Suzuki SV650 schiet uit de 2e versnelling

Rare Kwast

MF veteraan
16 feb 2003
1.260
0
Sinds een 3000 km schiet mijn SV weleens uit de 2e versnelling, terug in de neutraal. :( Het gebeurt als je in de 1 flinkt doortrekt (9000 tpm) en na het schakelen weer volgas geeft.

Ook gaat het schakelen van 1 naar 2 onder alle omstandigheden hakerig. Dit was toen ik hem 6000 km geleden kocht nog nauwelijks merkbaar maar het wordt steeds erger. ;(

Ik heb het idee dat het zou kunnen komen door veelvuldig wheelies maken en te schakelen zonder koppeling. Nu heb ik dat nooit gedaan, maar de vorige eigenaar misschien wel.. heeft iemand een idee?

edit: km-stand is bijna 17.000 km.
 
Ik heb weleens nagedacht om het op de garantie te gooien... maar de motor is nu zo'n 4 1/2 jaar (was 4 jaar toen het voor het eerst gebeurde) en de fabrieksgarantie is maar 3 jaar. B|

Ook de garantie van 3 maanden die ik van de motorzaak had was voorbij.. dan had ik het op verborgen gebreken moeten gooien of zo.. en dan moet die motorzaak, die dan al niet blij met me is, mijn motorblok repareren. '( Dan doe ik het toch liever zelf.
 
Als je geluk hebt kun je er vanaf de zijkant bij.
Je probleem klinkt namelijk als een niet ver-genoeg-ingrijpend tandwiel door versleten schakelnokken op het tandwiel.
ik hepput ook gehad en vaak is het simpel op te lossen.
Kwestie van shim tussen de twee tandwielen weghalen en deze achter het tandwiel plaatsen,zodat er een mm of 2 meer ingrijping is ;)
 
Ik moet het nog even helemaal doornemen in het werkplaatsboek, maar ik geloof dat je er bij dit blok niet aan de zijkant bij kan. '(

Dat van die nokken lijkt me ook het meest waarschijnlijke, ik wist alleen niet dat je dat met shims kan verstellen.. :?

Ik zal het nog eens even checken allemaal.

Ook ga ik morgen nog even het schakelasje helemaal schoonmaken en opnieuw invetten en tevens een tandje lager zetten. Ik verwacht er niet teveel van maar ik probeer het toch wel even voordat ik mijn blok uit elkaar haal.

Ik hou jullie op de hoogte, en als het blok wel uit elkaar gaat zal ik regelmatig foto's proberen te posten.
 
Het uit de versnelling schieten komt doordat een lagerbusje verslijt, deze drukt je schakel vork scheef en zal daardoor uit de versnelling schieten.

Ik ben benieuwd.... :)

groeten olaf
 
Het uit de versnelling schieten komt doordat een lagerbusje verslijt, deze drukt je schakel vork scheef en zal daardoor uit de versnelling schieten.

Je schakelvorken worden door het verdraaien van je schakelwals,waarin een groefpatroon is gefreesd,bewogen.
Daar heeft een versleten lagerbusje geen invloed op...(??)

full
 
Wat er gebeurt is dat de nokken op de tandwielen afslijten,deze moeten namelijk ingrijpen in een draaiend tandwiel en dat geeft klappen...
Hierdoor worden de nokken afgerond,waardoor ze uit de gaten van het geschakelde tandwiel willen springen.
Door nu de ruimte tussen twee geschakelde tandwielen te verkleinen (door een shim te verruilen voor een dunnere of helemaal te verwijderen),kun je ervoor zorgen dat er weer voldoende aangrijping is.
Als je deze verwijderde shim ook nog eens achter het probleemtandwiel plaatst,waardoor deze dus twee keer de shimdikte opschuift,heb je dus ook twee keer shimdikte meer aangrijping.....
Deze truc wordt veel in de dragracerij gebruikt,daar hebben tandwielen wel eens last van uit-de-versnelling-schieten..... ;)
 
Ook ga ik morgen nog even het schakelasje helemaal schoonmaken en opnieuw invetten en tevens een tandje lager zetten.

Dat heb ik deze week dus gedaan... zo goed mogelijk schoongemaakt (er zat nog genoeg bagger aan) en goed gesmeerd, en het pedaaltje één tandje lager gezet.

Vandaag, nu alle pekel weg is, een flinke proefrit gemaakt van zo'n 70 km. En wat denk je? Niet EEN keer meer uit de versnelling gesprongen!!! :} Ik heb hem in de 1 en 2 goed doorgetrokken, het moment dat het normaal meestal gebeurd, en helemaal niks! Ik hoop dat het zo blijft, maar als dat zo is heb ik me een leuke smak geld bespaard! :]

Ik ga binnenkort nog wel even de koppelingskabel wat strakker stellen, heb een flinke vrije slag in de hendel en ik heb het gevoel dat ie net niet helemaal vrij komt.

p.s. Robin, bedankt voor de aanvullende tips!
 
Terug
Bovenaan Onderaan