Suzuki SV650 schiet uit de 2e versnelling

Rare Kwast

MF veteraan
16 feb 2003
1.260
0
Sinds een 3000 km schiet mijn SV weleens uit de 2e versnelling, terug in de neutraal. :( Het gebeurt als je in de 1 flinkt doortrekt (9000 tpm) en na het schakelen weer volgas geeft.

Ook gaat het schakelen van 1 naar 2 onder alle omstandigheden hakerig. Dit was toen ik hem 6000 km geleden kocht nog nauwelijks merkbaar maar het wordt steeds erger. ;(

Ik heb het idee dat het zou kunnen komen door veelvuldig wheelies maken en te schakelen zonder koppeling. Nu heb ik dat nooit gedaan, maar de vorige eigenaar misschien wel.. heeft iemand een idee?

edit: km-stand is bijna 17.000 km.
 
klinkt als kromme schakel vork
kan idd. komen door hoog in toeren opschakelen, kan ook tandwielnokken versleten zijn, wel snel met deze km. stand.

Leuk klusje voor mij, doe nl. ook blok revisie's :)
 
klinkt als kromme schakel vork
kan idd. komen door hoog in toeren opschakelen, kan ook tandwielnokken versleten zijn, wel snel met deze km. stand.

Leuk klusje voor mij, doe nl. ook blok revisie's :)

Ik zat ook al te denken aan een kromme schakelvork. Ik hoop dat ik het zelf kan repareren.. 'leuk' project voor de winter. '(
 
Klinkt bekent, gebeurt bij de mijne ook als je hem flink doortrekt in z'n 1. Had m'n vorige, en heeft m'n huidige SV soms last van. Vooral na een stuk stevig dijkrijden (veel op- en terugschakelwerk), dus ik denk dat het een sv kwaaltje is. De mijne heeft trouwens 42.000km op de teller de vorige 55.000.
 
Misschien is het iets simpelers. Klein kansje, maar niet geschoten is altijd mis. Suzuki gebruikt te weinig vet standaard op de asjes van achterrem en schakelasje biuj voetsteun. Bekend probleem. Bij mij ging de achterrem ook niet meer zoals het hoord. Misschien staat jou schakelasje bij voetsteun droog. Loshalen en royaal vet toepassen. Kleine moeite en heel misschien is jou probleem opgelosd.

De Kale :] :] :] :]
 
haal je carterpan eraf en kijk of de betreffende tandwielen in de 2 goed tegen elkaar aankomen/in elkaar aangrijpen zonder dat je ze iets heen en weer op de as kunt schuiven,ze horen gefixeerd te blijven.
als het nokje van de schakelarm in de schakelwals versleten is gaat een tandwiel dribbelen (heen en weer)
met enkel een kromme vork zit er ruimte over tussen de aangrijpende tandwielen wat niet mag.
correct if i'm wrong })
wat je ook nog kunt nakijken is of het duw armpje dat de schakelwals telkens een versnelling verder draait ver genoeg duwt,misschien is deze krom of ingesleten of het pennetje dat ie raakt is krom getrapt of de veer die de schakelwals telkens fixeerd is te slap waardoor er vertraging optreed in het noodzakelijke fixeren van de schakelwals.
 
Laatst bewerkt:
Bij de suzuki twin modellen is het niet effe carterpan verwijderen omdat de blokken verticaal gesplitst worden. Je zal cilinders moeten verwijderen alvorens men de bak kan bekijken. Overigens zijn de reparatie kosten wel binnen de perken te houden omdat een paar delen in je versnellings bak maar vervangen hoeven te worden.
 
Ik heb inmiddels begrepen dat SV's het vaker hebben.. :( Maar of het ook bij zo'n lage km stand normaal is... :?


Effe het carter loshalen gaan inderdaad niet zo makkelijk.. ik zal er binnenkort
eerst eens nieuwe olie en een nieuw oliefilter in doen. Misschien helpt het... B|


Het schakelasje heb ik toevallig pas nog gesmeerd. 8-)
 
misschien helpt het als je de fixeerveer voor de schakelwals vervang door een sterkere,het schakelen gaat dan wel wat zwaarder maar ook gelijk trefzekerder(zonder dat de schakelwals nog even heen en weer wiebelt). :)
 
Laatst bewerkt:
tja dat krijg je met flink doortrekken ze kunnen er gewoon niet tegen.
Heb het idee dat de motoren van nu met al die PK gewicht verhoudingen niet meer de motoren van vroegurrr zijn dus snel mankementen vertonen ,dat blijkt uit de vele topics met vrij nieuwe motoren.Raad trek rustig tot 3/4 van je toerenbereik en schakel dan over beter voor je bakkie!

