Suzuki SV650 '04 versus Honda Hornet '03 ervaring

DmonsterW

MF'er
14 jan 2004
230
0
Eindhoven
Zo, gisteren even een rondje Eindhoven gedaan op m'n SV650 met MF motormaat 'Only Naked' Na een kilometer of wat gereden te hebben hebben we van motor gewisseld.

Hij van z'n Hornet op mijn SV650S en ik dus andersom.

Ter info:
Hornet met Open DAM pijp, dynojet kit (bij Ritzen afgesteld op +/- 100pk), WP vering voor, Superbike stuur
SV met luchtsnorkel verwijderd, Yosh-box (bij Hoegee afgesteld op +/- 77pk), Hyperpro voor en achter

Toen ik op de Hornet ging zitten... mijn god wat een verschil. Qua zithouding alsof je op een trapfiets model oma zit. Rechtop, handjes vooruit. Maar niet onaardig dus. Wegrijden (fijne bak)... geluid alsof op een stofzuiger ;-) Afijn, na de eerste kilometers merk ik dat ik weer veel te snel doorschakel (5000tp/m) want bij inhalen gebeurt er relatief vrij weinig op deze toerentallen. Maar zodra je de 7 à 8 gepasseerd bent word er serieus aan getrokken en merk je dat het echt snel gaat. En als je richting 11 à 12 gaat dan merk je dat het blok echt gaat gillen. Maar i.t.t. tot de SV heb je niet het idee dat ie er mee op wil houden. Ook omdat ie minder op de motor afremt lijkt het allemaal wat beschaafder te rijden (heb ook het gevoel dat het met carburateurs op de Hornet net effe minder bokkig rijd als met injectie).

Wat me opvalt is dat de Hornet lichter en smaller aanvoelt als de SV terwijl die op papier zwaarder is. Dat ie smaller aanvoelt komt denk ik door de smalle tank van de Hornet. Terwijl die van je SV breder is en je denk ik door het voorover hangen automatisch meer om de tank zit. Bochten doet ie ook goed, het lijkt niet zo hard te gaan op de Hornet maar als je dan op de teller kijkt dan blijkt er toch een behoorlijke vaart in te zitten.

Wel zit je meer in de wind door het onbreken van de kuip maar dat word dan weer gekompenseerd door het onbreken van turbulentie die ik wel achterop de kuip van de SV heb. Remmen doet ie goed, meer gevoel als bij de SV. Achtervering is merkbaar minder, bij elke bobbel springt de achterkant omhoog en in de bochten en hard acceleren is het onrustig aan de achterkant. Onlynaked was toch al van plan om een WP achterveer erop te zetten en dan is dat ook weer opgelost. Verder maakt de open uitlaat een lekkere geluid bij acceleren en gas los maar bij snelheid gaat het monotone geluid al snel vervelen. Moet erbij zeggen dat ik het verschil in vermogen niet echt heb gemerkt, maar dat zegt meer iets over mij als over de fiets ;-p

Dus voor mij:
+ zithouding, + remmen, + versnellingsbak, - pas boven de 7 à 8.000 tp/m leven in de brouwerij, - achtervering (is op te lossen met andere veer)

Dan de reacties van MF'er "Only Naked"

Voor hem dus ook een enorm verschil in zithouding, voor zijn gevoel helemaal extreem voorover. Achteraf begon hij al te klagen over gevoelige polsen vanwege het voorover hangen (toch maar een superbike stuur op de SV zetten). Koppeling niet zo soepel (schakelt hakerig) maar hij had de suggestie dat deze misschien niet goed afgesteld stond (ga ik dus nog ff naar kijken).
Waar hij op de Hornet flink moet schakelen kon hij nu lekker alles in één versnelling rijden. En de power komt er lineair uit, hij blijft gewoon versnellen. Maar dus geen eindschot als bij z'n Hornet. Achtervering voelde veeeel beter aan, (dus hij gaat z.s.m. een afspraak maken bij WP voor een nieuwe achterveer) en had het idee dat hij bochten veel beter / meer vertrouwen kon nemen.
Hij was het compleet met me eens over het zwaarder aanvoelen van de SV en het gewicht. En was hij errug te spreken over de klappen die uit de air-box kwamen.

Voor hem (correct me if I' wrong)
+ geluid, + lineaire vermogensafgifte, +vering / bochtengedrag, - zithouding
:]
 
Tja...dat is dus de ervaring 2-cilinder versus 4-cilinder. Zet een Ducati 996 naast een Fireblade en je krijgt hetzelfde. Overigens, wat die SV betreft...
Mijn vrouw is aan haar tweede bezig. Ik heb dus een 996. Het frustrerende is, dat als wij naast elkaar rijden, zelfde versnelling, zelfde snelheid, en dan het gas opendraaien......zij met die rottige budget-Ducati bij mij wegloopt of ik stilsta! Dat heeft te maken met de gearing, zij zit in het juiste (sterkste) toerengebied, de Duc zit gewoon wat te laag. Op hogere snelheid kom ik er wel langs, maar toch....

