Zo, gisteren even een rondje Eindhoven gedaan op m'n SV650 met MF motormaat 'Only Naked' Na een kilometer of wat gereden te hebben hebben we van motor gewisseld.
Hij van z'n Hornet op mijn SV650S en ik dus andersom.
Ter info:
Hornet met Open DAM pijp, dynojet kit (bij Ritzen afgesteld op +/- 100pk), WP vering voor, Superbike stuur
SV met luchtsnorkel verwijderd, Yosh-box (bij Hoegee afgesteld op +/- 77pk), Hyperpro voor en achter
Toen ik op de Hornet ging zitten... mijn god wat een verschil. Qua zithouding alsof je op een trapfiets model oma zit. Rechtop, handjes vooruit. Maar niet onaardig dus. Wegrijden (fijne bak)... geluid alsof op een stofzuiger ;-) Afijn, na de eerste kilometers merk ik dat ik weer veel te snel doorschakel (5000tp/m) want bij inhalen gebeurt er relatief vrij weinig op deze toerentallen. Maar zodra je de 7 à 8 gepasseerd bent word er serieus aan getrokken en merk je dat het echt snel gaat. En als je richting 11 à 12 gaat dan merk je dat het blok echt gaat gillen. Maar i.t.t. tot de SV heb je niet het idee dat ie er mee op wil houden. Ook omdat ie minder op de motor afremt lijkt het allemaal wat beschaafder te rijden (heb ook het gevoel dat het met carburateurs op de Hornet net effe minder bokkig rijd als met injectie).
Wat me opvalt is dat de Hornet lichter en smaller aanvoelt als de SV terwijl die op papier zwaarder is. Dat ie smaller aanvoelt komt denk ik door de smalle tank van de Hornet. Terwijl die van je SV breder is en je denk ik door het voorover hangen automatisch meer om de tank zit. Bochten doet ie ook goed, het lijkt niet zo hard te gaan op de Hornet maar als je dan op de teller kijkt dan blijkt er toch een behoorlijke vaart in te zitten.
Wel zit je meer in de wind door het onbreken van de kuip maar dat word dan weer gekompenseerd door het onbreken van turbulentie die ik wel achterop de kuip van de SV heb. Remmen doet ie goed, meer gevoel als bij de SV. Achtervering is merkbaar minder, bij elke bobbel springt de achterkant omhoog en in de bochten en hard acceleren is het onrustig aan de achterkant. Onlynaked was toch al van plan om een WP achterveer erop te zetten en dan is dat ook weer opgelost. Verder maakt de open uitlaat een lekkere geluid bij acceleren en gas los maar bij snelheid gaat het monotone geluid al snel vervelen. Moet erbij zeggen dat ik het verschil in vermogen niet echt heb gemerkt, maar dat zegt meer iets over mij als over de fiets ;-p
Dus voor mij:
+ zithouding, + remmen, + versnellingsbak, - pas boven de 7 à 8.000 tp/m leven in de brouwerij, - achtervering (is op te lossen met andere veer)
Dan de reacties van MF'er "Only Naked"
Voor hem dus ook een enorm verschil in zithouding, voor zijn gevoel helemaal extreem voorover. Achteraf begon hij al te klagen over gevoelige polsen vanwege het voorover hangen (toch maar een superbike stuur op de SV zetten). Koppeling niet zo soepel (schakelt hakerig) maar hij had de suggestie dat deze misschien niet goed afgesteld stond (ga ik dus nog ff naar kijken).
Waar hij op de Hornet flink moet schakelen kon hij nu lekker alles in één versnelling rijden. En de power komt er lineair uit, hij blijft gewoon versnellen. Maar dus geen eindschot als bij z'n Hornet. Achtervering voelde veeeel beter aan, (dus hij gaat z.s.m. een afspraak maken bij WP voor een nieuwe achterveer) en had het idee dat hij bochten veel beter / meer vertrouwen kon nemen.
Hij was het compleet met me eens over het zwaarder aanvoelen van de SV en het gewicht. En was hij errug te spreken over de klappen die uit de air-box kwamen.