Heb zat klanten gezien met hun Sradjes afgeragt ff snel oppoetsen en inruilen
en dan komt de nieuwe klant?..............................
 
Laatst bewerkt:
tja dat krijg je met flink doortrekken ze kunnen er gewoon niet tegen.
Heb het idee dat de motoren van nu met al die PK gewicht verhoudingen niet meer de motoren van vroegurrr zijn dus snel mankementen vertonen ,dat blijkt uit de vele topics met vrij nieuwe motoren.Raad trek rustig tot 3/4 van je toerenbereik en schakel dan over beter voor je bakkie!

Heb zat klanten gezien met hun Sradjes afgeragt ff snel oppoetsen en inruilen
en dan komt de nieuwe klant?..............................

Ik denk niet dat een gewicht/pkverhouding van 169kg/70pk nou bijster bijzonder is en reden voor een versnelling met een mankement.

Iedere motor heeft nu eenmaal z'n eigen karakteristieke mankementen, bij de sv zijn dit dus het bij nat en koud weer bevriezen van de voorste carb. en dan dit haperen van de 1e naar 2e versnelling, valt toch mee te leven als je de oorzaak en eventuele oplossing weet ;)
 
tja dat krijg je met flink doortrekken ze kunnen er gewoon niet tegen.
Heb het idee dat de motoren van nu met al die PK gewicht verhoudingen niet meer de motoren van vroegurrr zijn dus snel mankementen vertonen ,dat blijkt uit de vele topics met vrij nieuwe motoren.

full


Mijn vorige motor had 3x zoveel gelopen en is NOOIT uit de versnelling gesprongen, en hij heeft wel 55 pk meer. Dus dit is gewoon onzin B|
 
Laatst bewerkt:
ga je toch lekker door met raggen :+

Ik rag niet met mijn motor... sterker nog, ik ben er ontzettend zuinig op. En af en toe een keer doortrekken in de versnellingen is zeker geen raggen en ook niet slecht voor een motor.

Hoeveel denk je trouwens dat 75% van het toerenbereik van een SV is? 8250 tpm. 750 minder dan mijn 9000 tpm. Gaat ie vast ineens niet meer kapot! |(

Motoren van tegenwoordig slechter dan die van vroeger? En dat baseer je op topics over technische problemen van moderne motoren? Gek he, als de grootste gedeelte van de mensen op dit forum op moderne motoren rijden. Jij hebt volgens mij nog nooit een motorblok open gehad, wat een dom gelul zeg! |(
 
Laatst bewerkt:
Wat je nog kan proberen....je schakelpookje 1 tandje laten zakken.
Hierdoor kan je misschien iets meer kracht zetten zodat de motor zeker in de volgende versnelling staat.
Dit moet natuurlijk wel kunnen, je voet moet er wel comfortabel onder passen, maar dat lijkt me logisch.

p.s. heb een motor uit 1972, gereviseerd later nog diverse andere versn.bakken van andere(jongere) motoren.
Dus heb er wel een aantal van binnen gezien :)
 
Ik ben van plan om over een paar weken het blok uit te bouwen en te demonteren. Wie heeft er nog meer tips die ik eerst nog zou kunnen checken zodat het misschien toch niet nodig is? :}



En wie heeft tips waar ik op moet letten als het blok uit elkaar is? Welke dingen zijn heel belangrijk en waar kan het probleem zitten?

Ik heb inmiddels een origineel Suzuki werkplaatsboek 8-)
 
Je kan het blok ook even afgooien bij mij, kijk ik je bak na en zet hem weer in elkaar....... De kosten daarvan vallen ook wel mee.........

Enne referenties genoeg... ik woon in nijmegen......

Groeten olaf

oromijn@hotmail.com

P.s. jouw klacht komt me wel bekend voor...
 
Ik kom in mijn vorige post wel een beetje over als een technische no-no geloof ik... O-)

Maar ik kan het in principe zelf.. ik vroeg me alleen af of iemand tips heeft over dit type motorblok en hoe je de problemen / het mankement het beste kunt herkennen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan