een beetje doet. Begint de ellende met olie vervuiling vanuit het carter?
Tja.. Je hoeft me niet te geloven hoor, maar doe maar eens een klein testje: oliepeil op max zetten en de motor een paar maanden laten staan. Gegarandeerd dat je oliepeil daarna boven max staat. De gemiddelde motor doet niet echt aan blow-by in die situatie.Olie is ook helemaal niet hygroscopisch, dat hele verhaal is onzin. Water in de olie komt door blow-by gassen.
Punt is dat je geen condensatie nodig hebt voor vocht uitwisseling met een hygroscopische stof. Denk bijvoorbeeld aan remvloeistof. (of, misschien nog illustratiever, huis-tuin-en-keuken zaken als keukenzout of sillica-cel zakjes) die als je het aan lucht blootstelt vocht gaat bevatten door dit vocht direct uit de lucht te onttrekken. Vocht gaat hierbij direct over van de ene "drager" naar de andere zonder condensatiefase.Nooit geweten dat olie hygroscopisch isAlleen zie ik nog niet direct in hoe er meer vocht bij de olie komt bij warme stalling. De lucht in het carter blijft warmer, lijkt me dat er dan minder condensatie plaats vind. Met een relatief stabiele omgevingstemperatuur lijkt me dat het carter nagenoeg niets ademt tijdens de stalling?
Telkens als ik van een zeereis van 3 maanden terug kwam, gedurende tientallen jaren, zag ik dat het oliepeil precies gelijk was aan dat van 3 maanden ervoor.Tja.. Je hoeft me niet te geloven hoor, maar doe maar eens een klein testje: oliepeil op max zetten en de motor een paar maanden laten staan. Gegarandeerd dat je oliepeil daarna boven max staat. De gemiddelde motor doet niet echt aan blow-by in die situatie.
Ik kom uit een omgeving waar olieanalyses dagelijkse praktijk zijn.
Helemaal niks natuurlijk. Het gaat zelfs niet over motorfietsen.Mooi leesvoer inderdaad, vraag is.. zou het op enige wijze gerelateerd kunnen zijn aan een hoger olie verbruik..
Onderdruk bij lekkage verbradings gassen?ONDERDRUK (TECHNISCH) Onderdruk is het verschijnsel dat er in het carter van een motor druk opgebouwd wordt door ongelijke lekkage van gassen tijdens de arbeidsslagen van de motor langs de zuigers naar beneden. Onderdruk zorgt voor kapotte oliekeerringen onderin de motor en lekkage langs kleppendekselpakking, langs de distributiekeerring(en) en uit de carterventilatie. Die lekkages kunnen voorkomen worden door voldoende carterventilatie en een opvangreservoir ( dat is dus hel luchtfilterhuis voor de sv)voor de uitgeworpen olie. Onderdruk is een indicatie dat een motor behoorlijk is versleten.
Dat kan niet.Onderdruk bij lekkage verbradings gassen?
Ik weet niet wie "hij" is, maar ik denk dat "hij" het bij het verkeerde eind heeft.Als je onderdruk opbouwt dan zal die ergens heen moeten . Hij schrijft dat je het ruikt en een beetje walmt . Wat er door de carteventilatie naar boven gaat dus in de behuizing luchtfilter wordt verbrand en dat kan de walm en de reuk veroorzaken toch .?
Wie zegt dat het lekkage verbrandingsgassen zijn . Ik niet , wat ik bedoel is dat het blok hoogstwaarschijnlijk inwendig druk opbouwt en dat de gassen cq iets olie in de luchtfilterbehuizing komt dat naar binnenzuigt en vervolgens er via de auspuff weer naar buiten gaat .Dat kan niet.
olie verbruik kan volgens mij op 3 manieren gebeuren:
1) - via de schraapveren langs de zuigers - te controleren met compressietest
2) - via de klepsteelgeleiders - ook met een compressietest te controleren
3) - via de airbox waar de carter ventilatie in uitkomt, makkelijk te zien aan de vette bende in de airbox,
1:1500 lijkt mij teveel voor een motor met deze kilometerstand, leeftijd maakt niks uit.
ONDERDRUK (TECHNISCH)
Schrijf wel vaker wat . Begrijpend lezen is ook niet gemakkelijkzoek eens op wat onderdruk is, technisch ????? of niet maakt me niet uit. en lees daarna nog eens wat je allemaal schrijft.
zoek het nu maar gewoon op voor je je nog meer .... maaktSchrijf wel vaker wat . Begrijpend lezen is ook niet gemakkelijk