Voor hem (correct me if I' wrong)
+ geluid, + lineaire vermogensafgifte, +vering / bochtengedrag, - zithouding
Hij van z'n Hornet op mijn SV650S en ik dus andersom.
Ter info:
Hornet met Open DAM pijp, dynojet kit (bij Ritzen afgesteld op +/- 100pk), WP vering voor, Superbike stuur
SV met luchtsnorkel verwijderd, Yosh-box (bij Hoegee afgesteld op +/- 77pk), Hyperpro voor en achter
Toen ik op de Hornet ging zitten... mijn god wat een verschil. Qua zithouding alsof je op een trapfiets model oma zit. Rechtop, handjes vooruit. Maar niet onaardig dus. Wegrijden (fijne bak)... geluid alsof op een stofzuiger ;-) Afijn, na de eerste kilometers merk ik dat ik weer veel te snel doorschakel (5000tp/m) want bij inhalen gebeurt er relatief vrij weinig op deze toerentallen. Maar zodra je de 7 à 8 gepasseerd bent word er serieus aan getrokken en merk je dat het echt snel gaat. En als je richting 11 à 12 gaat dan merk je dat het blok echt gaat gillen. Maar i.t.t. tot de SV heb je niet het idee dat ie er mee op wil houden. Ook omdat ie minder op de motor afremt lijkt het allemaal wat beschaafder te rijden (heb ook het gevoel dat het met carburateurs op de Hornet net effe minder bokkig rijd als met injectie).
Wat me opvalt is dat de Hornet lichter en smaller aanvoelt als de SV terwijl die op papier zwaarder is. Dat ie smaller aanvoelt komt denk ik door de smalle tank van de Hornet. Terwijl die van je SV breder is en je denk ik door het voorover hangen automatisch meer om de tank zit. Bochten doet ie ook goed, het lijkt niet zo hard te gaan op de Hornet maar als je dan op de teller kijkt dan blijkt er toch een behoorlijke vaart in te zitten.
Wel zit je meer in de wind door het onbreken van de kuip maar dat word dan weer gekompenseerd door het onbreken van turbulentie die ik wel achterop de kuip van de SV heb. Remmen doet ie goed, meer gevoel als bij de SV. Achtervering is merkbaar minder, bij elke bobbel springt de achterkant omhoog en in de bochten en hard acceleren is het onrustig aan de achterkant. Onlynaked was toch al van plan om een WP achterveer erop te zetten en dan is dat ook weer opgelost. Verder maakt de open uitlaat een lekkere geluid bij acceleren en gas los maar bij snelheid gaat het monotone geluid al snel vervelen. Moet erbij zeggen dat ik het verschil in vermogen niet echt heb gemerkt, maar dat zegt meer iets over mij als over de fiets ;-p
Dus voor mij:
+ zithouding, + remmen, + versnellingsbak, - pas boven de 7 à 8.000 tp/m leven in de brouwerij, - achtervering (is op te lossen met andere veer)
Dan de reacties van MF'er "Only Naked"
Voor hem dus ook een enorm verschil in zithouding, voor zijn gevoel helemaal extreem voorover. Achteraf begon hij al te klagen over gevoelige polsen vanwege het voorover hangen (toch maar een superbike stuur op de SV zetten). Koppeling niet zo soepel (schakelt hakerig) maar hij had de suggestie dat deze misschien niet goed afgesteld stond (ga ik dus nog ff naar kijken).
Waar hij op de Hornet flink moet schakelen kon hij nu lekker alles in één versnelling rijden. En de power komt er lineair uit, hij blijft gewoon versnellen. Maar dus geen eindschot als bij z'n Hornet. Achtervering voelde veeeel beter aan, (dus hij gaat z.s.m. een afspraak maken bij WP voor een nieuwe achterveer) en had het idee dat hij bochten veel beter / meer vertrouwen kon nemen.
Hij was het compleet met me eens over het zwaarder aanvoelen van de SV en het gewicht. En was hij errug te spreken over de klappen die uit de air-box kwamen.
Voor hem (correct me if I' wrong)
+ geluid, + lineaire vermogensafgifte, +vering / bochtengedrag, - zithouding