Ik heb diezelfde ervaring met een Kawasaki Z750 (110 pk) tegen een DL650 V-strom (de all-road SV650)Die SV's sleuren er aardig aan.Sturen ook niet verkeerd, en zeker in de Yoshimura uitvoering, met Yoshi pijp, puntbakspoiler, buddykapje en WP veren voor krijg je een hele hoop motor voor je geld.
 
Klopt grotendeels wat er hier gezegd is. Maar met 1 verschil. Het inlaatgeluid van de SV was zeer indrukwekkend. Dit was omdat Dmonster de inlaatsnorkel eraf heeft gehaald en je gelet op de zithouding eigenlijk met je helm op ongeveer 30 cm van het geluid zit. Dat zou ik met mijn Hornet niet moeten proberen aangezien de luchtinlaat (ook zonder snorkel) nu bij mijn linkerknie zit.
Over het uitlaatgeluid heb ook een aanpassing maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak en gewenning. Deze is op de SV naar mijn mening een beetje onder de maat. Een open (DAM) pijp zou een hele verbetering zijn. Mijn broer (heeft een TDM900) is ook overgestapt van origineel naar open en dat verschil is niet meer normaal. Daar zit nu echt een verschrikkelijk mooi donker geluid in. Alleen al voor die reden zou ik een hornet willen met een V-TWIN blok (geen 650 maar een stukje groter).
Nu over de zeer lineaire vermogensafgifte. Het is natuurlijk erg mooi dat de SV altijd trekt maar..... dan heb je natuurlijk niet de mogelijkheid tot een extra kick. Je kan lekker saai rijden met de Hornet maar ga je richting de 12.000 toeren dan heb ik nog steeds het gevoel dat ik op moet passen. De SV trekt altijd en wordt misschien hierdoor wat sneller "minder opwindend" en wil je sneller een zwaardere motor.
Mijn conclusie is dan ook dat de SV650 een hele leuke motor is. Zeker met de Hyperpro veren erop, maar ik zou bang zijn dat ik binnen twee jaar een SV1000 zou willen. Daarintegen ben ik naar 3 jaar mijn Hornet nog steeds niet beu en blijf hem waarderen en opwaarderen.

Patrick J.
 
Ik ben altijd benieuwd hoe jou maat deze "review" ( :} daarvoor, altijd leuk leesvoer :) ) zou schijven. Ik bedoel vanuit zijn oogpunt dat "zijn" CBR uiteraard beter is als de SV650.....

Maar algemene "ervaring op andere motor" toppics zijn altijd leuk om te lezen. Zeker als je erzelf ook ervanring mee hebt.
 
Heb afgelopen weekend op een MV Agusta Brutale 750 gereden, maar ik vind het echt helemaal niets een 4 cilinder. Voelt heel braaf aan, ondanks dat 'ie boven de 4000 rpm heel hard eraan gaat sleuren. En vervolgens als je het gas eraf haalt, gebeurt er..... euh, nagenoeg niets. Qua motorgeluid is 'ie onovertroffen, heerlijk motorgeluid, maar verder is het - zeker voor meer als 18.000 euro gewoon een ongelovelijke kut-motor. Gigantische trillingen in het stuur, geheel van plastic, kapwerk wat niet goed aansluit en tegen het frame aan schuurt, en het kapje boven de tellerpartij was helemaal verkleurd c.q. verweerd. Allemaal van die dingen wat er voor zorgt dat die MV die meer dan 18.000 euro gewoon niet waard is, voor de helft van de prijs kun je leukere fietsen kopen die net zo goed zo niet lekkerder sturen en hard van hun plek gaan.

Degene die op m'n SV reed vond m'n SV er verassend hard aan sleuren op de snelweg en veel hem in het geheel niet tegen, beseffende dat het 'slechts' een 650cc v-twin is.

Overigens ook op een MT-01 gereden. Qua gevoel (het lopen van het blok, het geluid, het beleven van het rijden) meesterlijk _O_ alleen heeft de motor 2 nadelen. De motor wil niets anders dan het liefst rechtop blijven (je moet dus heel bewust sturen) en boven de 3000 rpm rammel je zowat uitelkaar door de trillingen van het blok. Alles begint te beven en te schudden boven de 3.000 rpm.

Tot zo ver mijn ervaringen met 4-in-lijn en v-twin motoren.

Mijn conclussie voor m'n zelf: lekker bij eencilinders en v-twins blijven ;)
 
Tot zo ver mijn ervaringen met 4-in-lijn en v-twin motoren.

Mijn conclussie voor m'n zelf: lekker bij eencilinders en v-twins blijven ;)

Ja, wanneer je net zoals ik van "lui rijden" houdt gaat daar niks boven :)

Een schop in de rug bovenin heb ik niks aan, trekkracht onderin moet ik hebben!

Bovendien vind ik het irritant wanneer een fiets niet op de motor remt.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan