[SUZUKI SV650] Start niet, van alles al geprobeerd

Hemmen

Rookie
10 okt 2015
15
0
Boxtel
Hoi allemaal,

Ben sinds kort eigenaar van een Suzuki SV650 Naked (v-twin 1999, 30.000 km). A.s. maandag heb ik, als alles goed gaat tijdens mijn examen, mijn motorrijbewijs. Graag zou ik dan ook willen gaan rijden. Het probleem is echter: De motor start niet meer.

Vorige week startte de motor nog zonder problemen. Heb de motor nu al 3 maanden gestald onder aan afdak.

Wat gebeurde er?

Ik heb de motor gisteren gestart en de motor begon te lopen. Toen ik gas bij af ging de motor even in toerental omhoog om vervolgens terug te zakken en af te slaan (ondanks dat ik het gas nog open had). Dit is zo enkele keren gebeurd. Daarna startte de motor helemaal niet meer.

Als ik de motor start dan hoor je de startmotor netjes zijn werk doen. De motor lijkt de 1e/2e keer starten ook aan te lopen (broem broem) echter dan stopt de motor direct. Bij een 3e poging loopt de motor ook niet meer aan.

Als ik 'm enige tijd stil laat staan dan loopt de motor wederom weer de 1e en 2e poging even aan (broem broem) en dan houdt het weer op.

Wat heb ik al geprobeerd en getest?

- Er zit voldoende benzine in de tank.
- De accu is volledig opgeladen en in orde.
- Het oliepeil is in orde.
- De zekeringen zijn allemaal intact.
- Heb beide carburateurs afgetapt i.v.m. mogelijk vocht. Hier stroomt benzine uit.
- Heb de benzineslang los gehaald tussen de tank en de carburateur en daar stroomt benzine uit.
- De bougies zijn onlangs vervangen. Heb 1 bougie losgehaald en getest. Deze vonkt bij het starten. De bougie was wel enigszins zwart van de olie. Deze heb ik schoon gemaakt.
- Heb geprobeerd te starten met de dop van de benzinetank open.
- Heb de kabel van de andere bougie proberen aan te drukken.

Tot nu toe geen succes... Sinds gisteren wist ik nog bijna niets van motoren nu een beetje.

Heb alle onderhoud en technische boekjes beschikbaar.

Heeft iemand enig idee wat ik nog meer kan doen of waar het aan zou kunnen liggen? |(

Ik zou het erg fijn vinden als ik zou kunnen rijden straks :+

fotos motor: http://motor.patsen.nl/
 
Misschien oude benzine, of simpelweg verzopen, natte bougies? (je zegt zwarte bougies)
Ik neem aan dat je de choke gebruikt?

Maak bougies weer schoon en laat benzine even verdampen, daarna starten met choke zonder gas.
 
Laatst bewerkt:
Misschien oude benzine, of simpelweg verzopen, natte bougies?
Ik neem aan dat je de choke gebruikt?

Ja, ik heb de choke gebruikt. De ene bougie heb ik al schoon gemaakt, was beetje zwart, ik vermoed olie? Is dat normaal?

De andere bougie bekijken is wat problematischer aangezien mijn radiator d'r voor hangt en dan moet ik denk ik alle koelvloeistof er uit laten lopen?

Moeten beide bougies schoon zijn of zou de motor ook op een bougie moeten lopen?
 
Laatst bewerkt:
koop maar nieuwe bougies, die koolaanslag die je denkt te hebben weggehaald zorgt voor een niet werkende bougie..Ook al lijkt dat met de bougie's er uit wel te werken
Als hij dan start, niet direct uitzetten, dan heb je hetzelfde probleem, hij moet een tijdje gelopen hebben ZONDER choke, dan "brandt" de bougie weer schoon
 
koop maar nieuwe bougies, die koolaanslag die je denkt te hebben weggehaald zorgt voor een niet werkende bougie..Ook al lijkt dat met de bougie's er uit wel te werken
Als hij dan start, niet direct uitzetten, dan heb je hetzelfde probleem, hij moet een tijdje gelopen hebben ZONDER choke, dan "brandt" de bougie weer schoon

Het is een zwarte glimmende substantie. Moet ik me zorgen gaan maken? Heb de bougies schoon gemaakt met keukenpapier. Vervolgens heb ik ze terug gezet en de motor gestart met choke er op. Motor loopt even aan en slaat dan weer af. Vervolgens de bougies er uit gehaald en weer hetzelfde: Een zwarte glimmende substantie (olie?)

Zag onderstaande op een website:

Olie-afzetting:

Als de bougie in plaats van zwart droog, zwart en "nat" is dan wijst dit op olieafzetting, dit is meestal niet best, de motor verbruikt nu ook duidelijk olie en moet gerepareerd worden.
 
Ja, ik heb de choke gebruikt. De ene bougie heb ik al schoon gemaakt, was beetje zwart, ik vermoed olie? Is dat normaal?

De andere bougie bekijken is wat problematischer aangezien mijn radiator d'r voor hangt en dan moet ik denk ik alle koelvloeistof er uit laten lopen?

Moeten beide bougies schoon zijn of zou de motor ook op een bougie moeten lopen?
Zwart is teveel benzine, als het goed is komt er geen olie op je bougie ;).
Ik zou ze allebei even schoonmaken.
 
Mwoa, ze worden ook nat als je aan het starten bent zonder dat ie aanslaat..
Lijkt me stug dat je bij 30k versleten ringen hebt of zo.. maar goed je weet maar nooit.
Ik gok nog steeds aangeslagen bougies/verzopen door starten na lange tijd stil staan (door vieze benzine, of wat dan ook).
 
Mwoa, ze worden ook nat als je aan het starten bent zonder dat ie aanslaat..
Lijkt me stug dat je bij 30k versleten ringen hebt of zo.. maar goed je weet maar nooit.
Ik gok nog steeds aangeslagen bougies/verzopen door starten na lange tijd stil staan (door vieze benzine, of wat dan ook).

Bedankt voor de constatering maar hoe los ik het op? *D
 
Bedankt voor de constatering maar hoe los ik het op? *D
Ik zou met een staalborstel de boel even schoonmaken, eventueel even afstand controleren tussen de puntjes. Zorgen dat alle benzine uit de cilinder is, dus even laten staan met bougies eruit, of starten met gas open etc.

Je zegt dat je motor buiten onder een afdakje heeft gestaan. Als je de motor 3 maanden zo laat staan met een halve tank benzine, is de kans groot dat er vocht bij zit (door ethanol). Ik zou voor de zekerheid verse benzine erin doen, anders blijf je bezig.

Als hij het dan nog niet doet, zou ik voor 2 tientjes nieuwe bougies halen. Kan ook nooit kwaad.
 
Ik zou met een staalborstel de boel even schoonmaken, eventueel even afstand controleren tussen de puntjes. Zorgen dat alle benzine uit de cilinder is, dus even laten staan met bougies eruit, of starten met gas open etc.

Je zegt dat je motor buiten onder een afdakje heeft gestaan. Als je de motor 3 maanden zo laat staan met een halve tank benzine, is de kans groot dat er vocht bij zit (door ethanol). Ik zou voor de zekerheid verse benzine erin doen, anders blijf je bezig.

Als hij het dan nog niet doet, zou ik voor 2 tientjes nieuwe bougies halen. Kan ook nooit kwaad.

Tnx, hier kan ik mee vooruit. Heb sowieso nieuwe bougies besteld op voorhand. Echter hoe krijg ik in godsnaam alle benzine uit mijn motor. Ik heb even geprobeerd de slang van de tank naar de benzinepomp los te halen maar dan blijft het niet stromen ook niet als ik de dop van de tank open zet. Ja, ik ben een n00b op dit gebied.
 
Tnx, hier kan ik mee vooruit. Heb sowieso nieuwe bougies besteld op voorhand. Echter hoe krijg ik in godsnaam alle benzine uit mijn motor. Ik heb even geprobeerd de slang van de tank naar de benzinepomp los te halen maar dan blijft het niet stromen ook niet als ik de dop van de tank open zet. Ja, ik ben een n00b op dit gebied.

Je moet dan het kraantje op PRI zetten.
 
Als je geen kraantje hebt kan je aan het kleine slangetje zuigen dan gaat de kraan open. Of met stofzuiger en wat ducttape etc.

Heb de benzinetank op deze manier leeg gemaakt. Vervolgens de carburateurs leeg laten lopen en daarna nieuwe benzine er in gedaan. Vervolgens proberen te starten maar helaas nog steeds geen leven.

Dan maar wachten op nieuwe bougies....
 
Heb de benzinetank op deze manier leeg gemaakt. Vervolgens de carburateurs leeg laten lopen en daarna nieuwe benzine er in gedaan. Vervolgens proberen te starten maar helaas nog steeds geen leven.

Dan maar wachten op nieuwe bougies....
Let er op dat je met een vacuumkraan zonder hendeltje dan wel eerst even moet starten voordat er weer genoeg benzine in de vlotters van de carburateurs zitten. Verder wel allebei bougies dus eerst schoongemaakt?
Anders inderdaad even wachten op nieuwe bougies.
 
Laatst bewerkt:
Let er op dat je met een vacuumkraan zonder hendeltje dan wel eerst even moet starten voordat er weer genoeg benzine in de vlotters van de carburateurs zitten. Verder wel allebei bougies dus eerst schoongemaakt?
Anders inderdaad even wachten op nieuwe bougies.


Had ik beide rekening mee gehouden. Helaas zonder effect. Morgen komen nieuwe binnen. Bedankt voor de hulp zover en ik laat weten hoe het af gaat lopen.
 
Voor de voorste bougie hoef je niet de hele radiator weg te halen, je kan na het lossen van ik geloof twee boutjes de radiator naar voren klappen en ondersteunen met een blokje hout o.i.d.
Je hebt wel een lange bougiedop voor op je ratel nodig. Zie ook wphb.
 
Voor de voorste bougie hoef je niet de hele radiator weg te halen, je kan na het lossen van ik geloof twee boutjes de radiator naar voren klappen en ondersteunen met een blokje hout o.i.d.
Je hebt wel een lange bougiedop voor op je ratel nodig. Zie ook wphb.

Bougies zijn vervangen, echter.... Machine loopt nog steeds niet. Althans,

Ik heb een vermoeden: Als de machine even niet gestart is dan loopt hij de 1e keer heel even en daarna slaat hij af. Kan het zijn dat er toch wat mis is met de benzine toevoer? Geen idee waar ik moet beginnen. Heb de slang van de tank naar de brandstofpomp (vaccuum gestuurd) los gehad en daar stroomt dan even benzine door. Ook van de pomp naar de carbs los gehaald aan de pomp kant. Daar komt ook even benzine uit. Aan de kant van de carbs heb ik 'm nog niet los gehad. Kan ik moeilijk bij komen en het gaat mij te ver om zelf alle carbs los te schroeven...
 
Alle vacuum slangen nog goed? Je zou de slang van de pomp naar de carb los kunnen halen en proberen te starten. Dan moet ie benzine blijven geven. Doet ie dat dan weet je in ieder geval dat dat gedeelte goed zit.
Of simpel remmenreiniger achter in de carbs spuiten nadat ie afgeslagen is. Als ie dan wel weer even kort wil starten dan weet je zeker dat het brandstof gerelateerd is. En dan carbs maar even schoonmaken denk ik
 
Alle vacuum slangen nog goed? Je zou de slang van de pomp naar de carb los kunnen halen en proberen te starten. Dan moet ie benzine blijven geven. Doet ie dat dan weet je in ieder geval dat dat gedeelte goed zit.
Of simpel remmenreiniger achter in de carbs spuiten nadat ie afgeslagen is. Als ie dan wel weer even kort wil starten dan weet je zeker dat het brandstof gerelateerd is. En dan carbs maar even schoonmaken denk ik

De vacuum slang van de pomp naar de carb los gehaald. Geen effect. Carbs kan ik alleen fatsoenlijk schoonmaken als ik ze er helemaal af haal? D'r zitten nog al wat onderdelen aan vast en dan krijg ik ze straks niet meer terug :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan